Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Automatische Regeneratie Roetfilter
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=54&t=23180
Pagina 1 van 2

Auteur:  declercqjp [ 12 nov 2022 19:45 ]
Berichttitel:  Automatische Regeneratie Roetfilter

Wegens de nieuwe deeltjestellertest in Vlaanderen werd mijn auto C5 Tourer 2.0 HDI van 2009 onlangs afgekeurd. Ik heb een nieuwe Siliciumcarbide Roetfilter laten plaatsen (VEGAZ CK-317) voor een redelijke prijs (Besteld op Autodoc)
Bij de herkeuring had hij nog 0 partikels uitstoot. Ze vonden het zo weinig dat ze hem nog even op de brug gezet hebben om te kijken als ik niet gesjoemeld had. :D .
Tot daar alles in orde dus.
Maar in de 8 jaar dat ik met deze auto rij, heb ik nooit 1 moment de indruk gehad van "hij is aan het regenereren". Dus hoe kan ik dit nu weten. Ideaal zou zijn dat er een lampje begint te branden op het ogenblik dat hij regenereert zodat ik dan beter nog 10 minuten verder rijdt. Heeft hier iemand ervaring mee door bijvoorbeeld ergens aan een fiche of draad af te takken waardoor je een zelf geplaatst lampje kan laten branden bij het dashboard.
Ook nog even vermelden dat ik nog nooit de melding "Roetfilter verstopt" of controle lamp "Emissieregeling" gehad heb met de oude filter.

Auteur:  willy4 [ 12 nov 2022 21:05 ]
Berichttitel:  Re: Automatische Regeneratie Roetfilter

ik heb dat gedaan op de gloeipluggen.
nu moet ge is testen of dat dat bij uw ook lukt.
Afbeelding

Auteur:  declercqjp [ 12 nov 2022 21:30 ]
Berichttitel:  Re: Automatische Regeneratie Roetfilter

Ok. Zal ik zeker eens uittesten. Alleen heb je dan ook het lampje bij koude start. Misschien heeft iemand nog een bijkomende tip. Bedankt alvast.

Auteur:  Biedzjee [ 13 nov 2022 15:47 ]
Berichttitel:  Re: Automatische Regeneratie Roetfilter

Interessant topic. Ik vraag me ook regelmatig af wanneer mijn 2.0HDI aan 't regenereren is. Ik hoor van anderen met een C5 2.2 HDI dat ze regeneratie kunnen "zien" door tijdelijk toename van het brandstofverbruik, maar ik heb daar bij mij nooit de vinger op kunnen leggen.

Zo'n LED indicator zou ik inderdaad wel heel handig vinden om zeker te weten dat ik niet ergens halverwege een regeneratieproces de spulleboel uit zet.

Ben even wat gaan zoeken op internet, lees dat bij veel auto's tijdens het regenereren wat extra "overbodige" elektronica wordt aangezet om de motor extra te belasten. Bij PSA zou het onder meer gaan om de spiegel- en achterruitverwarming die tijdens regeneratie wordt aangezet. Hier een video van iemand die een aftakking heeft gemaakt op de spiegelverarming om indicatie te krijgen van regeneratie.

De suggestie van @Willy4 lijkt me ergens wat "nauwkeuriger" dan een aftakking op de spiegelverwarming om eerlijk te zijn. Worden die gloeipluggen gewoon op 12v aangestuurd Willy?

Auteur:  jantje1948 [ 13 nov 2022 16:02 ]
Berichttitel:  Re: Automatische Regeneratie Roetfilter

Ja.

Auteur:  willy4 [ 13 nov 2022 18:53 ]
Berichttitel:  Re: Automatische Regeneratie Roetfilter

Bij een PH 1 en 2 liggen reserve draden in de zekeringskasten , ik vermoed dat die ook bij een PH 3 er ook in liggen.

Auteur:  declercqjp [ 13 nov 2022 20:27 ]
Berichttitel:  Re: Automatische Regeneratie Roetfilter

@ Willy4: Wat bedoel je juist met die reservedraden in de zekeringkast?
Naar de Ruitverwarming?
Na 141.000 km heb ik ook nog nooit Eolys moeten laten bijvullen. Gaat dit zo lang mee dan?
Volgende oude topic van beheerder Menno heb ik nog gevonden, die alles nog eens héél duidelijk op een rij zet. Zowel ruitverwarming als gloeibougies worden ingeschakeld voor regeneratie.
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=2&t=9051

Dus wat ik ga doen:
1. Een aftakking van de ruitverwarming naar een relais.
2. Een aftakking van de gloeibougies die over dit relais loopt.
3. Dan krijg ik enkel een lampje "Regeneratie" wanneer beide ingeschakeld staan.

Auteur:  boes [ 13 nov 2022 21:38 ]
Berichttitel:  Re: Automatische Regeneratie Roetfilter

Waarom allebei?
Als gloeipluggen prik krijgen als de motor al loopt dan wordt er geregenereerd.

Je kan het ook zien/merken aan verhoogd brandstof verbruik.

Auteur:  c5jan [ 13 nov 2022 22:44 ]
Berichttitel:  Re: Automatische Regeneratie Roetfilter

Bij de ph1 en ph2 liggen er 4 loze draden in een bundeltje, van de bak waar de bsm woont naar de buurt van de bsi, links van de stuurkolom.
Of de ph3 zoiets heeft, niet bekend.

Auteur:  declercqjp [ 14 nov 2022 11:20 ]
Berichttitel:  Re: Automatische Regeneratie Roetfilter

boes schreef:
Je kan het ook zien/merken aan verhoogd brandstof verbruik.

Aan het brandstofverbruik heb ik het nooit gemerkt.
Ik ben ook niet de enige chauffeur in de wagen. Bijgevolg vindt ik het interessanter om de controle te doen met 2 parameters: gloeibougies en ruitverwarming. Want alleen een lampje gloeibougies zou dan toch blijven branden tot de motor warm genoeg is. Dacht ik toch. Of stoppen de gloeibougies al direct wanneer de motor draait.
Ik wil gewoon niet dat dit lampje afleidend werkt.

Auteur:  boes [ 14 nov 2022 11:23 ]
Berichttitel:  Re: Automatische Regeneratie Roetfilter

na het nagloeien (korte tijd na starten) stoppen de gloeiers hun werk.
Ze worden dus alleen voor het starten (en bij een Hdi nog nauwelijks noodzakelijk) en bij regeneratie van het DPF gebruikt.

een regeneratie zal altijd pas starten bij een warme motor, lage vermogensvraag (bv constante snelheid op een (snel)weg). De temperatuur wordt kunstmatig verhoogd door een hogere brandstof inspuiting en dus het aansturen van de gloeiers.
De brandstofverbruik toename is duidelijk zichtbaar in het momentane verbruikscijfer.

Auteur:  declercqjp [ 14 nov 2022 12:05 ]
Berichttitel:  Re: Automatische Regeneratie Roetfilter

Ok, bedankt voor de info

Auteur:  Jooster [ 11 maart 2023 18:57 ]
Berichttitel:  Re: Automatische Regeneratie Roetfilter

Als eerste merk ik altijd dat het geluid van de motor veranderd, een beetje luider met een diepere roffel. Best lekker eigenlijk. Komt door de na-inspuiting van diesel in de uitlaatslag. Verder reageert het gaspedaal en beetje minder soepel, met kleine schokjes. Beiden zijn moeilijk te missen. Pas daarna merk ik dat extra stroomverbruikers worden ingeschakeld, idd de achterruitverwarming en de stoelverwarming.

Auteur:  H_H [ 11 maart 2023 23:29 ]
Berichttitel:  Re: Automatische Regeneratie Roetfilter

Van de site van BJG:

Citaat:

Het begin van regenereren merk je door eenmalig kort inhouden.
Tevens verandert het motorgeluid doordat het inlaattraject wordt veranderd (omzeilen van de intercooler).
De motor reageert wat schokkeriger op het gaspedaal.
Het instantane brandstofverbruik op de boordcomputer stijgt.
Je hoort het relais van de achterruitverwarming in de bsi inklikken.
Ter controle kun je de knop van de achterruitverwarming bedienen. Bij aanzetten hoor je dan niets (is al aan) terwijl bij uitzetten een dubbele klik te horen is (uit en weer aan).


Auteur:  declercqjp [ 18 apr 2023 12:25 ]
Berichttitel:  Re: Automatische Regeneratie Roetfilter

Hierbij een update:
Na het plaatsen van een LED lampje op de linkerbuitenspiegel zie ik eindelijk ook eens wanneer de roetfilter wordt geregenereerd. Roetfilter is recent (21 oktober '22) vervangen aan 141.200 km
Het lampje is pas een maand geplaatst.
1e maal regeneratie aan 146.556 km verbruik 4,2 L
2e maal 147.057 verbruik 5,9 L
Mijn voorlopige conclusie:
Met mijn 2.0 Hdi (gechipt van 136 naar 162 Pk) merk ik niets aan het gedrag of verbruik van de motor.
Het regenereren duurt ook maar een paar minuten.

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/