Citroen C5 club forum https://www.c5club.nl/c5forum/ |
|
Montage cilinderkop - volgorde en aandraaimomenten/hoeken https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=54&t=18222 |
Pagina 1 van 1 |
Auteur: | roelbouwman [ 27 okt 2016 20:35 ] |
Berichttitel: | Montage cilinderkop - volgorde en aandraaimomenten/hoeken |
Ik ga morgen mijn schoongemaakte en van nieuwe klepsteelpakkingen voorziene cilinderkop ophalen en weer terug monteren. Nu heb ik uit een aantal bronnen de volgorde en aanhaalmomenten gehaald. Daaruit haal ik de volgende procedure: 1. Eerst alle kopbouten, behalve de twee meest linkse, tot 30Nm aanhalen 2. De twee meest linkse aanhalen tot 25Nm 3. Achterste bout tot 15Nm aanhalen 4. Kopbouten nahalen met 90 graden Volgorde: - intake - 11 - 08 04 01 05 09 12 - 07 03 02 06 10 - exhaust - 5. Bout aan achterzijde nahalen met 90 graden 6. Twee meest linkse bouten aanhalen tot 30 Nm Elders vind ik echter tegenstrijdige info: Namelijk: - 30Nm voor de achterste bout, niet meer nahalen. - 15Nm voor de meest twee linkse bouten - Twee maal 90 graden nahalen voor alle kopbouten, inclusief de twee linkse. Wat is het? Is er iemand met toegang tot de Citroen documentatie? Om precies te zijn document B1DG0142P0. |
Auteur: | willy4 [ 27 okt 2016 20:41 ] |
Berichttitel: | Re: Montage cilinderkop - volgorde en aandraaimomenten/hoeke |
ben je hier iets mee ![]() Omschrijving Waarde Eenheid Opmerking Motoroliedruk 1.7±0.3/Stationair BAR/TPM Motoroliedruk 1.8±0.3/1000 BAR/TPM Motoroliedruk 2±0.3/2000 BAR/TPM Motoroliedruk 2.6±0.3/3000 BAR/TPM Motoroliedruk 3.5±0.3/4000 BAR/TPM Inlaatklepspeling Hydraulisch MM Uitlaatklepspeling Hydraulisch MM Aanhaalmoment (Gloei)Bougies 23 NM Aanhaalmoment Kleppendekselbout 9 NM/° Verzenden Aanhaalvolgorde Cilinderkopbouten Nieuwe Bouten Gebruiken Aanhaalmoment Kopbout Fase 1 30 NM/° Bouten: 1-10 Aanhaalmoment Kopbout Fase 2 15 NM/° Bouten: 11-12 Aanhaalmoment Kopbout Fase 3 25 NM/° Bout: 13 Aanhaalmoment Kopbout Fase 4 +90° NM/° Bouten: 1-12 Aanhaalmoment Kopbout Fase 5 +90° NM/° Bouten: 1-12 Aanhaalmoment Kopbout Fase 6 +30° NM/° Bout: 13 Verzenden Aanhaalmoment Nokkenaslagerkap 10 NM/° Verzenden Beschrijving De-/Montage Distributie Controle En Afstelling Distributieketting Verzenden Beschrijving De-/Montage Distributie Uit- En Inbouwen Distributieketting Aanhaalmoment Nokkenastandwiel 20 NM/° Fase 1 Inlaatnokkenas Aanhaalmoment Nokkenastandwiel +180° NM/° Fase 2 Inlaatnokkenas Aanhaalmoment Nokkenastandwiel 20 NM/° Fase 1 Uitlaatnokkenas Aanhaalmoment Nokkenastandwiel +90° ±5° NM/° Fase 2 Uitlaatnokkenas Aanhaalmoment Distr. Kettingspan. 85 NM/° Aanhaalmoment Krukaspoelie 50 NM/° Fase 1 Nieuwe Bout Gebruiken Aanhaalmoment Krukaspoelie +180° NM/° Fase 2 Aanhaalmoment Krukaspoelie 28 NM/° Poelie Boutjes |
Auteur: | willy4 [ 27 okt 2016 20:42 ] |
Berichttitel: | Re: Montage cilinderkop - volgorde en aandraaimomenten/hoeke |
Omschrijving Waarde Eenheid Opmerking Aanhaalmoment (Gloei)Bougies 23 NM Aanhaalmoment Kleppendekselbout 9 NM/° Verzenden Aanhaalvolgorde Cilinderkopbouten Nieuwe Bouten Gebruiken Aanhaalmoment Kopbout Fase 1 30 NM/° Bouten: 1-10 Aanhaalmoment Kopbout Fase 2 15 NM/° Bouten: 11-12 Aanhaalmoment Kopbout Fase 3 25 NM/° Bout: 13 Aanhaalmoment Kopbout Fase 4 +90° NM/° Bouten: 1-12 Aanhaalmoment Kopbout Fase 5 +90° NM/° Bouten: 1-12 Aanhaalmoment Kopbout Fase 6 +30° NM/° Bout: 13 Verzenden Aanhaalmoment Nokkenaslagerkap 10 NM/° Aanhaalmoment Inlaatspruitstuk 20 NM/° Aanhaalmoment Uitlaatspruitstuk 20 NM/° Verzenden Beschrijving De-/Montage Distributie Controle En Afstelling Distributieketting Verzenden Beschrijving De-/Montage Distributie Uit- En Inbouwen Distributieketting Aanhaalmoment Nokkenastandwiel 20 NM/° Fase 1 Inlaatnokkenas Aanhaalmoment Nokkenastandwiel +180° NM/° Fase 2 Inlaatnokkenas Aanhaalmoment Nokkenastandwiel 20 NM/° Fase 1 Uitlaatnokkenas Aanhaalmoment Nokkenastandwiel +90° ±5° NM/° Fase 2 Uitlaatnokkenas Aanhaalmoment Distr. Kettingspan. 85 NM/° Aanhaalmoment Krukaspoelie 50 NM/° Fase 1 Nieuwe Bout Gebruiken Aanhaalmoment Krukaspoelie +180° NM/° Fase 2 Aanhaalmoment Krukaspoelie 28 NM/° Poelie Boutjes Verzenden Aanhaalmoment Hoofdlagerkap 30 NM/° Fase 1 Aanhaalmoment Hoofdlagerkap +150° NM/° Fase 2 Aanhaalmoment Drijfstanglagerkap 5 NM/° Fase 1 Aanhaalmoment Drijfstanglagerkap 15 NM/° Fase 2 Aanhaalmoment Drijfstanglagerkap +130° NM/° Fase 3 Aanhaalmoment Vliegwiel 8 NM/° Fase 1 Aanhaalmoment Vliegwiel 30 NM/° Fase 2 Aanhaalmoment Vliegwiel +90° NM/° Fase 3 Aanhaalmoment Carterpanbouten 12 NM/° Aanhaalmoment Motorolieaftapplug 30 NM/° Aanhaalmoment Waterpomp 9 NM/° Aanhaalmoment Waterpomp 8 NM/° Poelie Boutjes Aanhaalmoment Drukgroepbout 20 NM/° Verzenden Beschrijving Wielophanging Voorzijde Verzenden Beschrijving Wielophanging Achterzijde Aanhaalmoment Wielbout 90 NM/° Aanhaalmoment Wielbout 100 NM/° Stalen Wielen Aanhaalmoment Naafmoer Voor 325 NM/° Aanhaalmoment Naafmoer Achter 250 NM/° Aanhaalmoment Stuurwielmoer 33 ±3 NM/° Loctite Aanbrengen Aanhaalmoment Remzadel/Fusee Voor 115 NM/° Nieuwe Bouten Gebruiken Aanhaalmoment Remzadel/Fusee Acht. 108 NM/° Nieuwe Bouten Gebruiken Aanhaalmoment Remklauw/Zadel Voor 29 NM/° Nieuwe Bouten Gebruiken Trw Aanhaalmoment Remklauw/Zadel Voor 27 NM/° Nieuwe Bouten Gebruiken Teves Aanhaalmoment Remklauw/Zadel Acht. 28 NM/° Nieuwe Bouten Gebruiken Trw Aanhaalmoment Remklauw/Zadel Acht. 35 NM/° Nieuwe Bouten Gebruiken Teves Aanhaalmoment Remschijf 6 NM/° Verzenden Afbeelding Remmen Trw Voorzijde Verzenden Afbeelding Remmen Teves Voorzijde Verzenden Afbeelding Remmen Trw Achterzijde Verzenden Afbeelding Remmen Teves Achterzijde |
Auteur: | roelbouwman [ 27 okt 2016 20:46 ] |
Berichttitel: | Re: Montage cilinderkop - volgorde en aandraaimomenten/hoeke |
Top! Heel erg bedankt! Ik had inderdaad al meer bronnen die twee maal 90 graden aangaven. En inderdaad geen hoek op de achterste bout. Dat komt overeen met wat jij postte, al staat hier dan nog een extra hoek van 30 graden bij de achterste bout. |
Auteur: | willy4 [ 27 okt 2016 20:51 ] |
Berichttitel: | Re: Montage cilinderkop - volgorde en aandraaimomenten/hoeke |
moet je tekeningen ook hebben |
Auteur: | willy4 [ 27 okt 2016 21:09 ] |
Berichttitel: | Re: Montage cilinderkop - volgorde en aandraaimomenten/hoeke |
dat heb ik ook nog , tekeningen heb ik ook nog CONTROLE EN AFSTELLING DISTRIBUTIEKETTING. OVERZICHT AANHAALMOMENTEN - (1) bevestigingsbouten (frictieschijf koelvloeistofpomp) : 9 Nm. - (2) bougie: 23 Nm. - (3) bovenste kettinggeleider: 9 Nm. - (4) bout van inlaatnokkenastandwiel: 20 Nm + 180°. - (5) bout van uitlaatnokkenastandwiel: 20 Nm + 90°. - (6) bovenste bevestigingsbout vaste geleider: 25 Nm. - (7) onderste bevestigingsbouten van de distributiegeleiders: 24 Nm. - (8) distributiekettingspanner: 85 Nm. - (9) krukaspoelie aan krukasflens: 28 Nm. - (10) krukasbout: 50 Nm + 180°. - (11) bevestigingsbouten aansturing elektroklep distributie: 9 Nm. Benodigd gereedschap: - blokkeer- en afstelgereedschap inlaatnokkenas (0197-A2). - blokkeer- en afstelgereedschap uitlaatnokkenas(0197-A1). - bevestigingsbout van blokkeergereedschappen (A). - gereedschap voor tegenhouden van de distributieketting (0197-E). - blokkeerpen krukas (0197-BZ). - dummy distributiekettingspanner (0197-M). - hellingshoekmeter (1376-A). - blokhaak (Type SAM E100). - momentschroevendraaier (Type Facom A.301MT). CONTROLEPROCEDURE VOOR AFSTELLING DISTRIBUTIEKETTING (stappenplan): A- verwijderen afdekkingen en klepdeksel. B- controle van de blokkering van de poelie van de nokkenasverstelling. C- controle positie van krukas. D- meting van de afstelhoek van de inlaatnokkenas met behulp van de hellingshoekmeter [1376-A] : - correcte afstelling : Monteer het kleppendeksel.(ga naar stap F) - afstelling niet correct : Controle van de kettinglengte (ga naar stap E). E- meting van de kettinglengte : voorbereidingen: E.1: verwijderen van de bouten van de nokkenaspoelies. E.2: verwijderen distributiekettingspanner. E.3: montage van dummy-spanner voor de distributieketting. - kettinglengte in orde: ga verder naar procedure "AFSTELLING DISTRIBUTIE". (zie verderop in dit document). - kettinglengte niet in orde: ga naar de procedure "UIT - EN INBOUWEN DISTRIBUTIEKETTING" en vervang de aangegeven onderdelen. (zie apart document in Autotools). F- aanbrengen kleppendeksel. A. VERWIJDEREN - zet de auto op een tweekoloms hefbrug. - maak de accukabels los. - verwijder het rechter voorwiel. - verwijder de bescherming onder de motor. - verwijder de spatplaat rechtsvoor. - verwijder het kleppendeksel. B. CONTROLE VAN DE BLOKKERING VAN DE POELIE VAN DE NOKKENASVERSTELLING - draai de motor 2 omwentelingen rechtsom aan de krukasbout om de nokkenasverstelling te blokkeren. LET OP : draai de motor niet rond via de nokkenassen. OPMERKING : de nokkenasverstelling is vergrendeld als het tandwiel tegelijk met de nokkenas ronddraait. Controleer of de nokkenasverstelling geblokkeerd blijft en verbonden is met de nokkenas door de nokkenas enigszins in de 2 richtingen te bewegen (bij "B"). Zo niet, beweeg dan de inlaatnokkenas linksom in de richting van de pijl (bij "C") tot aan de inwendige aanslag van de nokkenasverstelling (bij "A") (= maximaal 35°). OPMERKING : Als een mechanische vergrendeling van de nokkenasversteller niet mogelijk is; vervang de nokkenasversteller (Nokkenasversteller gezien vanaf distributiezijde). C. CONTROLE POSITIE KRUKAS. LET OP : Als de motor is geblokkeerd, bevinden de zuigers zich halverwege. Verwijder: de 2 bougies (zie "D"). Draai de krukas rechtsom aan de krukasbout tot de blokkeerstand van het vliegwiel is bereikt. De afgeronde zijde van het referentievlak ("E") van de nokkenassen moet naar beneden wijzen. LET OP : Controleer of de zuigers halverwege staan met behulp van 2 meetdraden met dezelfde lengte Gebruik bijvoorbeeld een lasdraad.(zie D); de draden moeten even veel uitsteken. Plaats de blokkeerpen van de krukas (0197-BZ) in het gat (bij "F") die zich op het krukashuis bevindt. Breng de blokkeerpen in het vliegwiel aan (bij "F"). Controleer of de krukas goed is geblokkeerd door te proberen of de krukasbout rechtsom en linksom te draaien is; Gebruik hiervoor een geschikte sleutel. LET OP: Als het gat voor de blokkeerpen wordt gepasseerd, draai dan NOOIT terug; draai nogmaals 2 motoromwentelingen RECHTSOM. D. METING VAN DE AFSTELHOEK VAN DE INLAATNOKKENAS Meten A : Plaats de blokhaak type SAM E100 op de cilinderkop tussen de lagerkap van de inlaatnokkenas en de lagerkap van de uitlaatnokkenas van cilinder nummer 1. (cilinder 1 is aan de vliegwielzijde). Plaats de hellingshoekmeter (1376-A) op de blokhaak en ijk de meter door op de knop "Calibrate" te drukken. Meten B : Kantel de hellingshoekmeter en de blokhaak 90° rechtsom en druk het geheel tegen het verticale vlak van de markeringsnok van de inlaatnokkenas (bij "G"). LET OP : Wijzig het referentiepunt niet; draai de hellingshoekmeter met de blokhaak niet in tegengestelde richting. Lees de gemeten hoek af : - nieuwe motor 10 000 km : (87.9°- 90.5°) Als de meting niet binnen de hierboven weergegeven waarden valt, is de afstelling niet in orde ; Ga naar stap E: "Meting van de kettinglengte". Als de meting binnen de hierboven weergegeven waarden valt, is de afstelling in orde; Verwijder de blokkeerpen uit het vliegwiel; Ga verder met montage van de onderdelen. LET OP: volg de aanwijzingen voor het aanbrengen van het kleppendeksel. (stap F"AANBRENGEN KLEPPENDEKSEL") - "C" (= hoek vervroeging): de op de hellingshoekmeter afgelezen waarde is niet gelijk aan de daadwerkelijke hoek. - "D" (= haakse hoek): de op de hellingshoekmeter afgelezen waarde is gelijk aan de daadwerkelijke hoek. - "E" (= hoek verlating): de op de hellingshoekmeter afgelezen waarde is niet gelijk aan de daadwerkelijke hoek. Als het middelpunt "D" is overschreden: - de hellingshoekmeter geeft de waarde in tegengestelde richting aan. - de richting van het aflezen van de waarde is omgekeerd. - de richting van de pijlen is omgekeerd. Daadwerkelijke hoek "E" = 180° - Afgelezen waarde "E"°. Voorbeeld: daadwerkelijke hoek "E" = 180° - 89° = 91°. E. METING VAN DE KETTINGLENGTE E.1. VERWIJDEREN VAN DE BOUTEN VAN DE NOKKENASPOELIES Plaats de afstelgereedschappen voor de nokkenassen (0197-A1) en (0197-A2). Zet de gereedschappen (0197-A1) en (0197-A2) vast met behulp van bouten (2). De gereedschappen moeten stevig bevestigd zijn op de cilinderkop (bij "H"). OPMERKING : Om het aanbrengen van de afstelgereedschappen te vergemakkelijken, mogen de nokkenassen iets worden verdraaid (rechtsom en linksom) (bij "B") ; Gebruik een steek/ringsleutel van 27 mm. (zie afbeelding hieronder). Monteer de gereedschappen (0197-A1) en (0197-A2) met behulp van een bevestigingsbout (A). Draai de bouten van de nokkenaspoelies (3) en (4) los. LET OP : Zet de bouten (3) en (4) vast; draai ze daarna 90° los; de nokkenaspoelies moeten vrij rond kunnen draaien maar wel vast blijven zitten. Als de blokkeergereedschappen voor de nokkenassen (0197-A1) en (0197-A2) niet geplaatst kunnen worden; houd de nokkenassen tegen met behulp van een steek/ringsleutel van 27 mm (bij "B"). OPMERKING: handelingen moeten door twee personen uitgevoerd worden. Draai de bouten van de nokkenaspoelies (3) en (4) los. LET OP: zet de bouten (3) en (4) vast; draai ze daarna 90° los; de poelies moeten vrij rond kunnen draaien maar wel vast blijven zitten. E.2. VERWIJDEREN DISTRIBUTIEKETTINGSPANNER LET OP: de spanner (7) van de distributieketting niet verwijderen zonder eerst de krukas en de nokkenassen te blokkeren anders kan de distributieketting verspringen. - maak de klemband (5) los. - kantel de inlaatluchtleiding (6). LET OP: bescherm de multiriem en de aandrijfpoelies tegen opspattende olie bij het verwijderen van de spanner (7). - verwijder de spanner (7). - controleer de staat van de spanner; bedien de drukstift handmatig; vervang bij blokkering van de plunjer de spanner (7). LET OP: indien het motornummer lager is dan 42987; vervang de spanner (7); op de nieuwe spanner staat V7 597 895 80. E.3. MONTAGE VAN DE DUMMY-SPANNER LET OP: olie de schroefdraad van de bout ("J") in. Zet het huis van de dummy-spanner (0197-M) op de cilinderkop vast. Draai de bout ("J") van de dummy-spanner met het voorgeschreven aanhaalmoment vast totdat deze (bij "I") tegen de kettinggeleider (8) aan komt; aanhaalmoment: 0,6 Nm. Blokkeer het geheel met de contramoer ("K"). E.4. CONTROLE VAN DE SLIJTAGE VAN DE COMPLETE DISTRIBUTIEKETTING LET OP: de distributieketting kan een tand verspringen bij het verwijderen van de dummy-spanner als de afstelgereedschappen voor de nokkenas (0197-A1) en (0197-A2) verwijderd zijn. Verwijder de dummy-spanner en noteer de maat "F" tussen het contactvlak van het huis van de dummy-spanner (0197-M) en het uiteinde van de bout ("J"). Als de maat "F" kleiner dan of gelijk is aan 68 mm: de gemonteerde distributieketting vertoont geen slijtage; voer de werkzaamheden uit zoals beschreven bij de procedure "AFSTELLING DISTRIBUTIE". (zie hoofdstuk hieronder). Als de maat "F" groter is dan 68 mm: Pas de methode "UIT- EN INBOUWEN DISTRIBUTIEKETTING" toe en vernieuw de distributieketting. F. AANBRENGEN KLEPPENDEKSEL LET OP: monteer het kleppendeksel met het juiste aanhaalmoment (9 Nm) en in de juiste aanhaalvolgorde. LET OP: vervang de kleppendekselpakking. - reinig het pakkingvlak van het kleppendeksel en verwijder de oude pakking bij "M". - breng aan elke kant van de lagerkap (bij "M") een strook pakking met een lengte van 20 mm en een breedte van 5 mm aan . - monteer het kleppendeksel met een nieuwe pakking. - draai de klepdekselbouten van met 9 Nm in de aangegeven volgorde.(zie afbeelding hierboven). - monteer de gedemonteerde onderdelen in omgekeerde volgorde. PROCEDURE AFSTELLING DISTRIBUTIE 1 - verwijder de nokkenastandwielen. 2 - reinig de contactvlakken van de nokkenastandwielen. 3 - spannen dummy-kettingspanner. 4 - monteren en vastzetten van nokkenastandwielen met nieuwe bouten. 5 - controle van de afstelling van de distributie. 5.1 - correcte afstelling; bouw de gedemonteerde onderdelen weer in omgekeerde volgorde in. 5.2 - afstelling niet correct: hoekverdraaiing van de inlaatnokkenas meten met hellingshoekmeter(1376-A). 1. VERWIJDEREN NOKKENASTANDWIELEN - draai de moer van dummy-spanner (0197-M) los (zie "A"). - draai de bout van dummy-spanner (0197-M) los (zie "B"). - verwijder de bout (1) van de inlaatnokkenasverstelling (5). - verwijder de inlaatnokkenasversteller (5). - verwijder de bout (3) van het tandwiel van de uitlaatnokkenas (4). - verwijder het tandwiel van de uitlaatnokkenas (4). 2. REINIG DE CONTACTVLAKKEN VAN DE NOKKENASTANDWIELEN - reinig de contactvlakken van de nokkenastandwielen. - plaats de distributieketting (6) achter de geleider die het klapperen tegen moet gaan. - reinig en ontvet de contactvlakken van de inlaatnokkenasverstelling (bij "K"). - reinig en ontvet de contactvlakken van het uitlaatnokkenastandwiel (bij "L"). - reinig en ontvet de contactvlakken van de de inlaatnokkenas (bij "N"). - reinig en ontvet de contactvlakken van de uitlaatnokkenas (bij "M"). LET OP: draai na het reinigen de inlaatnokkenasverstelling met het contactvlak (bij "K") naar boven om olielekkage te voorkomen. 3. SPANNEN VAN DE DUMMY-SPANNER LET OP: De bevestigingsbouten (1) en (3) van de nokkenaspoelies vernieuwen. Aanbrengen : - monteer het tandwiel van de uitlaatnokkenas (4) ; - plaats de ketting (6). - monteer de nieuwe bout (3) van het uitlaatnokkenastandwiel (4). - monteer de inlaatnokkenasversteller (5). - plaats de ketting (6). - monteer de nieuwe bout (1) van de inlaatnokkenasverstelling (5). LET OP : - zet de bouten (1) en (3) vast; draai ze 90° los; de poelies moeten vrij rond kunnen draaien maar wel vast blijven zitten. - draai de bout (bij "B") van de dummy-spanner met het voorgeschreven aanhaalmoment vast tot de dummy-spanner (bij "P") tegen de geleider aan komt; aanhaalmoment: 0,6 Nm. - blokkeer het geheel met de contramoer (bij "A"). 4. MONTEREN EN VASTZETTEN VAN DE NOKKENASTANDWIELEN MET NIEUWE BOUTEN LET OP: monteer de onderdelen met het voorgeschreven aanhaalmoment. Zet de bout (1) geleidelijk vast en oefen tegelijkertijd een kracht in de aantrekrichting uit op de inlaatnokkenas (bij "Q"); gebruik een steek/ringsleutel van 27 mm. OPMERKING : hiervoor zijn twee monteurs vereist. - blijf kracht zetten op de inlaatnokkenas (bij "Q") en draai de bout (3) geleidelijk vast. OPMERKING : Hiervoor zijn twee monteurs vereist. - oefen geen kracht meer uit bij "Q". - draai de moer ("zie A") los. - verwijderen de bout "B" los en verwijder de dummy-spanner (0197-M). - LET OP: bescherm de multiriem (7) en de aandrijfpoelies tegen opspattende olie bij het verwijderen van de dummy-spanner (0197-M). 5. CONTROLE VAN DE AFSTELLING VAN DE DISTRIBUTIE LET OP : - De kettingspanner (23) en de afdichting (24) vernieuwen. - plaats de nieuwe kettingspanner (23). LET OP : draai de blokkeerbout (A) van de blokkeergereedschappen van de nokkenassen niet los. - verwijder hierna de blokkeergereedschappen van de nokkenassen (0197-A1) en (0917-A2). LET OP : als de motor is geblokkeerd, bevinden de zuigers zich halverwege. - draai de krukas 2 wentelingen met de klok mee tot het punt waarop de blokkeerpen "bij F" geplaatst kan worden. De afgeronde zijde van het referentievlak (E) van de nokkenassen moet naar beneden wijzen. - controleer of de zuigers halverwege staan met behulp van 2 meetdraden met dezelfde lengte (type "lasdraad") (bij "D") ; De draden moeten even veel uitsteken. - plaats de blokkeerpen (0197-BZ) in het gat (bij "F") die zich op het krukashuis bevindt. - breng de blokkeerpen in het vliegwiel aan (bij "F"). - controleer of de krukas goed is geblokkeerd door de krukasbout te proberen rechtsom en linksom te draaien. - LET OP: Als het gat voor de blokkeerpen wordt gepasseerd, draai dan nooit terug; draai nogmaals 2 motoromwentelingen rechtsom. LET OP: draai de blokkeerbout ("A") van de blokkeergereedschappen van de nokkenassen niet los. - monteer de blokkeergereedschappen van de nokkenassen (0197-A1 en 0197-A2). - de gereedschappen moeten volledig aangebracht kunnen worden zonder kracht uit te oefenen op de nokkenassen en moeten contact maken met de 2 pakkingvlakken van het kleppendeksel (bij "U"); de afstelling is nu correct; bouw alle onderdelen in omgekeerde volgorde weer in. - als de gereedschappen niet of niet goed gemonteerd kunnen worden controleer dan de hoekverdraaiing van de nokkenas (zoals hieronder is beschreven). 5.2 CONTROLE HOEKVERDRAAIING NOKKENAS Meten A : - plaats de blokhaak type SAM E100 op de cilinderkop tussen de lagerkap van de inlaatnokkenas en de lagerkap van de uitlaatnokkenas van cilinder nr.1. - plaats de hellingshoekmeter [1376-A] op de haak en ijk de meter door op de knop "Calibrate" te drukken. Meten B : - kantel de hellingshoekmeter en de haak 90° rechtsom en druk het geheel tegen het verticale vlak van de markeringsnok van de inlaatnokkenas (bij "G"). LET OP : wijzig het referentiepunt niet; draai de hellingshoekmeter met de haak niet in tegengestelde richting. De gemeten waarde moet binnen het gebied (89°- 91 °) liggen. - als de waarde binnen het hierboven weergegeven gebied valt, is de afstelling in orde. - verwijder de blokkeerpen (0197- BZ) en ga verder met monteren; bouw de gedemonteerde onderdelen in omgekeerde volgorde weer in. - als de waarde niet binnen het hierboven weergegeven gebied valt, is de afstelling niet in orde; voer de handelingen voor het afstellen van de distributie opnieuw uit. - vervang nogmaals de bout (1) van het inlaatnokkenastandwiel. - vervang nogmaals de bout (3) van het uitlaatnokkenastandwiel. - vervang nogmaals het rubber (24) (van de kettingspanner). Let op: het display van de hellingshoekmeter geeft geen waarde aan die hoger is dan 90°. - "C" (= hoek vervroeging): de op de hellingshoekmeter afgelezen waarde is niet gelijk aan de daadwerkelijke hoek. - "D" (= haakse hoek): de op de hellingshoekmeter afgelezen waarde is gelijk aan de daadwerkelijke hoek. - "E" (= hoek verlating): de op de hellingshoekmeter afgelezen waarde is niet gelijk aan de daadwerkelijke hoek. Als het middelpunt "D" is overschreden: - de hellingshoekmeter geeft de waarde in tegengestelde richting aan. - de richting van het aflezen van de waarde is omgekeerd. - de richting van de pijlen is omgekeerd. Daadwerkelijke hoek "E" = 180° - Afgelezen waarde "E"°. Voorbeeld : Daadwerkelijke hoek "E" = 180° - 89° = 91°. ----- |
Auteur: | JW-C5 [ 27 okt 2016 21:17 ] |
Berichttitel: | Re: Montage cilinderkop - volgorde en aandraaimomenten/hoeke |
Via je VIN kom ik op het CitDoc B1BB016GP0 Aanhaalkoppels : Motor EP (Direct ingespoten) Daarin staat: Bijlage: EP aanhaalkoppels 1.jpg en voorts: Bijlage: EP aanhaalkoppels 2.jpg Desgewenst kan ik je dat document sturen, geef dan even je mailadres via een PB Groet, JW |
Auteur: | willy4 [ 27 okt 2016 22:02 ] |
Berichttitel: | Re: Montage cilinderkop - volgorde en aandraaimomenten/hoeke |
zo zijn er verschillende foto/tekeningen bij ,maar ik weet niet hoe ik ze moet mee sturen ![]() ![]() |
Auteur: | roelbouwman [ 29 okt 2016 22:58 ] |
Berichttitel: | Re: Montage cilinderkop - volgorde en aandraaimomenten/hoeke |
Bedankt voor de informatie. Ik ben toch benieuwd waarom Citroen zo moeilijk doet met die hellingmeters. Het is toch simpel: als na het blokkeren de nokkenas-blokkersteuntjes perfect passen staat het op tijd, anders niet. En of het dan meer dan 1 graad afwijkt dat kun je toch ook wel met het oog inschatten.. Maar mijn motorblok zit weer helemaal in elkaar! Loopt een stuk beter dan voorheen, maar ik ben toch nog niet helemaal tevreden. Stationair is wat aan de hoge kant en onder de 2k toeren is het nog niet overtuigend. Maar daarboven loopt het weer soepel.. Weet iemand trouwens wat het gat midden achter op het carterdeksel is? Daar zat bij mijn nieuwe deksel een rode plug op. Bij de oude niet. |
Auteur: | willy4 [ 29 okt 2016 23:01 ] |
Berichttitel: | Re: Montage cilinderkop - volgorde en aandraaimomenten/hoeke |
wat bedoel je met het carterdeksel? Ik ben toch benieuwd waarom Citroen zo moeilijk doet met die hellingmeters zo zijn er nog dingens die ik soms niet begrijp |
Auteur: | roelbouwman [ 30 okt 2016 00:20 ] |
Berichttitel: | Re: Montage cilinderkop - volgorde en aandraaimomenten/hoeke |
Sorry, kleppendeksel ![]() |
Auteur: | BJG [ 31 okt 2016 00:07 ] |
Berichttitel: | Re: Montage cilinderkop - volgorde en aandraaimomenten/hoeke |
De rode plug aan de binnenkant is de keerklep die enerzijds turbodruk moet tegenhouden, en anderzijds olie binnen moet houden. Wat beide onvoldoende werkt (!). Afpluggen is beter tegen vervuiling, maar zorgt voor verminderde carterventilatie. Die graad marge is er in verband met de fijnafstemming. Past de brug niet dan moet je meten. Past hij wel, dan is er minder dan 1 graad afwijking. Wil je de levensduur zo lang mogelijk houden dan stel je zo vroeg mogelijk, maar dan heb je wel de nieuwste softwareversie nodig, anders loopt hij minder mooi of geeft zelfs mengselregeling storing. |
Pagina 1 van 1 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |