Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

C5 en CO2
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=54&t=9133
Pagina 1 van 2

Auteur:  Citrowout [ 04 maart 2011 16:05 ]
Berichttitel:  C5 en CO2

Beste Citrofielen, even een vraagje over de CO2 uitstoot.

Mijn C5 1.6 HDi heeft 129 g/km CO2 uitstoot en een A-label, klopt dit? Ik zie dat de 1.6 HDi van 2008-2010 een B label heeft met 140 g/km, dus ik vermoed dat technische aanpassingen aan de motor en een kleine gewichtsreductie blijkbaar hiervan de oorzaak zijn. Nu is dit niet zo belangrijk maar door de vorige staatshervorming in BE wordt het gewest verantwoordelijk voor de wegenbelasting en die zouden obv CO2-uitstoot willen gaan werken. Dàn telt het wel natuurlijk.

Maar toen ik mijn C5 aankocht heb ik wel even gekeken naar de e-HDI. In BE krijg je 15% overheidskorting op je wagen (via je belastingen) als je er één koopt met CO2<=105 g en 3% als je CO2<=115g. De C5 e-HDi heeft een uitstoot van 120g/km dus kwam sowieso niet in aanmerking, vandaar dat ik geen e-HDi heb genomen.

Nu lees ik deze morgen in Touring magazine dat de peugeot 508 e-HDi een uitstoot heeft van slechts 115 g/km, hoewel hij groter is (lijkt me toch) en leeg 35kg zwaarder is. Hoe kan dit? Is er een verschil tussen een E-HDI-motor bij peugeot en bij Citroën?

Auteur:  Roman [ 04 maart 2011 16:08 ]
Berichttitel:  Re: C5 en CO2

wat staat op het inschrijvingsform??
volgens mij heeft jouwe dan std op 16"gestaan die had namelijk een lagere Co uitstoot..
die van mij staat std op de 17" vandaar die 139 gram..

Auteur:  Citrowout [ 04 maart 2011 16:11 ]
Berichttitel:  Re: C5 en CO2

Zal eens moeten kijken, op autoweek spreken ze inderdaad enkel over 16" velgen en daar heb ik gekeken.

Auteur:  Roman [ 04 maart 2011 16:14 ]
Berichttitel:  Re: C5 en CO2

op de site van citroen ook..

de business staat op 16"alu en die heeft de lagere Co2 uitstoot

Auteur:  EvilTwin [ 04 maart 2011 16:59 ]
Berichttitel:  Re: C5 en CO2

twee puntjes:
1) Autoweek is niet betrouwbaar.
2) De uitvoering VTR is er niet in Nederland.

Auteur:  bgt [ 29 jun 2011 00:07 ]
Berichttitel:  Re: C5 en CO2

Belachelijk dat ze mn LPG auto niet op n lagere energielabel waarde zetten in Veendam. Gewoon discriminatie. Rijdt schoner dan welke diesel of benzine auto. Als ik zie hoe smerig de uitlaten/uitstotingen bij diesel/benzine auto's zijn in tegenstelling tot mijn LPG auto dan klopt er echt iets niet met de regelgeving.

Auteur:  EvilTwin [ 29 jun 2011 08:54 ]
Berichttitel:  Re: C5 en CO2

CO_2 kun je niet aan de uitlaat zien.

Auteur:  Henk Hulde [ 29 jun 2011 09:17 ]
Berichttitel:  Re: C5 en CO2

bgt schreef:
Belachelijk dat ze mn LPG auto niet op n lagere energielabel waarde zetten in Veendam. Gewoon discriminatie. Rijdt schoner dan welke diesel of benzine auto. Als ik zie hoe smerig de uitlaten/uitstotingen bij diesel/benzine auto's zijn in tegenstelling tot mijn LPG auto dan klopt er echt iets niet met de regelgeving.



Jij dacht dat het werkelijk om het milieu ging :lol:

Auteur:  bgt [ 29 jun 2011 09:24 ]
Berichttitel:  Re: C5 en CO2

:smt023

Auteur:  bgt [ 29 jun 2011 09:30 ]
Berichttitel:  Re: C5 en CO2

ET, heb net weer 5500km over Europa's wegen gecrossed en gezien wat een roet/diesel er uitgegooid wordt op de wegen. Leuk al die roetfilters maar ergens klopt er iets niet. En de CO2 uit pers. wagens is te weinig om serieus te nemen=broodje aap. Het gaat om al die gemene verontreinigingen die vervuilde EGR kleppen en verstopte roetfilters veroorzaken laat staan al die diesels die helemaal niet filteren(vrachtwagens o.a, pers.wagens bijv. VW etc). En daar zijn er zoooooooooooooo veel van.
In Italie bijv.
Valt me op dat er in t buitenland bijna geen foei lelijke Toyota Priussen en Honda hybrides rondrijden. Typisch, hier dus wel door die achterlijke regelgeving. Je hebt er toch niets aan met een caravan. Dus de DS5 is ook waardeloos wat dat betreft.

Auteur:  EvilTwin [ 29 jun 2011 10:50 ]
Berichttitel:  Re: C5 en CO2

Je gooit nu wel een heleboel dingen door elkaar:
EGR heeft niks met roet of CO_2 te maken: slechts met NO_x
EGRs zijn er al niet meer op C5 benzinemotoren sinds de EW10A/EW7A/ES9A.
Ook de THP/VTi hebben geen EGR meer. Diesels hebben een roetfilter.

Of de DS5hy4 een caravan mag trekken is niet bij voorbaat te beantwoorden. Anders dan bijv. een Prius hoeft de electromotor niks te doen als je dat niet wil. Bij een Prius loopt die altijd.

Of de prius lelijk is dat is een kwestie van smaak. Ik vind het een nette interpretatie van de afgesneden druppelvorm die je ook ziet op bijv de GS/CX en zelfs Xm. Laat een amerikaan een Xm zien en zijn eerste gedachte gaat uit naar de Prius. Simpelweg omdat zij nauwlijks bekend zijn met dergelijk vormen. Dat een dergelijke auto zo'n vorm heeft is niet zo gek: de CX (C_X=0,34), Xm (C_X=0,28) zijn tenslotte ook ontworpen op lage luchtweerstand. De DS5 zit daar ook ongeveer op. De winst is verbruik en rechtevenredig daarmee: CO_2.

NB we hebben een CO_2 draadje, daarin kun je ook een indicatie krijgen hoeveel winst er te behalen valt in het wegvervoer.
viewtopic.php?p=203465#p203465

Zijn er andere manieren? Uiteraard. Maar het terugdringen van het verbruik van de gehele autovloot is wel degelijk lonend; zowel qua uitstoot als qua kosten.

Auteur:  JW-C5 [ 29 jun 2011 10:55 ]
Berichttitel:  Re: C5 en CO2

En als toevoeging op dat laatste: zó kunnen we ook wat langer doen met de alsmaar kleiner wordende olie- en gas-voorraden.
Dan hebben onze kindskinderen ook nog wat, niet al op gestookt door mensen van onze generatie :roll:

Groet,
JW

Auteur:  Henk Hulde [ 29 jun 2011 13:24 ]
Berichttitel:  Re: C5 en CO2

Wat niet wegneemt dat het Nederlandse beleid de (voorheen) grotendeels Nederlandse milieuvriendelijke LPG technologie uit de markt weg te belasten nogal haaks staat op de milieudoelstellingen. Het zou in ieder geval logisch zijn dat je een stuk van de Co2 gerelateerde BPM terugkrijgt na inbouw van LPG: de Co2 uitstoot ligt na inbouw van LPG immers circa 10% lager. Maar nee zonder typegoedkeuring op LPG kom je nergens en betaal je gewoon BPM alsof je op benzine rijdt.

Auteur:  Klussie [ 29 jun 2011 13:39 ]
Berichttitel:  Re: C5 en CO2

Voor lpg geldt dat alleen bij auto's die al vooraf van zo'n installatie worden voorzien, eventueel op een bpm-korting kan worden gerekend. Dat hangt af van het feit of de fabrikant inderdaad een lagere gemiddelde verbruikswaarde toegerekend heeft gekregen. Maar tegelijkertijd steekt de overheid de extra munten aan bpm die gewoon worden geheven op die affabriek gemonteerde gasinstallatie, vrolijk in de achterzak. Waardoor zo'n auto, zeker de kleine, schier onbetaalbaar wordt voor de consument. Het zou toch van betrokkenheid bij de milieuproblematiek getuigen wanneer die extra bpm niet zou worden geheven.

Voor auto's met achteraf ingebouwde installatie geldt: ze zijn schoner, maar toch wordt uitgegaan van het energielabel van de auto op benzine. Omdat ze ook op benzine kunnen rijden en het voor de overheid niet controleerbaar is of ze echt op gas worden gereden. Een vals argument want niemand bouwt een gasinstallatie in om daar dan naderhand niet van te gaan profiteren.

bron http://www.cartuning-guide.com/co2-uitstoot.html

Auteur:  bgt [ 29 jun 2011 13:57 ]
Berichttitel:  Re: C5 en CO2

ET, ik bedoel ook de NOX vervuiling door vuile EGR kleppen bij bijv. Mercedes en andere merken die het nog wel gebruiken. En de DS5 is toch ffkes wat mooier dan zo'n lelijke Prius. De Prius is toch ook niet met een CX of CM te vergelijken. Er staat er hier n nieuwe op de parkeerplaats bij mij in de buurt en als ik mn C5 er naast zet dan blijf ik glimlachen. Wat een verschil :smt190

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/