Citroen C5 club forum https://www.c5club.nl/c5forum/ |
|
Een vreemd koppeling probleem https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=54&t=17435 |
Pagina 1 van 2 |
Auteur: | JJvanB [ 20 feb 2016 18:30 ] |
Berichttitel: | Een vreemd koppeling probleem |
Ik heb ook een “vaag” probleem met de koppeling van mijn c5 2.0 Hdi Tourer (140 pk). Km stand nu is 120.000 km (bj 2009) Vorig jaar voor de zomervakantie (zo’n 12.000 km terug)leek het net of de koppeling slipte met geven van flink gas in z’n 4 of 5. Vergelijkbaar wat ik de andere koppeling draadjes heb gelezen. Even plotseling als dit kwam is dit ook weer verdwenen. Heb er toen verder geen aandacht meer aan geschonken. Vervolgens op vakantie gegaan met caravan van 1500 kg erachter. In eerste instantie ging dit prima. Niets van slippende koppeling gemerkt o.i.d. Maar toen kwam Parijs en dat stond daar helemaal vast van begin tot eind. Dus continu optrekken, afremmen etc. etc. Op een gegeven moment begon de auto voor te trillen bij optrekken. Dit werd steeds erger totdat de auto begon te schudden en op het laatst zelfs (voor mijn gevoel) begon te stuiteren. Auto aan de kant gezet (lekker midden in Parijs op de snelweg). Motorkap open en ja dat stonk wel wat naar verbrande koppelingsplaten. Paar uur laten afkoelen en toen de file bijna was opgelost de rit hervat. Het “stuiteren” was over maar met optrekken, afremmen, stil staan en weer optrekken begon de auto toch weer te trillen (niet zo erg als eerder). Uiteindelijk op snelheid gekomen en zonder problemen overnachtingscamping bereikt. Volgende dag geen file, maar bij stoplichten wel redelijk snel weer trillingen waarneembaar. Afijn, uiteindelijk zonder problemen aangekomen op camping. 3 Weken heeft de auto (zonder caravan erachter) het uitstekend gedaan. Koppeling slipte niet en ook geen enkele trilling waargenomen. Ik had natuurlijk naar een garage kunnen gaan maar daar heb toch weinig goede ervaringen mee in het buitenland. Dus na 3 weken (toch wel enigszins nerveus) de terugreis aangevangen. Hopend op geen files. Gelukkig bleven die uit en op een enkele trilling na bij een tolpoortje of stoplicht zijn we probleemloos thuisgekomen. De c5 is dan wat mij betreft dan ook een geweldige trekker (net zoals mijn vorige c5 2.2 Hdi). Het gekke is dat zonder caravan er achter de auto geen enkel probleem vertoond. Ook nooit meer een slippende koppeling of trilling gevoeld. Toch wil ik niet zo weer op vakantie gaan en lijkt het mij goed om de koppeling te gaan vervangen. Alleen twijfel ik of dit probleem wel een koppeling probleem is. Straks heb ik het hele zaakje laten vervangen en zijn de tril, schud en stuiterproblemen (bij lange file) niet verholpen. Het moge duidelijk zijn, ik ben zelf absoluut niet technisch aangelegd. Ik heb 2 vragen: Wat denken de techneuten onder jullie hiervan? En als ik de koppeling laat vervangen wat raden jullie aan om dan allemaal te laten vervangen? |
Auteur: | willy4 [ 20 feb 2016 18:40 ] |
Berichttitel: | Re: Een vreemd koppeling probleem |
Motorkap open en ja dat stonk wel wat naar verbrande koppelingsplaten dat wil zeggen dat de koppeling geslipt heeft , maar hoe erg kan niemand zien of je moet de bak demonteren en hoever moet je de koppeling lossen , eer het wagen vertrekt? |
Auteur: | BJG [ 20 feb 2016 20:50 ] |
Berichttitel: | Re: Een vreemd koppeling probleem |
Inderdaad lastig te zeggen. Het beste laat je er eens een goede techneut mee rijden. Trillen kan wel van de koppeling komen als deze te heet is geweest. |
Auteur: | JW-C5 [ 21 feb 2016 14:39 ] |
Berichttitel: | Re: Een vreemd koppeling probleem |
Welke motor ligt hier in? Is dat de 136PK of de 163 PK? Ik vermoed de eerste, gezien het bouwjaar. De eerste heeft een vrij zwakke koppeling, die van de tweede is beter. Bij vervanging van een 136 PK koppeling kan de 163 PK uitvoering gemonteerd worden, daarvoor hoeft maar weinig aangepast te worden. Overigens, we hebben het hier wel over een DMF. Dat betekent dat hoe dan ook dat DMF gelijk mee vervangen wordt. Vraag aan BJG: kan dat trillen bij oververhitting niet uit het te heet geworden DMF komen? Groet, JW |
Auteur: | BJG [ 21 feb 2016 21:38 ] |
Berichttitel: | Re: Een vreemd koppeling probleem |
Ik denk niet dat het een vliegwiel kwestie is. Koppelingen kunnen heftig trillen bij verglaasde of oververhitte voering. Mogelijk verergert de eigenfrequentie van het dmf het trillen. |
Auteur: | JW-C5 [ 21 feb 2016 23:51 ] |
Berichttitel: | Re: Een vreemd koppeling probleem |
OK, jij kunt het weten ![]() Blijft voor mij wel de vraag welke motor hier in ligt, en dus welke koppeling er in zit. In elk geval geen koppelomvormer van een Aisin AM6, zoals in z'n profiel staat ![]() Groet, JW |
Auteur: | willy4 [ 22 feb 2016 10:19 ] |
Berichttitel: | Re: Een vreemd koppeling probleem |
meestal zit het in de schijf , soms in de drukgroep als daar wat gebroken onderdelen in zitten |
Auteur: | Sugar [ 22 feb 2016 10:44 ] |
Berichttitel: | Re: Een vreemd koppeling probleem |
Als ik het goed gelezen heb, ligt er een 140 pk diesel in. Exact wat er bij mij ook in ligt. En ook ik heb (zonder caravan) bij tijd en wijle bij volgas in 2, 3 en 4 rond de 2.000rpm 'last' van een versneld oplopend toerental tot circa 3.000rpm om daarna terug te vallen naar circa 2.500rpm bij gelijkblijvende acceleratie. Misschien toch een sluimerend product-/ontwerpfoutje bij deze motor-bak combinatie? |
Auteur: | JJvanB [ 22 feb 2016 11:19 ] |
Berichttitel: | Re: Een vreemd koppeling probleem |
Inderdaad 140 pk. Maar als ik het goed begrijp hoeft het trillen (schudden en stuiteren) niet over te zijn bij file rijden als ik de koppeling etc. laat vervangen? En kun je een 140 pk set ook vervangen voor een 163 pk set? En wat gaat zo'n grapje ongeveer kosten? |
Auteur: | JW-C5 [ 22 feb 2016 11:39 ] |
Berichttitel: | Re: Een vreemd koppeling probleem |
In jouw C5 is die 163 PK set te monteren. Daarbij wordt het DMF vervangen door de zwaardere uitvoering, alsook de bijbehorende koppelingsplaat en de drukgroep. Daarover is al eerder geschreven op dit forum. Wat dat kost weet ik niet, maar het zal naar ik denk niet substantieel meer zijn dan bij vervanging van de 140 PK set. Groet, JW |
Auteur: | JJvanB [ 23 feb 2016 13:20 ] |
Berichttitel: | Re: Een vreemd koppeling probleem |
Ok bedankt voor de info. Blijf ik alleen met de vraag zitten of het probleem verholpen is met het vervangen van de set. Maar dat is dan dus een kwestie van afwachten. |
Auteur: | BJG [ 23 feb 2016 13:30 ] |
Berichttitel: | Re: Een vreemd koppeling probleem |
Ja het is via een forum lastig diagnose stellen. Trillen kan zoals gezegd heel goed van de koppeling komen en lijkt zelfs waarschijnlijk gezien je verhaal, maar zekerheid zal via het forum nooit kunnen worden verkregen. Wellicht is het goed om een techneut te laten rijden met de auto, desnoods met aanhanger om de klacht vast te stellen. Het lijkt veel gedoe, maar een koppeling met DMF vervangen is geen goedkope reparatie. Dus een beetje zekerheid is dan wel prettig denk ik. |
Auteur: | Citroenfan39 [ 23 feb 2016 13:45 ] |
Berichttitel: | Re: Een vreemd koppeling probleem |
Ik weet niet of je er wat aan hebt, maar, heb dit verschijnsel zelf ook een aantal jaren terug gehad met mijn toenmalige Honda Accord. Op een warme najaarsdag kwam ik in een flinke file terecht. Constant koppelen en ontkoppelen iedere keer een paar meter vooruit wel een uur lang. Op een gegeven moment begon de auto bij het inkoppelen in z'n eerste versnelling hevig te trillen en te rammelen. Echter, onder gewone omstandigheden nooit geen last gehad van getril bij het optrekken in z'n eerste versnelling. Alleen soms, bij erg warm weer (temperaturen boven de 24 graden) en file verkeer kwam het verschijnsel weer terug en dan ook nog niet altijd direct maar na een tijdje inkoppelen en ontkoppelen in de eerste versnelling. Dit verschijnsel is bij deze auto ontstaan bij een km stand van 140tkm. Ik heb, zonder de koppeling te hoeven vervangen, nog doorgereden tot aan de 300tkm. Zonder problemen. Mijn toenmalige monteur vertelde me dat het kwam door het ontstane slijtpatroon op de koppelingsplaat. Hij had het ook over een soort "verglazing" van de koppelingsplaat. Hij vertelde me dat met het vervangen van de koppelingsplaat dit verschijnsel wel opgelost zou zijn maar dat je met de nieuwe koppelingsplaat na een tijdje als deze weer bloot komt te staan aan zware gebruiksomstandigheden je best kans hebt dat het verschijnsel gewoon weer terugkomt. De koppelingsplaat slipte niet dus heb het gewoon laten zitten. Uiteindelijk bij 300tkm de auto ingeruild zonder ooit de koppeling te hebben vervangen. |
Auteur: | gjrod [ 23 feb 2016 22:29 ] |
Berichttitel: | Re: Een vreemd koppeling probleem |
Mijn ervaring met 2.0 diesel en koppeling/Dmf. Bij mij is rond de 85000 km de koppeling vervangen, dwz volgens de garage lag dat aan het Dual mass flywheel. Er is toen een Luk DMF + koppeling ingegaan. Deze set heeft het uitgehouden tot 150.000 km. Toen is bij Renard de koppeling en DMF vervangen in 2014. Er was toen weinig te zien aan de koppelingsplaten, kennelijk had het Dual mass flywheel het begeven. (wat en hoe, mij niet bekend). Deze set is toen vervangen door een Valeo pakket, vliegwiel + koppeling. Ik was een beetje klaar met Dual mass flywheels. De ervaring daarmee, de Km stand staat nu bij 220.000km, is op zich goed, maar het lijkt wel of sinds kort het euvel nu ook met deze set begint op te spelen. ![]() Ik heb in de tussentijd begrepen, via Forum en Oldenhage dat bij dit type (140pk) je beter de sterkere koppelings set van de 163pk erin kan laten zetten. ![]() ![]() |
Auteur: | BJG [ 24 feb 2016 10:27 ] |
Berichttitel: | Re: Een vreemd koppeling probleem |
Wat waren de klachten, naar aanleiding waarvan de koppeling werd vervangen? |
Pagina 1 van 2 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |