Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

P1340
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=54&t=21037
Pagina 1 van 1

Auteur:  Alie [ 28 jun 2019 21:43 ]
Berichttitel:  P1340

Kan iemand iets over het volgende zeggen?
Met caravan en c5 van 2010 onderweg van Noord Nederland naar Luxemburg viel de c5 vrij snel in de noodloop. Uitgezet en opnieuw gestart, geen vermogensverlies meer opgemerkt. Wel bleef het controle lampje branden totdat ik in Luxemburg getankt had. Zelf computer uitgelezen: code P1340. Eigen garage gebeld, die adviseerde om de codes te resetten en als de code dan niet we optrad, zou er niet zoveel aan de hand zijn.
Hier in Luxemburg bij een citroen dealer laten resetten. Foutcode nog niet weer gezien, maar zij adviseren alle 4 bougies en (als ik het goed begrepen heb ) solenoids te vervangen, kosten 550 euro. Probleem zou gezeten hebben in cilinder 4. Doorrijden zou kunnen maar er zou een kans op meer schade zijn. Ik heb er zelf geen verstand van. Het was op de heenreis in elk geval geen lekker gevoel.
Wat te doen?
Alvast dank voor reacties.

Verstuurd vanaf mijn ONE A2003 met Tapatalk

Auteur:  BJG [ 28 jun 2019 22:43 ]
Berichttitel:  Re: P1340

P1340 duidt op een misfireprobleem bij cilinder 4.

Wat hiervan de oorzaak is geeft de foutcode niet aan. Toch zijn er wel meerdere mogelijke oorzaken.
Het vervangen van bougies (en ik vermoed bobines) is een soort van gok. De kans dat dit het probleem oplost is aanwezig, maar niet 100% zeker. En wat doe je als daarna het probleem opnieuw optreedt?
Ik noem deze werkwijze met een geleende term:throwing parts at the problem.
Ik heb er letterlijk mijn werk van gemaakt om hier tegen ten strijde te trekken.

Liever zou ik daarom zien dat er diagnose werd gesteld.
Bekijken van de bougies en een scoopbeeld maken van de ontsteking is niet lastig bij een THP, en geeft uitsluitsel over of dit de oorzaak is. Mits de kennis, en apparatuur aanwezig is.

Doorrijden met het probleem kan inderdaad katalysatorschade veroorzaken.
Verder rijden met onterecht vervangen bougies en bobines ook ;)

Auteur:  Alie [ 30 jun 2019 10:37 ]
Berichttitel:  Re: P1340

Bgj, dank voor de reactie. Ik wil zelf ook altijd graag een overtuigend bewijs van een defect, maar bij een storing die af en toe optreedt is dat vaak niet mogelijk, is mijn ervaring in de Electronica.
Ik begin nu wel te twijfelen of ik het hier zal laten repareren. Ik ga nog eens een stuk rijden en morgen mijn eigen garage nog maar eens bellen.

Verstuurd vanaf mijn ONE A2003 met Tapatalk

Auteur:  Alie [ 30 jun 2019 10:39 ]
Berichttitel:  Re: P1340

Bgj, waar ik niet begrijp, dat doorrijden met nieuwe bougies ook schade kan veroorzaken?

Verstuurd vanaf mijn ONE A2003 met Tapatalk

Auteur:  Menno [ 30 jun 2019 10:49 ]
Berichttitel:  Re: P1340

Omdat nergens is vastgesteld dat dit het probleem oplost ....

Auteur:  Alie [ 30 jun 2019 17:07 ]
Berichttitel:  Re: P1340

Menno, bedankt. Dan ligt het dus niet aan de nieuwe bougies maar nog steeds aan de nog niet gevonden oorzaak. Verkeerde gedachtegang van mij, zal wel de warmte zijn.
Vandaag nog een km of 50 gereden, zonder probleem.

Verstuurd vanaf mijn ONE A2003 met Tapatalk

Auteur:  Menno [ 30 jun 2019 17:22 ]
Berichttitel:  P1340

Hopen dat het zo blijft !!
Fijne vakantie ;-)

Auteur:  Alie [ 07 jul 2019 16:16 ]
Berichttitel:  Re: P1340

Om het verhaal even af te maken: er toch maar voor gekozen om het in Frankrijk te laten vervangen.
Zonder problemen weer thuis gekomen.
Iedereen bedankt voor het meedenken.

Verstuurd vanaf mijn ONE A2003 met Tapatalk

Auteur:  JW-C5 [ 08 jul 2019 00:21 ]
Berichttitel:  Re: P1340

Wat bedoel je met "het" te laten vervangen?

Groet,
JW

Auteur:  boes [ 08 jul 2019 17:07 ]
Berichttitel:  Re: P1340

neem aan de Bobine?

Auteur:  JW-C5 [ 08 jul 2019 17:36 ]
Berichttitel:  Re: P1340

Dan zou ik "hem" verwacht hebben... ;)

Groet,
JW

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/