Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Storing verstuiver 3
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=54&t=22020
Pagina 1 van 2

Auteur:  Citroenfan39 [ 20 sep 2020 15:52 ]
Berichttitel:  Storing verstuiver 3

Was afgelopen week 's avonds onderweg op de autosnelweg.
Opeens begint de motor in te houden en te sputteren. Daarna schakelt de cruisecontrole uit (reed op dat moment 120 km/h) en verschijnen de lampjes motorstoring en esp op het dashboard.
Motor wil op dat moment niet meer goed gas aannemen. Dus maar gestopt op de vluchtstrook en de motor uitgezet en opnieuw gestart. Lampje esp was toen weg maar het lampje motorstoring brandt nog wel. Motor liep op dat moment weer enigermate goed en dus mijn weg vervolgd naar huis. Op het moment dat ik de auto parkeer loopt de motor eigenlijk weer normaal. Onderweg naar huis ook geen hikken of stoten meer gehad.
Ik heb nu 3 jaar achter elkaar problemen gehad met de injectoren van mijn 1.6 hdi 112.
Toevallig iedere keer midden september.
Eerste keer was september 2018, injector 1 stuk.
Tweede keer september 2019, injector 4 stuk.
Gisteren even de auto uitgelezen met mijn Autel Maxilink (altijd handig zo'n ding) en kreeg toen de foutcode P0268 met als tekst "cylinder 3 injector circuit high"
Vrees dus dat nu mijn injector 3 ook op knappen staat en durf eigenlijk geen lange afstanden meer te gaan rijden met de auto.
Wel heb ik de code gewist en nog steeds loopt de motor goed als voor de storing optrad.
Volgens Franse fora zijn de verstuivers van de 1.6 hdi 112 en 115 zeer kwetsbaar en zit er een productiefout in. De vorige 2 die vervangen zijn vertelde de dealer dat er een kortsluiting had plaats gevonden in de spoel van de injector.
Tja, dit zijn overigens dure geintjes. Per vervangen injector betaal je 550 à 600 euro. Het is niet alleen het de- en monteren van de verstuiver maar het ding moet ook ingeleerd worden.
Hoe nu verder te gaan?
Gewoon doorrijden en kijken wat er gebeurt?

Auteur:  willy4 [ 20 sep 2020 16:18 ]
Berichttitel:  Re: Storing verstuiver 3

ze zijn verplicht om bio toe te voegen aan de brandstof , wat altijd niet te goede komt aan de verstuivers.
daarom is het raadzaam om iets toe te voegen aan de brandstof om de verstuivers te reinigen.

Auteur:  BJG [ 20 sep 2020 18:57 ]
Berichttitel:  Re: Storing verstuiver 3

Dat klopt, maar de foutcode circuit high gaat echt over een elektrische fout, een onderbreking om precies te zijn.
Er zijn twee versies van deze motor, Bosch en Siemens injectiesystemen.

Je kunt de bedrading even checken. Indien ok, dan de volgende stap:

Zijn het spoelverstuivers (Bosch) dan kun je de ohmse weerstand van de spoel vrij eenvoudig meten om ze te controleren.

Zijn het Piëzo verstuivers (Siemens) dan kun je de capaciteit van het piëzo element met een geschikte multimeter vrij eenvoudig controleren.

Auteur:  Citroenfan39 [ 20 sep 2020 19:11 ]
Berichttitel:  Re: Storing verstuiver 3

willy4 schreef:
ze zijn verplicht om bio toe te voegen aan de brandstof , wat altijd niet te goede komt aan de verstuivers.
daarom is het raadzaam om iets toe te voegen aan de brandstof om de verstuivers te reinigen.


Ik doe er zeg maar om de 3000km een blikje van dat Liqui Moly Super diesel additif bij om de injectoren schoon te houden en tank altijd of BP Ultimate diesel of Shell V-Power

Auteur:  Citroenfan39 [ 20 sep 2020 19:21 ]
Berichttitel:  Re: Storing verstuiver 3

BJG schreef:
Dat klopt, maar de foutcode circuit high gaat echt over een elektrische fout, een onderbreking om precies te zijn.
Er zijn twee versies van deze motor, Bosch en Siemens injectiesystemen.

Je kunt de bedrading even checken. Indien ok, dan de volgende stap:

Zijn het spoelverstuivers (Bosch) dan kun je de ohmse weerstand van de spoel vrij eenvoudig meten om ze te controleren.

Zijn het Piëzo verstuivers (Siemens) dan kun je de capaciteit van het piëzo element met een geschikte multimeter vrij eenvoudig controleren.


Bedankt in ieder geval voor de tips.
Mijn hdi is uitgerust met de Piëzo verstuivers van Siemens. Daarover heb ik op Franse fora gelezen dat deze erg gevoelig en niet bepaald betrouwbaar zijn. Als men de verstuivers vervangt worden ze wel vervangen door een gemodificeerd exemplaar. Althans, dat vertelden ze me vorig jaar bij KleinJan dieseltechniek in Nijverdal. Overigens een super bedrijf met heel veel kennis op het gebied van dieselmotoren en betaalbare reparatieprijzen.
Hoe kan ik de capaciteit van het piëzo element met een multimeter controleren?
De injectoren zitten onder een soort van foam dat ik dan eerst dien te vewijderen.
Frappant is dat na al deze injectorellende en veel erover te hebben gelezen op het internet mij niemand precies kan vertellen waardoor de kortsluiting in de spoel ontstaat.
Wat ik wel weet is dat er definitief een relatie bestaat tussen de buitentemperatuur en het stuk gaan van de injectoren.
In de winter is er niets aan de hand. Motortje loopt prima. Maar in het voorjaar als de temperaturen boven de 20 graden komen begint de ellende. Na een looptijd van circa 15 minuten na de koude start begint de motor te bokken en te stoten bij het optrekken altijd rond de 1700tpm. Dit fenomeen verdwijnt pas als de motor erg goed op temperatuur komt.
Wat ik dan wel eens doe is op langere ritten de auto meermaals uit laten rollen van circa 130 km/h naar 80 km/h. Deze tip kreeg ik ooit om de injectoren opnieuw in te leren. Als ik deze procedure vaak herhaal wordt het stoten minder. Maar aan het einde van de zomer (altijd in september) dan is het weer raak. Vanuit het niets begint de motor te bokken (altijd op de snelweg bij constante snelheid), vermindert vaart en dreigt uit te vallen (lees, loopt op 3 cilinders) in combinatie met de storingslampjes motormanagement en esp.
Lijkt mij dat er definitief een relatie is tussen het bokken/stoten na koude start en het op den duur uitvallen van 1 van de injectoren.
Mijn gok: wordt het piëzo element op een gegeven moment te warm waardoor deze zich vervormt en er bovenin de injector op de spoel een kortsluiting ontstaat?

Auteur:  BJG [ 20 sep 2020 19:34 ]
Berichttitel:  Re: Storing verstuiver 3

Een Piëzo-injector heeft geen spoel, maar een Piëzo-element. Dat gedraagt zich als condensator, daarom moet je ook de capaciteit controleren om het element te testen. Daarvoor heb je een multimeter nodig die een stand heeft om capaciteit (in Farad) te meten. Verder is de procedure hetzelfde als bij een weerstandmeting.

Het element kan net als een condensator capaciteit verliezen, maar ook doorslaan, dat kun je met een isolatietester (Megger) testen. Dat temperatuur daarbij een rol kan spelen komt mij niet vreemd voor.
Sowieso zijn piëzo vertuivers gevoeliger. De elektrische problemen die in verstuivers voorkomen betreffen vrijwel altijd piëzo verstuivers, bij alle merken.

Mechanische problemen door brandstofvervuiling (waar Willy op doelt) komen bij alle verstuivertypen voor.

Auteur:  Ccinq [ 20 sep 2020 20:22 ]
Berichttitel:  Re: Storing verstuiver 3

Geen idee wat voor verstuivers ik heb, maar ik gooi er 2x per jaar het door PSA aanbevolen spul in om de injectoren te reinigen, en tank al een paar jaar alleen nog maar excellium e.d. Loopt als een zonnetje (even afkloppen....)

Auteur:  Citroenfan39 [ 22 sep 2020 22:59 ]
Berichttitel:  Re: Storing verstuiver 3

https://www.injecteurs-diesel.com/196-injecteur-1980er-9802448680-a2c59513556-50274v05-1791017-1812616.html

Dit is het type injector dat in mijn auto is toegepast.
Niet duur trouwens in Frankrijk! In Nederland betaal je er per stuk 280 euro inclusief BTW voor.
Jammer dat je deze injectoren dmv. speciale software dient in te leren.
Zo'n ding is eigenlijk vrij gemakkelijk zelf te vervangen. Vorig jaar hadden ze die van cilinder 4 er binnen een kwartier al uit.
Mij is verteld dat bij de oude 1.6 hdi 16v de injectoren nog vervangen konden worden zonder ze te hoeven in te leren. Zelfde bij de oudere types 1.4 hdi. De werkplaatschef van de Duitse garage bij wie ik 2 jaar geleden de injector van cylinder 1 heb laten vervangen reed in een oude C2 met 1.4 hdi. Hij vertelde me dat als er een injector stuk ging hij de oude eruit haalde en de nieuwe erin deed en hij niets hoefde in te leren en de motor als een zonnetje draaide.
Tja, nieuw is dus niet altijd beter :)

Auteur:  jantje1948 [ 23 sep 2020 00:57 ]
Berichttitel:  Re: Storing verstuiver 3

Bij een 1.6 HDI van 2006 moet een nieuwe verstuiver wel degelijk ingeleerd worden.

Auteur:  willy4 [ 23 sep 2020 09:04 ]
Berichttitel:  Re: Storing verstuiver 3

ik heb is iemand bij mij gehad en die persoon heeft deze niet ingeleerd , volgens hem was dat geen probleem.
ik heb ze altijd al ingeleerd.

Auteur:  C5HDI110 [ 23 sep 2020 09:05 ]
Berichttitel:  Re: Storing verstuiver 3

Bij de 1.6HDI uit 2006 doet de motor het prima zonder inleren, voor de beste prestaties en brandstofverbruik is het aanbevolen om ze in te leren.

Auteur:  Citroenfan39 [ 24 sep 2020 19:02 ]
Berichttitel:  Re: Storing verstuiver 3

Bij de nieuwere 1.6 hdi 8v is het echt wel noodzaak de injectoren in te leren als ze worden vervangen.
En dat dient ook goed te gebeuren. Toen bij het vervangen van injector 1 in Duitsland hadden ze de boel schijnbaar niet helemaal goed ingeleerd. Gevolg, vooral met koude motor knetterde de motor als een gek bij het optrekken. Ben er toen mee terug geweest en toen is de boel schijnbaar wel correct ingeleerd. Daarna was het knetteren verdwenen en draaide de motor weer als een zonnetje.
Toch had ik altijd nog steeds het gevoel dat de motor minder soepel en rustig liep als voor het vervangen van de injector. Toen vorig jaar injector 4 is vervangen bij Kleinjan dieseltechniek in Nijverdal is de boel opnieuw ingeleerd. Toen ik de auto terug kreeg leek het wel een nieuwe. Motor heeft nog nooit zo rustig en soepel gelopen. Daarom heb ik ook een hoge pet op van dit bedrijf. Zonder reclame te willen maken, zij hebben echt veel kennis op het gebied van dieselmotoren. Ze leggen alles duidelijk uit en je mag ook een kijkje in de werkplaats nemen.

Gisteren trouwens probleemloos van Ootmarsum naar Amsterdam gereden en ook weer terug. Geen vuiltje meer aan de lucht en motor draait goed.
Laten we hopen dat het zo blijft. Maar wat ik mij dan afvraag, waarom ontstond er vorige week op de autosnelweg plotseling een storing op injector 3? Code P0268 en Cylinder 3 injector circuit high?
Ik heb zoals gezegd bij thuiskomst de code gewist dmv. mijn Autel Maxilink maar ben er al met al toch niet helemaal gerust op.

Auteur:  Citroenfan39 [ 27 apr 2022 12:43 ]
Berichttitel:  Re: Storing verstuiver 3

https://www.npostart.nl/de-rijdende-rechter/26-04-2022/KN_1729038

Zeer interessant programma gisteravond bij de Rijdende Rechter.
Deze man heeft met zijn Picasso 1.6 E-Hdi dus exact dezelfde problemen als ik had met mijn C5 1.6 E-Hdi. Namelijk dat de verstuivers 1 voor 1 de geest geven.
Blijkbaar sta ik dus niet alleen met mijn verstuiverprobleem en is dit wel degelijk een zwak punt van de E-Hdi en dan met name de 112 en 115 pk versie. Dit valt ook te lezen in diverse artikelen in het Franse Autoplus.

Auteur:  C5HDI110 [ 27 apr 2022 14:00 ]
Berichttitel:  Re: Storing verstuiver 3

Mooi stukje met GJO aan de telefoon, vanaf 30:00 :)

Auteur:  boes [ 27 apr 2022 14:25 ]
Berichttitel:  Re: Storing verstuiver 3

Stukje tv gezien. Ben ook een consument en zzp'er. Wat heb ik me zitten ergeren aan een zogenaamde klant die zonder proefrit een 10 jaar oude auto koopt om daarna te gaan miepen over simpele pech na 4 maanden.
Een verstuiver (zeker die generatie ) zijn wondertjes van techniek die meerdere inspuitmomenten per slag hebben onder belachelijke hoge drukken.
En dan gaat er wel eens een piëzo elementen stuk.
Pech man.

Als je iets meer zekerheid wilde had je gewoon garantie moeten kopen. Kost geld. En als je er niet voor kiest altijd budget houden voor onderhoud.

Terug naar topic: ja, dit soort verstuivers hebben een kortere levensduur dan de ouderwetse. Hoe meer inspuitingen. Hoe eerder, in kilometerstand gezien gaan ze stuk.

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/