Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Aanhaalmoment wielbouten C5 ph3
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=55&t=17072
Pagina 4 van 4

Auteur:  HenriCotignac [ 11 nov 2016 11:12 ]
Berichttitel:  Re: Aanhaalmoment wielbouten C5 ph3

De chef van mijn dealer, Bouwman Ommen, geeft voor de wielbouten van mijn PH3 van okt. 2012 aan: 100 Nm, zowel voor lm als voor stalen velgen (normale wielbouten, geen slotbouten). Wielbouten en het draad waarin ze geschroefd worden wel goed schoon maken, maar niet smeren.
Zijn ze gecorrodeerd dan niet bezuinigen op 20 nieuwe Febi/Bilsteins.
Henri Cotignac

Auteur:  c5maarten [ 11 nov 2016 13:22 ]
Berichttitel:  Re: Aanhaalmoment wielbouten C5 ph3

HenriCotignac schreef:
Wielbouten en het draad waarin ze geschroefd worden wel goed schoon maken, maar niet smeren.


Dat heeft te maken met krachten die toenemen op de draad. Als eerst kopervet of een ander smeermiddel wordt aangebracht heb je kans dat de lengte van de bout toeneemt. Dit met een veranderende materiaal structuur maakt de kans op breuk groter!

Auteur:  icebyte [ 11 nov 2016 23:28 ]
Berichttitel:  Re: Aanhaalmoment wielbouten C5 ph3

Ik zet al jaren m'n wielbouten vast met een klein beetje kopervet om te voorkomen dat ze vastrotten, gewoon met een kruissleutel, zonder op moment te letten, heb nog nooit wat stukgetrokken, en ook nooit problemen gehad met loszittende, of afbrekende wielbouten.

Auteur:  JW-C5 [ 12 nov 2016 00:52 ]
Berichttitel:  Re: Aanhaalmoment wielbouten C5 ph3

c5maarten schreef:
HenriCotignac schreef:
Wielbouten en het draad waarin ze geschroefd worden wel goed schoon maken, maar niet smeren.


Dat heeft te maken met krachten die toenemen op de draad. Als eerst kopervet of een ander smeermiddel wordt aangebracht heb je kans dat de lengte van de bout toeneemt. Dit met een veranderende materiaal structuur maakt de kans op breuk groter!


Bij dat vaster aandraaien als gevolg van invetten waardoor de bout makkelijker draait dan de bedoeling is van de constructeur, wordt met name het wiel meer belast dan de bedoeling is.
Het gevolg zal zijn dat de flens van het wiel vervormt.

Uit berekeningen die Breeze gemaakt heeft blijkt dat de bout zelf niet echt rekt.
De extra hoekverdraaiing van de bout gaat dus in de vervorming van het wiel zitten.

Groet,
JW

Auteur:  c5maarten [ 12 nov 2016 19:52 ]
Berichttitel:  Re: Aanhaalmoment wielbouten C5 ph3

In autotechniek ja (in dit geval), ben ik het met je eens dat het eerder de flens dan de bout zal vervormen. In de luchtvaart nee, daar vervorm je echt de bout. Heb het al vaker ondervonden dat de boutlengte toeneemt (ook gemeten). Ik weet dat vele mensen kopervet of iets dergelijks op de draad smeren maar ik zou het ten zeerste afraden.

Auteur:  willy4 [ 12 nov 2016 19:58 ]
Berichttitel:  Re: Aanhaalmoment wielbouten C5 ph3

bij de M.A.N motoren moesten we speciaal vet doen aan de cilinderkop bouten
bij de FIAT motoren was het gewone motor olie

Auteur:  c5maarten [ 12 nov 2016 20:11 ]
Berichttitel:  Re: Aanhaalmoment wielbouten C5 ph3

Dan wordt het voorgeschreven door de fabrikant. Hier is in het aanhaal moment mee rekening gehouden.

Auteur:  JW-C5 [ 12 nov 2016 20:19 ]
Berichttitel:  Re: Aanhaalmoment wielbouten C5 ph3

@ Willy,
Dat waren naar ik aanneem lange bouten, die rekken elastisch wat op en zó ontstaat een spanning die gebruikt wordt om de kop goed aangedrukt te houden op het cilinderblok. Ook als de motor warm wordt blijft er dan druk aanwezig.

Wielbouten, in ons geval zijn dat korte M12x1,25 bouten, zijn veel te kort om op diezelfde manier voor druk te kunnen zorgen.
Zet je ze te vast, dus draai je ze verder door dan de bedoeling is omdat de schroefdraad ingevet is, dan zal een extra hoekverdraaiing van zo'n 30 graden ervoor zorgen dat de kop van de bout 0,1 mm verder naar binnen gaat en dan extra kracht uitoefent tegen de wielflens.
Dat zorgt voor die vervorming :idea:

Breeze is nog bezig dit allemaal netjes op papier te zetten, dan zal het verhaal wel duidelijker worden......

Groet,
JW

Auteur:  willy4 [ 12 nov 2016 20:21 ]
Berichttitel:  Re: Aanhaalmoment wielbouten C5 ph3

ja,dat waren bouten boven de 100 mm

Pagina 4 van 4 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/