Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
 Kleppendeksel THP C5 2010 zorgt voor olieverbruik? 
Auteur Bericht
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 05 feb 2011 15:43
Berichten: 25
Woonplaats: Groningen
Auto: C5 1.6 THP
Opties: Hyd vering
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 160000
Kleur: Thorium Gris


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Kleppendeksel THP C5 2010 zorgt voor olieverbruik?
Kom net terug van Garagist deze raad mij aan te overwegen nieuw kleppendeksel te kopen en monteren omdat deze de oorzaak zou zijn van olieverbruik. Nu kwam ik op het net een foto tegen dat iets van het inwendige van het kleppendeksel laat zien .Wie weet hier iets van en waarvoor diend het. Blow by klep?


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.


03 jul 2018 15:43
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58
Berichten: 13892
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: HYUNDAI TUCSON MX4 48V SHINE
Opties: trekkaak
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 621
Kleur: zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Kleppendeksel THP C5 2010 zorgt voor olieverbruik?
MEER INFORMATIE
Blow off valve's

Een blow off valve (ook wel BOV, dumpvalve of afblaasventiel genoemd) wordt gebruikt om de overdruk in een turbo of superchargersysteem kwijt te raken wanneer deze niet gebruikt wordt(gas los of overschakelen). Een blow off valve is een klep die op een van de drukslangen gemonteerd zit en op basis van een signaal(electronisch of vacuum) wordt geopend. Op dat moment stroomt de lucht naar buiten en ontstaat het al om bekende afblaasgeluid.

Een blow off valve is op zeker 98% van de turbo benzine motoren te monteren en ook op de meeste turbo diesels zijn er mogelijkheden om dit geluid te krijgen. Om te zien of wij standaard al een set voor uw auto leveren klik hier! Mocht er voor uw auto nog geen geschikte dumpvalve tussen staan lees dan verder of neem contact met ons op!

Bekijk ons aanbod

Waarom een blow off valve?

Een turbo maakt enorm hoge toerentallen (tot ruim 200.000 rpm) dus op het moment dat deze na belasting even niet gebruikt wordt heeft deze ook even de tijd nodig om weer in toeren terug te vallen. Als de gasklep zich sluit terwijl de turbo nog veel toeren maakt dan bouwt deze in een recordtempo een enorm hoge druk op tegen de gasklep. Deze druk kan dusdanig hoog zijn dat niet alleen slangen kapot springen maar zelfs de schoepen van de turbo zelf kapot slaan. Mocht dit gebeuren en er komen stukjes van de turbo in de motor dan kan dit er voor zorgen dat er niet alleen een nieuwe turbo maar ook een hele nieuwe motor nodig is.

Om te voorkomen dat dit gebeurt zijn bijna alle turbo benzine motoren uitgevoerd met een recirculatieklep of blow off valve. Deze werken veelal op basis van een verschildruk tussen voor- en na de gasklep. Wanneer dit verschil groter wordt(zoals bijvoorbeeld bij gas los of overschakelen) dan wordt de klep open getrokken en de turbo beschermt.

Een tweede reden voor een blow off valve is dat door het wegvallen van de tegendruk in de turboslangen de turbo minder weerstand ondervindt en daardoor ook makkelijker op toeren blijft. Na het opschakelen naar een volgende versnelling zal de turbo hierdoor ook sneller weer op toeren zijn waardoor de auto beter optrekt.

Voor en nadelen

Zoals al eerder vermeld is een blow off valve of recirculatieklep van groot belang voor het behoud van de turbo maar ook om de turbo beter op toeren te houden. Een verder voordeel specifiek voor de blow off valve is dat deze de lucht die door de turbo wordt opgewarmd naar buiten afblaast waardoor er minder warmte in het systeem blijft en minder warmte betekent meer vermogen! Daarnaast is ook het afblaasgeluid ook iets dat de ervaring van een turbo auto alleen maar versterkt.

Mechanisch gezien zitten er daarmee ook bijna alleen maar voordelen aan een blow off valve, desondanks zijn deze niet bij iedere auto probleemloos te installeren. Binnen het originele motormanagement wordt veelal gebruik gemaakt van een luchtmassameter om een deel van het mengsel op te berekenen. Wanneer een dumpvalve hier na wordt gemonteerd dan registreerd de luchtmassameter een hoeveelheid lucht waarvan deze verwacht dat die de motor in gaat, als dit dan niet gebeurt kunnen hier foutmeldingen door ontstaan. De ene motor is hier gevoeliger voor als de andere motor dus dit betekent niet direct dat een blow off valve bij deze modellen niet mogelijk is. In veel gevallen zijn deze storingen te voorkomen door een deel van de lucht naar buiten af te blazen en de rest te laten recirculeren. Om dit voor elkaar te krijgen is er de mogelijkheid om te werken zowel met de originele recirculatieklep en daarnaast een blow off valve maar er zijn ook speciale semi-open blow off valve's leverbaar.

Recirculatieklep

Standaard zijn de meeste turbo benzine motoren uitgevoerd met een bypassventiel of recirculatieklep. Deze kleppen doen hetzelfde als een dumpvalve maar in plaats van de lucht direct de atmosfeer in te blazen wordt de lucht terug de inlaatbuis in geblazen. Bij veel motoren is er een mogelijkheid om deze klep om te wisselen voor een dumpvalve die naar buiten blaast, bij andere modellen kan deze originele klep middels een adapter ook omgebouwd worden naar een blow off valve. In alle andere gevallen zal er voor de dumpvalve een nieuwe aansluiting gemaakt moeten worden. Voor diverse modellen zijn er ook afdichtpluggen verkrijgbaar wanneer de originele recirculatieklep verwijdert wordt.

Recirculatiekleppen hebben wij in 25mm en 32mm in het assortiment.

Diesel dumpvalves

De meeste dieselmotoren hebben geen gasklep, tijdens het overschakelen wordt de overdruk die in het systeem zit door de motor en de uitlaat afgevoerd. Een blow off valve heeft daarbij dan ook geen effect op de prestaties of de levensduur van de turbo. Om desondanks toch het afblaasgeluid te krijgen zijn hiervoor wel dumpvalve sets ontworpen. Deze sets werken op basis van het gaspedaal signaal en laten electronisch een klep openen wanneer het gaspedaal wordt losgelaten.

Bij Chargertech hebben wij 2 verschillende sets hier voor. Type 1 maakt gebruik van het electronische gaspedaal signaal(0-5V) en beslist bij een voldoende verschil in gaspedaal stand om de klep even open te zetten. Type 2 werkt met een schakelaar die achter het gaspedaal zit, wanneer het gaspedaal dan los gelaten wordt geeft deze ook een signaal waarop de dumpvalve even open gaat.

Bij modellen waarbij het gaspedaal signaal binnen het genoemde bereik valt adviseren wij altijd het eerste model, het tweede model is geschikt voor alle andere toepassingen.

De installatie van een diesel dumpvalve is niet volledig zonder risico's, de lucht die via de dumpvalve weg stroomt kan door het motormanagement gezien worden als valse lucht waardoor deze een storing kan geven. Een dumpvalve die daarnaast te lang open blijft staan kan ook voor extra slijtage aan de turbo zorgen omdat deze meer toeren gaat draaien. Het wordt dan ook geadviseerd om dit na installatie goed in de gaten te houden en de veerspanning in ieder geval niet te laag te maken.

Meer informatie?

Weet u niet precies welke dumpvalve het beste op uw wensen aan sluit, heeft u onze hulp nodig om een set samen te stellen of wilt u nog wat meer informatie? Wij horen het graag en helpen u met alle plezier verder!

RECENSIES
https://www.chargertech.nl/nl/blow-off- ... lve-s.html


03 jul 2018 15:54
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01
Berichten: 4028
Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Kleppendeksel THP C5 2010 zorgt voor olieverbruik?
Dit ziet er uit als een klepdeksel modificatie om te voorkomen dat er olie door overdruk in de carterventilatie bij de klepstelen terecht komt.

Een snellere fix is het vervangen van de achterste carterventilatieslang door 2 dopjes. Die veroorzaken dit probleem. Dan blijft de voorste carterventilatie over en die is voldoende. Deze komt niet uit bij de kleppen...

Goed te zien dat er ook Franse fixes zijn voor THP issues... Kennelijk spelen de problemen ook daar.

Kijk anders eens op de BJG site. Of wijs je garagist erop.
https://sites.google.com/view/bjgdiagno ... tartpagina

_________________

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding


03 jul 2018 18:15
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 05 feb 2011 15:43
Berichten: 25
Woonplaats: Groningen
Auto: C5 1.6 THP
Opties: Hyd vering
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 160000
Kleur: Thorium Gris


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Kleppendeksel THP C5 2010 zorgt voor olieverbruik?
Hee super ik ben weer een stuk verder,dacht dat het gewoon een dekseltje was voor de sier maar er zit dus meer achter/onder dus. Dank jullie voor deze info ga ik mee terug,de garagist wist er natuurlijk wel iets van maar nu weet ik het ook. Kennis is macht he!


04 jul 2018 08:59
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 03 dec 2016 10:54
Berichten: 375
Woonplaats: 030
Auto: Tourer 1.6 THP
Opties: Een decadent elektrisch bedienbare achterklep
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 275000
Kleur: Gris fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Kleppendeksel THP C5 2010 zorgt voor olieverbruik?
Dit is toch een pcv klep. Ter voorkoming van druk van de turbo die je carter in kan blazen.
Als die lek is blaast ie af door de voorste ventilatie met de nodige olie.


04 okt 2019 19:42
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.