Citroen bijzonder door de vering?
Auteur |
Bericht |
Jooster
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 27 mei 2011 21:11 Berichten: 767
Auto: C5 2.2HDi Tourer
Opties: Exclusive, beige leer, panoramisch dak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 270000
Kleur: Zwart parelmoer
Naar boven
|
 Re: Citroen bijzonder door de vering?
Citrofiel gevoel heeft vooral met het bijzondere verleden te maken, niet met het heden. Huidige generaties Citroëns zijn zeker mooi en de C5III is uitzonderlijk mooi. Maar vele andere merken zijn dat ook. Iets afwijkends en vernieuwend als een Traction Avant, ID/DS of CX is daadwerkelijk bijzonder, zeker in het toenmalige tijdsbeeld. Wie beweert dat de huidige generatie Citroëns dezelfde bijzondere status hebben als genoemde iconen snapt naar mijn idee het verleden niet. Citroën was bijzonder. Nu helaas niet meer. In de nostalgische hang naar het verleden wordt dat verleden op het huidige Citroen geprojecteerd. Zo werkt het helaas niet...
|
14 jan 2014 22:19 |
|
 |
Roman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02 Berichten: 10677
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
Kleur: Blauw
Naar boven
|
 Re: Citroen bijzonder door de vering?
Tja ieder zijn mening... 
|
14 jan 2014 22:23 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33542 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: Citroen bijzonder door de vering?
Niet mee eens , ik ben citrofiel , kijk niet eens naar andere merken ... Ook met de huidige moderne cits
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
|
14 jan 2014 22:30 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Citroen bijzonder door de vering?
Ben al 49 jaar actief Citrofiel, voor die tijd was dat passief toen mijn vader met Tractions en een DS reed. En sinds 1971 rijd ik zelf uitsluitend in "bollenkarren", inmiddels ruim 40 jaar dus Het blijven vaak bijzondere auto's, al helemaal als je de SM en de C6 aan dat eerder genoemde rijtje auto's toevoegt. Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
14 jan 2014 22:37 |
|
 |
Kapitein Rob
V.I.P.
Geregistreerd: 19 jun 2008 14:44 Berichten: 2874 Woonplaats: Huisduinen
Auto: C5 2.0i 16V Exclusive
Opties: Pack Athena, elektrisch verstelbare voorstoelen, geflushte automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10227
Productienummer: 10077
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 111.111
Kleur: Rouge Profond KKQD**
Naar boven
|
 Re: Citroen bijzonder door de vering?
Ik rijd Citroën (als eigenaar) sinds 1970, daarvoor via mijn vader (DS). Ben begonnen met enkele 2CV's, daarna alleen bollen-Citroëns (behalve de niet-Citroëns van m'n werk  ), één keer 'vreemd' gegaan met Renault (viel niet tegen qua comfort). Citroën kies ik vanwege de bollen-vering en vanwege de eigenzinnigheid, hoewel dat laatste minder wordt. Verder hecht ik gewoon aan (de geschiedenis van) dit merk.
_________________ Dyane, 2CV, 2CV, DSuper5(lpg) GS1220Club(lpg) GS1220Club(lpg) Renault20TS(lpg) CXAthena(lpg) CX20Pallas(lpg) GSASpecial(lpg) XM20(lpg) Audi80TDi(lease) BX1,6, CX22TRS(lpg) XM20i16VBreak(lpg) CX22Croisette(lpg) Xantia20i16V(lpg) CX20Break, C520iBreakDiff, C520iBreakLP, C520iExclusive
|
15 jan 2014 00:59 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Citroen bijzonder door de vering?
Ook de vier "auto's van de zaak" waren bij mij bollenkarren Sinds eind 1964 heb ik dus alleen maar Citroëns gereden, dat waren/zijn er 20 in totaal als ik het goed geteld heb. Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
15 jan 2014 01:06 |
|
 |
Breeze
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 09 jun 2010 05:24 Berichten: 692 Woonplaats: Nw. Lekkerland
Auto: Kia Ceed Break 1,6GDi PHEV DynamicPlusLine
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
kilometerstand: 62 100
Kleur: Blauwachtig grijs
Naar boven
|
 Re: Citroen bijzonder door de vering?
Ha daar gaan we weer. Pas sinds 1966 Citroën gereden en sinds 1976 bollenkarren. Wel een paar jaar "ïets" uit Rüsselsheim en 2x Renooit tussendoor. Vroegah waren er een aantal goede redenen om voor Citroën te kiezen. Zo wist je met een Amerikaan wel hoe je de bocht inging, maar nooit hoe je er uit kwam. En bij zo'n Duitser waren de vering en de stoelen altijd plankhard. Terwijl je bij Citroën verzekerd was van comfort en een snaarstrakke wegligging. Die verschillen zijn nu wel grotendeels verdwenen. De merken zijn naar elkaar toegegroeid in comfort en wegligging en je kan zonder gène (nou behalve sommige merken) of ergernis in elke moderne auto rijden.
Maar waarom dan toch steeds weer Citroën? Als ik bezig ben met een andere auto en folders van andere merken bestudeer, moet mw. Breeze altijd hard lachen. Want ze weet toch wel dat het weer Cit wordt.
Adri
|
15 jan 2014 09:36 |
|
 |
MichielC5
V.I.P.
Geregistreerd: 16 okt 2006 21:15 Berichten: 1553 Woonplaats: Duivendrecht
Auto: VW Passat GTE
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2016
Energielabel: A
kilometerstand: 60000
Kleur: Grijs
Naar boven
|
 Re: Citroen bijzonder door de vering?
Mja, het is moeilijk uit te leggen. Soms erger ik me enorm aan: - de slechte after sales service van Citroën (en met name CNL...), - de technische mankementen die vaak voort komen uit goedkoop en snel willen produceren en die generatie op generatie blijven bestaan (bv de piepende remmen) - het "met de Franse slag" afwerken van sommige delen van de auto. Vergeleken met de VAG auto die ik gereden heb is het soms toch allemaal wat minder goed afgewerkt. Maar dan toch, ik kom iedere keer weer terug bij Citroen. En ik heb er al heel wat gereden en/of in bezit gehad. Misschien is het wel een vorm van sadomasochisme..... Daarbij moet wel opgemerkt worden dat ik heel veel waarde hecht aan een betrouwbare en goede garage. Eentje waar ik mee kan kijken wat er gebeurd. Dat bepaald voor mij ook voor een groot deel de Citroen "merkbeleving" op dit moment. Zou ik niet een garagist als JO hebben dan zou ik wellicht overgeleverd zijn aan een niet nader te noemen grote dealer bij mij in de buurt. En die is wat mij betreft het Citroen dealerschap onwaardig. Une tente de balles réelles........
_________________ VW Passat GTE / Skoda Citigo
C4 Picasso Intensive C5 2.0HPi Berline 1 C4 GP 2.0 L. Business LPG C4 Berline VTI 120 Tendance C5 1.6HDI Break 2 C5 1.6THP Sedan LBusiness 3 C5 1.6HDI Sedan LBusiness 3 C4 Berline VTI 120 LBusiness C5 2.0HDI Tourer LBusiness 3 C1 Collection C5 2.7HDI Tourer Exclusive 3 C5 2.0 16v Berline Exclusive Aut 1 C5 2.0HDi Tourer 'Allemange' 3 C4 Cactus BlueHDI 100 Shine
|
15 jan 2014 09:53 |
|
 |
fbss
C5club Bikkel
Geregistreerd: 27 aug 2009 13:31 Berichten: 327 Woonplaats: Den Haag
Auto: C5 1.8 16V Berline Ligne Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Energielabel: B
Phase: 1
Organummer: 9089CJ
Productienummer: 10343
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 198500
Kleur: Noir Onyx (EXYB)
Naar boven
|
 Re: Citroen bijzonder door de vering?
Daar zit wel wat in, de soms slechte service van de merkdealer en de hardnekkige loze meldingen die de boordcomputer blijft geven. Verder de vaak meewarige reacties als je vertelt dat je in een Citroën rijdt. Maar hoofdreden om Citroën met veerbollen te rijden is toch inderdaad de wegligging en dat je door een 30-kilometer-gebied kan rijden zonder te hoeven remmen voor verkeersdrempels.
Na een aantal jaren BX te hebben gereden, wat toen toch een soort droomauto was, ben ik overgestapt op een Hyundai Excel. Toen deze na tien jaar aan vervanging toe was kwam ik weer bij Citroën terecht, de C5 Ph.1. Dat voelde toch als een soort thuis komen toen ik daarin mijn eerste rit maakte. Ik besefte ik wat ik al die jaren gemist had. En ik geniet er nog elke keer van als ik met de C5 ergens heen mag zweven. Ik hoop dat nog lang te kunnen blijven doen. Maar ja, mijn C5 is ook alweer 12 jaar oud en nadert de anderhalve ton aan afgelegde kilometers. Vervanging door weer een C5 zie ik niet gebeuren, mogelijk wel een C1, maar die mist de bollenvering.
_________________ Groet,
Frank
|
15 jan 2014 10:30 |
|
 |
JWHofnar
V.I.P.
Geregistreerd: 05 feb 2009 21:22 Berichten: 3196
Auto: C5 Break Prestige 2.0 16V
Opties: puur
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10203
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 214.000
Kleur: EYTC Gris Orageux
Naar boven
|
 Re: Citroen bijzonder door de vering?
MichielC5 schreef: ...Une tente de balles réelles........  Ik denk dat ik weet welke dealer je bedoeld. Inderdaad een ongelofelijke bollen eh .. ballentent. Ik kom er nooit meer. Wat betreft het topic. Ik ben gewoon erg gehecht aan het specifieke karakter van de bollen geveerde Citroën. Ik begreep dat de C5-III (met) weer een beter veercomfort heeft dan de C5-II. Dus voorlopig kan ik nog even voort. Citroën meer bijzonder dan andere merken? Mmm ik weet het niet, maar voor sommige modellen gaat dat zeker op. Citroën heeft een aantal fantastische modellen gemaakt. Mijn favorieten: CX, C6, BX, XM. Ook wat dat betreft kan ik nog even voort tot ik mijn kwartet vol heb. Maar ze hebben ook een aantal vreselijke auto's gemaakt. Ik noem een . . . nou ja laat ik dat niet doen. JW
|
15 jan 2014 10:42 |
|
 |
Breeze
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 09 jun 2010 05:24 Berichten: 692 Woonplaats: Nw. Lekkerland
Auto: Kia Ceed Break 1,6GDi PHEV DynamicPlusLine
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
kilometerstand: 62 100
Kleur: Blauwachtig grijs
Naar boven
|
 Re: Citroen bijzonder door de vering?
MichielC5 schreef: - de technische mankementen die vaak voort komen uit goedkoop en snel willen produceren en die generatie op generatie blijven bestaan (bv de piepende remmen) Mwah, in het kader van praktisch werken ben ik op bezoek geweest bij Ford Genk (B). Daar hadden ze wel een leuke opdracht voor een studentje, nl. het onderzoeken van de oorzaak (oorzaken) van piepende remmen. Mijn stagebegeleider mompelde toen: ja dat probleem willen ze allemaal wel opgelost hebben. 't Is niks geworden want de stagevergoeding was ƒ 0,00. Adri
|
15 jan 2014 11:23 |
|
 |
Roman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02 Berichten: 10677
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
Kleur: Blauw
Naar boven
|
 Re: Citroen bijzonder door de vering?
die remmen , moest ik afgelopen week om lachen..
mijn collega heeft een toledo.. achterremmen versleten en ingevreten etc.. ach meneer is normaal, VW kwaaltje...
schijnt bij de mini nog erger te zijn...
|
15 jan 2014 11:30 |
|
 |
Herman
Clubcafé-uitbater
Geregistreerd: 30 jun 2006 11:41 Berichten: 11348 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Naar boven
|
 Re: Citroen bijzonder door de vering?
Versleten kan maar ingevreten? Slecht metaal?? 
_________________ Met vriendelijke groet Herman......... Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________ Mijn ander vervoer is een E-bike.
|
15 jan 2014 12:16 |
|
 |
Kapitein Rob
V.I.P.
Geregistreerd: 19 jun 2008 14:44 Berichten: 2874 Woonplaats: Huisduinen
Auto: C5 2.0i 16V Exclusive
Opties: Pack Athena, elektrisch verstelbare voorstoelen, geflushte automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10227
Productienummer: 10077
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 111.111
Kleur: Rouge Profond KKQD**
Naar boven
|
 Re: Citroen bijzonder door de vering?
@fbss: dat van de noodzaak voor een goede garage herken ik (en de anderen die daar ook een opmerking over maken). Misschien dat Citroën daar gevoeliger voor is dan andere merken, maar ik heb daar geen ervaring mee. Bij mijn (en mijn vaders) toenmalige dealer Hoefnagels in Asten heb ik altijd zeer goede ervaringen gehad, daar kennen ze de Citroën. Toen ik in Z'meer woonde heb ik twee keer een slechte ervaring gehad bij -toen ('77-'78)- de lokale dealer. Ik ben daarna steeds weer teruggegaan naar de dealer in Asten. De prijs voor een grote beurt was zoveel lager dan in Z'meer of -later- Den Haag- dat de benzinekosten voor de 350 km heen en weer rijden ook gedekt waren. En ik combineerde het met een bezoek aan mijn ouders. Ook vanuit Roosendaal steeds naar de dealer in Asten. Waar ik nu woon zit een betrouwbare 'specialist' in de buurt. En anders is een retourtje JO best te doen.
_________________ Dyane, 2CV, 2CV, DSuper5(lpg) GS1220Club(lpg) GS1220Club(lpg) Renault20TS(lpg) CXAthena(lpg) CX20Pallas(lpg) GSASpecial(lpg) XM20(lpg) Audi80TDi(lease) BX1,6, CX22TRS(lpg) XM20i16VBreak(lpg) CX22Croisette(lpg) Xantia20i16V(lpg) CX20Break, C520iBreakDiff, C520iBreakLP, C520iExclusive
|
15 jan 2014 15:29 |
|
 |
filip
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 08 apr 2009 21:23 Berichten: 674 Woonplaats: Grobbendonk ( België )
Auto: c5 HDI 2.0 Tourer 16V Exclusive
Opties: Navi-drive3D, 18"velgen,afneembare trekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11818
Productienummer: 10150
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 110000
Kleur: fulminator grijs
Naar boven
|
 Re: Citroen bijzonder door de vering?
Dit is mijn eerste Citroën, en was onmiddelijk verkocht. Heb al wel enkele mankementjes gehad, en veel problemen met de dealer waar ik mijn c5 gekocht heb. Maar tot nu toe zal mijn volgende wagen toch zeker terug een Citroën worden.. Als 2de wagen hebben wij nog een Opel corsa, die moest van de week binnen ( bij de Opel dealer) voor een terugroep actie. Hij was nog maar net binnen of ze belde al om te melden dat de remblokjes moesten vervangen worden. We vertelde dat ze er niets moesten aan doen want dat we wel naar onze garagist ( kleine zelfstandige  ) zouden gaan. Toen werden ze ineens heel wat onvriendelijker aan de telefoon. Auto ging binnen voor iets aan de moterkap, maar ze konden het niet laten om hem ook eventjes op de brug te zetten om toch maar iets te vinden !! Daarom slechte garagisten heb je bij elk merk denk ik  ... Zeker bij de grote garages heb je meestal prijs ... Ik ga daarom bij een garagist die nog alleen werkt , en voor de helft van de prijs van een grote  ...Ik krijg nog alle stukken achteraf te zien als ze vervangen zijn.
|
15 jan 2014 19:25 |
|
 |
|