Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 91 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
 Aanlopende remmen / hete wielen/ snel slijtende blokken 
Auteur Bericht
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Aanlopende remmen / hete wielen/ snel slijtende blokken
Het klopt dat Bosch bijv. het ABS/ESP systeem, maar Bosch krijgt dan zelf de pomp, het kleppenhuis, de sensoren, de printplaten etc. van toeleveranciers. De ABS sensoren werken dan ook weer met de tandkrans die geïntegegreerd is met de homokineet/wiellager etc. Dus haal de boel uit elkaar en je komt merkjes tegen van Philips (NXP) Tyco, etc. dwz Taiwanees, Zwitsers, Japans, Duits, Chinees, Nederlands alles door elkaar...

Als idd de achterremcilinder blijft hangen dan is dat ongetwijfeld op zich weer een onderdeel wat ATE danwel TRW inkoopt van een of andere rubberboer. etc. Niet dat het wat uitmaakt, want de autofabrikant blijft uiteraard verantwoordelijk.

Het is idd jammer dat Citroën zelf geen hydraulische componenten meer maakt, die fabriek is zo goed als opgedoekt.
Wist je trouwens dat ABS oorspronkelijk ontwikkeld is door een JV van Telefunken en Bendix voor de Citroën Sm?
http://www.carrosserie-muracciole.fr/Freinage1.html

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


18 jan 2010 15:28
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Aanlopende remmen / hete wielen/ snel slijtende blokken
Die ABS was de verdere ontwikkeling van een systeem dat al veel langer bestond, en zoals dat ook op vliegtuigen toegepast werd.
Ook Jensen pastte dat toe in de vorm van de Dunlop Maxaret, zie onder andere http://en.wikipedia.org/wiki/Anti-lock_brakes

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


18 jan 2010 15:46
Profiel
C5club Veteraan
C5club Veteraan

Geregistreerd: 21 maart 2007 14:56
Berichten: 1334
Woonplaats: 035
Auto: Tourer V6 3.0 HDiF exclusive
Opties: xenon, HiFi, NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11875
Productienummer: 10111
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 245.000
Kleur: Bleu Bourrasque


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Aanlopende remmen / hete wielen/ snel slijtende blokken
Vandaag weer eens gevoeld na ritje 30 km snelweg/file. Voorzijde: velgen koud, schijven net ietsje lauw. Achter: velgen koud, schijf R heet (even aan te raken), Li goed warm.

Als er dan niemand is die dit ook heeft is mijn volgende vraag : vinden jullie dit normaal??
Aut. parkeerrem staat uit.

Had ooit een XM 2.5 TD, woog toch ook wel een kilootje of 1650, dit nooit meegemaakt. Ben ook geen veelremmer o.i.d Stel dat ik eens in bergachtig gebied ga rijden, dan moet het spul toch, als je de remmen toch echt gaat gebruiken, gloeiend heet worden (ik weet het, als je goed rijdt hoef je ook in de bergen niet extreem te remmen)? Om de 30000 nieuwe blokken is wat mij betreft niet zo'n probleem, maar toch een beetje weggegooid geld op deze manier, want het kan toch niet anders of ze gaan lekker snel slijten. Tenzij de hitte van de uitlaat komt, maar dat lijkt me toch sterk..

_________________
Tourer V6 3.0 HDiF (DT20C-X8ZA) exclusive, 240 pk, meedraaiend bixenon, HIFI , NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling, 17 inch wielen


18 jan 2010 20:24
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Geregistreerd: 12 sep 2009 11:16
Berichten: 187
Woonplaats: Hever / België
Auto: C5 berline 2,0Hdi VTR
Opties: Metaalkleur / My way / PDC vooraan
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11928
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 58000
Kleur: Thorium-grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Aanlopende remmen / hete wielen/ snel slijtende blokken
EvilTwin schreef:
Het klopt dat Bosch bijv. het ABS/ESP systeem, maar Bosch krijgt dan zelf de pomp, het kleppenhuis, de sensoren, de printplaten etc. van toeleveranciers. De ABS sensoren werken dan ook weer met de tandkrans die geïntegegreerd is met de homokineet/wiellager etc. Dus haal de boel uit elkaar en je komt merkjes tegen van Philips (NXP) Tyco, etc. dwz Taiwanees, Zwitsers, Japans, Duits, Chinees, Nederlands alles door elkaar...

Als idd de achterremcilinder blijft hangen dan is dat ongetwijfeld op zich weer een onderdeel wat ATE danwel TRW inkoopt van een of andere rubberboer. etc. Niet dat het wat uitmaakt, want de autofabrikant blijft uiteraard verantwoordelijk.

Het is idd jammer dat Citroën zelf geen hydraulische componenten meer maakt, die fabriek is zo goed als opgedoekt.
Wist je trouwens dat ABS oorspronkelijk ontwikkeld is door een JV van Telefunken en Bendix voor de Citroën Sm?
http://www.carrosserie-muracciole.fr/Freinage1.html


Gij zijt ook wel goed op de hoogte, hé. Werkzaam in de sector of aanverwanten? Bij ons maken ze b.v. ook actieve wielsensoren (voor ABS) en daar zaten tot voor kort idd componentjes in van zoals je al zei Philips. Nu worden ze bij Contintal intern gemaakt (bij zusterbedrijf Temic die ook onze E-regelaars maakt), of het een verbetering is weet ik zo niet want behoorlijk wat opstartproblemen :roll: . Maar het komt wel in orde hoor!
En idd een wagen is een mengelmoes van 1001 fabrikanten. Dat Bendix klaar was om te SM te voorzien van ABS wist ik, maar dat Telefunken daar voor iets tussen zat wist ik tot nu ;) niet. Ik weet dat de eerste generatie XM's ABS van Bendix hadden (met de nodige problemen :| ) en dit ook een gigantisch groot aggregaat was dat zeer traag pulste.
Weet jij trouwens of Bendix nog ABS-systemen maakt? Want de markt is nu grotendeels in handen van de twee groten (Bosch en ATE) en nog een paar kleinere spelers.


18 jan 2010 22:37
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Aanlopende remmen / hete wielen/ snel slijtende blokken
Ik heb dit probleem ook gehad op mijn C5.
Vanaf de eerste dag dat de auto nieuw in mijn bezit was had ik last van hete achterwielen, zelf na een kort rit met weinig remmen. Omdat ik destijds een van de eersten was met een nieuwe C5 Tourer was er nog geen ervaring met dit probleem.
Na langdurig onderzoek door de technische specialisten van Citroen Nederland, Citroen Frankrijk en de Duitse remmenfabrikant werd geconstateerd dat er een tolerantieprobleem was geweest tijdens de fabricage van de remklauwen en bijbehorende zuigers in de remklauwen. De zuigers te groot en de cilinderdiameter te klein. Hierdoor kwamen de zuigers na het bedienen van de handrem niet goed terug naar de rustpositie waardoor de remmen bleven aanlopen. Dit probleem deed zich enkel voor bij de C5 met elektrische handrem. Alleen als het handremmechanisme op de klauwen geheel was teruggesteld en de handrem NIET werd bediend werden de wielen niet warm. Als de handrem ook maar 1 maal werd gebruikt dan was het probleem terug. Het vreemde was dat als de auto op de brug werd gezet de achterwielen "normaal" vrij liepen, ook na het bedienen van de handrem.
Het was geen exemplarisch probleem omdat bij montage van nieuwe remklauwen uit de standaard voorraad geen oplossing bood. Uiteidelijk zijn er wederom nieuwe door de fabrikant geselecteerde en goedgekeurde remklauwen gemonteerd die exact aan de goede specificaties voldeden en was het probleem verholpen.

Hopelijk ben je hiermee een stap in de goede richting.


19 jan 2010 02:45
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Aanlopende remmen / hete wielen/ snel slijtende blokken
V-zesserke schreef:
Weet jij trouwens of Bendix nog ABS-systemen maakt? Want de markt is nu grotendeels in handen van de twee groten (Bosch en ATE) en nog een paar kleinere spelers.


In elk geval nog voor trucks en trailers:
http://www.bendix.com/en-us/products/ab ... /ABS6.aspx

Daarnaast leveren ze zeker ook nog remonderdelen voor auto's (blokken, schijven, klauwen)
Maar Bendix is van Honeywell en hebben (hadden?) nog een j.v. met Dana corp voor remsystemen.

Citaat:
Uiteidelijk zijn er wederom nieuwe door de fabrikant geselecteerde en goedgekeurde remklauwen gemonteerd die exact aan de goede specificaties voldeden en was het probleem verholpen.


nieuwe van een ander merk ATE-> TRW? of nieuwe van dezelfde makelij (TRW)

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


19 jan 2010 12:18
Profiel
C5club Veteraan
C5club Veteraan

Geregistreerd: 21 maart 2007 14:56
Berichten: 1334
Woonplaats: 035
Auto: Tourer V6 3.0 HDiF exclusive
Opties: xenon, HiFi, NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11875
Productienummer: 10111
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 245.000
Kleur: Bleu Bourrasque


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Aanlopende remmen / hete wielen/ snel slijtende blokken
Christian M schreef:
Ik heb dit probleem ook gehad op mijn C5.
Het was geen exemplarisch probleem omdat bij montage van nieuwe remklauwen uit de standaard voorraad geen oplossing bood. Uiteidelijk zijn er wederom nieuwe door de fabrikant geselecteerde en goedgekeurde remklauwen gemonteerd die exact aan de goede specificaties voldeden en was het probleem verholpen.
Hopelijk ben je hiermee een stap in de goede richting.


Dat lijkt me wel. Ik begrijp alleen niet dat er dan blijkbaar rustig is doorgegaan met het monteren van niet goed werkende remklauwen (mijn wagen is medio 2009 geproduceerd). Hebben ze je verteld welke klauwen de goede zijn?? Wat ik me toch vooral blijf afvragen is of e.e.a. niet gevaarlijk zou kunnen zijn/worden.

_________________
Tourer V6 3.0 HDiF (DT20C-X8ZA) exclusive, 240 pk, meedraaiend bixenon, HIFI , NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling, 17 inch wielen


19 jan 2010 12:58
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 jul 2008 09:02
Berichten: 152
Woonplaats: Stramproy
Auto: Citroen C5 2.0 exlusive tourer met vialle lpi installatie.
Opties: geen.
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2008
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11525
Productienummer: 0108
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 100000
Kleur: thorium grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Aanlopende remmen / hete wielen/ snel slijtende blokken
Omdat mijn achterremblokken na 30.000 km. al versleten waren,
Heb ik na een rustig ritje ook eens gevoeld.
En inderdaad, voor waren ze lauw en achter heet. :smt017 :smt017 :smt017
Dat zal dan ook wel de hoge slijtage verklaren.


19 jan 2010 15:22
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Aanlopende remmen / hete wielen/ snel slijtende blokken
Het probleem + de oplossing is bekend bij Citroen Nederland en bij het hoogst technische platform in Frankrijk onder de naam "Technique C1". Over een veiligheidsprobleem is mij niets bekend, maar hier zou ik me in eerste instantie geen zorgen over maken.

Wellicht dat je dealer hier eens kan informeren.


19 jan 2010 21:21
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 apr 2009 11:33
Berichten: 565
Woonplaats: Tollebeek
Auto: C5 Aircross PureTech 180 S&S EAT8 Shine
Opties: Ambiance Hype Brown; Connected Cam; Pack Park Assist
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2019
Energielabel: B
Phase: C5 Aircross
Organummer: 15423
Productienummer: 20136
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 1500
Kleur: Blanc Nacré TwoTone Noir Perla


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Aanlopende remmen / hete wielen/ snel slijtende blokken
Vanmorgen na een ritje van 17 km naar m'n werk ff gevoeld (alleen links). Voor eigenlijk koud en achter lauw. Maar ik ben wel een nieuwe rijder (dus weinig remmen).
M'n automatische parkeerrem wel gewoon actief gelaten, zelfs ff expliciet ingeschakeld toen ik de garagedeur moest sluiten (heb nog geen elektrisch bediende deur met afstandsbedieining ;) ) en dus de auto uit moest. Daarna, bij het wegrijden heb ik (cf. het instructieboekje) de automatische parkeerrem niet uitgeschakeld maar ben gewoon weggereden.

_________________
L8r, Henk


20 jan 2010 11:35
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 dec 2009 22:05
Berichten: 460
Woonplaats: België; regio Brussel
Auto: C5 berline 2.0HDI 136pk Exclusive
Opties: Metaalkleur, Detectie pack Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11922
Productienummer: 10340
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 90000
Kleur: Grijs Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Aanlopende remmen / hete wielen/ snel slijtende blokken
Hetzelfde hier, voor koud na een rit van 50 km en achter lauw.


20 jan 2010 16:21
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Aanlopende remmen / hete wielen/ snel slijtende blokken
Ik heb hetzelfde probleem bij de achterwielen van een Tourer Comfort 2.0i met elektrisch bediende handrem. Ik vind dit niet normaal, maar de dealer klaarblijkelijk wel.

Hier heeft de wagen al vanaf de aflevering last van. Na een snelwegrit zijn de achtervelgen zeer heet. Als ik mijn hand in de buurt van de velg houd, dan voel je de hitte eraf komen. 's-Zomers piepen de achterremmen bij lage snelheden na een snelwegrit zelf ook nog. Ze lopen zeer zeker aan.

Onlangs bij de 40.000 km beurt zijn de remblokken achter al vervangen, terwijl ze voor nog nauwelijks versleten zijn. Nu ruik ik zelfs een schroei/brandlucht na een snelwegrit van de velg afkomen. Volgens de dealer is deze slijtage normaal. Dit slaat dus nergens op.

Ik heb het meerdere keren gemeld, maar ze kunnen niets vinden. Ook zijn de remmen als eens schoongemaakt. Dit sluit mogelijk wel aan bij het antwoord van Christian M eerder in dit forum: zodra de wagen op de brug staat draaien de wielen vrij rond, zonder aan te lopen. Ik zal de suggestie van de andere remklauwen eens aandragen.

Zolang het veilig is, maakt het mij op zich niet veel uit, maar ik erger mij er wel aan. De leasemaatschappij zal op enig moment ook gaan piepen. Naast de bekende kachelproblemen die ik heb (en nog niet zijn opgelost), vind ik ook dit iets dat je niet verwacht bij een dergelijke wagen.


20 jan 2010 22:06
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 dec 2009 22:05
Berichten: 460
Woonplaats: België; regio Brussel
Auto: C5 berline 2.0HDI 136pk Exclusive
Opties: Metaalkleur, Detectie pack Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11922
Productienummer: 10340
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 90000
Kleur: Grijs Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Aanlopende remmen / hete wielen/ snel slijtende blokken
Ik heb vandaag een snelwegrit gedaan van 50km, en enkele minuten na dat ik van de snelweg was eens gekeken (na nog enkele afdaling in stadswegen waar de remmen heel de tijd aangesproken werden) en voor waren de velgen koud, en achteraan lauw. Kon er makkelijk je hand ophouden. Niets speciaal op dat vlak.


21 jan 2010 00:29
Profiel
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 apr 2009 11:33
Berichten: 565
Woonplaats: Tollebeek
Auto: C5 Aircross PureTech 180 S&S EAT8 Shine
Opties: Ambiance Hype Brown; Connected Cam; Pack Park Assist
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2019
Energielabel: B
Phase: C5 Aircross
Organummer: 15423
Productienummer: 20136
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 1500
Kleur: Blanc Nacré TwoTone Noir Perla


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Aanlopende remmen / hete wielen/ snel slijtende blokken
Jullie hebben 't steeds over lauwe/hete velgen. Ik heb het over de remschijven zelf! Die zijn (ik heb nu links én rechts gevoeld) voor koud en achter lauwig. Aan de velgen heb ik helemaal niets bijzonders gevoeld.
BTW.: Mijn C5 is van eind juni (productie)/begin juli (aflevering) 2009. En zoals gezegd mijn parkeerrem werkt zoals bedoeld: automatisch (behalve 's-avonds in de garage, dan zet ik 'm vrij en als ik met draaiende motor ff uit de auto stap dan schakel ik 'm in).

_________________
L8r, Henk


21 jan 2010 11:07
Profiel
C5club Veteraan
C5club Veteraan

Geregistreerd: 21 maart 2007 14:56
Berichten: 1334
Woonplaats: 035
Auto: Tourer V6 3.0 HDiF exclusive
Opties: xenon, HiFi, NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11875
Productienummer: 10111
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 245.000
Kleur: Bleu Bourrasque


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Aanlopende remmen / hete wielen/ snel slijtende blokken
heb je gelijk in, de velgen heb ik niet echt heet gehad, de remschijven echter waren soms niet aan te raken zo heet.

_________________
Tourer V6 3.0 HDiF (DT20C-X8ZA) exclusive, 240 pk, meedraaiend bixenon, HIFI , NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling, 17 inch wielen


21 jan 2010 13:56
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 91 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.