Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

spacers
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=55&t=16164
Pagina 1 van 3

Auteur:  c5 rinuz [ 10 maart 2015 00:58 ]
Berichttitel:  spacers

heeft iemand ervaring met spacers op de c5
ik heb onlangs c5 touer 1.6 hdi 115 aangeschaft
ik heb op mijn citroen velgen winterbanden laten leggen
ik heb mooie velgen gezien maar deze komen niet uit met de ET waarde
de bandenzaak zei dat het met spacers wel ging en dit geen kwaad kan voor de de auto
heeft iemand er ervaring mee
alvast bedankt groeten Rinus

Auteur:  Low-D [ 10 maart 2015 09:37 ]
Berichttitel:  Re: spacers

Als je met spacers op je exacte et waarde uitkomt die je nodig hebt kan het geen kwaad.
Als je door spacers breder uitkomt dan de normale situatie is het schadelijk
Succes!
Mvg Lodie

Auteur:  Herman [ 10 maart 2015 09:39 ]
Berichttitel:  Re: spacers

Nooit aan beginnen, is er niet voor gemaakt en zal nooit fijn worden!
Zoek gewoon goede passende velgen er is genoeg keuze.

Auteur:  Menno [ 10 maart 2015 09:42 ]
Berichttitel:  Re: spacers

Ik ben het met Herman eens ...

Auteur:  Low-D [ 10 maart 2015 20:04 ]
Berichttitel:  Re: spacers

Had toch wel verwacht dat jullie er meer verstand van hadden.
Maar jullie hebben jullie er waarschijnlijk nooit in verdiept!

Als er met een spacer gewerkt wordt om de ET waarde terug naar standaard te krijgen , heeft dat natuurlijk GEEN invloed op de belasting van een wiellager o.d.

Alleen als je de wielbasis verbreed door toepassing van spacers , dan worden wiellagers zwaarder belast ..... Dus schadelijk!

Auteur:  JW-C5 [ 10 maart 2015 20:15 ]
Berichttitel:  Re: spacers

Met spacers worden de wielbouten wél meer belast, die moeten ook langer worden dan normaal.
En er kan een probleem optreden met de centrering.

Moet je een grote afstand overbruggen omdat de ET meer dan een paar millimeter afwijkt, dan heb je speciale spacers nodig die tegen de flens gemonteerd moeten worden.
De wielen worden daar dan weer tegenaan geschroefd.
Dat lijkt een goede constructie, je voegt echter wel een hoop gewicht toe, dat is "onafgeveerd gewicht".

Ik deel dus de mening van Herman en Menno :idea:

Groet,
JW

Auteur:  goudfrank [ 10 maart 2015 20:25 ]
Berichttitel:  Re: spacers

Dag Low-D.

Hoe wil jij de wielbasis veranderen met spacers? :smt017
Bedoel je soms de spoor-breedte? :?:

Auteur:  Herman [ 10 maart 2015 21:17 ]
Berichttitel:  Re: spacers

Ik had ze vroeger in mijn diensttijd onder de fiat 600 zitten, en in Leeuwarden ging ik er mee over de kop. :mrgreen:

Auteur:  c5 rinuz [ 10 maart 2015 21:30 ]
Berichttitel:  Re: spacers

er is niet zoveel keus inde velgen althans in Belgie niet
had mooie gezien maar om terug naar de juiste et waarde te gaan heb je die spacers nodig
niet om om te verbreden
misschien weten jullie adressen voor velgen liefst zwart gepolierde
groeten Rinus

Auteur:  Grijze Activa [ 10 maart 2015 21:59 ]
Berichttitel:  Re: spacers

Heb oa gewerkt met 20mm spacers, die waren boutbaar, wat betekent dat je ze op de naaf kan bouten met 4 bijgeleverde bouten. Het wiel bout je vervolgens weer op de spacer, die overigens ook nog een centreerring hadden. Dit werkte prima op een ZX.
Heb later ook nog zo'n probleem gehad op een Xantia, wielen gekocht met een te hoge ET. Daar moest een 13mm spacer op, te dun out boutbaar te zijn dus je moet er langere wielbouten bij kopen. Wel weer een centreerring. Dit was een Activa en ook dat ging prima. ET waarde zat na de spacer heel dicht bij origineel.
Zonder spacers is het mooist maar als jij geen andere velg kan vinden, ga er gewoon voor.

Auteur:  Herman [ 10 maart 2015 22:17 ]
Berichttitel:  Re: spacers

Rinus welke velgen zoek je dan???

Auteur:  c5 rinuz [ 10 maart 2015 22:45 ]
Berichttitel:  Re: spacers

dag Herman
zwart met zilver 5 spaak of meer spaken
heb mooie gezien van het merk brock
18 inch
groeten Rinus

Auteur:  Herman [ 10 maart 2015 22:55 ]
Berichttitel:  Re: spacers

AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding

Auteur:  SaXoKe [ 10 maart 2015 23:18 ]
Berichttitel:  Re: spacers

waarom zou je langere wielbouten nodig hebben als je met spacers de ET terug naar de normale ET wil brengen? Dan staan je wielen op gelijke maat van de originele wielen en lijkt het me niet dat je langere bouten nodig gaat hebben.

Om de ET waarde naar de juiste maat te brengen kunnen spacers geen kwaad voor de auto. Als je breder gaat in spoorbreedte wel want dan worden de wiellagers zwaarder belast.

Herman, hoe zeker ben je ervan dat het over kop gaan met je Fiat te maken had met de spacers? Of was je met de spoorbreedte breder gegaan dan origineel op het Fiat gemonteerd zat, want dan kan ik het wel geloven.

Auteur:  c5 rinuz [ 10 maart 2015 23:22 ]
Berichttitel:  Re: spacers

de derde die kan zonder spacers maar de spaken komen een stuk uit het wiel
staan flink bol dus makkelijker kans op beschadigen
de brock b 33 velg die spaken gaan naar binnen maar et is te hoog
helaas weet ik niet hoe ik hier een foto op kan zetten
MVG Rinus

Pagina 1 van 3 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/