Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 Automatische Regeneratie Roetfilter 
Auteur Bericht
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 11 nov 2022 13:03
Berichten: 16
Auto: C5 III Tourer, Exclusieve 2.0 HDi Fap
Opties: aftermarket achteruitrijcamera, Gechipt naar 118Kw/159pk
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 170000
Kleur: Donker Grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Automatische Regeneratie Roetfilter
Wegens de nieuwe deeltjestellertest in Vlaanderen werd mijn auto C5 Tourer 2.0 HDI van 2009 onlangs afgekeurd. Ik heb een nieuwe Siliciumcarbide Roetfilter laten plaatsen (VEGAZ CK-317) voor een redelijke prijs (Besteld op Autodoc)
Bij de herkeuring had hij nog 0 partikels uitstoot. Ze vonden het zo weinig dat ze hem nog even op de brug gezet hebben om te kijken als ik niet gesjoemeld had. :D .
Tot daar alles in orde dus.
Maar in de 8 jaar dat ik met deze auto rij, heb ik nooit 1 moment de indruk gehad van "hij is aan het regenereren". Dus hoe kan ik dit nu weten. Ideaal zou zijn dat er een lampje begint te branden op het ogenblik dat hij regenereert zodat ik dan beter nog 10 minuten verder rijdt. Heeft hier iemand ervaring mee door bijvoorbeeld ergens aan een fiche of draad af te takken waardoor je een zelf geplaatst lampje kan laten branden bij het dashboard.
Ook nog even vermelden dat ik nog nooit de melding "Roetfilter verstopt" of controle lamp "Emissieregeling" gehad heb met de oude filter.


12 nov 2022 18:45
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 16:58
Berichten: 13866
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Automatische Regeneratie Roetfilter
ik heb dat gedaan op de gloeipluggen.
nu moet ge is testen of dat dat bij uw ook lukt.
Afbeelding


12 nov 2022 20:05
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 11 nov 2022 13:03
Berichten: 16
Auto: C5 III Tourer, Exclusieve 2.0 HDi Fap
Opties: aftermarket achteruitrijcamera, Gechipt naar 118Kw/159pk
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 170000
Kleur: Donker Grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Automatische Regeneratie Roetfilter
Ok. Zal ik zeker eens uittesten. Alleen heb je dan ook het lampje bij koude start. Misschien heeft iemand nog een bijkomende tip. Bedankt alvast.


12 nov 2022 20:30
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 mei 2006 09:50
Berichten: 928
Woonplaats: Zonnigste provincie van Nederland
Auto: C5 Tourer 2.0 HDi Exclusive 120 kW / 163 PK / 340 Nm
Opties: pack Integral, Hifi, 19" Adriatique. Pack Biedzjee: zonnebrilhouder, sfeerverlichting v+a, dashcam ;-)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 13363
Productienummer: 10374
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 220k
Kleur: Mativoire


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Automatische Regeneratie Roetfilter
Interessant topic. Ik vraag me ook regelmatig af wanneer mijn 2.0HDI aan 't regenereren is. Ik hoor van anderen met een C5 2.2 HDI dat ze regeneratie kunnen "zien" door tijdelijk toename van het brandstofverbruik, maar ik heb daar bij mij nooit de vinger op kunnen leggen.

Zo'n LED indicator zou ik inderdaad wel heel handig vinden om zeker te weten dat ik niet ergens halverwege een regeneratieproces de spulleboel uit zet.

Ben even wat gaan zoeken op internet, lees dat bij veel auto's tijdens het regenereren wat extra "overbodige" elektronica wordt aangezet om de motor extra te belasten. Bij PSA zou het onder meer gaan om de spiegel- en achterruitverwarming die tijdens regeneratie wordt aangezet. Hier een video van iemand die een aftakking heeft gemaakt op de spiegelverarming om indicatie te krijgen van regeneratie.

De suggestie van @Willy4 lijkt me ergens wat "nauwkeuriger" dan een aftakking op de spiegelverwarming om eerlijk te zijn. Worden die gloeipluggen gewoon op 12v aangestuurd Willy?

_________________
Na een Fiat Ritmo 60L (1983), Peugeot 405 1.6GRi (1992), Rover 416si (1995), C5 Berline 2.0 Exclusive (2001), C5 Tourer 1.6THP Exclusive (2010) eigen import uit DE, Volvo XC90 D5 (2008) nu C5 Tourer 2.0HDi Exclusive (2013). Onze "2e autootjes": Opel Kadett C (jaar kruik), Mazda 323 (1984?), Renault Clio (1992), Peugeot 106 (1996), Picasso 1.8 (2003) nu Citroen C3 1.4i Diff (2004).


13 nov 2022 14:47
Profiel
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 04 aug 2017 10:44
Berichten: 2181
Woonplaats: Breda
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Automatische Regeneratie Roetfilter
Ja.

_________________
Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.


13 nov 2022 15:02
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 16:58
Berichten: 13866
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Automatische Regeneratie Roetfilter
Bij een PH 1 en 2 liggen reserve draden in de zekeringskasten , ik vermoed dat die ook bij een PH 3 er ook in liggen.


13 nov 2022 17:53
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 11 nov 2022 13:03
Berichten: 16
Auto: C5 III Tourer, Exclusieve 2.0 HDi Fap
Opties: aftermarket achteruitrijcamera, Gechipt naar 118Kw/159pk
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 170000
Kleur: Donker Grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Automatische Regeneratie Roetfilter
@ Willy4: Wat bedoel je juist met die reservedraden in de zekeringkast?
Naar de Ruitverwarming?
Na 141.000 km heb ik ook nog nooit Eolys moeten laten bijvullen. Gaat dit zo lang mee dan?
Volgende oude topic van beheerder Menno heb ik nog gevonden, die alles nog eens héél duidelijk op een rij zet. Zowel ruitverwarming als gloeibougies worden ingeschakeld voor regeneratie.
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=2&t=9051

Dus wat ik ga doen:
1. Een aftakking van de ruitverwarming naar een relais.
2. Een aftakking van de gloeibougies die over dit relais loopt.
3. Dan krijg ik enkel een lampje "Regeneratie" wanneer beide ingeschakeld staan.


13 nov 2022 19:27
Profiel
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 nov 2009 15:06
Berichten: 3544
Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS5)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2017
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 198kkm
Kleur: Blanc Narcré


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Automatische Regeneratie Roetfilter
Waarom allebei?
Als gloeipluggen prik krijgen als de motor al loopt dan wordt er geregenereerd.

Je kan het ook zien/merken aan verhoogd brandstof verbruik.


13 nov 2022 20:38
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 31 maart 2013 23:12
Berichten: 7247
Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Automatische Regeneratie Roetfilter
Bij de ph1 en ph2 liggen er 4 loze draden in een bundeltje, van de bak waar de bsm woont naar de buurt van de bsi, links van de stuurkolom.
Of de ph3 zoiets heeft, niet bekend.


13 nov 2022 21:44
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 11 nov 2022 13:03
Berichten: 16
Auto: C5 III Tourer, Exclusieve 2.0 HDi Fap
Opties: aftermarket achteruitrijcamera, Gechipt naar 118Kw/159pk
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 170000
Kleur: Donker Grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Automatische Regeneratie Roetfilter
boes schreef:
Je kan het ook zien/merken aan verhoogd brandstof verbruik.

Aan het brandstofverbruik heb ik het nooit gemerkt.
Ik ben ook niet de enige chauffeur in de wagen. Bijgevolg vindt ik het interessanter om de controle te doen met 2 parameters: gloeibougies en ruitverwarming. Want alleen een lampje gloeibougies zou dan toch blijven branden tot de motor warm genoeg is. Dacht ik toch. Of stoppen de gloeibougies al direct wanneer de motor draait.
Ik wil gewoon niet dat dit lampje afleidend werkt.


14 nov 2022 10:20
Profiel
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 nov 2009 15:06
Berichten: 3544
Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS5)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2017
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 198kkm
Kleur: Blanc Narcré


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Automatische Regeneratie Roetfilter
na het nagloeien (korte tijd na starten) stoppen de gloeiers hun werk.
Ze worden dus alleen voor het starten (en bij een Hdi nog nauwelijks noodzakelijk) en bij regeneratie van het DPF gebruikt.

een regeneratie zal altijd pas starten bij een warme motor, lage vermogensvraag (bv constante snelheid op een (snel)weg). De temperatuur wordt kunstmatig verhoogd door een hogere brandstof inspuiting en dus het aansturen van de gloeiers.
De brandstofverbruik toename is duidelijk zichtbaar in het momentane verbruikscijfer.


14 nov 2022 10:23
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 11 nov 2022 13:03
Berichten: 16
Auto: C5 III Tourer, Exclusieve 2.0 HDi Fap
Opties: aftermarket achteruitrijcamera, Gechipt naar 118Kw/159pk
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 170000
Kleur: Donker Grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Automatische Regeneratie Roetfilter
Ok, bedankt voor de info


14 nov 2022 11:05
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2011 20:11
Berichten: 766
Auto: C5 2.2HDi Tourer
Opties: Exclusive, beige leer, panoramisch dak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 200000
Kleur: Zwart parelmoer


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Automatische Regeneratie Roetfilter
Als eerste merk ik altijd dat het geluid van de motor veranderd, een beetje luider met een diepere roffel. Best lekker eigenlijk. Komt door de na-inspuiting van diesel in de uitlaatslag. Verder reageert het gaspedaal en beetje minder soepel, met kleine schokjes. Beiden zijn moeilijk te missen. Pas daarna merk ik dat extra stroomverbruikers worden ingeschakeld, idd de achterruitverwarming en de stoelverwarming.


11 maart 2023 17:57
Profiel
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 feb 2013 15:44
Berichten: 3010
Woonplaats: Eindhoven
Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 305.000
Kleur: Gris


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Automatische Regeneratie Roetfilter
Van de site van BJG:

Citaat:

Het begin van regenereren merk je door eenmalig kort inhouden.
Tevens verandert het motorgeluid doordat het inlaattraject wordt veranderd (omzeilen van de intercooler).
De motor reageert wat schokkeriger op het gaspedaal.
Het instantane brandstofverbruik op de boordcomputer stijgt.
Je hoort het relais van de achterruitverwarming in de bsi inklikken.
Ter controle kun je de knop van de achterruitverwarming bedienen. Bij aanzetten hoor je dan niets (is al aan) terwijl bij uitzetten een dubbele klik te horen is (uit en weer aan).


_________________
Toen:
Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline


11 maart 2023 22:29
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 11 nov 2022 13:03
Berichten: 16
Auto: C5 III Tourer, Exclusieve 2.0 HDi Fap
Opties: aftermarket achteruitrijcamera, Gechipt naar 118Kw/159pk
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 170000
Kleur: Donker Grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Automatische Regeneratie Roetfilter
Hierbij een update:
Na het plaatsen van een LED lampje op de linkerbuitenspiegel zie ik eindelijk ook eens wanneer de roetfilter wordt geregenereerd. Roetfilter is recent (21 oktober '22) vervangen aan 141.200 km
Het lampje is pas een maand geplaatst.
1e maal regeneratie aan 146.556 km verbruik 4,2 L
2e maal 147.057 verbruik 5,9 L
Mijn voorlopige conclusie:
Met mijn 2.0 Hdi (gechipt van 136 naar 162 Pk) merk ik niets aan het gedrag of verbruik van de motor.
Het regenereren duurt ook maar een paar minuten.


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.


18 apr 2023 11:25
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.