Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 82 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
 Inhouden 1.6 HDI bij acceleratie in lagere versnellingen 
Auteur Bericht
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 01 jan 2013 22:40
Berichten: 326
Auto: Citroën C5 1.6 E-HDI Tendance
Opties: Navigatie Myway
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12777CJ
Versnellingsbak: EGS6
kilometerstand: 274.000
Kleur: gris aluminium


Naar boven
Bericht Inhouden 1.6 HDI bij acceleratie in lagere versnellingen
Nu moet ik toch een keer een beroep op jullie doen. Heb inmiddels alweer 25 tkm probleemloze kilometers met mijn C5 1.6 E-HDI gemaakt maar de laatste paar weken doet zich een raar fenomeen voor tijdens de opwarmfase van de motor. Niet in het begin, zeg maar de eerste 5 à 10 minuten maar pas daarna begint het. Bij het gasgeven in de lagere versnellingen stoot en bokt de motor en houdt soms behoorlijk in net alsof deze onvoldoende brandstof krijgt. Ik dacht eerst dat het een probleem zou zijn met de half-automaat bak, dat dacht de garage ook na telefonische navraag, maar ook als ik hem op handmatig schakelen zet, dus met de flippers of de pook schakel, en de motor iets verder doortrek in de toeren doet het bokken zich voor. Aan de bak zal het dus hoogstwaarschijnlijk niet liggen.
Iets preciezer: De situatie is bijv. als volgt: de halfautomaat staat in z'n 2, ik rijdt 25 km/h en ik geef rustig wat gas bij, motor is immers nog koud en geef dan nooit vol gas, de auto versnelt een beetje en begint dan plotseling om en nabij de 30 km/h behoorlijk in te houden en te bokken. Ik ga dan van het gas af laat de snelheid zakken en geef opnieuw gas waarna het fenomeen zich vaak niet meer voordoet. Ook in z'n 3 bij om en nabij de 40 km/h loopt de motor niet mooi constant en stoot soms behoorlijk vooral als de motor nog koud is. Het gekke is dat dit fenomeen zich de eerste 5 à 10 minuten na de koude start niet voordoet, echter daarna begint het gestoot en doet het probleem zich voor tot circa 20 minuten na de koude start alhoewel het de laatste tijd steeds erger begint te worden en het gestoot ook langer aanhoudt. Na 20 minuten is het echter meestal wel over en vooral na een rit op de autosnelweg loopt de motor als een zonnetje en gaat het accelereren super vloeiend. Totaal geen bokken of stoten meer.
Ik tank altijd merkdiesel, vaak zelfs premium, zoals Total Excellium of Shell Vpower. Aan een slechte kwaliteit diesel kan het dus niet liggen.
Het probleem lijkt vreemd genoeg erger te worden naarmate de buitentemperatuur stijgt. Bij wat koudere temperaturen lijkt het probleem minder vaak voor te komen en minder heftig te zijn.
Ikzelf denk aan bijv. een vervuild brandstoffilter. Echter, de auto krijgt zijn beurten stipt op tijd en het brandstoffilter zit er nog maar 25 tkm in. Garage zegt dit filter pas te vervangen na 40 tkm en dat daarin het probleem waarschijnlijk niet kan liggen. Ook denk ik aan een vervuilde of niet goed werkende luchtmassameter. Echter, dan zou het probleem zich toch altijd voor moeten doen? Net als met een vervuild brandstoffilter toch?
Garage dacht zoals gezegd ook aan een niet goed werkende EGS-bak. De bak is zelf lerend en zou zich nog moeten wennen aan mijn rijstijl. Echter, ik denk dat dit al lang gebeurd is na een half jaar :) . En als het probleem hem in de EGS-bak zou zitten zou het probleem zich toch ook voor moeten doen als de motor volledig op temperatuur is? :roll:

Ik denk zelf eerder aan een niet goed werkende/vervuilde EGR-klep. Een probleem dat zich vaak voordoet bij moderne dieselmotoren. Echter, de auto heeft pas 65 tkm gelopen en vind dat toch wel wat vroeg. De auto maakt bovendien alleen maar lange ritten en wordt nooit gebruikt voor korte ritten. Althans niet bij mij. Ik weet natuurlijk niet wat de vorige eigenaar ermee heeft gedaan. Bij deze maakte de auto maar 20 tkm per jaar wat niet veel is voor een diesel en als dat altijd alleen maar korte ritjes waren kan de EGR natuurlijk al behoorlijk vervuild zijn! Bij mij komt de motor dus altijd wel goed op temperatuur. Ik denk dat een vervuilde EGR wel ééns de oorzaak van dit gestotter zou kunnen zijn met name omdat ik las dat de EGR-klep pas in werking treedt vanaf het moment dat de motortemperatuur de 60 graden bereikt wat zou kunnen verklaren waarom het gestotter zich de eerste 10 minuten niet voordoet maar pas daarna.
Echter ik denk dat ook bij een vervuilde EGR-klep de motor foutmeldingen zou moeten geven en het stoten zou zich dan waarschijnlijk ook voordoen bij warme motor wat beide niet het geval is.
Een vreemd probleem dus dat denk ik ook nog ééns moeilijk op te lossen is. De auto gaat volgende week naar de garage en men wil de auto dan de volgende dag met koude motor uittesten. Ik zie het echter al voor me, de monteur rijdt er een 5 minuten in en komt tot de conclusie dat er niets aan de hand is. Meestal gaat dat zo want tijd is geld!

Wat denken jullie? Wie kan mij helpen aan een oplossing voor dit vervelende probleem want dit bokken en stoten hoort niet zo. Het probleem doet zich pas sinds een aantal weken voor en was de eerste 5 maanden dat ik de auto in bezit had niet aanwezig.
Zou het volgens jullie aan een vervuilde EGR liggen of zijn er nog andere oorzaken mogelijk?
Ik had ook een bericht op Problemcar gezet maar daar wordt tot nu toe nog niet op de post gereageerd :( .
:cit4


03 okt 2014 16:25
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 16:58
Berichten: 13866
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor


Naar boven
Bericht Inhouden 1.6 HDI bij acceleratie in lagere versnellingen
lees hem eens uit met de diagbox, en desnoods met de diagbox eraan gaan rijden en naar de parameters kijken.


03 okt 2014 16:42
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 01 jan 2013 22:40
Berichten: 326
Auto: Citroën C5 1.6 E-HDI Tendance
Opties: Navigatie Myway
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12777CJ
Versnellingsbak: EGS6
kilometerstand: 274.000
Kleur: gris aluminium


Naar boven
Bericht Inhouden 1.6 HDI bij acceleratie in lagere versnellingen
Helaas heb ik geen diagbox/lexia of iets dergelijks tot mijn beschikking.
Kun je trouwens achteraf ook de parameters uitlezen in het logboek (lees: kan de garage dit doen)? Had ergens gelezen dat de auto afwijkende waardes opslaat in het logboek.
Kan dat kloppen??


03 okt 2014 16:50
Profiel
C5club Fan
C5club Fan

Geregistreerd: 16 apr 2013 07:55
Berichten: 79
Auto: x
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8


Naar boven
Bericht Re: Inhouden 1.6 HDI bij acceleratie in lagere versnellingen
EGR


03 okt 2014 23:08
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 01 jan 2013 22:40
Berichten: 326
Auto: Citroën C5 1.6 E-HDI Tendance
Opties: Navigatie Myway
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12777CJ
Versnellingsbak: EGS6
kilometerstand: 274.000
Kleur: gris aluminium


Naar boven
Bericht Re: Inhouden 1.6 HDI bij acceleratie in lagere versnellingen
Als het een EGR-klep is die in het beginstadium van overlijden is vind ik dit wel erg vroeg.
Natuurlijk, iedere moderne diesel krijgt op den duur te maken met een defecte EGR regeling maar verwachte dit eigenlijk pas zo om de 150 tkm.
Voor mijn motor is het dit onderdeel:

http://www.oscaro.com/vanne-egr-citroen-c5-x7-berline-1-6-e-hdi-fap-110-bmp6-s-s-114-cv-boite-auto-1145-39523-1906-gt

Kost daar met korting aan de 140 euro maar zal bij de garage wel een stuk duurder zijn plus de inbouw...naja.....350 euro is zo weg.
Gelukkig zit mijn auto nog in de garantie dus hoef me daarover geen zorgen te maken. Hoop ik? :?:

Weet iemand trouwens waar dit onderdeel te vinden is aan de motor? Bij de "oude" 1.6 HDI zat de EGR-klep altijd aan de rechter achterkant van het motorblok achter het brandstoffilter. Was nog een hele toer om deze uit te bouwen. Echter, bij de verbeterde 1.6 HDI vanaf bj. 2011 is veel anders. Het brandstoffilter zit nu ook op een heel andere plaats. Linker bovenkant van de motor.
:cit4


04 okt 2014 13:21
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 01 jan 2013 22:40
Berichten: 326
Auto: Citroën C5 1.6 E-HDI Tendance
Opties: Navigatie Myway
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12777CJ
Versnellingsbak: EGS6
kilometerstand: 274.000
Kleur: gris aluminium


Naar boven
Bericht Re: Inhouden 1.6 HDI bij acceleratie in lagere versnellingen
Met deze wat koudere temperaturen lijkt het probleem verdwenen als sneeuw voor de zon.
Motor loopt ook tijdens de opwarmfase prima en neemt prima gas aan, accelereert vloeiend en zonder bokken/inhouden.
Nu vraag ik me toch wel af waar dit probleem vandaan komt, want bij temperaturen zo om de 22 graden bokt de motor echt wel. EGR kan het niet zijn want dan hadden de problemen zich ook bij de koudere weersomstandigheden zich voor moeten doen.
Zou het eventueel een niet meer goed functionerende luchtmassa-meter of temperatuur sensor kunnen zijn?


06 okt 2014 11:00
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 16:58
Berichten: 13866
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor


Naar boven
Bericht Re: Inhouden 1.6 HDI bij acceleratie in lagere versnellingen
daarom uitlezen
meten is weten
je kunt blijven gissen


06 okt 2014 11:20
Profiel
C5club Newbie
C5club Newbie

Geregistreerd: 17 feb 2012 20:37
Berichten: 3
Auto: Berline 1.6 eHDI 11O EMGV6 Airdreame Seduction
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EGS6
kilometerstand: 78000
Kleur: Grijs Haria


Naar boven
Bericht Re: Inhouden 1.6 HDI bij acceleratie in lagere versnellingen
ik weet niet of je er wat aan hebt maar mijn C5 (zelfde motor, bouwjaar, versnellingsbak ...) heeft een probleem dat ik zelf niet beter kan omschrijven dan u dat hebt gedaan. Zelf twijfel ik of de EGR de oorzaak is want bij mij stelde het probleem zich vrij snel. Ik heb de auto nieuw gekocht en al de eerste zomer stelde het probleem zich. De zomer nadien trouwens opnieuw. Zowel de eerste als de tweede keer is het onder garantie verholpen door een update van de software. Helemaal verdwenen, niks EGR dus. Ook deze zomer was het probleem er weer maar heb ik me niet aangeboden bij de garage omdat ik zeker wilde zijn dat het wel degelijk met de temperatuur te maken had en ja hoor, nu het kouder is geworden is het probleem nagenoeg helemaal weer verdwenen. Het is trouwens deze zomer ook niet zo uitgesproken geweest als de eerste twee keren (slechte zomer?). Nog dit jaar moet de auto op onderhoud en zal ik het melden. Wat mij bovendien ook opvalt is het feit dat het inhouden/schokken er ook is als je manueel schakelt maar het lijkt mij dat het wel telkens voorkomt net voor hij automatisch schakelt of bij het toerental waarop hij automatisch zou gaan schakelen als je voor manueel kiest. Het lijkt alsof de injectie net iets te vroeg denkt "nu moet ik even stoppen want de wagen wil schakelen". Na het schakelen is het schokken dan weer weg tot je in de volgende versnelling op hetzelfde punt bent aangekomen. In de hogere versnellingen (4-5 en 5-6) ondervind ik het niet. Ook als je vlotjes gaat zijn er geen problemen, enkel als je wat rustiger "moet" en het toerental dus langzaam oploopt tot het bewuste punt, dan komt het voor. Het probleem is ook bij mij zelden (bewust) te reproduceren. Zo vreemd allemaal dat ik als mekanieker geneigd ben te denken dat het een softwareprobleem is .......
Zo, ik hoop dat je aan deze boodschap iets hebt of dat anderen er zich in herkennen en mogelijk zelfs een oplossing mochten ervaren. We horen het graag.

mvg. DPO


27 okt 2014 21:23
Profiel
Bericht Re: Inhouden 1.6 HDI bij acceleratie in lagere versnellingen
Ik zie het probleem niet zo. Je hebt toch garantie? Auto wegbrengen en laten repareren.


29 okt 2014 03:24
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 01 jan 2013 22:40
Berichten: 326
Auto: Citroën C5 1.6 E-HDI Tendance
Opties: Navigatie Myway
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12777CJ
Versnellingsbak: EGS6
kilometerstand: 274.000
Kleur: gris aluminium


Naar boven
Bericht Re: Inhouden 1.6 HDI bij acceleratie in lagere versnellingen
Dank je DPO voor je nuttige bijdrage.
Het lijkt erop dat dit probleem dus vaker voorkomt bij de 1.6 E-HDI want op een Frans forum vond ik een bijdrage waarin dit probleem ook duidelijk werd beschreven.
De manier waarop u het probleem beschrijft is exact zo als ik het ook ervaar:

Citaat:
Het lijkt alsof de injectie net iets te vroeg denkt "nu moet ik even stoppen want de wagen wil schakelen". Na het schakelen is het schokken dan weer weg tot je in de volgende versnelling op hetzelfde punt bent aangekomen. In de hogere versnellingen (4-5 en 5-6) ondervind ik het niet.


En het probleem is inderdaad afhankelijk van de buitentemperatuur. Bij temperaturen onder de 15 graden heeft mijn auto er geen last van maar zodra het iets warmer is (boven de 17 graden) dan treedt het probleem op, zo'n 10 minuten na de koude start. Hoe hoger de temperatuur des te erger is het inhouden/schokken.

Waardoor het probleem wordt veroorzaakt is voor mij een vraag. Denk dat het inderdaad wel iets te maken zal hebben met de brandstofinspuiting en de verhouding lucht/diesel.

Ik ben vorige week met dit probleem bij de Citroën-dealer geweest. De monteur constateerde het probleem ook. Het inhouden/schokken doet zich bij mijn wagen altijd voor bij 1700 T/PM. En nu ik erop ga letten is dat inderdaad ook zo. Altijd bij 1700 T/PM. De garage stelde voor om een software update te gaan doen net zoals ze bij uw wagen hebben gedaan. Daarna zou het probleem verdwenen zijn. Echter, wegens een technisch probleem in hun apparatuur kon de update nog niet plaatsvinden. Als de apparatuur gerepareerd is kan ik terugkomen en wordt de update alsnog uitgevoerd.
Ik ben benieuwd!

Ik ben eigenlijk wel benieuwd waardoor dit probleem wordt veroorzaakt, dus, waardoor de software blijkbaar bij warmere temperaturen van slag raakt, en zal het de monteur ééns vragen.
:cit4


29 okt 2014 12:53
Profiel
C5club Veteraan
C5club Veteraan

Geregistreerd: 21 maart 2007 13:56
Berichten: 1295
Woonplaats: 035
Auto: Tourer V6 3.0 HDiF exclusive
Opties: xenon, HiFi, NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11875
Productienummer: 10111
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 227.000
Kleur: Bleu Bourrasque


Naar boven
Bericht Re: Inhouden 1.6 HDI bij acceleratie in lagere versnellingen
Ik ben niet heel technisch, maar zou het de luchtmassameter niet kunnen zijn?

_________________
Tourer V6 3.0 HDiF (DT20C-X8ZA) exclusive, 240 pk, meedraaiend bixenon, HIFI , NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling, 17 inch wielen


29 okt 2014 13:14
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 01 jan 2013 22:40
Berichten: 326
Auto: Citroën C5 1.6 E-HDI Tendance
Opties: Navigatie Myway
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12777CJ
Versnellingsbak: EGS6
kilometerstand: 274.000
Kleur: gris aluminium


Naar boven
Bericht Re: Inhouden 1.6 HDI bij acceleratie in lagere versnellingen
Citaat:
Ik ben niet heel technisch, maar zou het de luchtmassameter niet kunnen zijn?


Had ik zelf ook al over nagedacht. Echter, zou het de luchtmassameter zijn dan denk ik dat zich de klachten zowel bij warme als koude motor voordoen. Zo'n LMM doet het of is stuk. Daar zit niets tussen in.
Maar ik laat eerst maar ééns de software-update doen en kijk dan eerst wat het resultaat is voordat ik zo maar wat in het wilde weg ga vervangen.
Zouden de klachten volgend jaar als het warmer wordt zich weer voordoen dan kan ik altijd zelf wel ééns de LMM vervangen. Zo duur zijn die dingen niet als je ze via internet aanschaft :) .


30 okt 2014 19:00
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Bericht Re: Inhouden 1.6 HDI bij acceleratie in lagere versnellingen
De LMM moet over z'n hele bereik goed werken. Als daar afwijkingen in zitten kun je problemen krijgen.

Mijn broer had dat recentelijk met zijn Subaru.
In de opwarmfase kreeg hij na 20 à 30 km storingen, en in eerste instantie werd gedacht aan een niet goed werkende lambdasonde. Die is toen vervangen, maar het probleem bleef bestaan.
Na heel veel testrijden-met-uitlezing kwam naar boven dat de LMM niet over het hele bereik goed werkte.
Die is nu vervangen en het probleem heeft zich niet meer voorgedaan, tot nu toe in elk geval ;)

Oftewel, een LMM is niet kapot of goed, er kan wat anders mee aan de hand zijn :idea:

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


30 okt 2014 19:48
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Bericht Re: Inhouden 1.6 HDI bij acceleratie in lagere versnellingen
Inderdaad kunnen we blijven gissen, maar er zijn reeds een heleboel mogelijke oorzaken (terecht)genoemd. Daar kan ik er nog een paar aan toevoegen, maar dat heeft denk ik niet zoveel zin. Er moet gewoon iemand diagnose gaan stellen met behulp van een tester (diagbox) systeemkennis en wat andere middelen.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


30 okt 2014 22:25
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 01 jan 2013 22:40
Berichten: 326
Auto: Citroën C5 1.6 E-HDI Tendance
Opties: Navigatie Myway
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12777CJ
Versnellingsbak: EGS6
kilometerstand: 274.000
Kleur: gris aluminium


Naar boven
Bericht Re: Inhouden 1.6 HDI bij acceleratie in lagere versnellingen
Volgende week krijgt de motor een software-update en dan zullen we zien wat het resultaat is.
Ben nog even op zoek geweest op het net naar een LMM voor een 1.6 hdi 112. Het schijnt dat deze nog helemaal niet te krijgen zijn op sites als carpartsdirect of misterauto.
De enige die je vindt zijn voor de 1.6 hdi 110. Maar denk ook niet dat de LMM al stuk is. Dan had ik zeker storingsmeldingen gehad.
Auto heeft immers ook nog maar 65 tkm gelopen.
Ik ga er vanuit dat met de software-update het probleem(pje) opgelost is. :cit4


30 okt 2014 22:42
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 82 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.