Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

terugschakelen Automaat 2.0 HDI exclusive....schok schok
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=54&t=8249
Pagina 1 van 2

Auteur:  Doozle [ 25 okt 2010 17:48 ]
Berichttitel:  terugschakelen Automaat 2.0 HDI exclusive....schok schok

Ik zou eens de ervaring van andere forum gebruikers willen weten ivm hun automaat.
Ik heb een Automaat 6V....en als je de wagen laat uitbollen....dan gaat ie van 6 naar 5...dan zie je de toerenteller effe de hoogte ingaan, en dan een seconde erna krijg je drie "duwtjes" in je rug...
Zelfde scenario van 5 naar 4, van 4 naar 3....vooral tussen de 60km/h en de 30km/h heeft ie het erg.

Als je constant rijd.....en je laat dan zachtjes de gaspedaal los..."duwtjes"
Geef je terug gas....."duwtjes"

Opschakelen gaat perfect, lekker zacht, geen schokken, perfect gewoon.

Is al tweemaal binnen geweest naar de dealer.
Update gehad op de versnellingsbak...
nog steeds dit euvel... :smt017
Ze zullen nu gaan "informeren" en rijden met andere wagens om te zien of ie dat niet hebben.
Dealer heeft het probleem erkend...dus ik droom niet

:smt198

Auteur:  JW-C5 [ 25 okt 2010 18:13 ]
Berichttitel:  Re: terugschakelen Automaat 2.0 HDI exclusive....schok schok

Doet 'ie dat zowel koud als warm?

Ik ken dat wel van de AL4 in de Xant die ik hier voor had, maar het is bij mijn Aisin-6 een onbekend verschijnsel.
Daarbij heb ik slechts dat 'ie iets schokkerig opschakelt als 'ie koud is.
In warme toestand is het als een warm mes door de boter :smt203

Groet,
JW

Auteur:  Doozle [ 25 okt 2010 18:35 ]
Berichttitel:  Re: terugschakelen Automaat 2.0 HDI exclusive....schok schok

jip, warm en koud, en hoe langer je op de baan zit des te erger begin je dat te merken.

En als je zo een gemiddelde van 200 tot 600 per dag doet dan irriteert je dat mateloos.

Een zalige kist die C5, eenmaal op kruis-snelheid...., maar ik haat dat ding als ik een file zie opduiken..

:smt089

Kan toch niet dat een wagen van zoveel centjes zo een rijgedrag vertoont.

Auteur:  JW-C5 [ 25 okt 2010 19:20 ]
Berichttitel:  Re: terugschakelen Automaat 2.0 HDI exclusive....schok schok

Waar woon je, tennaastebij?
Als dat een beetje in de buurt is zouden we eens met elkaars auto kunnen rijden en kijken hoe we dat over en weer ervaren.

Groet,
JW

Edit: ik zie nu dat je in België woont, een beetje uit de buurt dus. Of kom je wel eens mijn kant uit, in de buurt van Utrecht dus.

Auteur:  EvilTwin [ 26 okt 2010 12:21 ]
Berichttitel:  Re: terugschakelen Automaat 2.0 HDI exclusive....schok schok

Klinkt niet als normaal (NB mijn ervaring is met de BVA6 icm diverse C6), maar klinkt ook niet als niets wat ff softwarematig opgelost wordt.

Houd er wel rekening mee dat je eigen rijgedrag meespeelt, zeker na een update, het zelflerende systeem vd bak en van het motormanagement moeten aan elkaar wennen en aan jou als bestuurder.

Rijdt er wel eens iemand anders in? Gebruik je wel eens de manuele schakeling (tiptronic)?

Auteur:  JW-C5 [ 26 okt 2010 12:36 ]
Berichttitel:  Re: terugschakelen Automaat 2.0 HDI exclusive....schok schok

Gisteren nog eens uitvoerig "getest". Vastgesteld dat er geen sprake van is dat de bak vroegtijdig terugschakelt bij het afremmen, niet als je 'm gewoon uit laat rollen maar ook niet als je rustig remt.
Het tegendeel is bijna het geval, het terugschakelen gebeurt pas heel laat, je moet dus eigenlijk altijd je voetrem gebruiken om af te remmen, op de motor gebeurt dat niet.

Ik heb daar niks op tegen, remblokken vervang je makkelijker en tegen heel wat lagere kosten dan koppelingen in de bak. Ik vind dat dus prima zo :smt023.

Dat gezegd zijnde, ik denk dat de SW in de bak daar wel degelijk een rol kan spelen.
Díe bepaalt het moment van terugschakelen. En dat gebeurt bij Doozle dus kennelijk veel eerder, en bij een hoger toerental dan bij mij.

Groet,
JW

Auteur:  Doozle [ 26 okt 2010 17:05 ]
Berichttitel:  Re: terugschakelen Automaat 2.0 HDI exclusive....schok schok

Nee nee, denk dat je daar effe verkeerd zit....
Hij schakelt ook vrij laat....net boven de 1000 toeren gaat ie (bv) naar z'n 3....
Maar op het moment dat ie op drie springt, dan tipt ie heel even naar de 2000 toeren, zakt in mekaar en geeft dan drie duwtjes in de rug.

@Eviltwin, tip gebruik ik wel eens maar niet vaak, en ook daar heeft ie dat.

Het feit dat ie al schokt bij los laten van het gaspedaal is niet normaal voor een wagen. Mijn andere wagen heeft daar totaal geen last van, op en neer schakelen, gas los, gas bij, ....die schokt niet (ook een automaat 6-bak)

Zullen wachten waarmee de dealer komt aanzetten zeker :|

Auteur:  JW-C5 [ 26 okt 2010 17:22 ]
Berichttitel:  Re: terugschakelen Automaat 2.0 HDI exclusive....schok schok

Als 'ie van vier bij 1000 rpm terugschakelt naar drie zal het toerental naar 1350 rpm oplopen, niet naar 2000 rpm.
Dat volgt uit de overbrengingsverhoudingen van de bak, zie het plaatje.

Bij mijn weten moet de overbrugging in de koppelomvormer tijdens het schakelen even loslaten, om een zo schokvrij mogelijk schakelen mogelijk te maken. Misschien werkt dát niet optimaal.
Dat zou overigens bij het uitlezen van de computer vastgesteld moeten kunnen worden.

Groet,
JW

Auteur:  EvilTwin [ 26 okt 2010 18:04 ]
Berichttitel:  Re: terugschakelen Automaat 2.0 HDI exclusive....schok schok

Let wel die bovenstaande stabel geldt voor de Ph.II met RHR motor, de C5-3 heeft niet dezelfde afrol en mogelijk een andere eindoverbrenging, met iets andere schakelpunten en snelheden tot gevolg.

Als hij idd bij het terugschakelen van 1000 naar 2000 gaat dan slaat hij minimaal een versnelling over, dat hoort bij een sportiever schakelgedag, hetzij geprogrammeerd hetzij aangeleerd. Ik zou vooralsnog een echt probleem niet helemaal uitsluiten. Maar dat kun je dan uitzoeken door mbv de tiptronic één versnelling terug te gaan.

Auteur:  JW-C5 [ 26 okt 2010 21:29 ]
Berichttitel:  Re: terugschakelen Automaat 2.0 HDI exclusive....schok schok

Inderdaad, als 'ie bij 1000rpm in vier terugschakelt en dan op 2000 rpm uitkomt, móet 'ie een versnelling overslaan.
De eindoverbrenging bij de Phase 3 mag wat anders zijn dan bij de Phase 2, maar de verhoudingen IN de bak zijn hetzelfde.

Ik ben dus heel benieuwd wat er nou eigenlijk aan de hand is. Dít gedrag ken ik absoluut niet, en jij ook niet, zo te lezen.

Groet,
JW

Auteur:  Doozle [ 26 okt 2010 22:16 ]
Berichttitel:  Re: terugschakelen Automaat 2.0 HDI exclusive....schok schok

Ik zal er morgen eens op letten naar hoeveel toeren hij terug springt als ie een versnelling verlaagt...

Hopelijk vinden ze iets bij de dealer want dit is echt niet lekker rijden.

Hij heeft pas vorige week een nieuwe soft-update gehad...en het "geduw" is net het zelfde ervoor als erna.

:smt089

Auteur:  John LeGrand [ 27 okt 2010 07:32 ]
Berichttitel:  Re: terugschakelen Automaat 2.0 HDI exclusive....schok schok

Oliepeil wel okay :?: :smt017
Maar een idee hoor :?:

Auteur:  Doozle [ 27 okt 2010 20:03 ]
Berichttitel:  Re: terugschakelen Automaat 2.0 HDI exclusive....schok schok

@ John, ....dat mag ik hopen, daar is ie al twee keer voor bij de dealer geweest....

@ JW, ....inderdaad, ge zit er korter bij dan ik....het is nie 2000 toeren, maar eerder rond de 1500.....dan zoals voorheen, dropt onder de 1000....en dan de welgekende duwtjes in de rug. :(

Ben benieuwd of ze dat ooit gaan vinden. :smt017

Auteur:  John LeGrand [ 28 okt 2010 07:30 ]
Berichttitel:  Re: terugschakelen Automaat 2.0 HDI exclusive....schok schok

zou zelf eens checken die olie , jammer van een mooie jonge auto die zo rijdt :(

Zal wel weer goed komen ,maar ja............

succes...... ;)

Auteur:  JW-C5 [ 28 okt 2010 09:40 ]
Berichttitel:  Re: terugschakelen Automaat 2.0 HDI exclusive....schok schok

Dat zelf checken van het niveau, hoe wou je dat doen?

Er zit geen peilstok op, de auto moet er voor op de brug, en de procedure om dat niveau te checken is nogal gecompliceerd, om het zachies uit te drukken....

Groet,
JW

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/