Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Stuurpomp c5 v6 2008 maakt jankend geluid ook na revisie
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=54&t=23437
Pagina 1 van 3

Auteur:  JMTV [ 30 jun 2023 21:17 ]
Berichttitel:  Stuurpomp c5 v6 2008 maakt jankend geluid ook na revisie

Beste Allemaal,

Sinds een kleine 2 maanden ben ik in het bezit van een c5 tourer exclusive v6 van 2008. Het is een nette en heerlijke auto om mee te rijden. Hij rijdt op lpg en heeft ruime ervaring ( 415k op de klok ;-))

Op onderhoud is door de vorige eigenaar niet bespaard, dat was de reden om de gok te wagen. Daarnaast kan ik goed sleutelen, dat maakt het kostentechnisch ook overzichtelijk.

Bij de koop was er al een jankend, oliepomp achtig geluid hoorbaar bij lopende motor en tijdens het rijden. Na het losnemen van de multibelt was de motor fluisterstil. Gelukkig moest het iets zijn dat door de multibelt wordt aangedreven. Alle geleide rollen waren goed zonder geluiden ook de dynamo en aircopomp draaien soepel. Het inslaan van de aircopomp maakte ook geen verschil. Daarom was de verdachte de stuurpomp. Na vervanging stuurt de auto echt merkbaar beter en soepeler ook blerk de pomp te zweten.

Helaas is het geluid er nog steeds en na herhaaldelijk de multiriem losnemen en voelen kom ik eigenlijk niet verder dan dat het geluid ook uit de revisie stuurpomp komt.

Is dit normaal? Had ik toch nieuw moeten kopen ipv revisie?? Iemand suggesties wat dit kan veroorzaken??

Het Lds niveau is op peil. Het geluid is best prominent aanwezig, ik luister liever naar de roffel van mn v6.

Alvast veel dank voor eventuele reacties en of mee denken!

Mvg Joris

Auteur:  kees05 [ 30 jun 2023 22:23 ]
Berichttitel:  Re: Stuurpomp c5 v6 2008 maakt jankend geluid ook na revisie

Misschien inwendig lekkage v.d. stuur bekrachtiging cylinder?

Groet,
Kees.

Auteur:  C5HDI110 [ 30 jun 2023 23:58 ]
Berichttitel:  Re: Stuurpomp c5 v6 2008 maakt jankend geluid ook na revisie

Hoe oud is de LDS of wanneer is dat voor het laatste ververst?

Lees dit topic maar eens: LDS verversen + vaatje vervangen, onzin?

Auteur:  JMTV [ 01 jul 2023 10:31 ]
Berichttitel:  Re: Stuurpomp c5 v6 2008 maakt jankend geluid ook na revisie

Dank beide voor jullie reacties.

LDS vat is vorig jaar vervangen. Na de koop bleek ook de druksensor van de stuurbekrachtiging te lekken. Deze heb ik vervangen en 2,5 liter LDS bijgevuld(!). Dus ik zou verwachten dat de vloeistof toch ver ververst is zo. Ik kwam erachter doordat de stuurbekrachtiging soms wegviel en ik storing vering kreeg. En natuurlijk de plasjes onder de auto waarvan ik dacht dat het motorolie was.

Ja lastig verhaal, iets met de stuurbekrachtiging zelf zou idd ook kunnen. @Kees: aangezien jij dezelfde motor en bak hebt en dus de stuurbekrachtiging ook op lds, jij herkent dit gekuid niet? Het is dus niet normaal?

Weet iemand wat die druksensor doet? Ik heb nooit een alarm mbt de druk gehad op het dash.

Mvg Joris

Auteur:  Frans 99 [ 01 jul 2023 11:11 ]
Berichttitel:  Re: Stuurpomp c5 v6 2008 maakt jankend geluid ook na revisie

Het lijkt mij dat de druk sensor iets te maken heeft met de variabele stuur bekrachtiging.
Grüß

Auteur:  kees05 [ 01 jul 2023 17:40 ]
Berichttitel:  Re: Stuurpomp c5 v6 2008 maakt jankend geluid ook na revisie

@JMTV:

Ik heb inderdaad de zelfde configuratie, zelf heb ik geen geluid van de pomp.
Daarvandaan dat ik aan die lekkage dacht, want volgens mij, als het stuur niet bedient wordt, dat de pomp dan ook geen druk opbouwt daar zal waarschijnlijk die druksensor ook voor dienen.

Ik beredeneer het maar, misschien zit ik er helemaal naast.

Je schrijft, dat de druksensor vervangen is, is het wel het juiste type??

Groet,
Kees.

P.S. dit heb ik gevonden van de druksensor op een XM.Aantal aansluitingen 2
Buitendraad m12 x 1,25
Sleutelwijdte 21
Schakelpunt [bar]20

Andere druksensoren hebben dezelfde metriche draad (m12X1,25) en ik lees ook, dat deze moeilijk te vinden is.....

Auteur:  JMTV [ 01 jul 2023 19:45 ]
Berichttitel:  Re: Stuurpomp c5 v6 2008 maakt jankend geluid ook na revisie

Ja idd de druksensor vinden was wel even zoeken, uiteindelijk via internet het nummer gevonden en besteld via partspoint. Hij ziet er hetzelfde uit, past en heeft hetzelfde witte ringetje erom omheen. Mijn ervaring is dat dat vaak de drukindicatie is. In ieder geval is deze in principe uit te sluiten omdat het geluid er ook al was voordat ik de sensor verving.
Het is een raar verhaal, dat vind ik ook.

Het kan ook iets zijn wat in het verleden aan het stuurbekrachtigingscircuit vervangen is dat het veroorzaakt. Er is natuurlijk al veel vervangen aan deze auto in zijn leven. Ik zal de onderhoudshistorie er eens op nalezen, die heb ik erbij vanaf 100.000 km.

Of het moet toch de dynamo zijn, maar dat kan ik me slecht voorstellen.

Ik weet wel uit ervaring van andere auto’s dat als er lucht in de aangezogen olie van de stuurbekrachtiging zit, de pomp ook geluid gaat maken en het lang duurt voordat deze lucht verdwijnt en de pomp stil wordt. Mijn aanzuigslang vanaf het vat bestaat uit meerdere delen en zit met slang klemmen vast. Daar is on ieder geval aan gerommeld in het verleden. Daar ga ik nog eens nader naar kijken.

Ik houdt jullie op de hoogte!

Ps: het zal niet de laatste vraag zijn die ik hier ga stellen veemoed ik, aangezien ik voornemens ben deze grande voiture naar de 5ton te rijden. ;-)

Nogmaals dank, Joris

Auteur:  WilC5 [ 01 jul 2023 21:19 ]
Berichttitel:  Re: Stuurpomp c5 v6 2008 maakt jankend geluid ook na revisie

Is het een goed idee om eens mbv een stethoscoop te proberen de bron van dat geluid te lokaliseren?

Auteur:  C5HDI110 [ 02 jul 2023 04:53 ]
Berichttitel:  Re: Stuurpomp c5 v6 2008 maakt jankend geluid ook na revisie

JMTV schreef:
Weet iemand wat die druksensor doet? Ik heb nooit een alarm mbt de druk gehad op het dash.

Sensor geeft de druk in de leiding door aan de ECU, zodat deze het toerental kan verhogen indien nodig, echt noodzakelijk is die sensor niet, zijn er genoeg die het afgedopt hebben. Staat zelfs een filmpje van de ANWB op youtube, in het filmpje soldeert hij de sensor dicht, geeft verder geen uitleg wat de sensor doet en of dat kwaad kan. Persoonlijk vind ik dat een vreselijke beunoplossing en al helemaal slecht om het op Youtube te posten.

Dat de rollen goed draaien, wil nog niet zeggen dat ze ook goed zijn onder belasting.
Heb je de auto-spanner/demper van de multiriem ook gecontroleerd?
Als dat vastzit of verkeerd gespannen is, dan kun je vreemde geluiden en trillingen verwachten.

Auteur:  kees05 [ 02 jul 2023 13:11 ]
Berichttitel:  Re: Stuurpomp c5 v6 2008 maakt jankend geluid ook na revisie

@JMTV:

Ik heb zojuist even gekeken, in welke situatie dat je de pomp hoort (Druk opbouwt).
Rechtuit stand van het stuur geen geluid, verdraaiing naar links of recht pompen, tot je het stuur stilhoud in die stand.
Uiterst naar links of rechts de stuurstand pompt hij constant.

Ik hoop, dat je hier iets aan hebt.
Groet,
Kees.

Auteur:  C5HDI110 [ 02 jul 2023 23:59 ]
Berichttitel:  Re: Stuurpomp c5 v6 2008 maakt jankend geluid ook na revisie

Je zou eens kunnen probleren om het systeem van de stuur bekrachtiging te ontluchten, voorwielen van de grond, dop LDS vat los, en voorzichtig van links naar rechts sturen. Daarna nog eens maar dan met draaiende motor, en na afloop het LDS nivea controleren en indien nodig bijvullen.

Auteur:  H_H [ 03 jul 2023 00:13 ]
Berichttitel:  Re: Stuurpomp c5 v6 2008 maakt jankend geluid ook na revisie

Bij mij (ph3 uit 2008 exclusive met snelheidsafhankleijke stuurbekrachtiging) was het zo dat de sb (stuurbekrachtiging) opeens een ratelend geluid begon te maken. Niveau gecheckt van de LDS en die bleek inderdaad te laag. De garage constateerde een lek in de lange sb leiding van pomp naar stuurhuis en die bleek te lekken/zweten.

Bijgevuld en daarna ontlucht door, zoals hierboven beschreven, maximale stuuruitslag naar links en rechts. Opnieuw niveau gecheckt en weer bijgevuld en weer ontluchten. Daarna is het probleem uitgebleven.

Ik moet alleen nog wel op zoek naar een oplossing voor het feitelijke probleem, namelijk de sb leiding maar voorlopig is het probleem weg en vreemd genoeg lijkt er ook geen sprake meer van lekkage te zijn ….

Wat wel opvalt is dat als ik de dop van het LDS vat losdraai, er een sissend geluid te horen is. Dus ik vermoed een ontluchtingsprobleem in combinatie met lekkende pakkingen in het stuurhuis bij te hoge druk.

Auteur:  kees05 [ 03 jul 2023 00:29 ]
Berichttitel:  Re: Stuurpomp c5 v6 2008 maakt jankend geluid ook na revisie

@H-H:

Dat je gesis hoort, als je de dop losdraaid klopt.
Er zit namelijk een klein gaatje in de dop die samen met het rubbertje
aan de binnenkant als een een richting ventiel werkt.
Door het in en uit veren en inzakken v.d. auto als hij stil staat
Wordt er druk in het vat op gebouwd.
Er kan dus wel lucht in, maar niet uit.
Om deze reden wordt er wel eens gezegd, om de dop wat los te laten, omdat daardoor de veerpoten eerder zouden lekken.
Dit laatste klopt niet, want er staat altijd druk op de veerpoten.

Groet,
Kees.

Auteur:  C5HDI110 [ 03 jul 2023 00:34 ]
Berichttitel:  Re: Stuurpomp c5 v6 2008 maakt jankend geluid ook na revisie

Wel slordig van PSA dat de zwetende sb leiding nog steeds niet opgelost is, mijn Ph2 had het ook, bij de motorwissel de leiding vervangen, na een jaar of 3 weer zweten. Complete leiding demonteren en nieuw (beter) flexibel stuk tussen laten zetten door een hydrauliek boer is een oplossing.

Auteur:  JMTV [ 03 jul 2023 09:57 ]
Berichttitel:  Re: Stuurpomp c5 v6 2008 maakt jankend geluid ook na revisie

Hallo Allen,

Nogmaals leuk dat iedereen zo meedenkt! Ik heb de stethoscoop besteld, @WilC5! Dat was ook de tip van een goede vriend die heel veel sleutelt. De truc is eerst uitvinden wat de herrie echt maakt en zorgen dat het geen vermoeden is.

Ik hoor geen verschil bij het verdraaien van het stuur, wel dat de motor ietsje langzamer draait op dat moment door de belasting van de stuurbekrachtigingspomp. Het geluid blijft en beweegt mee met het motortoerental zoals normaal. Wel fijn te horen @kees05 dat het geluid er niet hoort te zijn. Ik jaag in ieder geval niet een spook na haha.

Dat ontluchten met de wielen van de grond is misschien nog een idee, alhoewel ik zou verwachten na 1500km dat het zichzelf toch zou ontluchten. Én ik ga nog even kijken of de aanzuigslang misschien toch ergens lucht doorlaat.

@C5HDI110: Goede achtergrond info mbt de functie van die sensor! Misschien ook de spanrollen van de multibelt een keer vervangen, nieuw zijn ze ook niet meer.

Pagina 1 van 3 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/