Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.
wokkelvering <<>> HP vering discussie
Auteur |
Bericht |
Roman
V.I.P.
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
Kleur: Blauw
Naar boven
|
 Re: Verlagen van de wokkelvering?
hier in de buurt liggen nogal wat straten met kinderkopjes... maar ik kan niet zeggen dat mijn Wokkel C5 het daar slechter over doet dan mijn vorige C5 met HP vorig jaar tijdens de cifo meeting in heusden heb ik ff door heusden gereden met de wokkelc5 maar ik kan er niks verkeerds overzeggen.. een punt waar ik het wel merk is als ik met de achterwielen van een hoge verkeersdrempel afrij.. dat voelde je met de vorige c5 minder... maar ik kan met deze c5 verkeersdrempels wel sneller nemen zonder dat er ook maar iets klappert... 
|
03 okt 2009 18:34 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
JW-NHS schreef: In die lange tijd dat ik nu auto rijd heb ik ook heeeel veel testen gelezen, zowel NL, alsook D en F. Opvallend is dat in praktisch al die testen dit aspect als een duidelijk minder punt aangemerkt wordt. Ook in franse testen is dat te lezen, het nemen van "dos d'âne" blijft een probleem, zoals ook het rijden over het plaveisel (kinderkopjes) van de Champs-Élysées en de Avenue de la Grande Armée. Dit komt absoluut niet overeen met mijn bevindingen of wat ik gelezen. Hoe slechter het wegdek hoe beter HP eruit komt, dat was eind jaren70 al (toen ik de bladen begon te lezen) en dat is nu nog zo. Eventuele klachten zijn altijd terug te herleiden op het feit dat HP andere oneffenheden nog beter neemt, dat merk je pas als je 1op1 een wokkelbak (hoe comfortabel ook) vergelijkt. NB Zelden neemt men in een test uitersten als volle belading mee oid. Citaat: Heb je dat al eens geprobeerd met jouw C5? vaak genoeg, ook met Sm, CX, Xm, Xantia, ZX, 406, 407, s60, A4, BMW3, 9-3, Mondeo, a156 etc.. Voordat er een snelheidslimiet was van 30 reed ik in de binnensteden (kinderkopjes) van Delft, Leiden, A'dam en D'haag zonder problemen 60+, Parijs nog een paar tandjes harder. De buitenwegen hier, bij Utrecht of in het Groene Hart ken ik ook op mijn duimpje, incl kinderkopjes, bakstenen, of verzakte betonplaten (riggels!). De parallelweg van de A13 was altijd onze vast stek voor proefritten en het was duidelijk hoe veel harder ik daar met mijn Xm, C5 (of zelfs Xant) overheen kon dan met alles wat BW, Volvo Audi, Ford, etc. te bieden hadden, zonder dat mijn hersenen eruit rammelden. Er zijn onderlinge verschillen maar wat ze gemeen hebben met elkaar en wat contrasteert met wokkels is dat ze (relatief) ongevoelig zijn voor het wegdek en (relatief) ongevoelig voor snelheid (hoge snelheid op slecht wegdek) Dat is deels door de lichtmetalen ophangingsdelen (onafgeveerd gewicht) deels door de progressieve bollen en deels door de degressieve dempers. Om met dit laatste te beginnen (daar begon deze onzin ook mee) dit is bij demperfabrieken nog niet al te lang goed duidelijk (als ik kijk naar documentatie over de laatste ontwikkelingen bij Delphi bijvoorbeeld) vreemd als je bedenkt dat ook jaren 20-30 frictiedempers degresssief zijn (maar niet al te best werken). Progressieve vering is in de praktijk alleen met luchtvering of HP te doen, of je moet naar F1 stijl ophanging gaan, met liggende dempers en speciale kinematiek. Lichtmetalen ophanging tenslotte gebruikt Citroën al sinds de 2cv proto's, terwijl een gerenommerd merk als BMW (waarvoor eigenlijk?) dat pas sinds 1991 op enige schaal doet, en zelfs Porsche pas sinds 1977. Ze gebruiken overigens beide ook nog steeds McPhersons op hun belangrijkste modellen (3,5 en 911) Het is prima mogelijk om wokkels bij heel specifieke omstandigheden een lekker comfort en weggedrag te geven, maar zodra je uit die zone komt (belading, wegdek, snleheid etc.) zie je dat het een compromis is. Met bollen kun je dankzij de voornoemde eigenschappen een veel groter gebied bestrijken, ook daar gaat het om een compromis. Om dit gebied nog verder uit te breiden is er H3+ en zelfs AMVAR. Met de Xm Ph.I vs CX was ook goed te zien waar het voordeel van Hydractive lag. met C6 v C5 zie je waar het AMVAR zijn werk doet. Citaat: In Parijs, waar ik zeer veelvuldig kwam heb ik zowel zelf met m'n Cit's over dit wegdek gereden, maar ook in Taxi's van allerlei fabrikaat. Ook daarin was het verschil merkbaar op dat wegdek, de Cit's hadden er meer moeite mee.
Wellicht reed je met je Citroën ongemerkt harder. En, zoals ik al eerder schreef, met HP komt een tik anders door dan met wokkels. De vertikale klap voel je in wokkelbakken via je kont je ruggegraat langs, in je stuur en in je oogballen. De omnidirectionele tik van het HP voel je overal en nergens.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
04 okt 2009 13:26 |
|
 |
Roman
V.I.P.
Naar boven
|
mag ik wel ff opmerken dat je een C5 wokkel (vindt het wel beetje een scheldnaam voor de dame) absoluut niet kan vergelijken met een mondieu of andere wokkel auto. zelfs niet met andere Citroen's een C4 is al een stuk stugger.... je zou persoonlijk gewoon eens met de wokkel C5 dezelfde route moeten rijden als met een HP citroen.. nu ik ga hier absoluut niet beweren dat de HP geen meerwaarde heeft.. Hp heeft zeker zijn voordelen op veel gebieden.. op Youtube staat een filmpje van topgear als ze de c6 vegelijken met een bmw daar zie je echt het voordeel van HP daarom wilde ik toen ik mijn huidige C5 kocht perse HP hebben, helaas heeft Citroen dat niet mogelijk gemaakt voor de 1.6HDi rijder... maar nu 11 maanden verder heb ik de HP van mijn vorige C5 nog geen minuut gemist... maar zoals ik ook al eens aan menno gezegd heb, waarschijnlijk ben ik geen typische HP rijder.. 
|
04 okt 2009 13:35 |
|
 |
veerbol
V.I.P.
Geregistreerd: 08 sep 2008 18:26 Berichten: 194 Woonplaats: Amsterdam
Auto: C5-3 Berline 2.7HDiF Exclusive
Opties: Matinal Beige Leer + Schuifdak + Packs
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Organummer: 11679
kilometerstand: 220700
Kleur: Suroit
Naar boven
|
Dank u heren voor deze workshop HP ! Ik kan de rally kleppen, viscositeit, progressief of degresssief aardig volgen, maar voor het probleem in praktijk van een matig HA3+ afrolcomfort op korte oneffenheden nodig ik je toch eens mee uit voor bijv. een stukje A20 bij Schiedam net na de spoor viaduct.. (voorzover dit nog niet is verwijderd). Dat is daar gewoon "!BENG!".. Ik vind dit gedrag eigenlijk niet acceptabel (met name op snelwegen). Als je de 'foute' locaties weet, laat je op tijd wel even het gas los. (1 klein voordeel bij nieuwe onbekende 'foute' locaties: deze vergeet je na de eerste keer ook gelijk nooit meer..) BTW. als het tijd wordt voor een nieuw toppic... dan verzoek ik de mod eea te splitsen aub.
04 okt 2009 23:38 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Bouwjaar: 2021
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Míj verbaast het niet echt, ook ik ervaar het vaak zó. Dat heb ik hierboven bij herhaling geschreven. Maar z'n postings gelezen hebbend begrijp ik dat EvilTwin dit heel normaal vindt, en doet elke auto dit zó, of nog slechter.
Het zou daarom interessant zijn dat stuk weg ook eens te rijden met een gewokkelde C5. Zie je daartoe kans, heb je een zodanig goede relatie met je Cit-dealer dat je een demo-auto mag uitproberen?
Groet, JW

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
05 okt 2009 01:00 |
|
 |
Roman
V.I.P.
Naar boven
|
iets voor de volgende meeting misschien.. 
|
05 okt 2009 12:27 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Naar boven
|
Het zal wel aan mij liggen, want ik kom vaak genoeg op de A20 (zaterdag nog en danzij de afsluiting KPP kon je daar lekker knallen) en ik heb er nog nooit iets van gemerkt. Wel met wokkelbakken dus voelen kan ik het echt wel mocht het optreden...en er zijn nog slechtere stukken (snel)weg in Nederland. Citaat: Als je de 'foute' locaties weet, laat je op tijd wel even het gas los probeer ook eens wat gas bij te geven, wellicht moet je juist iets meer snelheid hebben om die dwarsnaad te pakken.  Maar doe dat niet te scherp vlak voor de hobbel, want dan gaat HA3+ naar HARD en dreunt het vanzelfsprekend harder door. Ditzelfde kun je trouwens ook hebben als je in de remmen gaat, of zelfs als je plots het gaspedal loslaat. Citaat: iets voor de volgende meeting misschien.. @Roman ik heb het met opzet niet over de C5 met wokkels, daar heb ik niet mee gereden. Wolkels is ook geen scheldnaam; het is een koosnaampje, net als bollen -zijn eigenlijk schotels- ) Ik ben op zich wel benieuwd. Maar hoe je het ook wendt of keert die heeft geen ladingsafhankelijke, progressive veren. De wokkels dragen bovendien meer bij aan het onafgeveerde gewicht en bij zware belading zakt hij in. Het gaat er bij mij niet in dat dat ook maar in de buurt komt van HP. Wel kan het in een specifiek gebied (lading/snelheid/wegdek) heel comfortabel zijn, maar dat is niet de enige eis waaraan een vering moet voldoen. Daarnaast moeten wokkels dus hoger staan om dezelfde veerweg te bieden (of liever gezegd de progressiviteit vd bollen staat toe dat je standaard wat lager kunt liggen) waarbij HA3 nog kan zakken op snelheid. Het draadje over caravans geeft wel aan dat de wokkels sneller aan de grens van hun optimale gebied komen. En dan heb ik het nog niet over wat HA3+ allemaal kan.
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
05 okt 2009 12:45 |
|
 |
Roman
V.I.P.
Naar boven
|
ET ik zeg bewust ook niet dat HP geen meerwaarde heeft... maar ik kan hier alleen maar mijn ervaringen met de Wokkel C5 neerzetten.. en nogmaals het is hetzelfde als winterbanden, hetzelfde of de 1.6 HDi wel voldoende is of niet... voor datgene waar ik mijn auto gebruik .. 90% woon<> werkverkeer.. voldoet deze C5 uitstekend... het is gewoon goed inelkaar gestoken door Citroen... en jij zal met je HP verleden liever een HP Citroen hebben... en zo zullen er nog mensen zijn.. maar ik ben ervan overtuigt dat als ik mensen zou meenemen in mijn C5, die ervan uitgaan dat mijn C5 HP heeft , het nog niet zouden merken dat die op wokkelvering staat... 
|
05 okt 2009 12:52 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Naar boven
|
Dat geloof ik graag, je hoort ook nooit iemand klagen over het comfort van een Xsara Picasso, Berlingo I, ZX of Xsara en dat zou ik ook niet doen. C4, C4P of Berlingo II is een ander verhaal en dat zal vast meespelen in de afstemming die voor de wokkels gekozen is, maar dat zit hem m.i. ook deels in hun ondersteltechniek, daar hoor je ook zelden iemand over, maar dat verschil merkt een kenner echt wel, zoals je het verschil kunt merken tussen een CX en een Xm. En zou ik een volbeladen Picasso net zo hard een berg af storten als mijn C5? Absoluut niet.
Waar de C5-3 technisch een verbetering is tov C5Ph1/2 (meerpuntsophanging achter, dubbele draagarmen voor) is PF2 (307/C4/C4p) een stap achteruit tov het ZX/Xsara platform. NB een 307/8 is ronduit oncomfortabel, maar nog altijd tig stappen beter dan een VW barrel. Met wokkels kun je wat dat betreft alle kanten uit, maar het blijft een beperkt compromis.
|
05 okt 2009 13:12 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Naar boven
|
Over de voordelen van HP tov van wokkels in het algemeen hoeven we het híer niet te hebben, lijkt me Waar het hier echter om gaat is één aspekt waarbij de HP imho negatief scoort tov wokkels, en dat is het "afrolcomfort" bij zeer snelle bewegingen. Ik ben benieuwd of Veerbol kans ziet die "dubbeltest" uit te voeren, dat zou er voor zorgen dat deze info van één en dezelfde bron komt. Nu zijn het meningen van verschillende bronnen, nooit met precies vergelijkbare "Teststrecke", zoals onze Oosterburen dat plegen te omschrijven. Groet, JW

|
05 okt 2009 13:34 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Naar boven
|
JW-NHS schreef: Over de voordelen van HP tov van wokkels in het algemeen hoeven we het híer niet te hebben, lijkt me dat is wel ongeveer hoe dit draadje begonnen is; bij het verlagen van de wokkelvering is het slim te kijken naar de bollenvering, wat er daar toelaatbaar (verlaging met 25mm) is en waarom (progressiviteit) Citaat: Waar het hier echter om gaat is één aspekt waarbij de HP imho negatief scoort tov wokkels Dat is jouw stelling op basis van een foutief begrip van de werking van de dempers in de bollen.
|
05 okt 2009 14:21 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Naar boven
|
Díe discussie hoeven we hier niet nog eens over te gaan doen, toch?
Waar het nú om gaat is of de beleving van een wokkel-rijder op die korte oneffenheden beter, gelijk of minder is dan bij de HP rijder. Dáárom is de proef op de som door Veerbol interessant.
Groet, JW

|
05 okt 2009 17:22 |
|
 |
veerbol
V.I.P.
Geregistreerd: 08 sep 2008 18:26 Berichten: 194 Woonplaats: Amsterdam
Auto: C5-3 Berline 2.7HDiF Exclusive
Opties: Matinal Beige Leer + Schuifdak + Packs
Energielabel: F
Organummer: 11679
kilometerstand: 220700
Kleur: Suroit
Naar boven
|
Schotels (bollen) vs Wokkels, beide zijn prima. Daar hoeven we het niet over te hebben. Het gaat mij om mijn ervaring met deze PH-III HA3+ versie. Met alle andere HP versies van hiervoor heb ik dit specifieke effect nooit zo gehad (de "BENG"). Iedere nieuwe/andere HP versie is even wennen, geeft ook niks, maar dit punt bij deze HA3+ versie blijft dus een beetje hangen. En dat blijven hangen maakt me verder nieuwsgierig om er achter te komen of dit normaal gedrag is of toch een grensgevalletje is. JW-NHS schreef: Het zou daarom interessant zijn dat stuk weg ook eens te rijden met een gewokkelde C5. Zie je daartoe kans, heb je een zodanig goede relatie met je Cit-dealer dat je een demo-auto mag uitproberen? Je brengt me op een idee! En dus gaan we iets organiseren. Bijvoorbaat zullen wokkels zich prima houden wat mij betreft bij deze specifieke situatie. Met de PSA 207 wokkel van vriendin daar op die A20 geen "BENG"... Heb liever mede HA2/3/+'s op zo'n soort traject om 's goed te testen/vergelijken. Roman schreef: iets voor de volgende meeting misschien..  Ja prima!, wat dacht je van een mini meeting? EvilTwin schreef: probeer ook eens wat gas bij te geven, wellicht moet je juist iets meer snelheid hebben om die dwarsnaad te pakken. Zal ik doen. Overigens tot nu toe reed ik al sneller dan de 100km/u die daar maximaal geldt. Eerste reactie was gas los om de vloeistof minder compressed te krijgen. Ik zal even wat meer "pijn"/test-trajecten gaan opnemen aankomende periode. Handige input voor een test-meeting! Voor de rest een fantastische HP versie deze HA3+! nog lang geen spijt van!
05 okt 2009 20:22 |
|
 |
Roman
V.I.P.
Naar boven
|
veerbol schreef: . Met de PSA 207 wokkel van vriendin daar op die A20 geen "BENG"... Heb liever mede HA2/3/+'s op zo'n soort traject om 's goed te testen/vergelijken. ! je moet dat wel met een wokkel c5 vergelijken.. 
|
05 okt 2009 20:34 |
|
 |
ms-c5
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jan 2008 22:43 Berichten: 2861 Woonplaats: Hardenberg
Auto: C5 Ph-III 2.0 16V Sedan Exclusive
Opties: Full Options
Brandstof: Benzine
Energielabel: C
Organummer: 12027 CJ
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: (Kgnc)Bleu Bourasque
Naar boven
|
JW-NHS schreef: waar het nú om gaat is of de beleving van een wokkel-rijder .......... Volgens mij ging het hier over het verlagen van de wokkelvering Dus ........ Ontopic maar weer 
_________________ Groeten Marcel
C5 Ph-III Sedan 2.0 16V, Exclusive, 11/2009, Bleu Bourasque
Mijn andere hobby is modelvliegen
|
05 okt 2009 20:52 |
|
 |
|