Citroen C5 club forum https://www.c5club.nl/c5forum/ |
|
Sneeuw stand automaat BVA6 https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=54&t=8634 |
Pagina 1 van 1 |
Auteur: | Goliathxo [ 24 dec 2010 10:49 ] |
Berichttitel: | Sneeuw stand automaat BVA6 |
Kan iemand uitleggen wat de sneeuw stand bij een automaat BVA6 technisch doet (versnelling, esp, remmen etc.), de handleiding geeft alleen een functionele uitleg? Alvast prettige feestdagen toegewenst. ![]() |
Auteur: | EvilTwin [ 24 dec 2010 12:44 ] |
Berichttitel: | Re: Sneeuw stand automaat BVA6 |
De BVA6 doet niet veel meer dan in de toeren blijven, oa door de 1e versnelling of zelfs 1 en 2 over te slaan en door snel op te schakelen. Met remmen (ESP, ASR, Snowmotion etc.) heeft het niks te maken. |
Auteur: | Goliathxo [ 24 dec 2010 13:13 ] |
Berichttitel: | Re: Sneeuw stand automaat BVA6 |
Dank voor je snelle reactie. Nog een vraagje remt de motor hierdoor meer af? |
Auteur: | EvilTwin [ 24 dec 2010 15:41 ] |
Berichttitel: | Re: Sneeuw stand automaat BVA6 |
Wat bedoel je met motor afremmen? ESP/ASR/Snowmotion kunnen direct ingrijpen op de motor, maar dat heeft niks te maken met de sneeuwstand van de bak. |
Auteur: | EvilTwin [ 24 dec 2010 16:13 ] |
Berichttitel: | Re: Sneeuw stand automaat BVA6 |
Wellicht als aanvulling, als het ESP denkt dat er sneeuw is dan beïnvloedt dat ook het schakelgedrag van de bak, waarschijnlijk gaat hij dan automatisch op de sneeuwstand. |
Auteur: | Goliathxo [ 24 dec 2010 16:45 ] |
Berichttitel: | Re: Sneeuw stand automaat BVA6 |
Wat ik bedoel is het afremmen van de auto met de motor, zoals men dat doet met een schakel auto door het niet gas geven en terug te schakelen naar een lagere versnelling en dan de koppeling langzaam te laten op komen. Op gladde ondergrond remt dit beter dan alleen maar met remmen. Mijn ervaring is dat een automaat niet veel afremt op de motor. |
Auteur: | EvilTwin [ 25 dec 2010 11:03 ] |
Berichttitel: | Re: Sneeuw stand automaat BVA6 |
Afremmen op de motor doe je met zo veel mogelijk toeren in een zo laag mogelijk versnelling, dus precies het tegenovergestelde van sneeuwrijden. Dat terugschakelen doet de auto automatisch. In de sneeuw kun je niet te abrupt remmen, dus kan je ook niet abrupt terugschakelen. Afremmen op de motor is dan meer een kwestie van de auto zo veel mogelijk aan het rollen te houden om bestuurbaar te blijven. Als je bijv af wilt dalen in echte bergen in een zelfgekozen versnelling kun je altijd gebruik maken van de M stand. Dan rem je over langere afdalingen op de motor en spaar je je remmen. |
Pagina 1 van 1 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |