Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2131 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20 ... 143  Volgende
 1.6THP "problemen" ? 
Auteur Bericht
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: turbo valt uit bij 1.6THP
Precies....

En laten we onze zegeningen tellen, BJG geeft ons al heeeeeeel veel info :idea: :smt023

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


09 okt 2011 21:11
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01
Berichten: 4028
Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: turbo valt uit bij 1.6THP
Hebben de problemen soms hier mee te maken?
http://ds3club.eu/archive/index.php/t-3 ... 0ffab44f66
en de oplossing
http://www.etuners.gr/en/index.php?s=12&t=299

Kennelijk een modificatie op de THP200 om te voorkomen dat er door interne EGR er olie in het inspruitstuk terecht komt wat pingelen kan veroorzaken (en vervuiling)
Hier staat hoe je dit ook op de andere THP's kan doorvoeren. Een simpel dopje ergens tussen.

_________________

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding


23 okt 2011 22:00
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: turbo valt uit bij 1.6THP
Goed speurwerk exroosje.
Dit heeft overigens niets met de interne egr te maken, maar met een ander probleem.
Er staan een paar onwaarheden in het verhaal, maar in grote lijnen klopt het wel.
Dit gaat over een van de mogelijke THP-klachten

Dit is geen officieel PSA verhaal, maar van een zeer goed nadenkende techneut die zelf de oplosing van een probleem heeft bedacht. Wel petje af voor die man (wellicht werkzaam binnen de club...)

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


23 okt 2011 22:54
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01
Berichten: 4028
Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: turbo valt uit bij 1.6THP
Als ik het goed lees is hoe meer de THP is getuned , hoe meer je dit nodig hebt. Dus daarom standaard op de 200HP versie.

Vraag is dan natuurlijk of het op de 155pk versie ook een goed idee is. En of het misschien een nog beter idee wordt als je de chip gaat kietelen...

Of juist als je merkt dat je olie verbruikt dit doen.

_________________

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding


23 okt 2011 23:25
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: turbo valt uit bij 1.6THP
@exroosje Ik ben gestopt met lezen na dit:

Citaat:
2. When shutting down, because of vaccums within the engine and the layout of the rear PCV pipe, oil is left to collect in it, and when starting, assuming you drive easily until warm, is still sitting in the pipe because of the Valvetronic valve system on the THP engines,


da's gewoon onzin want de THP heeft geen Valvetronic (dat zit op de VTi, zie eerdere discussies)

De invloed van PCV of EGR is ook twijfelachtig, omdat bij de THP interne EGR (door vroege klepsluiting) de turbodruk nauwelijks toestaat dat er uitlaatgassen terugvoeren langs de inlaatkleppen. Andere motoren met interne EGR, maar zonder turbo zouden er veel meer last van moeten hebben (EW, EP6, ES9?).

PCV is al eerder besproken:
viewtopic.php?f=54&t=8514&p=315365&hilit=PCV#p315365

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


24 okt 2011 10:49
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01
Berichten: 4028
Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: turbo valt uit bij 1.6THP
Tja als BJG dit schrijft

Citaat:
Er staan een paar onwaarheden in het verhaal, maar in grote lijnen klopt het wel.
Dit gaat over een van de mogelijke THP-klachten

Dit is geen officieel PSA verhaal, maar van een zeer goed nadenkende techneut die zelf de oplosing van een probleem heeft bedacht. Wel petje af voor die man (wellicht werkzaam binnen de club...)


dan ga ik niet met je mee om dit verhaal zo snel te diskwalificeren.

OVerigens gaat het mij ook niet om een compleet correcte beschrijving, maar meer zou ik willen weten of een dopje van 2 euro een potentieel groter probleem bij mij weet te voorkomen. Kennelijk heeft cit dat gemeend te doen bij de THP200.

Bljft wel de vraag waar dat afgedopte deel uberhaupt voor was (PCV dus ) en hoe dat dan geregeld is na het afdoppen (wat mis ik zonder PCV dus).

_________________

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding


24 okt 2011 13:10
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: turbo valt uit bij 1.6THP
@exroosje:
Na afdoppen van de achterste pvc-slang werkt de pcv nog wel , er is nog een aansluiting.

@ET: ooit eens nagadacht over het feit dat een aantal problemen van de THP niet bij de VTi voorkomen?
Het verhaal (waarin zoals gezegd een aantal onwaarheden staan) geeft geen antwoord op de vraag waarom, maar als je goed nadenkt weet je het na lezen van het verhaal wel wat het probleem is, en waarom het bij de thp is en niet de VTi. Dus je doet jezelf te kort door het beter te weten.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


24 okt 2011 19:42
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01
Berichten: 4028
Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: turbo valt uit bij 1.6THP
Johan heeft de dopjes besteld en de achterste PCV slang er dus uitgehaald. Deze slang bleek overigens brand schoon. Tevens verbeeld ik me dat de auto stationair nu een ietsje trilt als ie in D staat (alsof ie net een paar toeren minder draait als voorheen). Dat zou echter ook door de beurt of een MM update veroorzaakt kunnen zijn. Kan er een realtie zijn met de achtereste PCV?

Enfin, ik had eigenlijk een slang gevuld met olie, roet of anderszins rotzooi verwacht.

_________________

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding


06 nov 2011 16:56
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: turbo valt uit bij 1.6THP
Zoals ik al eerder heb gezegd: de PCV is er voor de vluchtige bestanddelen die per ongeluk in de olie terecht komen (verbrandingsproducten/resten, ), of die ontstaan doordat de olie bij hoge afschuiving en temperatuur afgebroken wordt; dus juist geen dikke vettige olie of roet.

BJG schreef:
@ET: ooit eens nagadacht over het feit dat een aantal problemen van de THP niet bij de VTi voorkomen?


Dat is exact mijn punt. Het is dus een misvatting van de auteur om naar VT te wijzen, want dat zit juist op de VTi en niet op de THP. Als hij onterecht denkt dat er wel op zit en hij wijst dat als oorzaak aan dan snapt hij het gewoon niet.

Ik denk liever andersom: het grote verschil tussen de THP (koolstofaanslag) en de VTi (geen koolstofaanslag) is directe injectie (HPi). Ga je kijken bij VAG etc. dan zie je ook carbon deposits in de cilinders. Ook daar gaat het om dir.inj. (FSI).

Dus niet de aanwezigheid van valvetronic (VT) helpt de VTi, maar de afwezigheid van directe injectie (HPi).
Daarnaast heeft de VTi dus niet de zware, hoge druk injectiepomp op de nokken as, waarmee ook de kettinggerelateerde problemen vermeden zijn:
viewtopic.php?p=342633#p342633

We zullen op termijn nog zien of er een PSA motor komt met zowel directe injectie als valvetronic. BMW levert die inmiddels zelf wel (geen idee of die ook al dergelijk problemen kennen).

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


07 nov 2011 11:08
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 dec 2009 18:07
Berichten: 953
Woonplaats: Voorschoten
Auto: C5 2.0i Tourer Anniversaire
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11937
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 191000
Kleur: Bleu Bourrasque


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: turbo valt uit bij 1.6THP
ET, kunnen ze de hogedruk injectie pomp niet op n andere manier aandrijven? Raar dat ze dat in de distributieriem keten plaatsen met de ozo belangrijke timing voor de nokkenas. Niet goed over nagedacht!! Dit zal altijd een risico met zich meebrengenen en is niet bevorderlijk voor gevoel van betrouwbaarheid. Dit zijn toch kinderziektes die ze er ondertussen wel uit zouden moeten hebben gehaald.

_________________
Mvg, Bert
C5Ph3 met: achterveren CarSupport3102PRO
2e auto: C1 /2014


07 nov 2011 11:51
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01
Berichten: 4028
Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: turbo valt uit bij 1.6THP
Tja, ze zullen wel bedacht hebben dat een ketting daarvoor sterk genoeg is. Een HDI pomp wordt toch ook zo aangedreven?

_________________

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding


07 nov 2011 17:56
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 dec 2009 18:07
Berichten: 953
Woonplaats: Voorschoten
Auto: C5 2.0i Tourer Anniversaire
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11937
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 191000
Kleur: Bleu Bourrasque


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: turbo valt uit bij 1.6THP
misschien is die voor een HDI zwaarder uitgevoerd? Zit toch geen ketting in als distributie aandrijving? Is toch een riem? Mijn oude Mazda 616 had idd 2 echte kettingen als distributie aandrijving. Was idd super degelijk.

PS een diesel heeft door de hogere compressie misschien een zwaardere uitvoering?

_________________
Mvg, Bert
C5Ph3 met: achterveren CarSupport3102PRO
2e auto: C1 /2014


07 nov 2011 18:06
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: turbo valt uit bij 1.6THP
EvilTwin schreef:
Dat is exact mijn punt. Het is dus een misvatting van de auteur om naar VT te wijzen, want dat zit juist op de VTi en niet op de THP. Als hij onterecht denkt dat er wel op zit en hij wijst dat als oorzaak aan dan snapt hij het gewoon niet.

In principe heb je gelijk ET. Maar het koolaanslag-probleem is niet exact hetzelfde als het probleem dat bedoeld wordt in het stuk over de pcv. (met de onterechte VVT vermelding) En ondanks onwaarheden zit er wel degelijk iets in daarom schreef ik
BJG schreef:
@ET: ooit eens nagadacht over het feit dat een aantal problemen van de THP niet bij de VTi voorkomen?

De conclusie die jij trekt uit mijn stelling over het verschil tussen de THP en VTi is goed, maar wel onvolledig.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


07 nov 2011 21:28
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: turbo valt uit bij 1.6THP
bgt schreef:
misschien is die voor een HDI zwaarder uitgevoerd? Zit toch geen ketting in als distributie aandrijving? Is toch een riem? Mijn oude Mazda 616 had idd 2 echte kettingen als distributie aandrijving. Was idd super degelijk.

PS een diesel heeft door de hogere compressie misschien een zwaardere uitvoering?


Het gangbare idee is dat kettingen sterker/beter/duurzamer zijn dat riemen, dat was zo toen riemen nog maar 80dkm meegingen, maar nu is dat 240dkm (!). De werkelijkheid is wat genuanceerder.

Een riem is een dom stuk kunstrubber met glasvezelversterking. De kettting echter is een complex deel uit talloze schakels. Per strekkende meter is een ketting bovendien zwaarder. Dit zorgt er voor dat de ketting op de rand van het tandwiel de neiging heeft om rechtdoor te gaan. Om de ketting zo goed mogelijk aan te laten sluiten op de tandwielen worden dus geleiders gebruikt, maar de THP (en andere dubbelnokkers) heeft geen geleider tussen de twee tandwielen, hoe goed de ketting daar aansluit hangt dus af van de kettingspanning, die op zich voor slijtage zorgt en dus niet te hoog mag zijn. Maar zeker niet te laag. Een ketting is dus niet per definitie beter of duurzamer, zeker niet minder onderhoudsgevoelig. Wel is een catastrofaal bezwijken vrijwel geen risico bij een ketting.

Het zwaarste ding om aan te drijven is een HD-Dieselpomp (>2000bar), maar de compressie heeft niks te maken met de distributie, compressie wordt alleen gevoeld door de krukas en de drijfstangen. Ook de stuurbekachtigingspomp is vrij zwaar, maar die zit gewoon op de accessoire-riem.

De HD-pomp zorgt voor andere problemen bij een ketting dan bij een riem, omdat hij in het laatste geval ver weg van de nokkenas aangedreven wordt: geïnduceerde spanningen (door klappen vd pomp) kunnen dus mooi opgevangen worden.

Bij de THP (en bij vele andere motoren) zit de HD-pomp op een van de nokkenassen. Het klappen zou door de massatraagheid van de nokkenas moeten worden opgevangen, maar blijkbaar blijven er nog hoogfrequente componenten over die toch de HD-pomp kunnen slopen (BMW), en voelt de ketting ook iets.

Dat er spanningen door de riem/ketting lopen staat vast, evenals dat er klappen opgevangen moeten worden. het maakt niet uit of je het hebt over een d-ketting, d-riem, accessoire-riem of een exotische combinatie. Zelfs een as of tandwiel d-aandrijving is mogelijk (MC12).

Mijn 2.2HDI heeft een D-riem (160dkm), met een ketting tussen de twee nokkenassen en een tandwielaangedreven stel balansassen, vacuümpomp op de nokkenas... Een Sm heeft een ketting naar een tussen as, twee kettingen naar vier nokkenassen en twee riemen naar AC en dynamo. Soms heb je ook nog een apart klein kettinkje voor de waterpomp. De nieuwste generatie BMWs heeft ook meerdere kettingen tbv de distributie en HD-pomp, plus een riem voor de accessoires. Vervolgens heb je dan op diverse plekken rubberen inzetstukken in aandrijf- of aftaktandwielen/poelies, om klappen op te vangen.

Alles kan stuk; desalniettemin zijn volgens mij de specifiek kettinggerelateerde problemen met de THP wel over.

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


09 nov 2011 11:35
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01
Berichten: 4028
Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: turbo valt uit bij 1.6THP
Duidelijk verhaal ET

Nog een vraagje, zoals gezegd neem ik waar dat de auto stationair in D nu minder mooi draait. Dat zou de PCV slang afdopping kunnen zijn, maar niet uit te sluiten is een motormanagement update (JO heeft naar verluid eea geactualiseerd).

Nu is de THP door cit vlak na mijn model in energielabel verbeterd door (voor zover ik weet) slechts een software aanpassing. De motorcode is in elk geval niet veranderd. De CO2 uitstoot ging 10-14g omlaag:
Sedan hand 167(B) naar 153(A)
Tourer hand 169(B) naar 155(A)
Sedan + Tourer automaat 179 (B) naar 169 (B)

Is het denkbaar dat de betreffende update ook in mijn auto tercht is gekomen en daardoor de boel dus net iets zuiniger draait. ? Heeft iemand anders ook zoiets waargenomen?

_________________

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding


09 nov 2011 12:05
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2131 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20 ... 143  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.