Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

1.6THP "problemen" ?
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=54&t=8514
Pagina 137 van 143

Auteur:  C5HDI110 [ 22 nov 2020 01:51 ]
Berichttitel:  Re: 1.6THP "problemen" ?

Ik zit in de tekeningen van de 1.6 Puretech 180PK (Euro 6.3) te snuffelen, dit valt mij op, 3 nokkenassen ?
Wat is nr. 6 voor een onderdeel, een soort balans-as of is het een onderdeel van de interne EGR, het klepoverlap ding ?

1: Nokkenas ADM (Inlaat)
2: Nokkenas ECHAP (Uitlaat)
6: Nokkenas INTM ASS ???

Bijlage:
Schermafbeelding 2020-11-22 004518.png

Auteur:  JW-C5 [ 22 nov 2020 02:15 ]
Berichttitel:  Re: 1.6THP "problemen" ?

Dat is de tussenas #8 van de variabele inlaat kleplichthoogte:
Bijlage:
Tussenas THP.jpg


Groet,
JW

Auteur:  C5HDI110 [ 23 nov 2020 00:33 ]
Berichttitel:  Re: 1.6THP "problemen" ?

Bedankt, met dit plaatje word de werking en functie duidelijk.
Klopt mijn vermoeden dat met dit systeem de klepoverlap (interne EGR) word geregeld, op het nokkenas tandwiel zit ook een variabele kleptiming zoals op de EW motoren.

Auteur:  JW-C5 [ 23 nov 2020 01:10 ]
Berichttitel:  Re: 1.6THP "problemen" ?

Ik denk eerder dat dit een soort Valvetronic is, zoals BMW dat noemt.
Daarmee wordt het rendement van de motor verbeterd, mede omdat er minder pompverliezen zijn.

De klepoverlap wordt geregeld door de verstelling van de nokkenassen, dat is het VANOS systeem van BMW.

Groet,
JW

Auteur:  c5maarten [ 23 nov 2020 22:30 ]
Berichttitel:  Re: 1.6THP "problemen" ?

Geweldig systeem, Vanos...... :? :smt190

Auteur:  C5HDI110 [ 23 nov 2020 22:59 ]
Berichttitel:  Re: 1.6THP "problemen" ?

Dat systeem ken ik, van wat ik gehoord van BMW rijders, heeft VANOS op zijn tijd aandacht/onderhoud nodig.

Van wat ik begrepen heb, is de interne EGR o.a. de oorzaak van interne vervuiling van de motor is (inlaatkleppen).
Als je softwarematig de kleptiming zou kunnen aanpassen, los je dan het probleem van het intern vervuilen van de motor op ?
Dus de klepoverlap uitschakelen, dit is een theoretische vraag, los van het milieu ;)

Auteur:  jantje1948 [ 24 nov 2020 12:16 ]
Berichttitel:  Re: 1.6THP "problemen" ?

Inlaatkleppen vervuilen ook door de directe injectie.

Auteur:  C5HDI110 [ 24 nov 2020 13:06 ]
Berichttitel:  Re: 1.6THP "problemen" ?

Door carterdampen bedoel je ?
Daar is toch een oplossing, tenminste dat dacht ik gelezen te hebben op de site van BJG, iets met aanpassen carterventilatie.

Auteur:  jantje1948 [ 24 nov 2020 14:34 ]
Berichttitel:  Re: 1.6THP "problemen" ?

Omdat bij directe injectie er geen benzinedamp meer langs de inlaatkleppen gaat. Die hield de zaak schoon.

Auteur:  C5HDI110 [ 24 nov 2020 18:31 ]
Berichttitel:  Re: 1.6THP "problemen" ?

Dat had ik al begrepen, maar zijn het nu de benzine dampen of de klepoverlap de grootste boosdoener?
Aan de klepoverlap is in theorie wat te doen door de software aan te passen, zodat dit niet meer gebeurt, hou je dan de motor schoon ?

Auteur:  BJG [ 07 dec 2020 22:57 ]
Berichttitel:  Re: 1.6THP "problemen" ?

De combinatie (beide dus) veroorzaakt de vervuiling.

Klepoverlap is niet naderhand te verminderen door een tuner oid.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Auteur:  timmeh [ 08 dec 2020 00:29 ]
Berichttitel:  Re: 1.6THP "problemen" ?

Hoi! Was ik weer! :D

Ik heb driekwart jaar probleemloos gereden met een 208 vti 3 cilinder, maar binnenkort ga ik weer met jullie meedoen! (kreeg praktisch de koopprijs terug vd 208 bij inruil).
Dit x in een 3 cilinder 1.2 e-THP die in een 2008 hangt, ook wel genaamd: pure-tech 110... mét start - stop en 140.000 op de teller. Heeft geen ketting maar een door de olie lopende distri-riem.

Auteur:  c5maarten [ 08 dec 2020 12:03 ]
Berichttitel:  Re: 1.6THP "problemen" ?

Die 'natte' riem heeft in het begin ook wat problemen gekend, brokkelde nog wel eens iets af. De olie moet voldoen aan de juiste specificaties en is zeer belangrijk, kan niet genoeg worden verteld!

Nu, na wat modificaties, gaat het al een stuk beter.

Auteur:  BJG [ 11 jan 2021 00:31 ]
Berichttitel:  Re: 1.6THP "problemen" ?

Het komt eigenlijk van verdunning van de olie door bio brandstof dat tast de riem aan.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Auteur:  Bart-Peugeot [ 11 jan 2021 01:19 ]
Berichttitel:  Re: 1.6THP "problemen" ?

In het buitenland is al bekend dat Peugeot 100.000 wagens met de 1.2 THP terug moet roepen ivm de riem. Of ze dat in NL ook gaan doen, is nog niet bekend.

Pagina 137 van 143 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/