Beetje off-topic inmiddels ...
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.
Berichten: 565
Lid geworden op: 29 apr 2009 11:33
Auto: C5 Aircross PureTech 180 S&S EAT8 Shine
Opties: Ambiance Hype Brown; Connected Cam; Pack Park Assist
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2019
Energielabel: B
Phase: C5 Aircross
Organummer: 15423
Productienummer: 20136
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 1500
Kleur: Blanc Nacré TwoTone Noir Perla
Locatie: Tollebeek
Och, als ik niet hoef te koppelen-en-schakelen vind ik dat aardig automatisch. De techniek erachter is - wat definitie betreft - niet interessant, voor puriteinse techneuten wel blijkbaar
Beetje off-topic inmiddels ...
Beetje off-topic inmiddels ...
L8r, Henk
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
Je kunt techniek, functionaliteit en gebruik niet los zien van elkaar, noch je afsluiten van de achterliggende werking. Dus alleen maar omdat een bak zelf schakelt is het nog geen automaat:
http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic. ... 01#p349101" onclick="window.open(this.href);return false;
Puriteinse techneuten...pfft...praktische realisten zou ik zeggen, bijv: als je weet dat een echte automaat op de blokkeerpin hangt bij parkeren op een helling dan snap je waarom je vóór het blokkeren in [P] de handrem al aangetrokken moet hebben om dat op te vangen. De "automatische" handrem die pas later ingrijpt helpt je daarbij idd niet.
super-ot/
nooit geweten dat een C1 er ook is in Exclusive met leer/alcantara
Eentje met dakkoffer lijkt me ook wel geinig: zeg dakkoffer waar ga je met dat C1-tje heen?
http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic. ... 01#p349101" onclick="window.open(this.href);return false;
Puriteinse techneuten...pfft...praktische realisten zou ik zeggen, bijv: als je weet dat een echte automaat op de blokkeerpin hangt bij parkeren op een helling dan snap je waarom je vóór het blokkeren in [P] de handrem al aangetrokken moet hebben om dat op te vangen. De "automatische" handrem die pas later ingrijpt helpt je daarbij idd niet.
Een "echte automaat" moet (sinds ~25jr) eigenlijk altijd in [P] staan om te starten. Of het rempedaal moet ingetrapt worden is niet automaat afhankelijk, maar is soms wel een veiligheid voor mn. de US markt (ook bij handbakken!) en ik dacht ook dat het vrij standaard was voor auto's met een startknop, ongeacht de bak.Henk2304 schreef:Nou, onze C1-met-automaat (EGS) wil niet eens starten als de handrem niet is aangetrokken! Zo staat het ook in het instructieboekje: met aangetrokken handrem rempedaal intrappen, versnellinghendel in "N" en dan pas starten.
super-ot/
nooit geweten dat een C1 er ook is in Exclusive met leer/alcantara
Eentje met dakkoffer lijkt me ook wel geinig: zeg dakkoffer waar ga je met dat C1-tje heen?
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Berichten: 5090
Lid geworden op: 08 mei 2009 20:42
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Locatie: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Voor iemand die niet zo geïnteresseerd is in autotechniek is elke versnellingsbak waarbij niet gekoppeld of zelf door roeren met een stang van verzet moet worden gewisseld, een automaat.EvilTwin schreef:Je kunt techniek, functionaliteit en gebruik niet los zien van elkaar, noch je afsluiten van de achterliggende werking. Dus alleen maar omdat een bak zelf schakelt is het nog geen automaat:
Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection
Exen:
Opel Corsa 1.7D, wit (2000)
Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004)
Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd)
Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006)
Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
Exen:
Opel Corsa 1.7D, wit (2000)
Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004)
Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd)
Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006)
Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Ha ha jongens geen ruzie over een definitie.
Volgens de letter is een automatisch schakelende versnellingsbak een automaat.
Technisch gezien ligt het verhaal iets anders.
Je hebt drie soorten automatische versnellingsbakken:
1. De gerobotiseerde bak (EB6V, EGS, Sensodrive, selespeed etc..)
2. De versnellingsbak met dubbele koppeling. (DCS, DSG, ...)
3. Conventionele (vol)automaat. (AL4, Aisin6, 4HP20,...)
Technisch zit het verschil in de werking van de koppeling tussen motor en bak. (enkele plaatkoppeling/dubbele plaatkoppeling/koppelomvormer met lock-up)
En in de manier van schakelen (planetair tandwielstelsels met rembanden, tandwielgroepen op 1 of 2 primaire assen)
Als niet-techneut merk je het vooral verschil aan het schakelcomfort. Waarbij categorie 2 en 3 heel dicht bij elkaar liggen qua ervaring
Daarom is een EGS wel een automaat, maar toch weer NIET vergelijkbaar met de conventionele automaat.
En om het heeli ngewikkeld te maken heb je ook nog de CVT, die ook wel eens al automaat wordt betiteld (temeer omdat deze tegenwoordig vaak ook nog voorgeprogrammeerde 'versnellingen' kent.
Volgens de letter is een automatisch schakelende versnellingsbak een automaat.
Technisch gezien ligt het verhaal iets anders.
Je hebt drie soorten automatische versnellingsbakken:
1. De gerobotiseerde bak (EB6V, EGS, Sensodrive, selespeed etc..)
2. De versnellingsbak met dubbele koppeling. (DCS, DSG, ...)
3. Conventionele (vol)automaat. (AL4, Aisin6, 4HP20,...)
Technisch zit het verschil in de werking van de koppeling tussen motor en bak. (enkele plaatkoppeling/dubbele plaatkoppeling/koppelomvormer met lock-up)
En in de manier van schakelen (planetair tandwielstelsels met rembanden, tandwielgroepen op 1 of 2 primaire assen)
Als niet-techneut merk je het vooral verschil aan het schakelcomfort. Waarbij categorie 2 en 3 heel dicht bij elkaar liggen qua ervaring
Daarom is een EGS wel een automaat, maar toch weer NIET vergelijkbaar met de conventionele automaat.
En om het heeli ngewikkeld te maken heb je ook nog de CVT, die ook wel eens al automaat wordt betiteld (temeer omdat deze tegenwoordig vaak ook nog voorgeprogrammeerde 'versnellingen' kent.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
Berichten: 5090
Lid geworden op: 08 mei 2009 20:42
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Locatie: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Ik onderschrijf je post hoor BJG, waar het mij om gaat is dat ik het een beetje flauw vind om iemand af te kraken die de EGS een automaat noemt.
Het is uberhaupt een discussie of je van de gemiddelde persoon mag en moet verwachten dat hij zoveel van de techniek weet dat hij zo direct tegen iedereen het onderscheid gaat maken tussen een conventionele volautomaat met koppelomvormer en lock-up, en een gerobotiseerde bak met enkele plaatkoppeling.
Automaat = niet zelf hoeven schakelen... logisch toch?
Het is uberhaupt een discussie of je van de gemiddelde persoon mag en moet verwachten dat hij zoveel van de techniek weet dat hij zo direct tegen iedereen het onderscheid gaat maken tussen een conventionele volautomaat met koppelomvormer en lock-up, en een gerobotiseerde bak met enkele plaatkoppeling.
Automaat = niet zelf hoeven schakelen... logisch toch?
Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection
Exen:
Opel Corsa 1.7D, wit (2000)
Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004)
Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd)
Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006)
Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
Exen:
Opel Corsa 1.7D, wit (2000)
Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004)
Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd)
Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006)
Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
Berichten: 33565
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Gaat hier dan niet over de automaat maar over de handrem ( elektrisch ) , voor de werking hiervan, is het wel van belang wat voor bak eronder zit, aangezien hij bij een volautomaat niet werkt zoals het zou moeten ( als je geen problemen wil op de eerste de beste helling ) , dat is bij b.v. een EGS bak misschien niet aan de orde
Afkraken is niet de bedoeling ....
Maar dit hele draadje is inmiddels weinig on-topic meer
Afkraken is niet de bedoeling ....
Maar dit hele draadje is inmiddels weinig on-topic meer
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
Berichten: 5090
Lid geworden op: 08 mei 2009 20:42
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Locatie: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Sorry, nog even offtopic (verwijder maar als je het te ver vindt gaan):
Ik durf te beweren dat het meer dan 90% van de gebruikers niet interesseert dat er technisch een zeer groot verschil tussen een EGS en een conventionele automaat; feit is, dat er in beide gevallen sprake is van automatisch een bepaalde overbrenging kiezen zonder tussenkomst van de bestuurder.
Dat iemand met de juiste technische achtergrond dat tegenspreekt is mogelijk wel waar op grond van de techniek, maar getuigt niet van je kunnen inleven in de positie van een normale autorijder.
Het is dan vind ik ook te kort door de bocht om iemand die beweert dat de EGS een automaat is, daarop terecht te wijzen.
Daar gaat het mij om.
My $0.02.
Waar het mij om gaat is dit:Menno schreef:Afkraken is niet de bedoeling ....
Henk2304 schreef:Och, als ik niet hoef te koppelen-en-schakelen vind ik dat aardig automatisch. De techniek erachter is - wat definitie betreft - niet interessant, voor puriteinse techneuten wel blijkbaar![]()
En dat is natuurlijk onzin.EvilTwin schreef:Je kunt techniek, functionaliteit en gebruik niet los zien van elkaar, noch je afsluiten van de achterliggende werking. Dus alleen maar omdat een bak zelf schakelt is het nog geen automaat
Ik durf te beweren dat het meer dan 90% van de gebruikers niet interesseert dat er technisch een zeer groot verschil tussen een EGS en een conventionele automaat; feit is, dat er in beide gevallen sprake is van automatisch een bepaalde overbrenging kiezen zonder tussenkomst van de bestuurder.
Dat iemand met de juiste technische achtergrond dat tegenspreekt is mogelijk wel waar op grond van de techniek, maar getuigt niet van je kunnen inleven in de positie van een normale autorijder.
Het is dan vind ik ook te kort door de bocht om iemand die beweert dat de EGS een automaat is, daarop terecht te wijzen.
Daar gaat het mij om.
My $0.02.
Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection
Exen:
Opel Corsa 1.7D, wit (2000)
Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004)
Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd)
Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006)
Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
Exen:
Opel Corsa 1.7D, wit (2000)
Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004)
Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd)
Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006)
Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
Berichten: 4028
Lid geworden op: 18 jun 2006 17:01
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Locatie: s-Gravenhage
Contacteer:
Deze discussie hebben we eerder gehad.
Ik vind in principe ook dat een automaat een automaat is. Op welke manier dat geimplementeerd is zou niet uit moeten maken. Toch is eea wel aan de buitenkant merkbaar in een aantal afwijkende producteigenschappen:
wel /niet kruipen, soepel schakelen, brandstofverbruik etc.
Eigenlijk zou een hele auto qua werkingsprincipe eigenlijk irrelevant voor je moeten zijn. Maar ja dat is nou eenmaal niet zo. Wat dat betreft komt een el. auto nog het dichtste in de buurt (kan eigelijk alleen harder en zachter)
Tot die tijd is het werkingsprincipe wel degelijk relevant, al is het maar voor de verwachtingen
Ik vind in principe ook dat een automaat een automaat is. Op welke manier dat geimplementeerd is zou niet uit moeten maken. Toch is eea wel aan de buitenkant merkbaar in een aantal afwijkende producteigenschappen:
wel /niet kruipen, soepel schakelen, brandstofverbruik etc.
Eigenlijk zou een hele auto qua werkingsprincipe eigenlijk irrelevant voor je moeten zijn. Maar ja dat is nou eenmaal niet zo. Wat dat betreft komt een el. auto nog het dichtste in de buurt (kan eigelijk alleen harder en zachter)
Tot die tijd is het werkingsprincipe wel degelijk relevant, al is het maar voor de verwachtingen
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik
Voorheen Ph2V6: 
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
Nee, zie mijn eerdere linkAutomaat = niet zelf hoeven schakelen... logisch toch?
http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic. ... 01#p349101" onclick="window.open(this.href);return false;
en BJGs verhaal.
De EGS is een zelfschakelde (robot) handbak. Met dus een klassieke koppeling. Vandaar ook het starten in [N].
Totaal anders dan een automaat die geen klassieke koppeling heeft, maar een heel stel koppelingen en belangrijker nog: een koppelomvormer.
En dat is precies het punt wat van belang is in deze discussie over hoe de handrem (parkeerrem/noodrem) te gebruiken. Of zoals dat eerdere draadje in een discussie over gebruik en onderhoud aan een echte automaat.Tot die tijd is het werkingsprincipe wel degelijk relevant, al is het maar voor de verwachtingen.
Je kunt je niet verschuilen achter het feit dat je de techniek niet wilt beschouwen of begrijpen. Die is fundamenteel voor de werking, de functionaliteit en het gedrag in de praktijk.
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Berichten: 33565
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Volgens mij zijn de standpunten nu wel duidelijk en heeft een ieder zijn punt gemaakt ...

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
....en de vaststelling blijft: in combinatie met een "echte automaat" heeft de automatische electrische handrem geen toegevoegde waarde. In tegendeel, zou ik zeggen.
Bij het normale parkeren zet je zo'n auto weg in de P-stand en gebruik je de handrem niet, zó doe ik dat al meer dan tien jaar. Daarbij staat mijn auto op een lichte helling voor het huis geparkeerd.
Op een serieuzere helling moet je zélf eerst de handrem activeren alvorens de bak in z'n P te zetten.
Voor die keren dat dat nodig is, is een gewone handrem prima. Daarmee vervalt een hoop gecompliceerde techniek, waar van alles aan kapot kan gaan.
En als het vriest moet je de automatische electrische handrem deactiveren, zie het instructieboekje
Groet,
JW
Bij het normale parkeren zet je zo'n auto weg in de P-stand en gebruik je de handrem niet, zó doe ik dat al meer dan tien jaar. Daarbij staat mijn auto op een lichte helling voor het huis geparkeerd.
Op een serieuzere helling moet je zélf eerst de handrem activeren alvorens de bak in z'n P te zetten.
Voor die keren dat dat nodig is, is een gewone handrem prima. Daarmee vervalt een hoop gecompliceerde techniek, waar van alles aan kapot kan gaan.
En als het vriest moet je de automatische electrische handrem deactiveren, zie het instructieboekje
Groet,
JW
V.I.P.


Berichten: 1036
Lid geworden op: 18 nov 2008 20:58
Auto: C5 tourer V6 HDI Biturbo Exclusive 3.0
Opties: Vollausstattung
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 195002,09
Kleur: grjis
Locatie: Heede /Ems Dld
Ik heb bewust een automaat,en het kan me niet schelen hoe iemand dat noemt.En ik hou van mijn automaat als van mijn vrouw.
Ook vindt ik de e-rem geweldig.Klein trekje en hij staat erop,gas geven en hij is eraf.GEWELDIG.GEWELDIG.meer remblokken? jammer dan.Andere problemen jammer dan.
Zie regel boven.
Hik-boer.

Ook vindt ik de e-rem geweldig.Klein trekje en hij staat erop,gas geven en hij is eraf.GEWELDIG.GEWELDIG.meer remblokken? jammer dan.Andere problemen jammer dan.
Zie regel boven.
Hik-boer.
De ergernis over de slechte kwaliteit duurt voort als de vreugde over de lage prijs al is verdwenen.



