Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Olie temperatuur loopt op 2.7 HDI
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=54&t=17745
Pagina 1 van 2

Auteur:  Jeroentje [ 16 mei 2016 20:11 ]
Berichttitel:  Olie temperatuur loopt op 2.7 HDI

Beste medeforumleden.

Tijdens mijn (geslaagde) vakantie in Bretagne met een caravan erachter (Dethleffs 1350kg) loopt bij snelheden boven de 98 km per uur de temperatuur van de olie op tot in het "rood" Dit gebeurd ook wanneer het lang bergop gaan.
Een paar kilometer per uur minder per uur en het zakt weer.

Weet iemand wat er aan gedaan kan worden?

Je hebt meer dan genoeg vermogen alleen je kan het niet gebruiken daardoor.

Groet,
Jeroen

Auteur:  Janjaap1974 [ 04 jun 2016 13:46 ]
Berichttitel:  Re: Olie temperatuur loopt op 2.7 HDI

Is je oliekoeler schoon? Bel anders de dealer. Die kan je een indicatie geven wat normaal is... Automaten kunnen namelijk erg heet worden met een caravan helling op. Maar dat hoeft niet te betekenen dat het een probleem is.

Je kunt altijd een grotere koeler (laten) monteren...

Auteur:  BJG [ 04 jun 2016 17:08 ]
Berichttitel:  Re: Olie temperatuur loopt op 2.7 HDI

De ph3 V6 heeft geen oliekoeler. :roll:

Wel een kleine olie/water wtw onder het oliefilter.

Ik heb wel een tip:

Probeer eens handmatig te schakelen op hellingen en houd daarbij een hoog toerental aan, dan is er betere doorstroming en koeling. De kans is groot dat je nog 1 of zelfs twee trappen terug kunt in vergelijking met wat de automaat doet. We hebben het over een extreme situatie dan moet je als bestuurder ingrijpen.
Is het oliepeil wel tot maximumniveau gevuld?
Het verwijderen van de motor-onderplaat geeft enige verbetering (ook iets meer geluid)

Auteur:  Jeroentje [ 04 jun 2016 17:17 ]
Berichttitel:  Re: Olie temperatuur loopt op 2.7 HDI

Dank voor de antwoorden. Ik rijd in zijn 5 met ongeveer 2000 toeren. Ik kan het de volgende vakantie in de 4 met 2300 toeren proberen

Auteur:  BJG [ 04 jun 2016 23:01 ]
Berichttitel:  Re: Olie temperatuur loopt op 2.7 HDI

:smt023
2000 rpm is echt te weinig voor een motor die zwaar moet trekken.
Probeer het eens uit, en ook eens in 3.
Ik snap het wel, je rijdt op koppel met zo'n krachtige machine, maar koeltechnisch is tegen de 3000 rpm voor een dieselmotor het beste toerental.

Auteur:  Maarten [ 05 jun 2016 09:19 ]
Berichttitel:  Re: Olie temperatuur loopt op 2.7 HDI

Vorig jaar steeg bij mijn 2.2HDi met automaat ook de olietemperatuur snel bergop met vouweagen. Toen schakelde ik zelf terug naar 3 en op het steilere stuk zelfs naar 2. Dat maakte meer herrie maar het wijzertje stond beter...

Auteur:  Tommie [ 08 jun 2016 15:16 ]
Berichttitel:  Re: Olie temperatuur loopt op 2.7 HDI

Met mijn auto heb ik sinds een paar jaar precies hetzelfde probleem. Het is ontstaan nadat een van de twee elektrische ventilatoren voor de radiator het begeven had. Daarvoor heb ik vaker door de Alpen gereden, zonder problemen. Rijd ik nu, met de caravan er achter, bergop dan wordt de temperatuur te hoog. Dit terwijl ik dezelfde weg (naar Zuid-Frankrijk en terug) twee jaar daarvoor ook gereden heb, echter zonder een te hoge olietemperatuur.

Bij mijn garage is alles onderzocht, een nieuwe sensor geïnstalleerd, maar niets heeft verbetering gebracht. Kan het zijn dat de nieuw geïnstalleerde ventilator niet genoeg toeren maakt?

Auteur:  BJG [ 08 jun 2016 17:11 ]
Berichttitel:  Re: Olie temperatuur loopt op 2.7 HDI

Gaat dit over de olietemperatuur of over de koelvloeistoftemperatuur?

Auteur:  Tommie [ 08 jun 2016 23:01 ]
Berichttitel:  Re: Olie temperatuur loopt op 2.7 HDI

Het gaat over de olietemperatuur. Toen de ventilator kapot was liep de olietemperatuur hard op en ging in het rood. De watertemperatuur werd later warmer, maar ging niet in het rood.

Auteur:  JW-C5 [ 08 jun 2016 23:18 ]
Berichttitel:  Re: Olie temperatuur loopt op 2.7 HDI

....daar begrijp ik helemaal niks van..... :smt017

In dat rode stuk is de olietemperatuur duidelijk boven de 150 graden, en de olie wordt niet gekoeld door de fans.
Dat is uiteraard wel het geval met de koeling van het water, maar dat ging niet in het rood, begrijp ik......

Groet,
JW

Auteur:  BJG [ 09 jun 2016 09:08 ]
Berichttitel:  Re: Olie temperatuur loopt op 2.7 HDI

Is het mogelijk dat de buitentemperatuur of de ingeschakelde versnelling twee jaar eerder anders waren?
Als de versnellingsbak een update heeft gehad is het schakelgedrag bijvoorbeeld mogelijk veranderd.

De koelfan heeft bij hogere snelheden nauwelijks nog invloed, bergop bij lage snelheid wel, maar dan vooral op de koelvloeistoftemperatuur. Daardoor indirect ook op de olietemperatuur. Maar aangezien de koelvloeistoftemperatuur correct blijft zal het puur een kwestie van belasting zijn. (lees: terugschakelen voor betere koeling)

Auteur:  goudfrank [ 09 jun 2016 11:27 ]
Berichttitel:  Re: Olie temperatuur loopt op 2.7 HDI

Voor de duidelijkheid: De meter van de olietemperatuur zit rechts bij de toerenteller en die voor het water links. :citrofiel Althans bij een ph1 en 2.

Auteur:  JW-C5 [ 09 jun 2016 11:32 ]
Berichttitel:  Re: Olie temperatuur loopt op 2.7 HDI

:o ........... :lol:

Groet,
JW

Auteur:  Ronald [ 09 jun 2016 18:28 ]
Berichttitel:  Re: Olie temperatuur loopt op 2.7 HDI

98 km/u in de 2.7. Daar zat nou net de grens van 5 naar 6 in een bepaalde bak-software-versie. Met een software update lukt dat niet meer. Niet meer te kiezen, ook niet handmatig. Of was het nou net andersom?

Maar wat in ieder geval klopt is dat bak/motor software-updates op de 2.7 een vrij forse invloed hebben op welke versnelling er nog gekozen kan worden bij welke snelheid, en ik praat niet over een lullige 3 km/u verschil ofzo.
Vraag Johan even hoe het precies zit. Mogelijk dat een software-update je hier helpt.


gr. Ronald

Auteur:  Tommie [ 15 jun 2016 16:34 ]
Berichttitel:  Re: Olie temperatuur loopt op 2.7 HDI

De buitentemperatuur kan wel een paar graden hoger zijn geweest. De versnelling weet ik niet zeker, bij bergop zeker de vijf of vier. Voorheen kan ik met 100 km/u de bergop rijden, nu maximaal 80 indien het een langere helling is, zelfs terug naar 70. En even vlot accelereren en een vrachtwagen voorbij gaan op de helling is niet meer te doen, want dan wordt ie direct te warm.

Indien de olietemperatuur langere tijd te warm is, dan loopt de watertemperatuur ook op. wanneer bij hogere belasting de olie zo snel te warm wordt, dan moet er toch iets fout gaan met de koeling van de olie? Is er een warmtewisselaar tussen de olie en de koelvloeistof? Hoe wordt de olie anders gekoeld?

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/