Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.

C5club Bikkel


Berichten: 413
Lid geworden op: 30 okt 2007 15:25
Auto: C5 1.6THP Exclusive
Opties: Pack Buss. Excl, Protection, Leder Claudia Matinal
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12051
Productienummer: 0446
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 185000
Kleur: gris thorium
Locatie: Berlicum (+diagbox)
Hoi allen,
Ik zit me te orienteren op het zelf vervangen van de veerpoot linksvoor op mijn C5-3 HA ivm lekkage. Ga zodadelijk een poot bij Ebben ophalen. Was APK afkeurpunt.
Nu lees ik dat het systeem eigenlijk drukvrij gemaakt moet worden met de Lexia. Die heb ik niet. Is het in de laagste rijstand plaatsen voordat de brug omhoog gaat ook voldoende? Dat ik wat LDS kwijt raak bij het losmaken van leidingen is niet zo'n ramp, dat vang ik wel op. Er moet toch worden bijgevuld. Of is het echt veel olie en onder hoge druk?
Iemand al ervaring met deze vervanging? Nog zaken waar ik op moet letten? Kan de veerpoot er eenvoudig onder uit? Of moet ik meer demonteren? Ik zat er vrijdag even naar te kijken maar het lijkt er op dat ik gewoon kan volstaan met onder en boven losmaken. Of krijg ik hem er dan niet uit?
alvast bedankt!
Ik zit me te orienteren op het zelf vervangen van de veerpoot linksvoor op mijn C5-3 HA ivm lekkage. Ga zodadelijk een poot bij Ebben ophalen. Was APK afkeurpunt.
Nu lees ik dat het systeem eigenlijk drukvrij gemaakt moet worden met de Lexia. Die heb ik niet. Is het in de laagste rijstand plaatsen voordat de brug omhoog gaat ook voldoende? Dat ik wat LDS kwijt raak bij het losmaken van leidingen is niet zo'n ramp, dat vang ik wel op. Er moet toch worden bijgevuld. Of is het echt veel olie en onder hoge druk?
Iemand al ervaring met deze vervanging? Nog zaken waar ik op moet letten? Kan de veerpoot er eenvoudig onder uit? Of moet ik meer demonteren? Ik zat er vrijdag even naar te kijken maar het lijkt er op dat ik gewoon kan volstaan met onder en boven losmaken. Of krijg ik hem er dan niet uit?
alvast bedankt!
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Als je de auto laag zet voordat je hem heft moet het goed gaan.
Let op, je moet wel de dop van het reservoir er af halen.
Loshalen is niet erg lastig. De onderste draagarm los, de stab-stang er uit en vervolgens boven de veercilinder losdraaien. Ook de veerbol er af halen.
Fusee opzij bewegen en draagarm er onderuit halen.
Gebruik wel nieuwe LDS.
Let op, je moet wel de dop van het reservoir er af halen.
Loshalen is niet erg lastig. De onderste draagarm los, de stab-stang er uit en vervolgens boven de veercilinder losdraaien. Ook de veerbol er af halen.
Fusee opzij bewegen en draagarm er onderuit halen.
Gebruik wel nieuwe LDS.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website

C5club Bikkel


Berichten: 413
Lid geworden op: 30 okt 2007 15:25
Auto: C5 1.6THP Exclusive
Opties: Pack Buss. Excl, Protection, Leder Claudia Matinal
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12051
Productienummer: 0446
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 185000
Kleur: gris thorium
Locatie: Berlicum (+diagbox)
Bedankt! En natuurlijk nieuwe LDS, dat spreekt voor zich.
Dus:
- Dopje los, laagste stand, accu los, heffen..
- Poot wisselen
- Na wissel weer op de wielen en vullen tot het zeefje voordat de accu weer er op gaat? Of is dat al te veel LDS?
Dus:
- Dopje los, laagste stand, accu los, heffen..
- Poot wisselen
- Na wissel weer op de wielen en vullen tot het zeefje voordat de accu weer er op gaat? Of is dat al te veel LDS?
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
@BJG,
In het document B3BG0119P0 Verwijderen - Aanbrengen : Veerelement voor (Hydraulische vering) lees ik dat ook de aandrijfas uit de naaf gehaald moet worden.
Dat staat ook in B3BG0111P0 Verwijderen - Aanbrengen : Voorste veercilinder
Is dat al-dan-niet noodzakelijk?
Groet,
JW
In het document B3BG0119P0 Verwijderen - Aanbrengen : Veerelement voor (Hydraulische vering) lees ik dat ook de aandrijfas uit de naaf gehaald moet worden.
Dat staat ook in B3BG0111P0 Verwijderen - Aanbrengen : Voorste veercilinder
Is dat al-dan-niet noodzakelijk?
Groet,
JW
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Ja, inderdaad. Anders loop je de kans hem uit de bak te trekken 

Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030

C5club Rookie


Berichten: 49
Lid geworden op: 20 jun 2011 08:48
Auto: C5 berline
Opties: Alles behalve open/panoramisch dak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 130.000
Kleur: zwart
Locatie: Kersbeek-Miskom (B)

Het jaar begon "goed" voor mij! Op 5 januari tijdens de technische controle afgekeurd wegens lekkage aan vorkpoot voor links (is dat een ziekte bij Citroën of zo???) en beide onderste draagarmen de silentblocs versleten... en dit na amper 126.000 Km of 5 jaar!!! Ik rijd als een "opa", dus zeker geen sportief rijgedrag wat een vroegtijdige slijtage zou rechtvaardigen.
Zijn er nog C5 eigenaars met dezelfde problemen?
Ik was zo DOM de citroën mecanieker te geloven dat dit werk niet eigenhandig kon gebeuren en liet het dus door hen doen... Resultaat; 1087,00€ kosten!!!!
Indien er iemand foto's of uitleg heeft hoe alles in z'n werk gaat tijdens het demonteren / monteren van de draagarmen en de vorkpoot; graag via hier of op e-mail "...@hotmail.com"
Dank bij voorbaat!
Een tot hiertoe zeer blije, maar sinds kort toch wel een beetje ontgoochelde C5-eigenaar...


C5club Bikkel


Berichten: 413
Lid geworden op: 30 okt 2007 15:25
Auto: C5 1.6THP Exclusive
Opties: Pack Buss. Excl, Protection, Leder Claudia Matinal
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12051
Productienummer: 0446
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 185000
Kleur: gris thorium
Locatie: Berlicum (+diagbox)
Tja.. dat is natuurlijk zo voor alle reparaties. De poot zelf kost nieuw EUR 318,06 incl. Voor montage zal zeker wel een uur of 2 tot 3 staan, dus reken maar uit. Dan nog wat LDS en bijbehorende werkzaamheden. Zelfwerkzaamheid loont al snel bij dit soort reparaties, maar dan moet je wel een brug tot je beschikking hebben, er zin in hebben en snappen waar je mee bezig bent.James007 schreef: Ik was zo DOM de citroën mecanieker te geloven dat dit werk niet eigenhandig kon gebeuren en liet het dus door hen doen... Resultaat; 1087,00€ kosten!!!!
Ik heb trouwens een tweedehands poot gekocht voor ca 100 euro, maar die ligt nog in de garage. Uiteindelijk heb ik de APK eisen nog eens goed doorgelezen: een lekkende poot zou helemaal geen afkeurpunt mogen zijn. Hij blijft ook prima op druk. Dus e.e.a. gewoon goed schoongemaakt en hem zo door de APK gekregen. Ik zie nu ook vrijwel geen olie meer op de poot. Het lijkt er dus op dat het zichzelf enigzins heeft opgelost. Er is van de zomer inderdaad een periode geweest dat het veersysteem na een nachtje druk had verloren en ik bij het afrijden van de oprit de stoep raakte. Maar daar is nu dus geen sprake meer van.
Als ik in de aankomende maanden tijd heb dan ga ik de vervanging alsnog doen en zal ik hier ook een korte howto posten.
Groeten,
Roel.

C5club Rookie


Berichten: 49
Lid geworden op: 20 jun 2011 08:48
Auto: C5 berline
Opties: Alles behalve open/panoramisch dak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 130.000
Kleur: zwart
Locatie: Kersbeek-Miskom (B)

Graag zou ik bij het volgende probleem (en dat zal er zeker aankomen...) met die HA vering graag de poot zelf vervangen om zo de kosten maximaal te drukken! Momenteel liet ik er eentje vervangen, dus nog drie te gaan...Pffff! Ik schuimde heel de site hier af, zonder ook maar één volledige en duidelijke uitleg te vinden hoe dit in z'n werk gaat.
Ik zit toch met een paar vragen;
1. Zit er iets (gas of olie) onder druk in die bollen?
2. Er moet een olieleiding losgemaakt worden; zit die ook onder druk of niet. Riskeer ik niet liters olie te morsen zodra ik die leiding losschroef?
3. Langs waar moet die vorkpoot eruit? Langs boven (via motorkap) of langs onder (via wielkast)?
Is het alsjeblief mogelijk een VOLLEDIGE en DUIDELIJKE uitleg te verkrijgen? Zo mogelijk met foto's...
Dank bij voorbaat.

Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030

C5club Rookie


Berichten: 49
Lid geworden op: 20 jun 2011 08:48
Auto: C5 berline
Opties: Alles behalve open/panoramisch dak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 130.000
Kleur: zwart
Locatie: Kersbeek-Miskom (B)
Beste JW,
M'n email adres is " ..@.. "
Chassisnummer: VF7RDRHH89L574765/25
Dank bij voorbaat!
M'n email adres is " ..@.. "
Chassisnummer: VF7RDRHH89L574765/25
Dank bij voorbaat!
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030

C5club Rookie


Berichten: 49
Lid geworden op: 20 jun 2011 08:48
Auto: C5 berline
Opties: Alles behalve open/panoramisch dak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 130.000
Kleur: zwart
Locatie: Kersbeek-Miskom (B)

JW,
Veel dank voor het versturen van de informatie! Deze lijkt me heel gedetailleerd en volledig.
Wanneer het probleem zich voordoet, zal ik de werken beschrijven en foto's plaatsen hier op het forum!
Nogmaals bedankt!
James.

Berichten: 1236
Lid geworden op: 16 aug 2014 13:59
Auto: Break 2 liter LP
Opties: Pack André en Toverknopje
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09261
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 335404
Kleur: EZRC**
KPH: Achter
Locatie: De Stad Klundert
Ook je bericht van 11 januari kuisen, James. 

Groet, Jan 
20 april 2019 afscheid genomen van de C5.

20 april 2019 afscheid genomen van de C5.

C5club Bikkel


Berichten: 413
Lid geworden op: 30 okt 2007 15:25
Auto: C5 1.6THP Exclusive
Opties: Pack Buss. Excl, Protection, Leder Claudia Matinal
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12051
Productienummer: 0446
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 185000
Kleur: gris thorium
Locatie: Berlicum (+diagbox)
In 2015 opende ik dit topic over het vervangen van de veerpoot. Toendertijd heb ik de auto echter gewoon door de keuring gekregen nadat ik alles had schoongemaakt, dus het had geen haast meer. Al die tijd had ik al wel een (tweedehands) veerpoot hier liggen.
Nu zat er de laatste tijd ook speling op de ophanging aan dezelfde kant (silentblock lv) en de veerpoot begon steeds meer olie te verliezen. Dus dat was een mooi moment om ook de veerpoot te vervangen en dat heb ik gisteren maar eens gedaan.
Helaas ging het allemaal niet heel soepel. Van de drie bouten bovenop zat er een helemaal vast gecorrodeerd aan de auto en die brak dan ook af bij het losdraaien. De veerpoot bleef op die vastgeroeste bout hangen en was met geen mogelijkheid los te krijgen of te wrikken. Uiteindelijk heb ik de bout, die overigens echt keihard was, moeten uitboren. Met kobalt boortjes en snijolie toch nog ruim een half uur mee bezig geweest.
De bol kreeg ik met een kettingsleutel ook met geen mogelijkheid los. Uiteindelijk de truc met een hamer en een beiteltje gedaan en daarmee lukte het wel. Monteren was eenvoudig.
Ter info: in de poot zat ongeveer 150ml aan LDS.
Het silentblock heb ik dus ook meteen vervangen. Dat viel me mee. Citroen verkoopt helaas alleen de hele fuseearm met ingeperst rubber voor EUR 350. Aftermarket is het rubber wel gewoon los te krijgen. Uitgedraaid met bout+moer en een oude diamantboor 50 als trekhuls gebruikt. Ook het inpersen weer met bout+moer gedaan en twee grote doppen gebruikt als duw/trekhulzen.
Nu zat er de laatste tijd ook speling op de ophanging aan dezelfde kant (silentblock lv) en de veerpoot begon steeds meer olie te verliezen. Dus dat was een mooi moment om ook de veerpoot te vervangen en dat heb ik gisteren maar eens gedaan.
Helaas ging het allemaal niet heel soepel. Van de drie bouten bovenop zat er een helemaal vast gecorrodeerd aan de auto en die brak dan ook af bij het losdraaien. De veerpoot bleef op die vastgeroeste bout hangen en was met geen mogelijkheid los te krijgen of te wrikken. Uiteindelijk heb ik de bout, die overigens echt keihard was, moeten uitboren. Met kobalt boortjes en snijolie toch nog ruim een half uur mee bezig geweest.
De bol kreeg ik met een kettingsleutel ook met geen mogelijkheid los. Uiteindelijk de truc met een hamer en een beiteltje gedaan en daarmee lukte het wel. Monteren was eenvoudig.
Ter info: in de poot zat ongeveer 150ml aan LDS.
Het silentblock heb ik dus ook meteen vervangen. Dat viel me mee. Citroen verkoopt helaas alleen de hele fuseearm met ingeperst rubber voor EUR 350. Aftermarket is het rubber wel gewoon los te krijgen. Uitgedraaid met bout+moer en een oude diamantboor 50 als trekhuls gebruikt. Ook het inpersen weer met bout+moer gedaan en twee grote doppen gebruikt als duw/trekhulzen.