Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
 Storing P1055 met EW10A motor. Geen vermogen bij koude motor 
Auteur Bericht
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 24 okt 2013 21:14
Berichten: 11
Auto: C5(X7) Break
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11639
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 170000
Kleur: grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Storing P1055 met EW10A motor. Geen vermogen bij koude motor
Ik heb deze C5(PH3) uit october 2008 net gekocht en juist met een "oudewetse" 2.0 injectie motor (EW10A) met het idee dat deze beter te onderhouden zou zijn als een nieuwer THP motor. Helaas blijkt dat in de praktijk wel mee te vallen.

Ik heb nu een storing erin zitten. Het laat zich het beste beschrijven als "Auto rijdt slecht of niet weg uit stilstand/ stationair draaien". Het lijkt er het meest op dat de auto verzuipt. Met mijn DS zou ik denken aan zwakke bobine, slechte contact punten of bougies vooral omdat als die warme is je het veel minder merkt.

De buurtgarage heeft een kapotte temperatuursensor en nokkenassensor vervangen maar dat maakt voor deze probleem niets uit. Hij stuurt mijn nu terug naar de verkoper waar ik nu een afspraak heb. Maar ik wil daar niet gelijk weer het riet in gestuurd worden dus ga ik zelf ook aan de slag.

Ik heb de auto met mijn Lexia uitgelezen en krijg op de motor 3 foutmelding:
P0571 Stop switches - de rem pedaal moet twee kanalen hetzelfde doorgeven maar geeft niets door op kanaal A. Dit zou de motor storings lamp moeten doen branden maar doet het niet. En zou last moet geven met de cruise control maar geeft geen probleem. Parkeer ik even.

P1693 Fault controlled engine starting and stopping control reception anomaly. Zegt motor is onverwacht uitgevallen. Ben ik wel mee eens. Parkeren.

P1055 Variable valve gear solenoid valve command - Ik heb een uurtje zitten kijken op service.citroen.nl maar kom deze foutmelding daar nergens tegen. Zowel de tekst en code komen niet voor in de citroen documentatie. Ik heb deze klep wel in de auto. Ik vindt op Google met "P1055 code citroen C5" dat dit fout "P1055 Bank 1 Camshaft Adjustment Short To B+" zou moeten zijn. Alleen vreemd dat mijn auto de code geeft maar dat die nergens in de documentatie terug te vinden is. Of zou de Lexia een heel ander auto zien als ik?
Dit lijkt wel wat. Deze motor blijkt variabele klep timing te hebben en dat werkt eventjes niet. Ik ga straks de schema nakijken en dan op de auto kijken of ik allicht iets aan de kabelboom kan zien of meten.

Mijn probleem is nu hoe waarschijnlijk is het dat de klep timing inderdaad de veroorzaker is en hoe hoeveel schade kan dat aanrichten. Ik kan mij zo voorstellen als de klep timing niet goed zit dat ik wel wat motor schade op kan lopen.

Ik heb nu met de verkopende garage afgesproken dat ik breng de auto over 10 dagen breng want dan kan ik het volgende nog wel mee rond rijden. Maar nu bedenk ik dit allemaal en vraag mij af of ik het niet beter nu weg moet brengen. Het is wel garantie werk maar in mijn ervaring is dat het slechtste is wat je kan hebben. Goed zelf meedoen helpt.

Heeft iemand ervaring met deze combinatie van foutcodes?

Ik lees ook dat dit soort storing door een kapotte de eerste lambdasensor kan komen. Lees je dat dan niet uit met een code P0130 t/m P0142? En heb ook iemand met een vergelijkbaar probleem gezien die een lekke uitlaatspruitstuk had waardoor de lambdasensor van slag raakte.

Dus dat kan ook maar deze vraag gaat vooral over hoe het kan dat ik P1055 uitlees met geloofwaardig symptomen maar dat net deze foutcode niet bij deze EW10A motor lijkt te horen.


19 jun 2020 13:33
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 24 okt 2013 21:14
Berichten: 11
Auto: C5(X7) Break
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11639
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 170000
Kleur: grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Storing P1055 met EW10A motor. Geen vermogen bij koude m
Huidige situatie
Inmiddels weer een maand verder en de auto staat alweer drie weken bij de garage zonder dat ze er veel verder mee komen. De verkoper heeft de auto uitgelezen en geconcludeerd dat de BSI mogelijk kapot is. Deze is opgestuurd naar een externe specialist die er na een week achter kwam dat er nog een BSI in zit die hij ook nodig had.
Bij het wegbrengen heb ik aangegeven dat de auto onregelmatig loopt als die koud is en soms helemaal stopt bij het wegrijden. Ik heb ook al een keer het altijd fijne geluid van ongesmeerde staal tegen staal gehad. Ik heb ooit eens een vastloper gehad met mijn DS en die klonk net zo. Hier was de verkoper niet zo onder de indruk van. Maar ik maak mij wel zorgen on de conditie van de motor.
Tot zover.

Mijn vraag/verzoek.
Ik heb hier hier ergens een bericht gelezen dat dit soort storingen bijna altijd de hydraulische klepstoters zijn. Er werd zelfs specifiek de voorbeeld van motor stopt ermee bij het weg rijden gegeven. Ik kan deze bericht alleen nergens meer terug vinden en hoop dat iemand hier op de forum het wel herkent. Of herkent iemand deze symptomen als zijnde kapotte hydraulische klepstoters. Ik wil het gebruiken om de verkoper aan te zetten om de motor in ieder geval nog te spoelen voordat ik het meeneem. Waarom zouden er tenslotte niet twee dingen zijn die kapot zijn?
Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen.


20 jul 2020 15:39
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Storing P1055 met EW10A motor. Geen vermogen bij koude m
Ik zou in dit geval (bij deze klacht) eerst beginnen met resetten van de adaptiewaarden. En daarna opnieuw de initialisatie procedure nauwkeurig uitvoeren.

Daarna kijken hoe het gaat.
Een motorflush kan geen kwaad, maar het is niet gezegd dat dit gaat helpen. Doe je de flush doe dan daarna ook (opnieuw) de initialisatie. Die is echt belangrijk.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


20 jul 2020 20:41
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 24 okt 2013 21:14
Berichten: 11
Auto: C5(X7) Break
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11639
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 170000
Kleur: grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Storing P1055 met EW10A motor. Geen vermogen bij koude m
Ik heb nu de auto weer terug nadat het een maand! bij de verkoper stond. Het bleek de BSI en een andere computer te zijn. Die zijn gerepareerd en nu lijkt alles het wel weer te doen. Een kapotte computer verklaart igg de gekke foutmeldingen.

Ik ben wel benieuwd waarom de klachten van een stel kapotte computers hetzelfde zijn als een kapotte hydraulische klep. Ik zou denken dat de nokkenas vast zit aan de krukas via de distributie riem en dat de computers er geen invloed op kunnen uitoefenen. Ik had namelijk wel precies de klachten die hieronder worden beschreven. Ik had ook heel kort bij het opstarten het lekkere geluid van staal op staal van een vastloper.

"De motor kan ook nog onregelmatig gaan lopen na de start en zelfs na een paar honderd meter uitvallen om daarna weer te gaan starten en dan normaal te gaan lopen. Het contact moet dan echt even uit. Flushen helpt vaak niet. De enige remedie is de klepstoter vervangen."

Wie heeft hier een idee over? Heeft de computer invloed op de werking van kleppen? En hoe werkt dat dan?


07 aug 2020 17:07
Profiel
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 04 aug 2017 11:44
Berichten: 2181
Woonplaats: Breda
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Storing P1055 met EW10A motor. Geen vermogen bij koude m
De variabele timing van de inlaatnokkenas is computergestuurd.

_________________
Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.


07 aug 2020 17:13
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 24 okt 2013 21:14
Berichten: 11
Auto: C5(X7) Break
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11639
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 170000
Kleur: grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Storing P1055 met EW10A motor. Geen vermogen bij koude m
Bedankt. Dat zou wel verklaren wat de P1055 foutmelding ertussen deed. Ik ga ervan uit dat de storing opgelost is. Ik zal gaan lezen hoe deze variable timing in zijn werk gaat.


08 aug 2020 14:31
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.