Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Oliedouche uit oliepeilstokhouder c5 V6 lpg 2008
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=54&t=23949
Pagina 1 van 1

Auteur:  JMTV [ 07 dec 2024 18:09 ]
Berichttitel:  Oliedouche uit oliepeilstokhouder c5 V6 lpg 2008

Hallo allemaal,

Weer een mooi verhaal voor bij de open haard… Vorige week ging het automatische roestpreventie systeem van mijn auto in werking….

Ik had een mooi ritje voor de boeg van Arnhem naar Maastricht en weer terug, écht heerlijk cruisen en heerlijk gereden. De heenweg was in de middag tegen de avondspits aan. Heerlijk rustig 100 en een beetje gereden. Savonds laat weer terug over de A73 en die was vrijwel leeg. Wanneer overkomt je dat nog?? Dus met n vaartje van 140 weer naar huis. Daar is deze auto echt voor gemaakt; snelweg rijden. Stiekem onderweg n keertje 170 gereden maar niet te lang. Het zijn wel de geniet momenten met deze auto.

Bij thuiskomst om 23:15 toch nog even de kap open ter controle. Immers lekt de Krukaskeering oid (een klus voor binnenkort)een beetje, ff checken of alles goed was gegaan. Voor de rit had ik nog even de olie gepeild.

De motorruimte droop van de olie!!! Wat n bende… Vanuit de peilstok was alles zeiknat van de olie, ik vermoed een soort douche vanuit de pijp van de peilstok. Bij nadere inspectie zat het overal, tegen het schutbord, veerbol, inlaat galerij, mn linkerwiel , aandrijfas, onderkant van de auto zat helemaal onder, zelfs tot op de achterklep. Wat n horror. Ik was uiteindelijk 0,5 liter olie kwijt.

De oliepeilstok stond 2 cm omhoog! Dat heb ik zeker zelf niet gedaan. Hoogstens zou het kunnen dat ik hem niet helemaal goed aangedrukt heb.

Afijn, ik heb die nacht niet echt lekker geslapen..

Vandaag heb ik de carterventilatie bekeken, dat is toch het eerste waar je aan denkt, maar ik heb eigenlijk niks vreemds gevonden. Je merkt dat bij stationair draaien de slang die voor de gasklep zit en naar het verdeelpunt gaat, heel licht zuigt. Als je je vinger erop houdt dan voel je heel langzaam een vacuum ontstaan die opbouwd. Bij loslaten hoor je dan een lichte plop waarna je hem even lucht hoort aanzuigen totdat het vacuüm weer weg is.

Weet iemand of dit zo goed is? Of zou het meer moeten zijn?

Iemand anders nog ideeën waar dit vandaan gekomen kan zijn? Vervuiling in de motor lijkt mij niet, die is mooi schoon van binnen en heeft nu 439.000 op de teller staan. Voordat ik de olielekkage kreeg was het olieverbruik 1 op 15.000 bijna.

Ik heb ondertussen met een aantal bussen remmenreiniger en doeken de boel weer redelijk schoon gekregen en ik heb weer de “normale “ lekkage. Die is niet meer geworden.

Ik vind t een vreemd verhaal, hopelijk kan iemand mij een beetje bijlichten.

Mvg Joris

Auteur:  c5jan [ 07 dec 2024 18:13 ]
Berichttitel:  Re: Oliedouche uit oliepeilstokhouder c5 V6 lpg 2008

Verstopte carterventilatie wellicht

Auteur:  JMTV [ 08 dec 2024 09:36 ]
Berichttitel:  Re: Oliedouche uit oliepeilstokhouder c5 V6 lpg 2008

Beste c5Jan,

Daar was ik dus al mee bezig geweest. Verstopt dus zeker niet, maar misschien zou het optimaler kunnen. Ik zal binnenkort de klepdeksels er eens afhalen ter inspectie en een nieuwe o-ring aan de peilstok doen zodat ie beter klemt.

Ik vond t zon vreemd verhaal en hoopte dat iemand dit wel eens meegemaakt had.

Mvg Joris

Auteur:  Breeze [ 08 dec 2024 13:33 ]
Berichttitel:  Re: Oliedouche uit oliepeilstokhouder c5 V6 lpg 2008

JMTV schreef:
Vandaag heb ik de carterventilatie bekeken, dat is toch het eerste waar je aan denkt, maar ik heb eigenlijk niks vreemds gevonden. Je merkt dat bij stationair draaien de slang die voor de gasklep zit en naar het verdeelpunt gaat, heel licht zuigt. Als je je vinger erop houdt dan voel je heel langzaam een vacuum ontstaan die opbouwd. Bij loslaten hoor je dan een lichte plop waarna je hem even lucht hoort aanzuigen totdat het vacuüm weer weg is.

In mijn herinnering (en dat is weer enige jaren geleden) dient de carterventilatie om overdruk in het carter, dat kan ontstaan door lekkage van de verbrandingsgassen langs de zuigerveren, af te voeren naar het inlaatsysteem, i.p.v. naar de buitenlucht zoals vroegah het geval was.
Uit jouw beschrijving begrijp ik niet helemaal of je op de juiste plaats de carterdruk hebt gevoeld. In ieder geval lijkt me een onderdruk niet de normale situatie. Maar wat dan het verband is met jouw oliedouche?

Adri

Auteur:  c5jan [ 08 dec 2024 13:52 ]
Berichttitel:  Re: Oliedouche uit oliepeilstokhouder c5 V6 lpg 2008

Ja, vooral dat punt waar je checkt of alles wel klopt.
Uiteraard heeft een motor vacuüm in de inlaat. Dat zal stationair voor de gasklep niet enorm sterk zijn.
Maar dat is niet de variabele waarnaar gezocht moet worden. Het gaat om het hele circuit, van carter, vulbuis, klepdeksels, slangen, filters. Hoe dat er bij een v6 precies uitziet weet ik niet. Maar het basisprincipe verschilt niet van auto tot auto.

Ergens ontstaat teveel overdruk in verhouding tot het vacuüm. Dat is raar. Ergens in het circuit zal een verstopping zitten, waardoor de peilstok de gemakkelijkste uitweg is.

Auteur:  Xander [ 08 dec 2024 17:31 ]
Berichttitel:  Re: Oliedouche uit oliepeilstokhouder c5 V6 lpg 2008

Weet je zeker dat het uit de peilstok kwam en niet uit de nokkenasverstelventiel(en) aka “de groene monsters”? Deze zitten bovenop blok aan de linkerzijde…. Bij mijn p607 was het ook een lekker zooitje onder de kap….

Auteur:  JMTV [ 08 dec 2024 21:59 ]
Berichttitel:  Re: Oliedouche uit oliepeilstokhouder c5 V6 lpg 2008

Nee, de peilstok stond 2 cm omhoog, was overduidelijk daarvandaan gekomen. Heb al veel langer geleden over de groene monsters gelezen, deze hebben altijd mijn aandacht. Ze zijn al eens vervangen, maar ja, best al veel onderdelen na 439dkm haha :lol:

Auteur:  JMTV [ 09 dec 2024 11:46 ]
Berichttitel:  Re: Oliedouche uit oliepeilstokhouder c5 V6 lpg 2008

Hoi Breeze en C5Jan,

Het carterventilatie systeem bij deze auto is een verdeel of verzamelstuk tussen de banken waarop 2 slangen uitkomen die van de kleppendeksels komen. Dan zit er een kleine slang aan die achter de gasklep uitkomt en dus zorgt voor onderdruk. Er zit ook een grote slang aan die vóór de gasklep zit., daar kan de overdruk heen. Als ik aan deze slang voel is er dus een hele lichte onderdruk, veroorzaakt door de aansluiting achter de gasklep. Zo moet het ook zijn.
Ik het er ook op geblazen en deze is vrij. Ik heb nog niet kunnen bepalen of de slangen naar beide klepdeksels vrij zijn, in ieder geval 1. Dat komt nog. ik vind gewoon de onderdruk en de flow laag.
Met de vuldop van de motor af, komt er geen gasstroom uit, maar hij zuigt dus ook niet als je je hand erop ligt.

Afijn, we kunnen blijven brainstormen, ik bekijk het als ik het in mijn handen heb.

in ieder geval dank voor het mee denken!

Gr Joris

Auteur:  c5jan [ 09 dec 2024 11:59 ]
Berichttitel:  Re: Oliedouche uit oliepeilstokhouder c5 V6 lpg 2008

De olievuldop zit waar precies bij deze motor? Daar kan ietsje druk op staan maar onderdruk is niet logisch.

Als de motor goed loopt zonder storingen dan is het vacuüm op zich niet het probleem lijkt me.

Auteur:  JMTV [ 09 dec 2024 14:39 ]
Berichttitel:  Re: Oliedouche uit oliepeilstokhouder c5 V6 lpg 2008

Op het kleppendeksel van de voorste cilinder bank.

Maar idd hij loopt verder goed, dus misschien heb ik toch de peilstok niet goed terug gedaan oid.

Auteur:  c5jan [ 09 dec 2024 17:26 ]
Berichttitel:  Re: Oliedouche uit oliepeilstokhouder c5 V6 lpg 2008

Misschien dan toch stiekem herhalen wat je eerder deed? :smt190

Auteur:  JMTV [ 12 dec 2024 15:22 ]
Berichttitel:  Re: Oliedouche uit oliepeilstokhouder c5 V6 lpg 2008

haha, ja met die gedachte heb ik idd al zitten spelen...

Gisteren een uurtje 130 naar huis, dat gaf geen nattigheid :lol:

Auteur:  c5jan [ 12 dec 2024 16:38 ]
Berichttitel:  Re: Oliedouche uit oliepeilstokhouder c5 V6 lpg 2008

In de it noemen ze dat een pebkacje

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/