Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2131 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 143  Volgende
 1.6THP "problemen" ? 
Auteur Bericht
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 mei 2009 09:01
Berichten: 181
Woonplaats: De Meern
Auto: Peugeot 508 Berline 1.6 e-HDi Blue Lease Exec S/S 2-tronic
Opties: 17" LM, parkeersensoren vóór, chromen raamlijsten
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Energielabel: A
Versnellingsbak: EGS6
kilometerstand: 40.000
Kleur: Gris Haria


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: turbo valt uit bij 1.6THP
Ik kan gewoon niet zo goed begrijpen hoe dit allemaal kan. Heb toch zwaar de indruk dat er, samen met de importeur en de fabriek, alleen op basis van trial-and-error van alles wordt vervangen, maar dat de oorzaak gewoon niet boven komt of te krijgen is. Er is intussen volgens de dealer voor ruim € 6.000,-- aan verspijkerd!!! Gaat om een auto van 10 maanden oud en net geen 30k op de klok!!!

Greetz,
Walter


18 feb 2011 15:53
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: turbo valt uit bij 1.6THP
I hate to say I told you so, but I told you so ;)
viewtopic.php?p=313954#p313954

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


18 feb 2011 19:21
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 mei 2009 09:01
Berichten: 181
Woonplaats: De Meern
Auto: Peugeot 508 Berline 1.6 e-HDi Blue Lease Exec S/S 2-tronic
Opties: 17" LM, parkeersensoren vóór, chromen raamlijsten
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Energielabel: A
Versnellingsbak: EGS6
kilometerstand: 40.000
Kleur: Gris Haria


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: turbo valt uit bij 1.6THP
Tsja, EvilTwin, dat heb je inderdaad. Maar wat moet ik dan? A. Ben ik zoals inmiddelijk duidelijk is, geen techneut en B. Niet de feitelijke eigenaar van de auto. Het is dat ik de leasemij een soort van dwing om wat druk uit te oefenen, maar in de basis hebben ze zoiets van "het is allemaal garantie-werk, Citroën zoekt het maar uit en ze moeten het maar oplossen". Daarbij geloof ik best dat de dealer z'n best doet, maar ze zijn niet zo toegankelijk als ik bij bijvoorbeeld mijn Peug-dealer gewend ben. Daar kennen ze me persoonlijk, van de receptie tot de verkopers en de chef-werkplaats en dan kun je wat makkelijker met tips van derden aankomen. Toen ik met wat foruminfo aankwam zag ik ze denken "weer zo'n bijdehand die wat van Internet heeft geplukt".

Maar er ligt maandag een aangetekend schrijven dat Citroen tot einde van de week krijgt om voor een structurele oplossing te zorgen. We'll wait and see. Ben alleen dat halfbakken Japanse hondehok dat zich Citroen C-Crosser noemt, spuugzat... :lol:

Greetz,
Walter.


Laatst bijgewerkt door Rene op 18 feb 2011 22:30, in totaal 1 keer bewerkt.
Onnodige quote gewist.


18 feb 2011 21:58
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: turbo valt uit bij 1.6THP
tsja het is ook niet echt aan ons om jouw dealer garantiewerk voor te schrijven.

De kern van garantiewerk is wel dat je leverancier (ic de dealer) de kans geeft het op te lossen.
Maar als het fout blijft gaan, kunnen ze het jou moeilijk kwaad nemen dat je advies zoekt van anderen die er (denken ;) ) verstand van te hebben. We kunnen allemaal de service documenten lezen zoals die door JW gepost zijn en op basis daarvan durf ik wel te stellen dat er iets niet klopt aan de handelswijze van de garage.

Het punt waar je volgens mij in je recht staat is dat zij jou exact vertellen welk garantiewerk er uitgevoerd is en welke onderdelen er vervangen zijn. Ook omdat zij dit naar Citroën moeten verantwoorden en dit dus netjes gedocumenteerd moet zijn.

Daarnaast is wat mij betreft zo'n koolstofaanslag (mn. in de cilinder) onacceptabel en dient de echte oorzaak daarvan vastgesteld te worden. Al realiseer ik me ook dat een dergelijk fenomeen te zien is bij hoopjes DI-motoren van diverse merken.
Zoeken op direct injection carbon build up geeft je talloze links oa. naar Audi, BMW en Porsche fora.
link
NB de technische verklaring hier gegeven door VW over hun FSI motoren is volslagen onzin en kan nooit als oorzaak gelden voor de THP: link
VW schrijft bovendien in een patent op klepstelen (!) dat het mogelijk is de kleppen/zetels schoon te branden bij >3000tpm (min 20min, waarbij de temperatuur oploopt tot >380C) Dus meer jakkeren, minder het nieuwe rijden. ;)
Afbeelding
Maar m.i. moet de eerste verdachte bij koolstofaanslag ín de cilinder altijd het HP-injectie systeem zijn.

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


19 feb 2011 12:17
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: turbo valt uit bij 1.6THP
Een poosje op dat Autozine Forum lezend kwam ik op de volgende posting:
Citaat:
01-22-2010 09:27 PM #149 diagnosticator
....
Since the 2.0l TFSI uses internal EGR, by varying the valve overlap angle with the VVT, I think that is the source of most of the carbon in the intake port and on the intake valves. When the internal EGR is active the most, al lot of burned combustion gases are pushed into the intake a little ways, then carried back into the cylinder again with the incoming air charge, passing the intake valves twice.


Dat geeft een mogelijke oorzaak aan van de opbouw van die carbon aan de inlaatzijde.

Voorts wordt er diverse keren aan de PCV gerefereerd, ik neem aan dat het daar de Carter Ventilatie betreft.
Bij een indirect ingespoten motor wordt dat dan schoongespoeld door de benzine, dat ontbreekt bij de DI.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


19 feb 2011 16:51
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: turbo valt uit bij 1.6THP
Over PCV is het eea te lezen in Positive Carter Ventilation.

Dat zo lezend zou het me niet verbazen als daar mede een oorzaak zit van de problemen bij de THP....

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


20 feb 2011 12:30
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: turbo valt uit bij 1.6THP
Dat heb ik al eerder gezegd, de carterafzuiging zit bij de THP op het kleppendeksel, naar het inlaatspruitstuk maar dat staat vrijwel altijd onder turbodruk. Je hebt dus alleen vacuüm bij gas los. Daarnaast zijn het juist de vluchtige bestanddelen (brandstofresten) die je dan terugvoert naar de verbrandingskamers, die dus volgens de theorie bij indirecte inspuiting de kleppen schoon zouden houden. Daar klopt dus iets niet.
link
Je weet het pas zeker als je de koolstof laat analyseren, maar ik denk dat het te gemakkelijk is om dit als oorzaak aan te wijzen. Ook de N54 heeft er last van (de BMW turbo6) en die heeft een schakelbare PCV. Die zowel voor als na de turbo kan uitmonden. (geen idee of die dan vercokete turbo's heeft.)

De THP heeft geen EGR en volgens mij staat de turbo niet toe dat er "interne EGR" (via klepoverlap) plaatsvind.

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


20 feb 2011 13:38
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 dec 2009 18:07
Berichten: 953
Woonplaats: Voorschoten
Auto: C5 2.0i Tourer Anniversaire
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11937
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 191000
Kleur: Bleu Bourrasque


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: turbo valt uit bij 1.6THP
Dit soort kinderziektes is nu precies de reden dat ik ten tijde van de aanschaf(dec 2009) voor een echte PSA 2ltr heb gekozen.
De specs van de 1.6 THP zijn spectaculair maar kwa betrouwbaarheid...................ff liever een atmosferische motor. De volgende C5 zal wel een turbo moeten zijn want dan heb je geen atmosferische motoren meer.
Wel een beetje zonde voor de reputatie van de C5 PhIII. Er word mij toch regelmatig gevraagd of ik al problemen heb met mn C5?

_________________
Mvg, Bert
C5Ph3 met: achterveren CarSupport3102PRO
2e auto: C1 /2014


20 feb 2011 14:09
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: turbo valt uit bij 1.6THP
Ik schreef het al eerder, ook ik ben achteraf blij dat ik geen Phase 3 met THP gekocht heb, zoals eigenlijk de bedoeling was.
Ook de V6 is een betrouwbare motor, met weinig gekende problemen. Het nokkenasverstelventiel probleem is inmiddels onder contrôle, daar maak ik me geen zorgen meer over bij míjn V6.
Het enige echte nadeel is dat ik nu zo'n kleine 3 liter /100km meer benzine verstook dan met een THP het geval geweest zou zijn.

@ ET,

Als je schrijft:
Citaat:
De THP heeft geen EGR en volgens mij staat de turbo niet toe dat er "interne EGR" (via klepoverlap) plaatsvind.

dan vraag ik me af of dat dan wel het geval zou kunnen zijn bij de FSI turbo's waarvan sprake is op dat Autozine Forum....

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


20 feb 2011 15:05
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: turbo valt uit bij 1.6THP
Het commentaar van VW gold voor versies met externe EGR. Geen idee of VW inmiddels ook van de EGR af is. Citroën is dat al een tijdje, qua benzinemotoren. (Sinds 2004) Geen idee of de dubbele variable klepbediening op de EW7A en EW1A interne EGR toelaten dmv klepoverlap.

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


20 feb 2011 19:17
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 26 maart 2007 19:08
Berichten: 40
Auto: C5 Ph3 Tourer 1.6 THP Exclusive Aut.
Opties: wegklaptrekhaak, pack Concert excl pack protection
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12211
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 93000
Kleur: gris fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: turbo valt uit bij 1.6THP
Nu weer een rijderservaring met deze 1.6 THP: nadat 3 weken geleden de distributieketting etc vervangen zijn, viel eergisteren de kracht weer weg zonder enige melding op de display, net als de vorige keren. Garagist heeft motor gereset, maar hij kon me niet vertellen, wat nu de oorzaak was.
Een continuing story . . .


20 feb 2011 21:20
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 dec 2009 18:07
Berichten: 953
Woonplaats: Voorschoten
Auto: C5 2.0i Tourer Anniversaire
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11937
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 191000
Kleur: Bleu Bourrasque


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: turbo valt uit bij 1.6THP
JW-NHS schreef:
Het enige echte nadeel is dat ik nu zo'n kleine 3 liter /100km meer benzine verstook dan met een THP het geval geweest zou zijn.


Daarom sta ik fluitend bij de LPG pomp...ach die paar (euro)dubbeltjes voor 10km rijden :smt190

_________________
Mvg, Bert
C5Ph3 met: achterveren CarSupport3102PRO
2e auto: C1 /2014


20 feb 2011 21:38
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 10 dec 2007 14:06
Berichten: 281
Woonplaats: Peel en Maas
Auto: Mercedes C 180 Estate
Opties: Trekh. Afn. Kogel. Zwarte leren bekleding
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2017
Energielabel: D
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 65.000
Kleur: Blauw


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: turbo valt uit bij 1.6THP
Komt me bekend voor. Heb ook voor de 2.0 ltr. gekozen. Deze heeft zijn sporen al verdiend.
LPG bevalt me ook goed. verbruik ong. 1 op 10,5.

Groeten Tonny.

_________________
2de auto MG F 1999
Oldtimer Lancia Ypsilon Turbo 1986


20 feb 2011 22:09
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 mei 2009 09:01
Berichten: 181
Woonplaats: De Meern
Auto: Peugeot 508 Berline 1.6 e-HDi Blue Lease Exec S/S 2-tronic
Opties: 17" LM, parkeersensoren vóór, chromen raamlijsten
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Energielabel: A
Versnellingsbak: EGS6
kilometerstand: 40.000
Kleur: Gris Haria


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: turbo valt uit bij 1.6THP
JW-NHS schreef:
Het enige echte nadeel is dat ik nu zo'n kleine 3 liter /100km meer benzine verstook dan met een THP het geval geweest zou zijn.

En:
bgt schreef:
Daarom sta ik fluitend bij de LPG pomp...ach die paar (euro)dubbeltjes voor 10km rijden :smt190

En:
tonny25 schreef:
Komt me bekend voor. Heb ook voor de 2.0 ltr. gekozen. Deze heeft zijn sporen al verdiend.
LPG bevalt me ook goed. verbruik ong. 1 op 10,5.

Groeten Tonny.


Ondanks de heftige problemen die ik momenteel ondervind met m'n THP, moet ik het hier toch even voor deze motor opnemen. Ik heb hiervoor een 407 2.0i-16V benzine gereden (dezelfde 2-liter als jullie hebben, dus) en de THP is echt in alle opzichten de fijnere motor! Veel soepeler, veel krachtiger, veel stiller en echt aanzienlijk zuiniger bij gelijke rijstijl. Klein nadeeltje is dat 'ie maar een levensduur van 30.000 km heeft :)

Greetz,
Walter


20 feb 2011 23:18
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 dec 2009 18:07
Berichten: 953
Woonplaats: Voorschoten
Auto: C5 2.0i Tourer Anniversaire
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11937
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 191000
Kleur: Bleu Bourrasque


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: turbo valt uit bij 1.6THP
Manitoba schreef:
Klein nadeeltje is dat 'ie maar een levensduur van 30.000 km heeft


Das n goeie :lol:

Tuurlijk is de THP beter...................als ie t doet :smt089

Ik moet m nu particulier rijden en tja.........dan liever iets minder pk's met bekende techniek.

_________________
Mvg, Bert
C5Ph3 met: achterveren CarSupport3102PRO
2e auto: C1 /2014


20 feb 2011 23:40
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2131 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 143  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.