Auteur |
Bericht |
Ralph
|
 Probleem automaat.
Ergens in januari merkte ik als eerste bij koude motor een lompe 'bonk' bij het overschakelen van 1 naar 2. Bij warme motor was dit minder of verliep het schakelen 'zacht'. De garage heeft dit verholpen door het vervangen van kleppen/ventielen in de bak waardoor deze weer zachtjes opschakeld van 1 naar 2. Er zou ook net iets te weinig 'druk' in de bak hebben gezeten?
Omstreeks diezelfde periode merkte ik na een stevige rit op de Duitse Autobahn dat mijn automaat in 3e en 4e versnelling begon te slippen(-1-) met ongeveer 500-700 toeren. Je kunt er dan geen vol gas mee rijden, hij haalt de maximale snelheid simpelweg niet en al zou je het proberen dan zou de toerenteller al pogende in het rood uitkomen. Eenmaal slippend blijft de bak dit volhouden ook bij de gemiddeld rustige snelheden die hier toegelaten zijn, ook wanneer de motor afgezet en weer opnieuw gestart zou worden. Pas de volgende dag is het weer weg en gedraagt íe zich normaal.
-1- Voorbeeld. Je rijdt 140 constant en wilt naar 145, geeft wat gas bij en het eerste wat er gebeurt is dat de toerenteller 500-700 toeren oploopt. Zo gedraagt de bak zich niet onder normale omstandigheden.
Bij onze ochtend en avondspitsen gedraagt de automaat zich dus netjes (het toerental loopt niet ineens op bij aanraken gaspedaal). Maar ja, dan mag je al blij zijn wanneer je 110 rijdt.
Ik weet, het klinkt een beetje vaag allemaal maar hoop het zo goed mogelijk overgebracht te hebben. Het betreft een C5 comfort uit 2009, 2 ltr LPG, met 4-bak automaat en 36000 km. Alvast bedankt voor de reakties (mijn garage weet niet verder..).
|
03 apr 2010 08:28 |
|
 |
rene205
|
 Re: Probleem automaat.
[Edit Rene] Bericht gewist, berichten in louter hoofdletters zijn niet toegestaan[/edit Rene]
|
03 apr 2010 09:21 |
|
 |
Marc
V.I.P.
Geregistreerd: 21 aug 2007 20:06 Berichten: 2551 Woonplaats: Nijmegen
Auto: Toyota RAV4 Hybride
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
kilometerstand: 2k
Kleur: Midnight Blue
Naar boven
|
 Re: Probleem automaat.
Je hoeft niet zo te schreeuwen, hoor. (alles in hoofdletters). Dat komt een beetje, tja, hoe zal ik het zeggen......schreeuwerig over. Of heeft iemand met secondelijm je Caps-lock vastgeplakt ?
_________________ Groeten, Marc
|
03 apr 2010 09:49 |
|
 |
manny21479
|
 Re: Probleem automaat.
en het is een ph 1 uit 2009 
|
03 apr 2010 09:52 |
|
 |
Jalu
C5club Bikkel
Geregistreerd: 05 okt 2006 13:30 Berichten: 390 Woonplaats: Stadskanaal
Auto: Opel Vectra SW V-line
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Versnellingsbak: BVM5
Naar boven
|
 Re: Probleem automaat.
Als het daadwerkelijk om een nieuwe auto gaat zou ik er zelf helemaal niet over willen nadenken: naar de garage met dat ding, en los het maar op. Dat is één van de grootste voordelen van het kopen van een nieuwe auto...
|
03 apr 2010 10:58 |
|
 |
Ploffie
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 30 nov 2008 01:06 Berichten: 4116 Woonplaats: Enschede
Auto: C3 VTI 1.4 Exclusive
Opties: Zenith voorruit, kindertoetertje, Veringvrij.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 13000
Kleur: Gris Thorium
Naar boven
|
 Re: Probleem automaat.
rene205 schreef: MISSCHIEN KUNNEN ZE EEN NIEUWE BAK EN KOPPELING EN DRUKGROEP PLAATSEN Koppeling en drukgroep in een automaat? 
_________________ De testrijders van Citroën? Dat zijn wij zelf!
When I die, I want to go peacefully like my grandfather did, in his sleep... Not screaming and yelling, like the passengers in his car.
Mijn ex: C5 Break 2.0i 16V, Ligne Business, Gris Ferro uit 2006.
|
03 apr 2010 11:43 |
|
 |
viper
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 06 maart 2010 22:05 Berichten: 139
Auto: C5 2.0 16V Break Ligne Prestige
Opties: bluetooth carkit, TomTom
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 191000
Kleur: Zwart
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
 Re: Probleem automaat.
je staat hier niet op de markt hoor met dat geblabla 
_________________ Eenmaal Citrofiel, dan is overstappen moeilijk... Conclusie: Je bent verpest
|
03 apr 2010 15:18 |
|
 |
JHV
C5club Chief Executive
Geregistreerd: 11 okt 2007 11:21 Berichten: 2889
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
 Re: Probleem automaat.
Ralph, Wanneer in de 4e versnelling bij 140km/h eerst het toerental oploopt voordat de snelheid omhoog gaat, en je hebt een automaat, dat werkt de lock-up niet. Ik neem aan dat je bij die snelheid geen kick-down meer hebt bij de automatische 4bak. Er werd iets gezegd over fase 1, je auto komt uit 2009 en heeft 36000km gereden. Dan heb je geen fase 1, die zijn gebouwd tot 2004. Daarna kwamen fase 2 en 3.
rene205, wanneer dit bij een manuele bak geburd is er idd iets met je koppelingsplaten/drukgroep/vliegwiel/koppelingskabel. johan
|
03 apr 2010 15:25 |
|
 |
Ralph
|
 Re: Probleem automaat.
JHV schreef: Ik neem aan dat je bij die snelheid geen kick-down meer hebt bij de automatische 4bak.
Nee, geloof ik ook niet. Bedankt voor je reaktie!
|
03 apr 2010 17:41 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33528 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: Probleem automaat.
Bij 140 zou ik wel een kickdown verwachten als je je voet naar beneden vloert ...
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
|
04 apr 2010 12:39 |
|
 |
Ralph
|
 Re: Probleem automaat.
Yep, die kick down werkt nog bij 140 maar het haalt alleen niks uit met een 4-bak natuurlijk..
|
04 apr 2010 16:17 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: Probleem automaat.
Ik begrijp dat het een AL4 bak betreft.
Het geschetste probleem van het schakelen van 1 naar 2 bij lage temperaturen heeft te maken met de vulling van de klep die zorgt voor het inschakelen van de tweede versnelling, zoals je zelf ook al aangeeft zijn de kleppen vervangen.
Het andere probleem dat beschreven wordt kan diverse/meerdere oorzaken hebben. Daarover ga ik nu niet speculeren. In ieder geval zou ik het olieniveau als eerste nog controleren. Als het olieniveau niet correct is, (te hoog=vermogensverlies, warm lopen. te laag = veel slip traag schakelen) dan krijg je ook klachten
In ieder geval is het raadzaam naar de dealer te gaan, die kan al dan niet met ondersteuning van het Technisch Platform bekijken wat er aan de hand is. De AL4 bakken zijn er al vanaf 1998 dus kennis over deze bakken is inmiddels wel opgebouwd.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
04 apr 2010 16:42 |
|
 |
Ralph
|
 Re: Probleem automaat.
Het technisch platform heeft die bak 'online' al bekeken, die 'bonk' van 1 naar 2 (als ie koud was inderdaad ja!) is nu ook verdwenen. Mijn werd verteld dat de druk wat te laag zou zijn geweest en dat er een sensor en een klep vervangen zijn. Schakelen doet ie weer zoals het hoort. Mijn 2e klacht (het slippen van de automaat) is nog niet opgelost en ik heb het idee dat ie het steeds makkelijke doet dat doorslippen. Ik heb begrepen dat men met Citroen Nederland hierover kontakt opgenomen heeft, we wachten nu al een week op een reaktie. Speculeer er maar op los hoor..
|
04 apr 2010 17:55 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: Probleem automaat.
Als de bak veel slip heeft kan dat (als het olieniveau goed is) te maken hebben met de lockup van de koppelomvormer. Dit zou je kunnen controleren door te wachten tot de auto in een bepaalde versnelling staat. Daarna gas te geven precies zoveel dat de bak nog net niet terug schakelt. Kijk dan of het toerental onevenredig oploopt (slip). Daarna controleer je de remmende werking op de motor als je gas loslaat.
Als de slip toeneemt bij gasgeven zonder dat de bak schakelt EN ook de auto relatief slecht op de motor afremt (hierbij mag de bak wel terugschakelen) is de lockup verdacht.
Maar het blijft lastig om op afstand hier iets nuttigs over te zeggen.
En je blijft hoe dan ook afhankelijk van je dealer die het probleem moet oplossen. Dus zullen ze ook zelf diagnose moeten (laten) stellen. Ik weet dat echte probleemgevallen wel eens naar Autrans gaan.
ik begrijp goed dat dit vervelend is vooral omdat je zelf niets kunt met dit probleem en dus afhankelijk bent van anderen.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
05 apr 2010 20:56 |
|
 |
Ralph
|
 Re: Probleem automaat.
Zoveel gas hoef ik hiervoor niet te geven, een beetje is bij 140 al voldoende. Hij slipt dan echt 500-700 toeren door voordat de teller mee oploopt.
|
05 apr 2010 21:20 |
|
 |
|