Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Auteur |
Bericht |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
Doet 'ie hetzelfde in alle versnellingen bij 85 km/u? Uitgeprobeerd met de bak in de M-stand dus?
Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
24 jul 2022 13:32 |
|
|
pie-eater
V.I.P.
Geregistreerd: 03 okt 2010 00:57 Berichten: 91 Woonplaats: Amsterdam
Auto: C5 Tourer 1.6 THP Exclusive
Opties: Panoramadak, afneembare trekhaak, Xenon, Claudia Mistral-leer; de hele rambam
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12286
Productienummer: 0033
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 250000
Kleur: Bleu Bourrasque
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
Ik zal ns kijken of ik er een patroon in kan vinden. Ik heb de indruk dat het onafhankelijk is de versnelling maar afhankelijk van de wijze van optrekken. Heb je een hypothese bij wat voor weerstand het vaker of juist minder vaak zou moeten gebeuren?
Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6013 met Tapatalk
_________________ auto-historie: Visa (II, geloof ik, had m rond 1990), BX 1.4 Deauville, Xantia 1.8 sx 16v, C5 Phase 1 2.0 16v
|
24 jul 2022 15:35 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
Brandt er dan ook een motor lampje?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
07 aug 2022 20:33 |
|
|
pie-eater
V.I.P.
Geregistreerd: 03 okt 2010 00:57 Berichten: 91 Woonplaats: Amsterdam
Auto: C5 Tourer 1.6 THP Exclusive
Opties: Panoramadak, afneembare trekhaak, Xenon, Claudia Mistral-leer; de hele rambam
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12286
Productienummer: 0033
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 250000
Kleur: Bleu Bourrasque
Naar boven
|
1.6THP "problemen" ?
Ja tuurlijk. Maar dat negeer ik al tijden
Update: ik zie de kracht af en toe ook bij andere snelheden wegvallen, als we bijv op de Franse wegen aan het stijgen zijn en niet voldoende snelheid maken. Als ik dan stop en motor herstart heb ik meteen de kracht weer terug. Laatst had ik ook het idee dat de kickdown hem resette maar dat moet ik nog nader uitproberen. Ik trap niet vaak zo diep.
Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6013 met Tapatalk
_________________ auto-historie: Visa (II, geloof ik, had m rond 1990), BX 1.4 Deauville, Xantia 1.8 sx 16v, C5 Phase 1 2.0 16v
|
08 aug 2022 09:00 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
Dit betekent dat het motormanagement kiest om het vermogen te beperken. De reden kan divers zijn. Ik zou nu eerst kijken naar de opgeslagen foutcodes. Desnoods eerst wissen en kijken welke fout als eerste terugkomt op het moment dat de motor in noodloop gaat.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
10 aug 2022 22:54 |
|
|
cieterman
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 25 apr 2009 17:29 Berichten: 818 Woonplaats: Den Haag
Auto: C5 Tourer 1.6 THP 16V 156 Exclusive
Opties: Wegdraaib. trekhaak Thule
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12912
Productienummer: 10188
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 132500
Kleur: KTVD Zwart Perla Nera
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
Bij 83.000km is mijn THP gereinigd via de bekende granulaat methode alsmede vloeistofreiniging. Van de gelegenheid is toen gebruik gemaakt om ook de distributieketting, spanner etc te vervangen. Ook is het klepdeksel vervangen door het nieuwste exemplaar. Ik had geen klachten maar op aanraden van de huisdealer preventief naar een specialist gegaan met het bovenstaande als resultaat. Kortom een vermogen om er voor jaren weer vanaf te zijn. Nu een kleine drie jaar later is het olieverbruik in het laatste jaar gestegen tot naar mijn mening orustbarende hoogte, 1:1200 a 1;1000 ltr/km bij inmiddels een km-stand van 108.000, 25.000km na de eerste reiniging dus. Opnieuw diagnose liet zien dat er weer behoorlijke inwendige vervuiling is. Advies inwendige reiniging en afdoppen van de voorste carterventilatie. Kosten circa €850,=. Het benzineverbruik is met stikstofsnelheid van 100 km/u teruggebracht naar minder dan 7 liter per 100 km, gemeten over meer dan 10 tankbeurten, met een absolute topper volgens de meter op het dashboard van 1:16,3 over de laatste 1000 km. Contra-expertise bij een volgende THP-specialist bevestigde de inwendige vervuiling. Maar tevens de verwachting dat het daarmee niet afgelopen zou kunnen zijn. Raadde afdoppen zeer beslist af. Vermoeden is olielekkage langs de klepseals, kortom cilinderkoprevisie. Daarbij komt dan vervolgens mogelijk binnenkort nieuwe turbo, uitlaatspruitstuk, katalisator. In het worst-case-scenario kunnen de kosten oplopen tot, schrik niet, €9000,=. *) En dat voor een 10 jaar oude C5. Nu moet ik binnenkort ook beslissen over een stel nieuwe banden, komt er ook nog bij, en zij moet nodig eens grondig gepoetst worden om het ingesleten bovenleidingslijpsel van de HTM te verwijderen. Eenvoudigste is natuurlijk doorrijden tot zij er bij neervalt. Of nu van de hand doen en verder met leenauto’s of privatlease. Ik weet het op het ogenblik niet meer. Ook is er nog een onrustbarende Long term % Fuel Trim van -17,97. Er zijn nog geen storingen op de OBD af te lezen. Wat ik daarmee moet weet ik ook niet. Als iemand me daarmee verder kan helpen graag, al is het maar om mijn kennis op te vijzelen. Kortom wat is wijsheid, wie het weet mag het zeggen. Elke positieve bijdrage, ook op onderdelen van het probleem, wordt door mij gewaardeerd. En anders misschien afscheid. *) Voor dat geld en wat ik nog voor deze THP terugkrijg is misschien nog wel een goede HDI te krijgen ook al rijd ik maar ca 10.000km/jaar. Groeten, Cieterman ??
_________________
NSU 1000C '67, NSU 1000C '70 Citroën GS Br 1015 '77, GS Br 1130 '79 , BX 14 Leader '85, BX 16 TRI '87, XM D12 '90 / AX 1.1
C5 HPI '01-'04 orga 08948 (tot 52000km), C5 2.0 16V Break Diff II '04 -'16 orga 10018 (tot 165000 km) C5 Tourer 1.6 THP 16V Exclusive '12 v.a. 11-02-2016 (34000km) tot heden
|
22 aug 2022 17:42 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
Triest verhaal, na nog maar 25.000 km sinds je er best een boel in geïnvesteerd hebt om 'm goed te krijgen. Met wat je nu te wachten staat, zou ik wat je schrijft Citaat: En anders misschien afscheid. inderdaad serieus overwegen. Soms moet je je verlies nemen, en een rigoureuze stap nemen Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
22 aug 2022 19:23 |
|
|
Biedzjee
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 29 mei 2006 10:50 Berichten: 990 Woonplaats: Zonnigste provincie van Nederland
Auto: C5 Tourer 2.0 HDi Exclusive 120 kW / 163 PK / 340 Nm
Opties: pack Integral, Hifi, 19" Adriatique. Pack Biedzjee: zonnebrilhouder, sfeerverlichting v+a, dashcam ;-)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 13363
Productienummer: 10374
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 220k
Kleur: Mativoire
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
Iederdaad een triest verhaal. Lastig om zo nog een beetje te genieten van je auto als deze gedachten in je achterhoofd leven. Overigens, je zal de eerste niet zijn bij wie rondom 100k-130k de hd brandstofpomp ook nog eens de geest geeft…. Misschien proberen goed te luisteren naar je onderbuikgevoel in plaats van de ratio. Voor mij was de reden bij de vorige auto’s niet perse de ratio maar meer het gevoel dat ik geen vertrouwen meer in de auto’s had…. Bij iedere piep en trilling van de C5 thp steeg m’n adrenaline, vond ik op een gegeven moment niet fijn rijden meer om iedere keer te denken “wat nu weer….”
_________________ Na een Fiat Ritmo 60L ('83), Peugeot 405 1.6GRi ('92), Rover 416si ('95), C5 Berline 2.0 Excl ('01), C5 Tourer 1.6THP Excl ('10) eigen import uit DE, Volvo XC90 D5 ('08) nu C5 Tourer 2.0HDi Exclusive ('13). Onze "2e autootjes": Opel Kadett C (jaar kruik), Mazda 323 ('84?), Renault Clio ('92), Peugeot 106 ('96), Picasso 1.8 ('03), C3 1.4i ('04) nu een Citroen DS Cabrio 1.2VTi ('13).
|
22 aug 2022 19:46 |
|
|
C5HDI110
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32 Berichten: 4708 Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
Klepseals zijn met ingebouwde kop te vervangen, is geen koprevisie voor nodig. Een binnenkort mogelijk falende turbo kan, maar een uitlaatspruitstuk vind ik een beetje vaag??? Van wat ik aan info heb weten te verzamelen, zijn THP blokken voor 2014 de horrorblokken, om die reden heb ik een 508 THP uit 2015 gekozen, niet dat ik er blij van ben geworden met een uniek geval van juist stijgend oliepeil, binnen de stad +1L op 10km Een HDI kan ik niet aanraden als je niet regelmatig lange afstanden rijd, i.v.m. verstopping roetfilter.
|
22 aug 2022 19:47 |
|
|
cieterman
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 25 apr 2009 17:29 Berichten: 818 Woonplaats: Den Haag
Auto: C5 Tourer 1.6 THP 16V 156 Exclusive
Opties: Wegdraaib. trekhaak Thule
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12912
Productienummer: 10188
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 132500
Kleur: KTVD Zwart Perla Nera
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
Bedankt voor jullie medeleven. In neig er toe om toch nog eenmaal schoon te laten maken en eventueel af te doppen en kijken wat dat geeft. Iemand nog een onderbouwde mening over het al dan niet afdoppen? En wat te doen met de afwijken LTFT? Of laten zitten en kijken wat hij doet na schoonmaken? Afscheid kan altijd nog. Een paar maanden verder scheelt ook weer een paar maanden privatlease. En wat die klepseals betreft, is daar wat documentatie van zodat ik kan zien hoe dat in zijn werk gaat? Groeten, Cieterman
_________________
NSU 1000C '67, NSU 1000C '70 Citroën GS Br 1015 '77, GS Br 1130 '79 , BX 14 Leader '85, BX 16 TRI '87, XM D12 '90 / AX 1.1
C5 HPI '01-'04 orga 08948 (tot 52000km), C5 2.0 16V Break Diff II '04 -'16 orga 10018 (tot 165000 km) C5 Tourer 1.6 THP 16V Exclusive '12 v.a. 11-02-2016 (34000km) tot heden
|
23 aug 2022 16:01 |
|
|
cieterman
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 25 apr 2009 17:29 Berichten: 818 Woonplaats: Den Haag
Auto: C5 Tourer 1.6 THP 16V 156 Exclusive
Opties: Wegdraaib. trekhaak Thule
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12912
Productienummer: 10188
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 132500
Kleur: KTVD Zwart Perla Nera
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
Klepseals heb ik inmiddels via google genoeg info over. Blijft ook weer een dure reparatie.
_________________
NSU 1000C '67, NSU 1000C '70 Citroën GS Br 1015 '77, GS Br 1130 '79 , BX 14 Leader '85, BX 16 TRI '87, XM D12 '90 / AX 1.1
C5 HPI '01-'04 orga 08948 (tot 52000km), C5 2.0 16V Break Diff II '04 -'16 orga 10018 (tot 165000 km) C5 Tourer 1.6 THP 16V Exclusive '12 v.a. 11-02-2016 (34000km) tot heden
|
23 aug 2022 16:44 |
|
|
C5HDI110
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32 Berichten: 4708 Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
Als je de ketting laat vervangen, kun je de klepseals net zo goed laten meepakken, verwijderen van de nokkenassen is het werk dan niet.
|
23 aug 2022 17:06 |
|
|
exroosje
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01 Berichten: 4028 Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
cieterman schreef: Bij 83.000km is mijn THP gereinigd via de bekende granulaat methode alsmede vloeistofreiniging. Van de gelegenheid is toen gebruik gemaakt om ook de distributieketting, spanner etc te vervangen. Ook is het klepdeksel vervangen door het nieuwste exemplaar. Ik had geen klachten maar op aanraden van de huisdealer preventief naar een specialist gegaan met het bovenstaande als resultaat. Kortom een vermogen om er voor jaren weer vanaf te zijn. Nu een kleine drie jaar later is het olieverbruik in het laatste jaar gestegen tot naar mijn mening orustbarende hoogte, 1:1200 a 1;1000 ltr/km bij inmiddels een km-stand van 108.000, 25.000km na de eerste reiniging dus. Opnieuw diagnose liet zien dat er weer behoorlijke inwendige vervuiling is. Advies inwendige reiniging en afdoppen van de voorste carterventilatie. Kosten circa €850,=. Het benzineverbruik is met stikstofsnelheid van 100 km/u teruggebracht naar minder dan 7 liter per 100 km, gemeten over meer dan 10 tankbeurten, met een absolute topper volgens de meter op het dashboard van 1:16,3 over de laatste 1000 km. Contra-expertise bij een volgende THP-specialist bevestigde de inwendige vervuiling. Maar tevens de verwachting dat het daarmee niet afgelopen zou kunnen zijn. Raadde afdoppen zeer beslist af. Vermoeden is olielekkage langs de klepseals, kortom cilinderkoprevisie. Daarbij komt dan vervolgens mogelijk binnenkort nieuwe turbo, uitlaatspruitstuk, katalisator. In het worst-case-scenario kunnen de kosten oplopen tot, schrik niet, €9000,=. *) En dat voor een 10 jaar oude C5. Nu moet ik binnenkort ook beslissen over een stel nieuwe banden, komt er ook nog bij, en zij moet nodig eens grondig gepoetst worden om het ingesleten bovenleidingslijpsel van de HTM te verwijderen. Eenvoudigste is natuurlijk doorrijden tot zij er bij neervalt. Of nu van de hand doen en verder met leenauto’s of privatlease. Ik weet het op het ogenblik niet meer. Ook is er nog een onrustbarende Long term % Fuel Trim van -17,97. Er zijn nog geen storingen op de OBD af te lezen. Wat ik daarmee moet weet ik ook niet. Als iemand me daarmee verder kan helpen graag, al is het maar om mijn kennis op te vijzelen. Kortom wat is wijsheid, wie het weet mag het zeggen. Elke positieve bijdrage, ook op onderdelen van het probleem, wordt door mij gewaardeerd. En anders misschien afscheid. *) Voor dat geld en wat ik nog voor deze THP terugkrijg is misschien nog wel een goede HDI te krijgen ook al rijd ik maar ca 10.000km/jaar. Groeten, Cieterman ?? Dit verhaal lezende ben je zeker bij de THP specialist Willem Bakker in Sassenheim geweest. Die zijn mordicus tegen het afdoppen.... Daar ben ik uiteindelijk ook terecht gekomen, een vergelijkbaar verhaal gehoord over potentieel tot duizenden euros reparatie (om alles perfect in nieuwstaat te krijgen ) en mijn auto maar ingeruild (had ik geen zin in). OVerigens gaat dat HTM bovenleiding slijpsel er vrij makkelijk af met een vliegroestverwijderaar, bv van Sonax. Het actieve ingredient is geloof is oxaalzuur.. Opspuiten, dan krijg je een paarse verkleuring en dan afspoelen.
_________________
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral (Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting Verbruik Voorheen Ph2V6:
|
29 aug 2022 09:08 |
|
|
C5HDI110
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32 Berichten: 4708 Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
Volgens mij is het zelfs een officiële modificatie het afdoppen, ik wilde het ook doen bij mijn 508, echter heeft de garage dit al gedaan bij het eerste van de vele lange bezoeken. Als het goed is heb ik daar een PSA document van, ergens in de cloud.
|
29 aug 2022 09:28 |
|
|
Biedzjee
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 29 mei 2006 10:50 Berichten: 990 Woonplaats: Zonnigste provincie van Nederland
Auto: C5 Tourer 2.0 HDi Exclusive 120 kW / 163 PK / 340 Nm
Opties: pack Integral, Hifi, 19" Adriatique. Pack Biedzjee: zonnebrilhouder, sfeerverlichting v+a, dashcam ;-)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 13363
Productienummer: 10374
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 220k
Kleur: Mativoire
Naar boven
|
Re: 1.6THP "problemen" ?
Het afdoppen is dacht ik standaard bij de 200pk versies van de THP motoren. Ook BJG heeft er over geschreven in z'n onvolprezen site over de THP motoren ( klikkerdeklak, onder het kopje "Carterventilatie")
_________________ Na een Fiat Ritmo 60L ('83), Peugeot 405 1.6GRi ('92), Rover 416si ('95), C5 Berline 2.0 Excl ('01), C5 Tourer 1.6THP Excl ('10) eigen import uit DE, Volvo XC90 D5 ('08) nu C5 Tourer 2.0HDi Exclusive ('13). Onze "2e autootjes": Opel Kadett C (jaar kruik), Mazda 323 ('84?), Renault Clio ('92), Peugeot 106 ('96), Picasso 1.8 ('03), C3 1.4i ('04) nu een Citroen DS Cabrio 1.2VTi ('13).
|
29 aug 2022 12:23 |
|
|
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|