Citroen C5 club forum https://www.c5club.nl/c5forum/ |
|
mijn eerste (grote) probleem https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=54&t=18699 |
Pagina 1 van 2 |
Auteur: | Frans 99 [ 14 maart 2017 17:01 ] |
Berichttitel: | mijn eerste (grote) probleem |
Vandaag even op de A31 180 km gereden. op de cc, niets aan het handje. Er besluit in de verte een auto te gaan inhalen, niets aan de hand. Ik druk op de pauze toets, en laat de bitch uitrollen. tijdens het uitrollen horen we een zacht plofje. Nadat de auto weer naar rechts gegaan is, druk ik weer op de pauze toets, nu wel wat aan het handje. Auto schakelt wel terug maar versnelt niet. Rustig door gereden, want je kan beter op 5min stranden dan op 25 min van huis. Thuis gekeken, en ik mis de kap over de appendage riem(riem over de dynamo /aircopomp), ook lekt zij nu olie (rechts voor) en ze heeft nog nooit gelekt. Ik ga zo de diagbox op haar loslaten, maar daar heb ik weinig hoop op ,omdat ik negens een melding van gehad heb. Ze rijdt verder normaal, alleen veel trager ![]() ![]() ![]() Zij maakt nu ook een ander geluid. Ik hoor het mijn vriendin niet. |
Auteur: | Xander [ 14 maart 2017 17:29 ] |
Berichttitel: | Re: mijn eerste (grote) probleem |
De riem zit er nog wel op? 1 van de turbo's misschien kapot? |
Auteur: | Menno [ 14 maart 2017 17:39 ] |
Berichttitel: | mijn eerste (grote) probleem |
Slang van het vacuum(turbo) ergens los geschoten ?? Ook vanwege het " plof " geluid ? |
Auteur: | Frans 99 [ 14 maart 2017 17:48 ] |
Berichttitel: | Re: mijn eerste (grote) probleem |
we hebben de codes P2279 en P0299 en P3008.lek na turbo komt overal boven drijven. Dus daar kan de olie ook vandaan komen. ![]() ![]() ![]() |
Auteur: | boes [ 14 maart 2017 18:04 ] |
Berichttitel: | Re: mijn eerste (grote) probleem |
Check de pers slang vanaf de turbo naar de inlaat. Als die los komt of scheurt, perst ze haar turbodruk onder de motorkap ipv in de inlaat. Geeft geen pdc maar wel een supertrage auto. Komt vrij vaak voor. Dat olieverlies klinkt wel ernstig....goed kijken en eventueel schoonmaken en nogmaals goed kijken waar het vandaan komt. Succez |
Auteur: | JW-C5 [ 14 maart 2017 19:05 ] |
Berichttitel: | Re: mijn eerste (grote) probleem |
Als een slang naar de intercooler losgeschoten/geploft is bij een van de aansluitingen daarop, kan daar olie vrijkomen. In andere draadjes is daar al vaker over gesproken, dat is geen reden tot paniek. Eerst dat maar even checken, lijkt me. Groet, JW |
Auteur: | boes [ 14 maart 2017 19:15 ] |
Berichttitel: | Re: mijn eerste (grote) probleem |
Klopt...maar dat kan (mag) nooit heel veel zijn. |
Auteur: | Frans 99 [ 16 maart 2017 09:56 ] |
Berichttitel: | Re: mijn eerste (grote) probleem |
Gisteren even naar de dealer geweest. Er was een slang losgeschoten, en deze is kosteloos weer vast gezet. Maar is dit service of hebben ze hem met de distrie riem vervangen niet goed vast gezet ?. Maar hij rijdt weer als vanouds, met het bekende geluid. Op weg naar huis kreeg ik wel de melding kans op verstopping roetfilter met het service lampje. Deze gingen beide uit met gas loslaten en kwamen weer terug met gas geven, bijna thuis waren ze uit en bleven ze uit. straks naar mijn werk en maar afwachten wat er dan gebeurd.(ze zullen wel uitblijven) ![]() ![]() ![]() |
Auteur: | Ccinq [ 16 maart 2017 13:37 ] |
Berichttitel: | Re: mijn eerste (grote) probleem |
Gelukkig geen grote ellende dus. Enig idee welke slang? |
Auteur: | JW-C5 [ 16 maart 2017 13:43 ] |
Berichttitel: | Re: mijn eerste (grote) probleem |
Frans 99 schreef: ........ Thuis gekeken, en ik mis de kap over de appendage riem(riem over de dynamo /aircopomp), ook lekt zij nu olie (rechts voor) en ze heeft nog nooit gelekt. ........ Hoe zit het daarmee? Is die kap nog ergens gevonden, of zit er nu een nieuwe op? En die olie, kwam die inderdaad uit de intercooler? Groet, JW |
Auteur: | BJG [ 16 maart 2017 20:15 ] |
Berichttitel: | Re: mijn eerste (grote) probleem |
Dat is vast de turboslang geweest. Daar kan ook de melding van het roetfilter door worden veroorzaakt. Inderdaad moet die slang los bij het monteren van de distributieriem ![]() |
Auteur: | boes [ 16 maart 2017 20:22 ] |
Berichttitel: | Re: mijn eerste (grote) probleem |
Dat gaf ik ook al aan.... Daar hoeft ze toch niet voor naar de garage? Voortaan gewoon even zelf de kap open gooien! |
Auteur: | Iceman [ 16 maart 2017 21:55 ] |
Berichttitel: | Re: mijn eerste (grote) probleem |
@boes Met een V6 in het vooronder is het heel erg lastig kijken vanaf de bovenkant. Het motorruim ligt zo ongelofelijk vol, als je dus niet weet waar je moet kijken ga je het langs boven echt niet vinden. Edit: Ter info: de distributie wissel heeft een doorloop tijd van 9 uur. Greetz Iceman ![]() |
Auteur: | willy4 [ 16 maart 2017 22:15 ] |
Berichttitel: | Re: mijn eerste (grote) probleem |
hier staat 5,5 uur ,de tekeningen moet ik er apart bij doen Montagehandleiding Getande riem uit-/inbouwen Standaard CITROËN; C5 III (RD_); 3.0 HDi 240; kW: 177 OPMERKING Motor alleen aan het krukastandwiel in draairichting draaien. Krukas- en nokkenastandwiel mogen bij verwijderde getande riem niet verdraaid worden. De getande riem mag niet met olie of koelvloeistof in aanraking komen! Afstelwerkzaamheden aan de getande riem alleen bij koude motor uitvoeren. Radiocode noteren. Minpool van de accu losnemen. Achterklep open laten. Het wordt aanbevolen de multiriem/V-snaar na demontage niet opnieuw te gebruiken, maar altijd te vervangen! Benodigd speciaal gereedschap 4peu03006p000087.jpg Motorophangkabel OE (0195-N) 4peu03006p000086.jpg Centreerpen(nen) OE (0195-K) 4cit03006p000003.jpg Bevestigingsklem(men) OE (0189-K) 4peu03006p000085.jpg Blokkeerpen(nen) nokkenas OE (0195-H) 4cit03006p000021.jpg Afsluitstop(pen) OE (0188-T) 4peu03006p000144.jpg Tang OE (4145-T) Benodigde tijden/aanhaalmomenten Richttijd Getande riem vervangen 5,50 h Aanhaalmomenten Zelfborgende bouten en moeren moeten in principe altijd vernieuwd worden. Trillingsdemper (1) (zie afbeelding 1) 210 Nm Steun(en) (2) (3) (zie afbeelding 1) Moer(en) 60 Nm; Bout(en) 60 Nm Motorophanging (7) (zie afbeelding 1) op carrosserie 28 Nm; aan motorsteun 60 Nm; aan motorsteun, Moer(en) 65 Nm; Steun 60 Nm Motorsteun (9) (zie afbeelding 1) 82 Nm Bout(en) van nokkenastandwielen (2) (zie afbeelding 3) Nieuwe bout(en) gebruiken. Inlaatnokkenastandwiel Wiel 23 Nm; Centrale bout 80 Nm + 90° Bout(en) van nokkenastandwielen (2) (zie afbeelding 3) Nieuwe bout(en) gebruiken. Uitlaatnokkenaswiel Wiel 23 Nm; Centrale bout 80 Nm + 90° Distributieriemkap onder (zie afbeelding 4) 9 Nm Poelie water/koelvloeistofpomp (zie afbeelding 4) 25 Nm Bout(en) van trillingsdemper (zie afbeelding 4) 210 Nm Bout(en) van spanrol (1) (zie afbeelding 5) 26 Nm Distributieriemkap boven 9 Nm Uitbouwen: Getande riem van motorbesturing : Minpool van de accu losnemen. Motorafdekking verwijderen. Onderste motorafdekking(en) verwijderen. Wiel rechtsvoor verwijderen. Wiel rechtsvoor verwijderen. Koelsysteem aftappen. Klem(men) losdraaien. Tang OE (4145-T) Uitlaatgasrecirculatiebuis uitbouwen. Brandstofleiding(en) met doppen afsluiten. OE (0188-T) Stekker van koelvleoistoftemperatuursensor losmaken. Koelvloeistofslang verwijderen. Bevestiging(en) koelvloeistofslang verwijderen. Kabelboom verwijderen. Multiriem/V-snaar verwijderen. Motorophangkabel(s) aan motor bevestigen. Motorophangkabel OE (0195-N) Motor met een geschikte werkplaatskraan zekeren. Trillingsdemper verwijderen. (1) Moer(en) van steun verwijderen. (2) Bout(en) van steun verwijderen. (3) Steun(en) uitbouwen. (4) Bout(en) van bevestigingsbeugel verwijderen. (5) Bevestigingsbeugel verwijderen. (6) Bout(en) van motorsteun verwijderen. (7) Motorsteun uitbouwen. (8) Bout(en) van motorsteun verwijderen. (9) Motorsteun verwijderen. (zie afbeelding 1) Distributieriemkap boven verwijderen. afbeelding 1 2peu03006p000143.jpg 1 Trillingsdemper 2 Moer(en) van steun(en) 3 Bout(en) van steun 4 Steun(en) 5 Bout(en) - bevestigingsbeugel 6 Bevestigingsbeugel 7 Bout(en) van motorsteun 7 Motorophanging 9 Bout(en) van motorsteun 10 Motorsteun ) Motor in fixeerstand brengen. Katalysator(en) verwijderen. Afsluitstop(pen) op motorblok verwijderen. Centreerpen(nen) in vliegwiel aanbrengen. (1) Centreerpen(nen) OE (0195-K) (zie afbeelding 2) afbeelding 2 2cit03006p000145.jpg 1 Centreerpen(nen) Blokkeerpen(nen) nokkenas plaatsen. (1) Blokkeerpen(nen) nokkenas OE (0195-H) (zie afbeelding 3) afbeelding 3 2peu03006p000088.jpg 1 Blokkeerpen(nen) nokkenas 2 Bout(en) van nokkenastandwielen Poelie voor koelvloeistofpomp verwijderen. (1) Krukaspoelie verwijderen. (2) Distributieriemkap onder verwijderen. (3) (zie afbeelding 4) afbeelding 4 2peu03006p000145.jpg 1 Poelie water/koelvloeistofpomp 2 Krukaspoelie 3 Distributieriemkap onder Bout(en) van spanrol losdraaien. (1) Getande riem verwijderen. (zie afbeelding 5) Bout(en) van nokkenastandwielen losmaken. (2) (zie afbeelding 3) Krukas- en nokkenastandwiel mogen bij verwijderde getande riem niet verdraaid worden. afbeelding 5 2peu03006p000082.jpg 1 Bout(en) van spanrol 2 uitsparing 3 Referentiemerkteken(s) Inbouwen: Getande riem van motorbesturing : Spanrol en omlooprol controleren, indien nodig vervangen. Getande riem op het krukastandwiel plaatsen en met de bevestigingsklem bevestigen. OE (0188-K) Bout(en) van nokkenastandwielen handvast aandraaien. (2) Nokkenastandwielen met de wijzers van de klok mee tegen de aanslag draaien. Opmerking(en) : Nokkenastandwiel op gangbaarheid controleren. (zie afbeelding 3) Getande riem beginnend bij het krukastandwiel tegen de wijzers van de klok in monteren. ( Looprichting van getande riem controleren. ) Opmerking(en) : Indien nodig nokkenastandwiel iets tegen de wijzers van de klok in draaien. De verschil mag niet meer dan één tandbreedte bij het nokkenaswiel bedragen. Bevestigingsklemmen verwijderen. OE (0188-K) Spanrol tegen de wijzers van de klok in draaien tot de uitsparing met het referentiemerkteken in lijn staat. (2 ) (3) Bout(en) van spanrol vastdraaien. (1) (zie afbeelding 5) Bout(en) van nokkenastandwielen vastdraaien. (2) Blokkeerpen(nen) nokkenas verwijderen. (1) (zie afbeelding 3) Centreerpen(nen) in vliegwiel verwijderen. (1) (zie afbeelding 2) Motor acht omwentelingen in draairichting draaien. Motor in fixeerstand brengen. Centreerpen(nen) in vliegwiel aanbrengen. (1) (zie afbeelding 2) Blokkeerpen(nen) nokkenas plaatsen. (1) Een bout van het nokkenastandwiel verwijderen en controleren of de bouten zich niet tegen de aanslag van de sleufgaten bevinden, anders moet de getande riem opnieuw worden gemonteerd. (2) (zie afbeelding 3) Controleren of het referentiemerkteken en de uitsparing van de spanrol op in lijn liggen. (2) (3) (zie afbeelding 5) Blokkeerpen(nen) nokkenas verwijderen. (1) (zie afbeelding 3) Centreerpen(nen) in vliegwiel verwijderen. (1) (zie afbeelding 2) Verdere montage in omgekeerde volgorde van het uitbouwen. Multi-riem/V-snaar opleggen. Inspuitbegin statisch controleren, indien nodig afstellen. Koelsysteem vullen. Koelsysteem ontluchten. Radio decoderen en snelkeuzetoetsen programmeren. Motor starten en op werking controleren. Foutcodegeheugen uitlezen. Proefrit uitvoeren. Getande riemvervanging registreren. Uitbouwen: Getande riem van hogedrukpomp : Minpool van de accu losnemen. Luchtfilterhuis verwijderen. Luchtaanzuigslangen verwijderen. Laadluchtslang verwijderen. Kabelboomgeleider verwijderen. (2) Bedrading losmaken. (1) Distributieriemkap verwijderen. (3) (zie afbeelding 6) afbeelding 6 2peu03006p000090.jpg 1 Leiding(en) 2 Kabelboomgeleider 3 Distributieriemkap Bout(en) van spanrol losdraaien. (1) Spanrol met geschikt werktuig blokkeren. Bout(en) van spanrol verwijderen. (1) Spanrol verwijderen. (2) Getande riem verwijderen. (3) (zie afbeelding 7) afbeelding 7 2peu03006p000089.jpg 1 Bout(en) van spanrol 2 Spanrol 3 Getande riem Inbouwen: Getande riem van hogedrukpomp : Bij vervanging van de getande riem moet de spanrol worden vervangen. Getande riem monteren. (3) Spanrol monteren. (2) Bout(en) van spanrol monteren. (1) Borgpen(nen) van spanrol verwijderen. (zie afbeelding 7) Verdere montage in omgekeerde volgorde van het uitbouwen. Multi-riem/V-snaar opleggen. Inspuitbegin statisch controleren, indien nodig afstellen. Radio decoderen en snelkeuzetoetsen programmeren. Motor starten en op werking controleren. Foutcodegeheugen uitlezen. Proefrit uitvoeren. Getande riemvervanging registreren. © by TecAlliance GmbH |
Auteur: | Iceman [ 16 maart 2017 22:25 ] |
Berichttitel: | Re: mijn eerste (grote) probleem |
Succes Greetz Iceman ![]() |
Pagina 1 van 2 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |