Citroen C5 club forum https://www.c5club.nl/c5forum/ |
|
C5 Ph3 HDiF, welke euronorm? https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=54&t=9992 |
Pagina 1 van 3 |
Auteur: | MichielC5 [ 30 jul 2011 19:15 ] |
Berichttitel: | C5 Ph3 HDiF, welke euronorm? |
Weet iemand of de C5 Ph3 met 1.6HDiF voldoet aan de Euro 5 norm? En welke waardes er qua uitstoot (CO2, NOx etc) geregistreerd staan? Er is in ieder geval een R registratie op de RDW site (dus roetfilter) maar volgens de RDW informatie krijg je een R als je niet aan de euronorm 5 of 6 voldoet, maar wel minder dan 0,005 gram aan roet uitstoot. Maar de Euro 5 norm is vanaf september 2009 van kracht, lijkt mij dat een C5 van 2010 dan toch aan die norm voldoet?? Edit: ik zie in de specs dat hij voldoet aan de euro 4 norm. Maar hij heeft wel een roetfilter. Wat betekent dat in de praktijk voor allerlei milleuzaken? |
Auteur: | EvilTwin [ 31 jul 2011 01:33 ] |
Berichttitel: | Re: C5 Ph3 HDiF, welke euronorm? |
De C5-3 1.6HDi heeft de volgende waarde (t/m sept 2010) Motorcode 9HZ/9H01 1560cc, 80kW 149g/km CO2 = 5,6L/100km uitstoot is als volgt: Code: C5-3 1.6HDi - Euro4 - Euro5 0,068 CO - 0,50 - 0,50 0,184 NOx - 0,25 - [b]0,18[/b] 0,216 HC+NOx - 0,30 - 0,23 0,001 PM10 - 0,025 - 0,005 Vanaf oktober 2010 wordt een versie geleverd die Euro5 is, zoals je kunt zien hoefde daarvoor niet veel te veranderen. Desalniettemin is de motor flink aangepakt. Ik heb er ff geen gegevens van behalve dat hij bij introductie als BVM5 129g/km CO2 leverde en 82kW heeft. Inmiddels is er naast deze versie ook een e-HDi op dezelfde basis, met EGS (120g/km). Het is overigens niet zo dat omdat Euro5 in september 2009 ingegaan is dat alle auto's nieuwer dan dat Euro5 zijn, alleen auto's die vanaf dat moment nieuw op de markt zijn gekomen. |
Auteur: | Roman [ 31 jul 2011 12:58 ] |
Berichttitel: | Re: C5 Ph3 HDiF, welke euronorm? |
en die op 16" wielen staat.... ![]() |
Auteur: | EvilTwin [ 31 jul 2011 14:44 ] |
Berichttitel: | Re: C5 Ph3 HDiF, welke euronorm? |
De velgen zijn nog niet relevant. De auto heeft typegoedkeuring met 16", dus ook de uitstoot en energielabel zijn hierop gebaseerd, maar achteraf mag je vooralsnog dergelijke wijzigen doorvoeren. Individuele onderdelen als 17"-18"-19"-20" velgen hebben gewoon hun eigen EU-onderdeelgoedkeuring en die moet men in de EU respecteren. Voor wat op de auto mag bestaan andere eisen, bijv de spoorbreedte (2% afwijking), aanlopen en uitsteken buiten de auto. Als je een velg neemt die op een gelijkwaardig type auto past, zul je daar nooit mee in de problemen komen. De belastingdienst is wel van plan hun huidige regeling (die motortuning de eerste 3jr uitsluit) uit te breiden, maar ook dat geldt dan alleen voor de bijtelling van een auto van de zaak. Tegen de tijd dat de belastingdienst een sluitende methode heeft om CO_2 en wielmaten aan elkaar te linken en wetgeving die vervolging mogelijk maakt dan is de 14%/20% regeling allang opgeheven. ![]() http://www.ad.nl/ad/nl/1841/De-Autospec ... -bpm.dhtml Voor andere aspecten van de milieuclassificatie hoef je al helemaal niet te vrezen. Als er ooit (>5jr?) nog een personenauto-limiet komt in NL-binnensteden, dan zal die op kenteken gaan. Je NL-kenteken vermeldt of beperkt op geen enkele wijze de velgen (behalve via de 2% regeling) dus ook daar zal je goed zitten. Sowieso zal zo'n beperking toch eerst gelden voor pre-1990 auto's, en Diesels zonder FAP. |
Auteur: | Henk Hulde [ 01 aug 2011 13:07 ] |
Berichttitel: | Re: C5 Ph3 HDiF, welke euronorm? |
EvilTwin schreef: De velgen zijn nog niet relevant. De auto heeft typegoedkeuring met 16", dus ook de uitstoot en energielabel zijn hierop gebaseerd, maar achteraf mag je vooralsnog dergelijke wijzigen doorvoeren. Maar bij een af fabriek afwijkende bandenmaat dan de standaardmaat moet weldegelijk de uitstoot aangepast. Volgens mij doen PSA (en enkele anderen) dat niet goed. MB berekent bijvoorbeeld wel een aangepaste BPM bij een velgenoptie. |
Auteur: | EvilTwin [ 01 aug 2011 14:00 ] |
Berichttitel: | Re: C5 Ph3 HDiF, welke euronorm? |
Er is geen enkele wetmatigheid die zegt dat een andere maat ook tot ander verbruik moet leiden. Het lijkt misschien wel logisch dat een brede (245) band meer verbruikt dan een standaard (225), maar de fabrikant kan altijd spelen met bandenspanning om die verschillen te beperken. Standaard Energy Savers of Pilot Primacy echter levert wel een direct verband op tussen band en verbruik, evenals overdreven dichte/gladde velgen (zie bijv Honda Civic Hybrid). Wat Mercedes doet moeten ze helemaal zelf weten, maar de C-klasse staat standaard op belachelijk smalle bandjes: 195/60R16 ![]() |
Auteur: | JW-C5 [ 01 aug 2011 14:12 ] |
Berichttitel: | Re: C5 Ph3 HDiF, welke euronorm? |
Ik herinner me een overzicht waaruit een toename van de luchtweerstand bleek bij grotere wielen en bredere banden. Dat leidt uiteraard tot een hoger brandstofverbruik. Groet, JW |
Auteur: | EvilTwin [ 01 aug 2011 14:44 ] |
Berichttitel: | Re: C5 Ph3 HDiF, welke euronorm? |
De truc is dan om de wielen ver genoeg naar binnen te houden (ET!). En, indien de remmen het toelaten, de binnenkant van de velg af te schermen met een plaat, zoals achter op Citroëns eigenlijk altijd gebeurt. Maar bij gelijke omtrek en breedte zal de velgmaat an sich niks uitmaken, helaas is dat niet altijd het geval, bij grotere velgen neemt men bijna automatisch niet alleen plattere maar ook bredere banden. De C5-3 is wat dat betreft echter de uitzondering die de regel bevestigt: zowel bij een upgrade van 16"->17" als van 18"->19" blijft de breedte constant (op 225, resp. 245) |
Auteur: | Henk Hulde [ 01 aug 2011 15:41 ] |
Berichttitel: | Re: C5 Ph3 HDiF, welke euronorm? |
EvilTwin schreef: zowel bij een upgrade van 16"->17" als van 18"->19" blijft de breedte constant (op 225, resp. 245) Dat was mij nog niet opgevallen, ik denk dat dit verklaart waarom bij PSA geen extra BPM verschuldigd is bij velgenoptie. Jou betoog over het 'binnenboord houden' van de wielen ziet natuurlijk alleen op de luchtweerstand; de extra rolweerstand zal vermoedelijk echter niet heel groot zijn omdat het contactoppervlak niet of nauwelijks wijzigt. De optie met winterbanden 'af fabriek' die MB biedt vindt ik helemaal niet zo gek. Veel mensen bestellen de auto inclusief een set smallere winterbanden (zo ook ikzelf); door die winterbanden dan 'af fabriek' te leveren en de zomerbanden in de kofferbak te leggen kunnen ze de winterbanden er (in NL) bijna gratis bijdoen. En ik meen dat mijn C5 Ph1 ook nog op 195/15 werd geleverd, zo raar is de standaard maat van de MB C dus ook weer niet. Bij doorsnee gebruik voldoet 195 breedte prima lijkt mij. |
Auteur: | EvilTwin [ 01 aug 2011 18:34 ] |
Berichttitel: | Re: C5 Ph3 HDiF, welke euronorm? |
195 is al minimaal op een Xantia van 1200kg, laat staan een C-klasse van >1500kg. Mijn Xantia stond standaard al op 205 (2.0HDi110) dus waarom ze ooit zo'n smalle band op de C5 geleverd hebben is mij nog altijd een raadsel. Daarnaast, zo'n maat als 195/60R16 is bij Michelin gewoon onmogelijk te combineren met de andere eisen die een normale middenklasser stelt. Of je hebt een te lage loadindex of je hebt een lage snelheidscodering. In 225/60R16 heb je wel genoeg keus (zowel gewone LI als XL, snelheden, Energy, Primacy en Alpin beschikbaar). |
Auteur: | JW-C5 [ 01 aug 2011 19:06 ] |
Berichttitel: | Re: C5 Ph3 HDiF, welke euronorm? |
Onder jouw HDi 110 PK lagen inderdaad 205/60'ers. Ook onder de V6, de 2.1TD en de TCT lagen die. Maar de andere T2 Xanten stonden op 185/65-15, zelfs nog enkelen op 185/65-14. En de T1 is in het begin op 175'ers geleverd. Groet, JW |
Auteur: | MichielC5 [ 01 aug 2011 20:02 ] |
Berichttitel: | Re: C5 Ph3 HDiF, welke euronorm? |
Mooie en bruikbare antwoorden. Dank hiervoor. De 17" wielen van mijn huidige C5 gaan mee naar de nieuwe C5 (zaten 16" onder). Dat is dus geen probleem qua uitstoot etc. |
Auteur: | Roman [ 01 aug 2011 20:57 ] |
Berichttitel: | Re: C5 Ph3 HDiF, welke euronorm? |
sorry ik heb ff niet gevolgd... heb jij je 1.6 thp ingeruild voor een 1.6 hdi??? of bedoel je de velgen van de ph2??? want die passen niet op een ph3 (4 bout gaten versus 5 gaten) |
Auteur: | MichielC5 [ 01 aug 2011 21:16 ] |
Berichttitel: | Re: C5 Ph3 HDiF, welke euronorm? |
Ja, de THP ingeruild op een HDi. Lang verhaal. Of eigenlijk ook niet.... Na aanschaf onverwachts langere reisafstand woon-werk gekregen. Daardoor neemt het aantal kilometers per jaar echt substantieel toe. Bovendien heb ik in één maand 350 euro aan brandstofkosten gehad. Mijn vrouw vond dat niet leuk, ze liet de auto maar staan omdat de brandstof zo hard ging......Wat heb je aan een auto waar je alleen blij mee bent als hij stil staat? Nu krijgen we exact dezelfde uitvoering maar dan een 1.6HDiF. Baal ik er van? Jazeker. Maar een auto moet voor vrijheid staan. En als de wederhelft thuis blijft zitten om brandstof uit te sparen houdt het wel op voor mij. |
Auteur: | BJG [ 01 aug 2011 21:54 ] |
Berichttitel: | Re: C5 Ph3 HDiF, welke euronorm? |
EvilTwin schreef: Vanaf oktober 2010 wordt een versie geleverd die Euro5 is, zoals je kunt zien hoefde daarvoor niet veel te veranderen. Desalniettemin is de motor flink aangepakt. Ik heb er ff geen gegevens van behalve dat hij bij introductie als BVM5 129g/km CO2 leverde en 82kW heeft. Inmiddels is er naast deze versie ook een e-HDi op dezelfde basis, met EGS (120g/km). Klopt. De belangrijkste wijzigingen betreffen de cilinderkop. Het is nu een 8 klepper ipv een 16 klepper. De verstuivers zijn iets uit het midden geplaatst waardoor een bepaalde werveling ontstaat. Verder zijn er nog legio wijzigingen aangebracht, maar dit waren de belangrijkste. |
Pagina 1 van 3 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |