Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
 3.0 HDi V6 AUT6 FAP 
Auteur Bericht
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 3.0 HDi V6 AUT6 FAP
Het persbericht op AW spreekt ook van een max koppel van 450Nm, zonder vermelding van het toerental, maar dat is gezien het verloop ook irrelevant: 450Nm beschikbaar tussen 1600 en 3650tpm. :smt190

Ik ben benieuwd of hij in de praktijk ook ~40pk sneller blijkt, want om de hogere top bij een lager toerental mogelijk te maken moet de bak nu eenmaal langer zijn. Dat verklaart ook het veel lagere opgegeven verbruik (-15%!), en wellicht waarom er niet meer koppel doorheen kan.

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


04 jun 2009 10:44
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01
Berichten: 4028
Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 3.0 HDi V6 AUT6 FAP
EvilTwin schreef:
ik vind de getallen sowieso vreemd, 177kW @ 3800tpm is 445Nm!, dat betekent dus, dat de motor in feite van 1600tpm tot 3800 begrensd is door de bak, echt zonde. Bovendien had dit blok makkelijk getuned kunnen worden naar 450Nm @4300tpm, dat is 275pk, zonder over de limiet van de bak te gaan.

Van 2,7 naar 3,0L is 11%,
maar bij 2000tpm levert hij dus maar 3% extra,
bij 2500 6% en bij 3000 pas 10%,
bij 3800tpm is het 17%.

Alleen als je in iedere versnelling met vollast, doortrekt tot 4000tpm (en dat doet de automaat dus niet zomaar) dan maak je gebruik van het extra vermogen. Om gebruik te maken van het extra vermogen moest er toch al een andere eindoverbrenging/diff in, dus waarom niet de bak versterkt? Die langere eindoverbrenging zorgt er dan helaas voor dat je bij een normale snelheid minder koppel hebt aan de wielen. :(

In de Jaguar is dezelfde motor ook begrensd door de bak, maar dat is dan bij dan 600Nm :|
NB de Jaguar XF 3.0D V6 S, 275pk, 600NM heeft een C-label.
Nog erger is dat Rino al een tijdje geleden een 3.0CDi heeft aangekondigd met 550Nm/265pk :x

Eerst zien dan geloven...


De voorbeelden die je noemt hebben motoren die in de lengte liggen. Dan kun je een andere automaat nemen als de AISIN. Deze is de enige aut-6 die compact genoeg is om dwars geplaatst te worden heb ik ergens gelezen.

_________________

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding


04 jun 2009 12:06
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 3.0 HDi V6 AUT6 FAP
Er zijn meer dwarse 6bak automaten, alleen zijn die stuk voor stuk kleiner gedimensioneerd.

maar goed, de zf 6bak van de Jag is al weer 10jaar oud, en niet meer de standaard.
zo heeft zf al een 8bak ontwikkeld. Niet voor Jag, want jaguar is te klein om dergelijke ontwikkelingen af te dwingen.

NB dat deed zf omdat Aisin een 8bak voor Toyota ontwikkeld had. (NB Aisin = Toyota!)
Citroën had van Aisin ook wel wat vooruitgang kunnen verwachten.
Op deze manier heeft ontwikkeling van motoren weinig zin.

Het verklaart ook de rare through-the-road hybride, er is simpelweg geen bak voor een serie of parallel hybride
(ook hieraan werkt zf, maar dan uiteraard longitudinaal)
Wellicht had Citroën beter bij zf kunnen blijven...

Overigens levert Rino geen V6cdi in de Laguna en moet de Vel Satis het doen met een 5bak (icm V6cdi 350Nm)
Dat verklaart ook waarom Aisin geen haast maakt, slechts PSA heeft de platforms en de motoren die erom vragen.

De C5 kent een paar concurrenten met 6cil Diesels, (MB-C, 330d, A4) en die liggen allemaal longitudinaal (met zf bak)
Idem C6. Maar niemand met een dwarse V6 Diesel. Dat brengt mij ook gelijk bij de vraag, waarom er niet meer publiciteit is rondom deze motor. Is het niet voor de verkopen dan toch voor het prestige.

Het belangrijkste aan het nieuws is toch het lagere verbruik, bijv minder met de C5 V6 dan de Laguna 4cil (handbak 180pk) of de 159 2.4jtd. Maar ook daar kleeft een nadeel aan, namelijk dat de 2.2HDi nu overbodig wordt, door de slurptaks.

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


04 jun 2009 17:21
Profiel
C5club Fan
C5club Fan

Geregistreerd: 28 sep 2009 21:32
Berichten: 60
Woonplaats: Venetie
Auto: C5 Tourer 2.2 HDI Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 36000
Kleur: grigio meteorite


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 3.0 HDi V6 AUT6 FAP
Mijn dealer uit Treviso belde me op of ik zijn C5 Tourer 3.0 HDI V6 Aut 6 FAM met alle opties --waaronder navigator en massagestoelen-- met zo'n 25.000 km op de teller wilde ruilen voor mijn C5 Tourer 2.2 HDI handgeschakelde Exclusive (9.000 heerlijke en probleemloze km) en een flink aantal Euries. Is er iemand met meer dan alleen maar folderinfo die me kan vertellen of dat uit bestuurdersoogpunt eigenlijk wel zin heeft (meer luxe en PK's, maar een automaat). Alvast veel thanx! :citrofiel

_________________
Audi 100 '78 - BMW1602 '75 - BMW 525i '81 - BMW 3.0CS '73 (doe ik nooit weer weg!) - Mercedes Benz 230E '82 (2e auto voor in Nederland, voor 1000 gulden gekocht van eerste eigenaar!) - Toyota RAV4 '01 (pedalen ok, maar 0,0 emoties!)- Honda S2000 '03 (racen!)- Citroen C5 Tourer '09 (relaxen!) - Mazda CX7 (weer terug naar het stuiteren!)


08 feb 2010 10:24
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42
Berichten: 6169
Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 3.0 HDi V6 AUT6 FAP
Mijn dealer doet me nou nooit zo'n aanbod. :o

Zitten er geen haken en ogen op het punt van de wegenbelasting? :smt017

En ook het verbruik zal wel een stukje hoger liggen.

Maar aan de andere kant, zo'n beul van een V6 met een automaat, een superauto. :smt023

_________________
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune

シトロエンC6が世界で最高の車


08 feb 2010 12:19
Profiel
C5club Newbie
C5club Newbie

Geregistreerd: 05 jan 2010 21:44
Berichten: 5
Auto: Ph1 V6 Exclusive BVA en Ph3 tourer exclusive 2.0HDI 165 BVA
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2000
Phase: 1
Organummer: 8712
Productienummer: 10028
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 80000
Kleur: Groen metallic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 3.0 HDi V6 AUT6 FAP
Je krijgt met de V6 aanzienlijk meer vermogen en dat kan je met die automaat ook nog eens heel goed gebruiken: Die AW 6bakken werken heel soepel. Je moet je dan wel afvragen of je dat nodig hebt of vindt. het verbruik is ook hoger, maar het blijft Diesel. De Dealer moet z'n demo-auto kwijt, Citroen zal die dealer wel verplicht hebben een V6 demo te kopen, die de dealer nu wil "doorschuiven".
Hier is dat belastingtechnische niet altijd handig, maar in Italie: Dat weet je waarschijlink al.

over die bak: Je kan niet in 1-2 jaar zon' bak ontwikkelen en doortesten: ZF maakt als heel lang 6-7-8 Versnellings bakken voor zeer grote vermgoen voor MB en BMW, AW had zo'n 6-bak voor Toyota gemaakt, en Cittoen vondt niets anders. ( En voor de technici... de koppelomvormer moet fors groten worden om dat koppel aan te kunnen, en eigenlijk hetzelfde voor de planetaire tandwielen.. en daarvoor is weinig plaats bij zwarsplaatsing..) Ik denk dat iedereen wel druk aan het studeren/testen is met de "dual-clutch" automaten zoals ZF en getrag die hebben, die kunnen gemakkelijker een groter koppel en vermogen aan, maar ik denk niet dat AW daar sterk in is. Dus: Je moet het doen als fabrikant met wat je kan krijgen, of betalen om het te krijgen, en ik denk niet dat er zo veel 3.0 HDI's verkocht gaan worden om dat te rechtvaardigen.


08 feb 2010 12:34
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 21 apr 2007 18:04
Berichten: 53
Woonplaats: Venlo
Auto: C5 Aircross Blue HDI 180 Shine
Opties: Panorama-schuifdak, standkachel
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: D
Phase: C5 Aircross
Organummer: 15563
Productienummer: 0430
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 8687
Kleur: Parelmoer wit


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 3.0 HDi V6 AUT6 FAP
giodalborgo schreef:
Is er iemand met meer dan alleen maar folderinfo die me kan vertellen of dat uit bestuurdersoogpunt eigenlijk wel zin heeft (meer luxe en PK's, maar een automaat). Alvast veel thanx!


Sinds november 2009 rij ik een C5 Tourer 2.7 V6 automaat. Het is absoluut heerlijk rijden, veel ontspannender.
Het verbruik van mijn diesel valt best mee: 7,5l/100km bij een snelheid van 140kmh en een gemiddelde van 8,5l/100km (stadsverkeer en autobaan).

Ik zal niet gauw meer naar een handgeschakelde wagen overstappen!

_________________
Groetjes,

Tom


12 feb 2010 21:46
Profiel
C5club Fan
C5club Fan

Geregistreerd: 28 sep 2009 21:32
Berichten: 60
Woonplaats: Venetie
Auto: C5 Tourer 2.2 HDI Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 36000
Kleur: grigio meteorite


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 3.0 HDi V6 AUT6 FAP
Maar mijn c5, waar ik supertevreden over ben, plus volgens de dealer nog eens Euro 13.500, voor een superdeluxe C5 vind ik toch te veel van het goede! Vandaar dus ook dat telefoontje van hem... Hou het bij 173pk, een handgeschakelde bak, halfleer en stoelen zonder massage. Jammer, maar helaas! (Misschien toch even een snelle proefrit?)

_________________
Audi 100 '78 - BMW1602 '75 - BMW 525i '81 - BMW 3.0CS '73 (doe ik nooit weer weg!) - Mercedes Benz 230E '82 (2e auto voor in Nederland, voor 1000 gulden gekocht van eerste eigenaar!) - Toyota RAV4 '01 (pedalen ok, maar 0,0 emoties!)- Honda S2000 '03 (racen!)- Citroen C5 Tourer '09 (relaxen!) - Mazda CX7 (weer terug naar het stuiteren!)


16 feb 2010 10:29
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 jan 2009 18:50
Berichten: 435
Auto: C5 Break Exclusive
Opties: Alles behalve inbouw nav.
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Energielabel: D
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Gris Orageux


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 3.0 HDi V6 AUT6 FAP
welke garage is dat?

_________________
Audi A6 Avant 2.0TDI S-line - 06-2010
Inmiddels ex-C5 PH1 bezitter, die rijdt nu rond in het oosten van Nederland. 47-JD-**


16 feb 2010 10:33
Profiel
Erelid
Erelid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 06 feb 2007 22:35
Berichten: 1284
Woonplaats: Ouddorp ZH
Auto: c5
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 3.0 HDi V6 AUT6 FAP
SkyBuMp schreef:
welke garage is dat?
heel ver hier vandaan ....

_________________
»  de C5kalender «

ex-berline:Afbeelding break:Afbeelding


16 feb 2010 11:36
Profiel
C5club Fan
C5club Fan

Geregistreerd: 28 sep 2009 21:32
Berichten: 60
Woonplaats: Venetie
Auto: C5 Tourer 2.2 HDI Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 36000
Kleur: grigio meteorite


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 3.0 HDi V6 AUT6 FAP
In ieder geval bedankt voor jullie reacties (SkyBuMp, de dealer ligt overigens op zo'n 15 minuten snelweg van mijn huis, maar voor de meeste c5ers een kleine 13 uur rijden).

_________________
Audi 100 '78 - BMW1602 '75 - BMW 525i '81 - BMW 3.0CS '73 (doe ik nooit weer weg!) - Mercedes Benz 230E '82 (2e auto voor in Nederland, voor 1000 gulden gekocht van eerste eigenaar!) - Toyota RAV4 '01 (pedalen ok, maar 0,0 emoties!)- Honda S2000 '03 (racen!)- Citroen C5 Tourer '09 (relaxen!) - Mazda CX7 (weer terug naar het stuiteren!)


19 feb 2010 20:26
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.