Citroen C5 club forum https://www.c5club.nl/c5forum/ |
|
Toerenteller THP -> rood begint bij 5500tpm https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=54&t=7842 |
Pagina 1 van 1 |
Auteur: | HaraldVos [ 24 aug 2010 18:43 ] |
Berichttitel: | Toerenteller THP -> rood begint bij 5500tpm |
Ik verbaas mij erover dat de toerenteller bij de 1.6 THP al bij 5500tpm in het rood gaat, terwijl het max. vermogen van156pk vlgs de specificatie pas bij 6000tpm vrijkomt. Ben ik de enige die dat raar vind? ik heb hem nog niet door durven trekken tot (ver) in het rood, aangezien de wagen net over de 1000km op de teller heeft staan. |
Auteur: | stephan [ 24 aug 2010 23:02 ] |
Berichttitel: | Re: Toerenteller THP -> rood begint bij 5500tpm |
Bij mijn 2.0 liter is dat ook zo, De verkoper kon mij daar toendertijd ook geen antwoord op geven. Is inderdaad raar. in principe zou je dus nooit van je maximaal vermogen gebruik kunnen maken?????? |
Auteur: | Klaverblaadje [ 25 aug 2010 09:15 ] |
Berichttitel: | Re: Toerenteller THP -> rood begint bij 5500tpm |
stephan schreef: in principe zou je dus nooit van je maximaal vermogen gebruik kunnen maken?????? Ga er maar van uit dat het maximum toerental van de motor een veilige grens heeft en dat de inspuitcomputer het daarboven afknijpt. De rode zone op de toerenteller betekent niet dat je daar niet mag komen, je moet er niet langdurig in blijven of overheen gaan bij het terugschakelen met een handbak. |
Auteur: | EvilTwin [ 25 aug 2010 10:17 ] |
Berichttitel: | Re: Toerenteller THP -> rood begint bij 5500tpm |
Het maximum toerental ligt bij 6500tpm, daar heb je zo'n 145pk, bij 5800 heb je het max van 156pk, bij 5500 al meer dan 153pk. Bij 5000 heb je ook al meer dan 150pk. Het is een turbo, dus er is laag in de toeren ook al veel vermogen beschikbaar. 70@2k, 100@3k, 130@4k... De toerenteller is daarvoor een indicatie; alleen als je op topsnelheid wilt rijden hoor je in het rode gebied te komen. Die twee pk extra heb je normaal gesproken niet nodig. Het max koppel wordt opgeven als 240Nm bij 1400tpm maar hij levert die waarde tot 4000tpm. Check anders ook even de handleiding ![]() |
Auteur: | JW-C5 [ 25 aug 2010 11:26 ] |
Berichttitel: | Re: Toerenteller THP -> rood begint bij 5500tpm |
Aansluitend hierop: de vraag is wanneer je dat hoge toerental zou willen gebruiken, en heeft dat dan wel zin? Bepalend voor het kunnen versnellen is niet direct het motorkoppel en motor vermogen, maar het koppel aan de wielen. En dat is, even afgezien van wrijvingsverliezen, gelijk aan het motorkoppel vermenigvuldigd met de totoale overbrengingsverhouding in de bak. Als het motorkoppel relatief snel afvalt boven de genoemde 5000 rpm, en daar lijkt het op gezien het bijna constant blijven van het vermogen boven die 5000 rpm, dan zal het zeker in de hogere versnellingen nauwelijks leiden tot een hoger koppel aan de voorwielen indien je heel ver doortrekt. Wellicht is dat de reden dat Citroën dat rode gebied laat beginnen bij 5500 rpm. Als de volledige koppelkromme bekend, cq uitgerekend is op basis van de vermogenskromme, kan dat met wat rekenwerk vastgesteld worden. Immers de overbrengingsverhoudingen van de bak zijn bekend. Dan kun je precies zien wanneer het zin heeft om lang door te trekken. Groet, JW |
Auteur: | EvilTwin [ 25 aug 2010 13:07 ] |
Berichttitel: | Re: Toerenteller THP -> rood begint bij 5500tpm |
JW-NHS schreef: Dan kun je precies zien wanneer het zin heeft om lang door te trekken. Als je het onderste uit de kan wilt halen heeft dat altijd zin. Maar de winst die je behaalt wordt minder afhankelijk van het exacte verloop van de koppelkromme. De exacte bakverhoudingen zijn daarvoor niet relevant, zolang als je met het opschakelen maar op een punt komt waarbij je nog steeds meer vermogen hebt dan nodig voor die snelheid. Het omgekeerde geval is overigens ook moeilijk: te vroeg opschakelen waarbij je te laag terecht komt in de koppelkromme Maar zelfs bij opschakelen rond 3000 in 1 kom je nog terecht op of net onder maximum koppel (volgas uiteraard) en heb je al 60pk tot je beschikking. (oftewel genoeg voor >130km/h, terwijl je nog geen 30 rijdt) wellicht ten overvloede: vér doortrekken of volgas in lage toeren (nieuwe rijden) horen beide niet in een nette inrijperiode. Rij gevariëerd qua toeren (schakel af en toe voor de lol) dus niet Rotterdam Nijmegen @130km/h, niet te hoog (>4,5k) langzaam op laten lopen van 1 tot 5dkm, maar ook zeker niet te laag en niet volgas. ![]() |
Pagina 1 van 1 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |