Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
 3x "spook"melding Stop motortemperatuur te hoog! C5 X7 
Auteur Bericht
C5club Fan
C5club Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 aug 2018 20:41
Berichten: 65
Auto: C5 Tourer comfort
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 172000
Kleur: Donkergrijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht 3x "spook"melding Stop motortemperatuur te hoog! C5 X7
Vond dit topic die er op leek op het citroen forum:

https://www.citroen-forum.nl/forums/vie ... 5/#1634652

Jazeker! Het volgende dient zich aan:
Op de snelweg gisteren is de melding Stop! motortemperatuur te hoog! tot 3 x voorgekomen. Met het zweet in de bilnaad een geschikte plek zoeken, tuurlijk in de wegwerkzaamheden en geen vluchtstrook. Terwijl ik preventief met 60 op de snelweg sukkelde was de melding enkele minuten later weer weg... om een half uur later na doorrijden met 130 (ben alfa's gewend ;) ) op de cc weer voor te komen, en weer weg te zijn... en nog een keer.

De temperatuurmeter (en olietemp) hebben afgelopen maanden in de koude tijd altijd op 0 gestaan (heb de airco aan, dan blijft de fan draaien kwam ik achter, met airco uit loop de meter wel op). En hij dus 3x ineens in enkele seconden van niks opliep naar alle blokjes, en ook terug naar 0.

- De auto reed met melding niet anders, geen noodloop oid.
- Starten gaat altijd probleemloos (schijnt ook iets te zijn)
- Kachel werkt super om de thermostaat uit te sluiten
- De melding P0117 na uitlezen stond in het systeem. De ECU thuis gereset met mn CRPlus apparaat.
- vandaag is alle koelvloeistof in het systeem vervangen want dat zag bruin/zwart.
- waterpomp werkt prima zag ik aan de belletjes die nog meekwamen uit het systeem

De auto verbruikt ong 300 ml olie op de 10.000. Er is geen koelvloeistof in de olie en andersom. Koelvloeistof niveau daalt niet, was prima.

Is het verstandig om ook de sensor te vervangen? Fan slaat wel steeds netjes aan vandaag (heb de airco uit) bij 8 blokjes op de dash. Ik kijk het eerst even aan, maar mochten jullie ideeën hebben, en stel het komt weer voor, hoor ik graag alvast welke stappen jullie verder zouden ondernemen! Ik ben nl even uit mn ideeën...


29 apr 2019 15:57
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 3x
De omschrijving die bij P0117 hoort is belangrijk. Die luidt: signaal laag.
De Ecu heeft 0 Volt gezien op de signaaldraad. Gezien de schakeling van de temp. sensor (5V via voors hakelweerstand naar NTC) betekent dit een onderbreking in het circuit of een sluiting naar massa.

Deze kunnen beide veroorzaakt worden door de temperatuursensor, vooral als deze door zuur geworden koelvloeistof is aangetast en er kvs in is gekomen. Controleer ook de stekker en bedrading of er geen koelvloeistof te zien is. Dit kan door capilaire werking veel schade aanrichten in de kabelboom en motor ECU.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


29 apr 2019 22:47
Profiel
C5club Fan
C5club Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 aug 2018 20:41
Berichten: 65
Auto: C5 Tourer comfort
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 172000
Kleur: Donkergrijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 3x
Dank je, zat me door je post te bedenken dat er hier afgelopen weken een steenmarter al een paar auto's te pakken heeft gehad. Heb wel een anti martersysteem erin, maar zal de bekabeling ook toch eens langslopen.


30 apr 2019 17:44
Profiel
C5club Fan
C5club Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 aug 2018 20:41
Berichten: 65
Auto: C5 Tourer comfort
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 172000
Kleur: Donkergrijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 3x
Ik blijf het gek vinden dat zowel de olie- als vloeistof temp meters op 0 blijven staan sinds begin vorig jaar (met de airco aan, zodra ik die uit zet lopen beide wel op). Ook in de zomer.

Iemand hier ook ervaring mee?

De koelvloeistofsensor is vervangen, bekabeling is goed, en vandaag de waterpomp en multiriem gedaan. Auto rijdt verder dikke prima. Zoals gezegd geen startproblemen oid.

Oude waterpomp was achteraf nog prima, maarja, de boel ging toch los... apart systeem wel met een elektronisch spanwiel die buiten OP de multiriem draait, en aan de andere kant het aandrijfwiel vd waterpomp weer aandrijft. Was puzzelen maar je kan de boel ontspannen door aan het lipje te trekken van de elektronische regeleenheid vh spanwiel. Duurde even voordat ik dat doorhad dus schrijf het hier maar neer. Was niks over te vinden op internet.

Blijft over toch de thermostaat... denk ik? Maar wie weet het onderdeelnummer voor een 1.6 THP? Ik heb volgens mij de verkeerde besteld. Leek er niet op dus die durfde ik niet los te halen, anders kwam ik niet meer thuis.


30 jan 2020 23:09
Profiel
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 04 aug 2017 10:44
Berichten: 2181
Woonplaats: Breda
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 3x
Als zonder airco aan de wijzer van de KVS temperatuur ongeveer in het midden blijft staan is dat normaal. Als de zaak op 0 blijft met de airco aan gooit de airco op een of andere manier roet in het eten. De enige invloed die de airco normaliter heeft op het koelsysteem is een verhoging van de temperatuur omdat een deel van de koelcapaciteit van de radiateur weg is.
Ik zou dan de oorzaak zoeken in de bedrading.
Maar BJG weet vast meer hiervan.

_________________
Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.


31 jan 2020 00:12
Profiel
C5club Fan
C5club Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 aug 2018 20:41
Berichten: 65
Auto: C5 Tourer comfort
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 172000
Kleur: Donkergrijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 3x
Dank! De fan blijft draaien met airco aan en stopt als ik de airco uitzet. Hierna loopt de motor temp wel op (is digitaal dus heb geen wijzers) en gaat de fan weer draaien als hij de 90 passeert... Volgens mij wordt de boel te goed gekoeld met de airco aan?

Kwam net deze pagina tegen over de EP6 (THP) motor onderhoud: https://www.nomaallim.com/ep6-engine.html

Thermostaat:
https://www.nomaallim.com/replacing-the ... ngine.html

De thermostaat die ik heb gekocht lijkt volledig op die op deze pagina. Er wordt wel gezegd dat er een aanpassing is geweest met sensors en er nu ook een aparte kabel nodig is (die apart aangeschaft dient te worden)... Deze als voorbeeld: https://www.aliexpress.com/i/33051735674.html Die verder niet te vinden is maar dus wel bij ome ali.

Nou weet ik dus niet of die van mij al zo'n gemodificeerde thermostaat heeft :/ En in de auto gemonteerd lijkt ie een stuk kleiner en anders dan los. Maar vandaar ook mijn twijfels en dat ik het niet durfde.

En hier staat ook de waterpomp met wat ik bedoelde :D
https://www.nomaallim.com/ep6-water-pum ... ement.html


31 jan 2020 01:02
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 3x
Als ik dit zo lees heb je inderdaad een defecte thermostaat.

Of de modificatie (kabel) op deze auto nodig is kun je zelf wel zien. Op het thermostaathuis zitten twee stekkers. Als de stekkers van de auto daarop passen dan heb je dus geen verloopkabel nodig.
Is er een met een andere stekker dan is de verloopkabel nodig.

Het thermostaathuis kun je zelf vervangen, maar let wel op het juist ontluchten. Dat is wel belangrijk.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


01 feb 2020 10:54
Profiel
C5club Fan
C5club Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 aug 2018 20:41
Berichten: 65
Auto: C5 Tourer comfort
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 172000
Kleur: Donkergrijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 3x
Dank! Ik ga me er eens in verdiepen. Hoe moeilijk kan het tenslotte zijn... 6 slangen, 2 stekkers en 3 boutjes... :smt023


02 feb 2020 21:13
Profiel
C5club Fan
C5club Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 aug 2018 20:41
Berichten: 65
Auto: C5 Tourer comfort
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 172000
Kleur: Donkergrijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 3x
Ik heb het toch maar laten uitvoeren bij de citroen dealer na er nog een x zelf naar te hebben gekeken. Voelde niet goed... ( :lol: @ mijn positivo opmerking van 2 feb)

De thermostaat was broos en brak doormidden bij demontage. Intern 1 grote roestbende. Was wachten op autopech en een plas koelvloeistof onder de auto. Hij zat vast in de open positie. Wb motortemp te hoog spookmeldingen: hij heeft schijnbaar soms toch nog met moeite gedaan wat ie moest doen maar is volgens de monteur waarschijnlijk enkele keren in de bijna dichtstand blijven steken (temp te hoog) om daarna weer een tijd vast te blijven hangen in (half)open. Hij vond het iig een wonder dat ik geen pech heb gehad en zo bijna nog een jaar heb doorgereden. (sja, alfa's gewend he :D )

Er zit nu inderdaad een gemodificeerd thermostaathuis op met 2 stekkers in het huis ipv 1 (wat de oude thermostaat had): De temperatuursensor is van het thp blok naar het thermostaathuis verhuist. Op de oude sensorplek in het blok is een ontluchter geplaatst en de bekabeling moest worden aangepast. Beide citroen items (en heel anders dan de kabel op die link van ali!!! ).

Dit had ik echt zelf niet kunnen doen en raad het anderen ook af. De citroen monteur is er al 3 uur mee bezig geweest om dat ding uit die onmogelijke plek te krijgen en de aanpassingen te doen volgens citroen specificatie. Ik heb er met mn neus bovenop gestaan. Maar! De temperatuur doet het weer (zowel olie als koelvloeistof), de airco en verwarming doen het opeens 10x beter, de motor loopt nog soepeler, ondanks tekenen van interne vervuiling, en de auto zuipt opeens 1 op 12,8 dus scheelt zo al +- 1,5 km op een liter.


06 feb 2020 23:13
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 3x
Het is inderdaad wel een klusje, dat klopt. Dat je het afraadt zelf te doen snap ik ook.

Wat je zegt over de kabel verbaast mij wel. De kabel op ali is een verloop van de oorspronkelijke 4 polige stekker op het oude thermostaathuis, naar de aparte voor de temperatuur en de thermostaat na de modificatie. Dat zou gewoon moeten passen.

Je beschrijving van de toestand van de thermostaat geeft wel aan hoe belangrijk het is de koelvloeistof (zoals voorgeschreven) periodiek te controleren op ph en te verversen. Dat wat dus bijna niemand doet...

Fijn dat het probleem is opgelost.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


08 feb 2020 11:36
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.