Citroen C5 club forum https://www.c5club.nl/c5forum/ |
|
Ervaring met mn nwe C5 Tourer 2.0 ltr https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=54&t=6290 |
Pagina 1 van 5 |
Auteur: | bgt [ 05 jan 2010 23:55 ] |
Berichttitel: | Ervaring met mn nwe C5 Tourer 2.0 ltr |
Heb mn nwe C5 nu 2 dagen en ff lekker mee gescheurd. Koppel is formidabel vergeleken met mn vorige kar, de C4 Picasso 5P Amb. 1.8. Dit wordt een echte caravan trekker. Nu ff fel inrijden dan rijdt ie weer wat zuiniger met de tokkel ritjes. Ze voelt aan als een zeer robuuste tante. Dit is toch ff wat anders dan een C4 ![]() |
Auteur: | exroosje [ 06 jan 2010 12:02 ] |
Berichttitel: | Re: Ervaring met mn nwe C5 Tourer 2.0 ltr HPI |
ehh HPI's zijn er niet in de ph3 (HPI was de 2l directe injectie benzine motor op de ph1, niet echt een succes) Je hebt of een 2l diesel HDI of een benzine 2l 16V (dan kan ik me eerlijk gezegd dat felle optrekken niet helemaal plaatsen) of natuurlijk een THP (turbo benzine 1.6) |
Auteur: | Roman [ 06 jan 2010 12:11 ] |
Berichttitel: | Re: Ervaring met mn nwe C5 Tourer 2.0 ltr HPI |
exroosje schreef: (dan kan ik me eerlijk gezegd dat felle optrekken niet helemaal plaatsen) jij niet, jij hebt een V6, de eigenaar komt uit een picasso 1.8i ![]() |
Auteur: | bgt [ 06 jan 2010 12:32 ] |
Berichttitel: | Re: Ervaring met mn nwe C5 Tourer 2.0 ltr HPI |
exroosje, ik dacht dat al die benzine motoren tegenwoordig ook hoge druk inspuiting hadden vandaar de HPI. En inderdaad kom ik uit een C4 Picasso met 1.8 ltr motor en die was nou niet bepaald een rappe jongen. Wat mij bij de 2 ltr opvalt is het koppel onderin. Dat is toch een groot verschil met die 1.8 terwijl het maar 0.2 liter meer is. Dat, terwijl deze auto zwaarder is, merkten wij(mijn zoon en ik) gisteravond bij 0-100 sprintjes en wat tussensprintjes op de snelweg, bijv 80-120 in 4 en 5. Toerental bij 130 ong. 3500rpm in 5. Ach ja....je went natuurlijk weer gauw aan alles. Ik had dit gevoel ook met de Xsara die ik gehad heb. Alleen als je daar dan met 2,3,4 personen ipv 1 inzat was ie gelijk een stuk minder snel. Laag koppel. In deze C5 merk je daar niet veel van. |
Auteur: | exroosje [ 06 jan 2010 13:01 ] |
Berichttitel: | Re: Ervaring met mn nwe C5 Tourer 2.0 ltr HPI |
De THP heeft wel directe injectie, de 2l 16V niet. Deze heeft echter wel VVT, hetgeen waarschijnlijk het relatief betere koppel onderin verklaart. Overigens heb ik eens in een Ph2 met dezelfde motor gereden en viel het me ook alleszins mee. De ph1 ken ik veel beter, en deze valt niet mee (heeft geen VVT). Maar omdat de ph3 weer een stukkie zwaarder is leek het mij alweer niet overhouden met een 2l. Maar ik heb geen ervaring. Mogelijk zijn ook de lagere versnellingen wat korter gemaakt. |
Auteur: | bgt [ 06 jan 2010 13:15 ] |
Berichttitel: | Re: Ervaring met mn nwe C5 Tourer 2.0 ltr |
wat betekent VVT? |
Auteur: | Klaverblaadje [ 06 jan 2010 13:23 ] |
Berichttitel: | Re: Ervaring met mn nwe C5 Tourer 2.0 ltr |
Even Goochelen. ![]() Dit schrijft Toyota er over. ![]() VVT-i = Variable Valve Timing with Intelligence (Intelligente variabele kleptiming) De VVT-i-motoren (Variable Valve Timing with Intelligence) van Toyota gebruiken geavanceerde computertechnologieën om de luchtinlaat aan te passen aan de rijomstandigheden en de motorbelasting. Door de overlapping tussen de sluiting van de uitlaatklep en de opening van de inlaatklep te variëren, kan de motor zo afgesteld worden dat hij onmiddellijk koppel ter beschikking stelt over het hele toerentalgebied. De VVT-i–motoren bieden drie grote voordelen: ze laten een sportieve rijstijl toe, verbruiken minder brandstof en beperken bovendien de schadelijke uitstoot dankzij een volledigere verbranding bij hogere temperaturen. Dit bij Citroen over de VTi De benaming VTi betekent “Variable valve lift and Timing injector” of continu variabele kleptiming. Deze motor met 16 kleppen is voorzien van een blok en van een cilinderkop van aluminium en beschikt over in- en uitlaat nokkenassen met een continu variabele timing. De inlaatkleppen hebben trouwens een variabele lifthoogte. De combinatie van deze twee laatste kenmerken verbetert het motorrendement. In het bijzonder in de meest frequente rijomstandigheden, met partiële belasting, heeft de auto hierdoor een groter reactievermogen door een hoger beschikbaar koppel. |
Auteur: | JW-C5 [ 06 jan 2010 13:49 ] |
Berichttitel: | Re: Ervaring met mn nwe C5 Tourer 2.0 ltr |
De 2.0i-16 is geen VTi motor. VTi zit alleen op de 1.6, de lichtere versie van de THP dus. Die is onder andere te vinden in de C4. Groet, JW |
Auteur: | Menno [ 06 jan 2010 22:22 ] |
Berichttitel: | Re: Ervaring met mn nwe C5 Tourer 2.0 ltr |
Onze peug heeft een VTi ... de 2.0 is dit niet zoals JW ook aangeeft ... |
Auteur: | willy4 [ 06 jan 2010 22:25 ] |
Berichttitel: | Re: Ervaring met mn nwe C5 Tourer 2.0 ltr |
weet iemand hoe dat het geregeld wordt |
Auteur: | Menno [ 06 jan 2010 22:27 ] |
Berichttitel: | Re: Ervaring met mn nwe C5 Tourer 2.0 ltr |
Wat Willy ? |
Auteur: | willy4 [ 06 jan 2010 22:30 ] |
Berichttitel: | Re: Ervaring met mn nwe C5 Tourer 2.0 ltr |
hoe die verandering van de kleppen tot stand komt |
Auteur: | Dirck [ 06 jan 2010 22:54 ] |
Berichttitel: | Re: Ervaring met mn nwe C5 Tourer 2.0 ltr |
http://www.amt.nl/web/Videos/Video-Toyota-Valvematic-variabele-klepbediening.htm Er is ook nog een pdfje , link |
Auteur: | willy4 [ 06 jan 2010 23:00 ] |
Berichttitel: | Re: Ervaring met mn nwe C5 Tourer 2.0 ltr |
knappe techniek ![]() ![]() |
Auteur: | Klaverblaadje [ 07 jan 2010 09:55 ] |
Berichttitel: | Re: Ervaring met mn nwe C5 Tourer 2.0 ltr |
willy4 schreef: knappe techniek ![]() ![]() Honda doet ook zoiets met zijn Hybride auto's. De motor en elektromotor zijn daar vast met elkaar verbonden. Als de elektromotor alleen werkt zijn alle kleppen buiten werking en draait de motor los mee zonder kracht te leveren of iets bij te dragen. Naar mate er meer vermogen wordt gevraagd gaan de kleppen weer stukje bij beetje meewerken en wordt er brandstof ingespoten. Er zit wel een startmotor op de motor, maar in de praktijk gebruik je die niet omdat je op de elektromotor wegrijdt en dan neemt de benzinemotor het langzaam over. Mijn buurman (heeft een Honda hybride) gebruikt hem alleen op dit moment om de motor warm te laten draaien tijdens het ruitenkrabben. |
Pagina 1 van 5 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |