Citroen C5 club forum https://www.c5club.nl/c5forum/ |
|
Ervaring met automaat in plaats van schakelbak https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=54&t=8115 |
Pagina 1 van 2 |
Auteur: | dido4 [ 06 okt 2010 09:38 ] |
Berichttitel: | Ervaring met automaat in plaats van schakelbak |
Hey Citroën collega's 15 oktober wordt mijn nieuwe C5 2.0 HDI geleverd en ik heb hem besteld met een automaat. Ik heb nog nooit met een automaat gereden. Went dit snel? Ik heb al de sterkste verhalen gehoord dat je plots gaat remmen met linkervoet omdat je wil schakelen enz... Ook graag ervaringen van de andere automaat rijders... DANK |
Auteur: | Harm [ 06 okt 2010 09:51 ] |
Berichttitel: | Re: Ervaring met automaat in plaats van schakelbak |
Gewoon je linkervoet onder de stoel houden. Het went verrekte snel. Zelf rijd ik dagelijks in een C5 automaat, daarnaast regelmatig in een handgeschakelde C1 (H-vormig schakelpatroon) en soms in de 2CV (dashboardhaak met weer ander schakelpatroon). Ik vergeet eerder in de C1 te ontkoppelen, dan dat ik in de C5 met links wil remmen. ![]() |
Auteur: | EX-XM [ 06 okt 2010 09:54 ] |
Berichttitel: | Re: Ervaring met automaat in plaats van schakelbak |
Ik heb 25 jaar diesel gereden, met een handbak. Dat is voor een diesel met een lekker grote koppel heel goed te doen. Ik heb, nu ik veel minder rijd, een benzine C-5 gekocht en tijdens het proefrijden viel me al op dat je veel meer moet schakelen dan met een dieselmotor. Daarom heb ik een automaat gekocht, en dat bevalt zeer uitstekend. Ik heb er nooit last van gehad dat ik opeens na 40 jaar autorijden met m'n linkervoet zou willen remmen, is dat niet ietwat BA (Broodje Aap)? Kortom, een gewone diesel kan prima met een handbak, maar bij een benzinemotor is een automaat veel comfortabeler. Groet. |
Auteur: | JW-C5 [ 06 okt 2010 09:56 ] |
Berichttitel: | Re: Ervaring met automaat in plaats van schakelbak |
Dat met die linkervoet klopt, dat heb ik in het begin ook even gehad. Niet bij het gewone rijden, dat gebeurde bij een snelle reactie op een onverwachte gebeurtenis. Maar dat went zeeeer snel, na een paar dagen laat je je linkervoet gewoon staan op de steun. ![]() En rijden met die 6 bak automaat is één groot genoegen. Ik heb 'm ook, gekoppeld aan de V6 in mijn geval. Waar ik met mijn vorige auto, een Xant met AL4 nog wel eens de neiging had om zelf in te grijpen, doe ik dat met deze combinatie nooit. We zijn in september naar de Drôme geweest, en hebben daar heel wat (kleine) bergweggetjes gereden. En op de terugweg zijn we binnendoor, over de Col de Rousset en de Vercors naar het noorden gereden. Niet één keer heb ik ook maar de neiging gehad om handmatig in te grijpen, zó goed doet deze bak z'n werk. Ik ben benieuwd hoe jij dit ervaart, na er een paar weken mee gestuurd te hebben. We lezen het wel naar ik aanneem ![]() Groet, JW |
Auteur: | Harm [ 06 okt 2010 09:57 ] |
Berichttitel: | Re: Ervaring met automaat in plaats van schakelbak |
Net mijn rijbewijs hebbend, reed ik een keer in een grote (destijds, ik praat over bijna 30jaar terug) Volvo 240 met 3-bak-automaat. Tijdens een onverwachte remactie ging wel de linkervoet op de koppeling, dacht ik: het rempedaal was 2x zo breed. |
Auteur: | Klaverblaadje [ 06 okt 2010 10:40 ] |
Berichttitel: | Re: Ervaring met automaat in plaats van schakelbak |
dido4 schreef: Went dit snel? Ik heb al de sterkste verhalen gehoord dat je plots gaat remmen met linkervoet omdat je wil schakelen enz... Het is veel erger als je na die automaat weer een schakelauto koopt en in een file terecht komt. ![]() |
Auteur: | exroosje [ 06 okt 2010 14:13 ] |
Berichttitel: | Re: Ervaring met automaat in plaats van schakelbak |
JW-NHS schreef: En rijden met die 6 bak automaat is één groot genoegen. Ik heb 'm ook, gekoppeld aan de V6 in mijn geval. Waar ik met mijn vorige auto, een Xant met AL4 nog wel eens de neiging had om zelf in te grijpen, doe ik dat met deze combinatie nooit. We zijn in september naar de Drôme geweest, en hebben daar heel wat (kleine) bergweggetjes gereden. En op de terugweg zijn we binnendoor, over de Col de Rousset en de Vercors naar het noorden gereden. Niet één keer heb ik ook maar de neiging gehad om handmatig in te grijpen, zó goed doet deze bak z'n werk. Van mij mag ie anders wel wat sneller terugschakelen bij afremmen/uitrollen. Gisteren nog even op de boordcomputer opgelet, maar als je de auto gewoon laat uitrollen blijft ie in zo'n hoge versnelling staan dat ie onder de 50km /u minder dan 1500 toeren draait, waardoor ie weer benizne gaat inspuiten en het verbruik weer toeneemt. Schakel ik dan met de hand terug, dan loopt toerental op en gaat ie weer naar 0l verbruik. Dat had ie van mij zelf mogen doen. Ook in de bergen en afdalen schakel ik wel met de hand. Bij optrekken en klimmen is het inderdaad nooit nodig. |
Auteur: | JW-C5 [ 06 okt 2010 14:24 ] |
Berichttitel: | Re: Ervaring met automaat in plaats van schakelbak |
Als je wat steviger afremt schakelt 'ie wel degelijk terug. Dat doet 'ie ook in de bergen, ik kon prima afremmen op de motor. De bak bleef dan in die versnelling staan, helling af. Bij de AL4 van de Xant zette ik 'm dan vaak in de sportstand, dan houdt 'ie de versnellingen langer vast. Die optie heb ik niet gebruikt op m'n reis door z'n geboorteland, ook niet met 4 mensen aan boord of zware belading. In het dagelijkse verkeer in ons vlakke landje stoort me dat late terugschakelen bij het zachies afremmen in het geheel niet. Integendeel: de AL4 deed dat vaak met een schok, heel onaangenaam. Nu gaat het boterzacht, deze bak is heeeeel veel beter dan de AL4. Als ik al een aanmerking heb op deze bak dan is het dat 'ie wat traag terugschakelt als je plotseling wilt versnellen. Dat weet ik inmiddels, en dus geef ik dan even een snelle en korte duw op het gaspedaal waardoor de bak al terugschakelt vóórdat ik 'm nodig heb in die lagere versnelling. Groet, JW |
Auteur: | Harm [ 06 okt 2010 14:26 ] |
Berichttitel: | Re: Ervaring met automaat in plaats van schakelbak |
En met het gaspedaal kun je 'm ook laten terugschakelen: gas loslaten en even kort en snel tussengas... et voila! |
Auteur: | exroosje [ 06 okt 2010 16:09 ] |
Berichttitel: | Re: Ervaring met automaat in plaats van schakelbak |
Ik probeer hem juist uit te laten rollen zonder remmen (zo lang mogelijk) om zo zuinig mogelijk te rijden. Zuinig rijden begint met het vermijden van remmen. En dan merk ik dus dat ie niet genoeg terugschakelt en dus vanaf onder de 50 km/u weer benzine begint te verbruiken. En dan denk ik: dat kan beter. Sportstand inschakelen bij uitrollen helpt ook niet, hij gaat daar pas wat mee doen als je weer gas geeft. Overigens heb ik in de bergen wel de sportstand gebruikt om niet de hele tijd bij te moeten remmen. Mogelijk is er toch een verschil in automaat software die we in de bak hebben. |
Auteur: | Menno [ 06 okt 2010 20:22 ] |
Berichttitel: | Re: Ervaring met automaat in plaats van schakelbak |
Klaverblaadje schreef: dido4 schreef: Went dit snel? Ik heb al de sterkste verhalen gehoord dat je plots gaat remmen met linkervoet omdat je wil schakelen enz... Het is veel erger als je na die automaat weer een schakelauto koopt en in een file terecht komt. ![]() Ja idd, afschuwelijke ervaring ![]() Als ik wel eens een handbak meeneem vergeet ik wel eens te ontkoppelen, ![]() Kortom automaat went bijzonder snel, ik wil al jaren niet meer anders ... ![]() |
Auteur: | theo embrechts [ 06 okt 2010 21:49 ] |
Berichttitel: | Re: Ervaring met automaat in plaats van schakelbak |
Ik had 20 jaar geleden al een automaat moeten aanschaffen,dit rijd gewoon heerlijk. De vrachtwagens van mijn baas(merc) atego automaat rijden ook fijn alleen schakelen erg traag, en de actros is een semi-automaat wel koppeling maar daar word ik niet blij van. |
Auteur: | Ronald [ 06 okt 2010 22:02 ] |
Berichttitel: | Re: Ervaring met automaat in plaats van schakelbak |
dido4 schreef: Went dit snel? Beste medezwever, inmiddels zijn er genoeg subtielere reacties in het draadje om je niet al teveel te laten schrikken: 1. Het went nooit. 2. Het is een enorme verkwisting van brandstof en vermogen. 3. Het schakelt altijd te langzaam en dan ook nog op de verkeerde momenten. Mijn bak schakelt zelfs vanzelf als ik hem dat expliciet verboden heb. 4. Het kost behoorlijk veel extra in aanschaf. 5. Mijn linkerkuitspier is inmiddels zo slap dat ik bij Wimmie in therapie moet. Kortom, het is voor mij één grote nachtmerrie die ik dagelijks al jaren beleef. Er deugt werkelijk niks aan een automaat, 3 of 10 traps, fuzzy-logic of niet. Echter wees gerust, wat dit betreft ben ik de dorpsgek van dit forum, niemand hier neemt me serieus op dit punt. ![]() Gr. Ronald |
Auteur: | Harm [ 07 okt 2010 10:02 ] |
Berichttitel: | Re: Ervaring met automaat in plaats van schakelbak |
Niet alleen op dit punt, Ronald... ![]() |
Auteur: | cruisin [ 12 nov 2010 11:00 ] |
Berichttitel: | Re: Ervaring met automaat in plaats van schakelbak |
Ondanks dat mijn AL4 na 12dkm / 3 maanden "stuk" ging ben ik echt super tevreden met mijn 2.0 benzine/lpg C5 automatique ![]() Ik moet wel bekennen dat ik hem standaard in de sportstand heb staan en een "pittige" rijstijl heb. Terugschakelen naar 3 gaat dan wanneer ik het wil. In de "normale" stand blijft hij me wat te lang in de 4 plakken en schakelt te snel op. Ik wil in ieder geval nooit meer terug naar een handbak! |
Pagina 1 van 2 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |