Citroen C5 club forum https://www.c5club.nl/c5forum/ |
|
Lekkage olieaanvoer turbo THP156 (rook!) - hoe vervangen? https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=54&t=16124 |
Pagina 1 van 3 |
Auteur: | roelbouwman [ 01 maart 2015 18:10 ] |
Berichttitel: | Lekkage olieaanvoer turbo THP156 (rook!) - hoe vervangen? |
Hoi allemaal, Alweer even geleden, weinig zelf aan de auto gedaan de laatste jaren. Maar nu zit ik met een issue waar ik graag jullie expertise bij inschakel. Sinds een week of drie rook ik na een rit een oliegeur. Ook kwam er wat rook onder de motorkap vandaan. Een kleine inspectie leerde dat er olie lekte. Dit kwam uit de aanvoerleiding van de turbo, aan de zijde van de turbo. Daar zit een beweegbare koppeling en die is lek. Ik dacht: dat vervang ik zelf wel even. Het is onderdeel 0379-56. Die heb ik inmiddels gekocht, en vandaag drie uurtjes bezig geweest. Maar ik krijg het niet voor elkaar om fatsoenlijk toegang te krijgen tot de onderste koppeling van dat pijpje, daar waar die op de motor zit. Bijlage: turbo-oil.png Het is dus pijpje 6 in deze tekening. Wie kan mij vertellen wat er allemaal los en af moet om hierbij te kunnen komen? Verder kwam ik nog een ander curieus iets tegen: de pakking tussen de turbo en de katalysator (onderdeel 1709-45) was kapot. Het ding bestaat uit drie lagen, en de middelste laag was opengebarsten. Zie foto: Bijlage: WP_20150301_007.jpg Dit was aan alle drie de zijden gebeurd. Die ga ik maandag dus ook maar even een nieuwe kopen. Maar hoe komt dit? Alvast bedankt, Roel. |
Auteur: | willy4 [ 01 maart 2015 18:29 ] |
Berichttitel: | Re: Lekkage olieaanvoer turbo THP156 (rook!) - hoe vervangen |
demonteren tot je er bij kunt bij een 1600 HDI moet je de uitlaat volledig demonteren |
Auteur: | roelbouwman [ 01 maart 2015 22:04 ] |
Berichttitel: | Re: Lekkage olieaanvoer turbo THP156 (rook!) - hoe vervangen |
Jep, dat begrijp ik ![]() |
Auteur: | roelbouwman [ 02 maart 2015 03:13 ] |
Berichttitel: | Re: Lekkage olieaanvoer turbo THP156 (rook!) - hoe vervangen |
Van bovenaf kom ik er niet bij. Zoals ik het nu overzie denk ik dat het volgende eraf moet: - beschermkappen onder motorcompartiment - hitteschild katalysator - katalysator Ben ik er dan? Moet ook de turbo er af? En zoja, hoe krijg ik in hemelsnaam de bout waarmee de turbo op het spruitstuk vast zit aan de bovenzijde/rechts (gezien vanaf voorkant, dus bestuurderszijde) los? Ik kan met geen mogelijheid daar komen met dop, steek of ringsleutel, niet van boven, niet van onderen. Of moet er meer vanaf om daarbij te komen? Zit er trouwens nog een pakking tussen spruitstuk en turbo? Die vind ik niet terug op de tekeningen maar dat leek me wat vreemd. |
Auteur: | willy4 [ 02 maart 2015 10:02 ] |
Berichttitel: | Re: Lekkage olieaanvoer turbo THP156 (rook!) - hoe vervangen |
volgens ik kan zien is de motor opbouw bijna hetzelfde als een 1600HDI als daar de katalysator eraf is kun je bij de kanaal bout,de turbo kan blijven zitten in de kanaalbout kan een zeefje in zitten,dat mag je eruit doen |
Auteur: | roelbouwman [ 02 maart 2015 11:05 ] |
Berichttitel: | Lekkage olieaanvoer turbo THP156 (rook!) - hoe vervangen? |
Thnx! Vanmiddag maar eens de brug op. Voor wat betreft het losmaken van die turbo: ook al hoeft het niet voor deze reparatie, toch vraag ik me nog steeds af hoe ik die bouten (rechtsboven met name) op het spruitstuk los krijg. Ik begin zelf te vermoeden dat niet de motor, maar de turbo de boosdoener is van alle vermogensproblematiek, trillen en andere motorproblemen. Ik zou die dus wel eens een keer wat nader willen inspecteren - en wellicht willen vervangen. Je hoort hem ook niet meer fluiten en het vermogen is lager als in het begin. |
Auteur: | willy4 [ 02 maart 2015 11:12 ] |
Berichttitel: | Re: Lekkage olieaanvoer turbo THP156 (rook!) - hoe vervangen |
toch vraag ik me nog steeds af hoe ik die bouten (rechtsboven met name) op het spruitstuk los krijg je moet is goed kijken ,de turbo haakt daarin vanonder is er een uitsparing |
Auteur: | BJG [ 02 maart 2015 12:10 ] |
Berichttitel: | Re: Lekkage olieaanvoer turbo THP156 (rook!) - hoe vervangen |
roelbouwman schreef: Het is dus pijpje 6 in deze tekening. Wie kan mij vertellen wat er allemaal los en af moet om hierbij te kunnen komen?. Zoals Willy al aangaf: Hitteschilden losnemen Dan eerst de kat demonteren, Onderste steun van de turbo er af. Het onderste hitteschild losnemen. Daarachter zit de leiding op het oliekanaal geschroefd. roelbouwman schreef: Verder kwam ik nog een ander curieus iets tegen: de pakking tussen de turbo en de katalysator (onderdeel 1709-45) was kapot. Het ding bestaat uit drie lagen, en de middelste laag was opengebarsten. Dit was aan alle drie de zijden gebeurd. Die ga ik maandag dus ook maar even een nieuwe kopen. Maar hoe komt dit? Dit is een constructiefoutje en doen ze allemaal. Deze uitstulping van de pakking kan zelfs de bediening van de wastegate tegenhouden waardoor problemen ontstaan. de nieuwe pakkingen zijn anders geconstrueerd. |
Auteur: | JW-C5 [ 02 maart 2015 13:48 ] |
Berichttitel: | Re: Lekkage olieaanvoer turbo THP156 (rook!) - hoe vervangen |
Is die "blokkade" van de bediening dan mogelijkerwijs de oorzaak van dit probleem ? roelbouwman schreef: ...... Ik begin zelf te vermoeden dat niet de motor, maar de turbo de boosdoener is van alle vermogensproblematiek, trillen en andere motorproblemen. Ik zou die dus wel eens een keer wat nader willen inspecteren - en wellicht willen vervangen. Je hoort hem ook niet meer fluiten en het vermogen is lager als in het begin. Groet, JW |
Auteur: | BJG [ 02 maart 2015 14:29 ] |
Berichttitel: | Re: Lekkage olieaanvoer turbo THP156 (rook!) - hoe vervangen |
Dat zou kunnen. Ik denk zelf overigens eerder aan vervuilingsproblemen. |
Auteur: | JW-C5 [ 02 maart 2015 14:35 ] |
Berichttitel: | Re: Lekkage olieaanvoer turbo THP156 (rook!) - hoe vervangen |
Ik ben dan wel benieuwd naar de echte km-stand van deze THP. Want bij die 34000 die in het profiel staan zou dat toch niet het geval mogen/kunnen zijn, mag ik hopen....... Groet, JW |
Auteur: | roelbouwman [ 02 maart 2015 15:23 ] |
Berichttitel: | Re: Lekkage olieaanvoer turbo THP156 (rook!) - hoe vervangen |
JW-NHS schreef: Is die "blokkade" van de bediening dan mogelijkerwijs de oorzaak van dit probleem ? roelbouwman schreef: ...... Ik begin zelf te vermoeden dat niet de motor, maar de turbo de boosdoener is van alle vermogensproblematiek, trillen en andere motorproblemen. Ik zou die dus wel eens een keer wat nader willen inspecteren - en wellicht willen vervangen. Je hoort hem ook niet meer fluiten en het vermogen is lager als in het begin. Groet, JW Nope, de wastegate bediening was helemaal vrij. Ik ga dadelijk de aanvoerleiding vervangen en heb die pakking inmiddels ook gehaald. Qua vermogensissues, trillen, etc: Vervuiling was volgens mijn dealer niet de oorzaak. De klachten zijn de afgelopen jaren eigenlijk nooit echt serieus genomen, ik had het ook al opgegeven, werd er twee jaar geleden erg moe van om elke keer weer te "zeuren" en leef er sinds die tijd maar gewoon mee. Maar nu de auto de leeftijd heeft bereikt dat het de moeite is om dingen zelf te doen kan ik eens naar alle mogelijk oorzaken gaan kijken. En aangezien ik de turbine van de turbo eigenlijk niet meer hoor draaien zoals in de eerste 10 tot 20k km zou daar wel eens een mogelijke oorzaak kunnen zitten. Zal straks ook eens met de hand ronddraaien vanaf de compressorzijde, kijken of dat soepel gaat. Bedankt voor alle tips! |
Auteur: | exroosje [ 02 maart 2015 16:18 ] |
Berichttitel: | Re: Lekkage olieaanvoer turbo THP156 (rook!) - hoe vervangen |
Mijn ervaring is juist dat zodra je met "vage" klachten bij een THP langskomt er eerst gespoeld wordt en ook direct naar de ketting gekeken wordt of deze niet is uitgerekt. Bij mij was dat allemaal gedaan en daarna bleek de HD brandstofpomp de boosdoener. De km stand mag dan wat laag zijn, de auto is wel van 2009, dus dat zou zo maar kunnen. |
Auteur: | JW-C5 [ 02 maart 2015 19:25 ] |
Berichttitel: | Re: Lekkage olieaanvoer turbo THP156 (rook!) - hoe vervangen |
Inderdaad, er zijn mensen die niet meer dan 6000 km/jr rijden ![]() Maar is dat hier ook het geval, of is die km-stand in z'n profiel lang niet meer aangepast? Groet, JW |
Auteur: | chathanky [ 02 maart 2015 20:04 ] |
Berichttitel: | Re: Lekkage olieaanvoer turbo THP156 (rook!) - hoe vervangen |
Peugeot heeft deze blokjes in de 308 al dapper opgewaardeerd naar 180 pk. Dan denk ik dat ze het probleem inmiddels wel onder controle hebben. ....mag je hopen. Vervuiling van het zeefje speelt toch alleen bij de 1.6 hdi motoren? |
Pagina 1 van 3 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |