Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
1.6 VTi met gerobotiseerde versnellingsbak?
Auteur |
Bericht |
tilanus
C5club Rookie
Geregistreerd: 06 okt 2008 14:21 Berichten: 17
Auto: Tourer Selection
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
Kleur: Blanc Nacre
Naar boven
|
Re: 1.6 VTi met gerobotiseerde versnellingsbak?
Ehhhh....volgens mij gaat dit topic over VTi en EGS.....toch?
|
22 apr 2011 10:00 |
|
|
Citrowout
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 04 jan 2010 00:10 Berichten: 517 Woonplaats: België - Denderstreek
Auto: Mitsubishi Outlander
Opties: Intense Premium
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2017
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 65000
Kleur: Zwart metaalglans
Naar boven
|
Re: 1.6 VTi met gerobotiseerde versnellingsbak?
Inderdaad sorry. Ik dacht het goed te maken met een testverslag (hier vermeld men meestal het toerental bij diverse snelheden) maar je vindt er gewoon geen van de C5 met de 1.6 VTi. Ook geen filmpjes op Youtube (daar ben ik gaan kijken voor het toerental bij 120 km/h). Zijn er leden met een 1.6 VTi?
_________________ Verleden : Matra Bagheera X 1979 - Nissan Prairie 1989 - Xsara Coupé 1.9D SX 1998 - Xsara Coupé 2.0 HDi VTR 2001 - C2 1.4 HDi SX 2004 - C4 1.6 HDi SX 2005 - C5 1.6 HDiF Business 2007 - Xsara Picasso 1.6 HDi SX 2006 - C5 1.6 HDiF VTR 2011 Heden : Mitsubishi Outlander 2.0 CVT & Citroën 2CV 1982 (restauratieproject met vader)
|
22 apr 2011 11:06 |
|
|
tilanus
C5club Rookie
Geregistreerd: 06 okt 2008 14:21 Berichten: 17
Auto: Tourer Selection
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
Kleur: Blanc Nacre
Naar boven
|
Re: 1.6 VTi met gerobotiseerde versnellingsbak?
Zal toch wel? Op het CiFo heb ik inmiddels iemand gevonden. Eens kijken of hij mij van wat ervaringsinfo kan voorzien. Kan ik het daarna meteen ook hier neerzetten. Zo heeft iedereen er wat aan.
|
22 apr 2011 11:11 |
|
|
tilanus
C5club Rookie
Geregistreerd: 06 okt 2008 14:21 Berichten: 17
Auto: Tourer Selection
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
Kleur: Blanc Nacre
Naar boven
|
Re: 1.6 VTi met gerobotiseerde versnellingsbak?
Gebruiker Jorikl schreef op het CiFo: Citaat: Inmiddels heb ik ruim 2500 tevreden kilometers achter de rug met de combinatie C5 1.6 VTi EGS Tourer. In het begin even wennen, want ik kom uit een hoge (C4 Picasso) diesel en ben overgestapt naar een lage (C5) benzine. Beide overigens met EB6V/EGS.
Ik heb de indruk dat de software/techniek van de EGS t.o.v. de EB6V toch weer verbeterd is. In mijn beleving gaat het schakelen soepeler. Dat kan bedrog zijn, maar hij schakelt prima. Het is nog steeds geen ‘echte’ automaat, maar ik vind de combinatie prima. Met mijn Picasso heb ik 180.000 (vrijwel) probleemloze kilometers afgelegd. Ik heb wel moeten wennen aan het mindere koppel t.o.v. de diesel. De auto wil best voorruit (ok, het is geen racemonster) maar je moet daarbij wel boven de 3000 a 3500 tr/min zijn. Dan is hij beduidend sneller dan met lagere toeren.
De auto is erg stil. Mijn broer heeft een C5 III Berline met de oude 1.8i 16V motor. Ik heb niet de indruk dat mijn combinatie (zwaarder, iets minder vermogen en koppel) nou langzamer is. Zijn auto heeft nog een vijf bak, terwijl de EGS zes versnellingen heeft. Dat resulteert in een stillere en beduidend zuiniger auto. Ik doe tot nu toe zo’n 900 km op een tank.Dat zijn veel snelweg kilometers, maar ook (ik schat een derde) veel secundaire- en stadskilometers. Het aantal toeren met de EGS is beduidend lager dan met de oude vijfbak. Even uit mijn hoofd, maar met 100 km/u draait de VTi 2500 tr/min en bij 120 is dat zo’n 3000 tr/min. Dat vertaalt zich dus in een stillere en zuinige auto t.o.v. 1.8i 16v.
Resumé, geen racemonster, maar een heerlijk stille auto die op zich prima meekomt. Boven de 3000 tr/min gaat het allemaal heel prima. In automaat staat de bak redelijk zuinig afgesteld en schakelt snel over. Dat resulteert niet in flitsende prestaties. Flipperen of de ‘Sport’ stand zorgen voor een snellere acceleratie. Het is wel fijn dat het maximale koppel bij snelweg kilometers het best te benutten is. Ook heb ik de indruk dat de bak sneller en beter ‘luistert’. M.a.w. hij schakelt sneller terug wanneer je het gas diep intrapt.
Dit zijn natuurlijk subjectieve constateringen, dus wellicht is het goed om eens te gaan proefrijden.
Succes met keus! Ik heb nog geen moment spijt gehad.
|
23 apr 2011 10:44 |
|
|
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
Re: 1.6 VTi met gerobotiseerde versnellingsbak?
Jorikl had blijkbaar niet door dat het een geheel nieuwe bak is, dus niet de oude BMP6 die hij in z'n C4P had.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
23 apr 2011 13:39 |
|
|
bgt
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 03 dec 2009 18:07 Berichten: 953 Woonplaats: Voorschoten
Auto: C5 2.0i Tourer Anniversaire
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11937
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 191000
Kleur: Bleu Bourrasque
Naar boven
|
Re: 1.6 VTi met gerobotiseerde versnellingsbak?
tilanus schreef: Even uit mijn hoofd, maar met 100 km/u draait de VTi 2500 tr/min en bij 120 is dat zo’n 3000 tr/min. Dat vertaalt zich dus in een stillere en zuinige auto t.o.v. 1.8i 16v. Is toch minder dan de 2liter. De mijne doet 3250rpm bij 120km/u. Ze hadden hier ook best een 6 bak in kunnen zetten(koppel genoeg). De 5e versnelling is toch iets te levendig.
_________________ Mvg, Bert C5Ph3 met: achterveren CarSupport3102PRO 2e auto: C1 /2014
|
24 apr 2011 13:41 |
|
|
jorikl
|
Re: 1.6 VTi met gerobotiseerde versnellingsbak?
EvilTwin schreef: Jorikl had blijkbaar niet door dat het een geheel nieuwe bak is, dus niet de oude BMP6 die hij in z'n C4P had. Dat heeft jorikl zeker wel door en daarom kan hij een redelijke vergelijking maken... De mensen die ik bij Citroen zelf spreek hebben het overigens allen over een evolutie t.o.v. de EB6V. Zo ervaar ik het ook. Het is nog steeds een gerobotiseerde bak (dus geen volautomaat) maar het gedrag is vele malen gecultiveerder. Minder schokkerig en een snellere respons. Maar nog steeds de (in de ogen van kritische journalisten) onhebbelijkheden van het soms op het verkeerde moment schakelen etc. Maar wel een combinatie die ik kan aanraden. Mits de motor op toeren gehouden wordt. Inmiddels is binnen drie weken de 3500 km gepasseerd.
|
02 mei 2011 10:30 |
|
|
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|