Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Voorkomen roetaanslag inlaatspruitstuk en EGR klep.
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=54&t=14731
Pagina 1 van 1

Auteur:  Citroenfan39 [ 14 maart 2014 15:20 ]
Berichttitel:  Voorkomen roetaanslag inlaatspruitstuk en EGR klep.

Op de verschillende merken-fora, ook op ons forum, lees je veel over vervuiling van het inlaattraject en de EGR-klep van oa. dieselmotoren. Dit onstaat door een combinatie van oliedamp die via de carterventilatie weer het inlaattraject inkomt en roet dat via de EGR-klep ook weer het inlaattraject inkomt. Hierdoor ontstaat smurrie/aanslag op de EGR-klep en in het inlaattraject waardoor de motor niet meer optimaal presteert en je zelfs ernstige motorklachten (inhouden, bokken, afslaan) kunt krijgen.
Ik rijd sinds een paar maanden zelf in een C5 1.6 E-HDI met nog maar weinig km's op de teller en wil graag dit intern vervuilen van de motor zoveel als mogelijk is proberen te voorkomen onder het motto: voorkomen is beter dan genezen!
Nu rijd ik voornamelijk langere afstanden, maar rijd wel eigenlijk nooit sneller dan 130 km/u, en gebruik ik de auto nooit voor kleine ritjes. Bovendien tank ik altijd merk diesel en als het even kan zo mogelijk premium diesel (Avia Multipower, BP Ultimate). Ook zal ik de onderhoudsintervallen nauwlettend navolgen.
Nu lees ik veel verhalen dat het goed is als je van tijd tot tijd je dieselmotor een keer hoog in de toeren opjaagt om hem schoon te branden... Is dit echt goed of is het een broodje aap verhaal? Immers, de aangekoekte smurrie in het inlaattraject blijft toch ook bij het hoog in de toeren opjagen gewoon in de motor achter? Kan me niet voorstellen dat die drap dan opeens wel in de verbrandingsruimte terecht komt en verbrand wordt.... Bovendien lijkt het me niet best als die troep opeens in de verbrandingsruimte terecht zou komen. Zou nog schade aan de motor kunnen toebrengen ook, lijkt me.
Wat is nu wijsheid als je deze interne vervuiling zoveel mogelijk wilt voorkomen? :citrofiel

Auteur:  GW-tje [ 14 maart 2014 15:39 ]
Berichttitel:  Re: Voorkomen roetaanslag inlaatspruitstuk en EGR klep.

Is niets aan te doen en inherent aan de constructie van de motor in combinatie met de uitlaatgasrecirculatie-principes. Motor goed warm draaien en haar goed verzorgen doe je altijd al.
Er blijft niets anders over......

Auteur:  c5jan [ 14 maart 2014 18:19 ]
Berichttitel:  Re: Voorkomen roetaanslag inlaatspruitstuk en EGR klep.

Een keer hoog de toeren in jagen kan erg averechts werken omdat juist bij acceleratie en bepaalde toerentallen de roetproductie maximaal is.

Beter kun je de auto een keer meenemen op een lange rit en dan bij warme motor een tijdje een versnelling lager rijden dan je anders zou doen. Stadsverkeer moet je met een diesel zoveel mogelijk mijden.

Auteur:  MichielC5 [ 14 maart 2014 19:18 ]
Berichttitel:  Re: Voorkomen roetaanslag inlaatspruitstuk en EGR klep.

Softwarematig laten afsluiten. Bij Ziptuning bijvoorbeeld. Niet goedkoop, maar het kan een hoop ellende voorkomen.

Auteur:  Citroenfan39 [ 14 maart 2014 22:27 ]
Berichttitel:  Re: Voorkomen roetaanslag inlaatspruitstuk en EGR klep.

Is dus gewoon in feite niets aan te doen..... :(
Dus iederéén die een diesel bezit met deze principes komt wel een keer voor een dure uitgave te staan voor het laten schoonmaken van het inlaattraject of de EGR-klep?
Ik wil dit het liefste natuurlijk zo lang mogelijk uitstellen!
Zou het tanken van premium diesel ook helpen om aanslag in het inlaattraject en op de EGR-klep te voorkomen.
Maw. zouden er in premium diesel additieven zitten die deze aanslag zouden kunnen voorkomen of in ieder geval verminderen?

Auteur:  c5jan [ 14 maart 2014 22:40 ]
Berichttitel:  Re: Voorkomen roetaanslag inlaatspruitstuk en EGR klep.

Er is wel degelijk wat aan te doen zoals eerder omschreven.

En premium diesel zit m niet zozeer in de additieven, er zitten bepaalde dingen niet in (minder zwavel) en de samenstelling is anders.
Ik tank geregeld vpower diesel en daarmee is het me na enkele maanden gelukt om de motor weer voorspelbaar te laten reageren zonder flapperende klepjes etc., iets waar eerst nog wel eens wat fout mee ging.

Auteur:  willy4 [ 14 maart 2014 22:43 ]
Berichttitel:  Re: Voorkomen roetaanslag inlaatspruitstuk en EGR klep.

Forte Diesel Turbo Cleaner
zoek maar eens op

Auteur:  MichielC5 [ 15 maart 2014 00:07 ]
Berichttitel:  Re: Voorkomen roetaanslag inlaatspruitstuk en EGR klep.

Voorkomen is beter dan genezen….Er is zoals ik al zei wel iets aan te doen: EGR laten uitschakelen.

Auteur:  BJG [ 15 maart 2014 00:36 ]
Berichttitel:  Re: Voorkomen roetaanslag inlaatspruitstuk en EGR klep.

Daar is ook een apart draadje over volgens mij met de nodige voor en tegen argumenten

viewtopic.php?f=5&t=10551&hilit=+uitschakelen+EGR

Nog een draadje hierover:

viewtopic.php?f=54&t=12975

Auteur:  BertP [ 20 maart 2014 22:00 ]
Berichttitel:  Re: Voorkomen roetaanslag inlaatspruitstuk en EGR klep.

Mijn c5, 1.6 hdi, 2009 hield in rond de 1400 toeren. Dat was erg irritant.
Het bleek dat het spruitstuk vol zat met roet. Het lag niet aan de egr, zoals ik zelf geconcludeerd had uit beschrijvingen op dit forum.

Is prima opgelost door Carrec in Soesterberg.

Het zijn overigens beruchte motoren (heb ik achteraf geleerd). De mijne had ook lekkende injectoren zoals beschreven in onderstaande link (is dezelfde motor). Dat hebben ze opgelost en het blok ook gespoeld.

http://www.carrec-technocenter.nl/nieuw ... i-motoren/

Auteur:  BJG [ 21 maart 2014 22:55 ]
Berichttitel:  Re: Voorkomen roetaanslag inlaatspruitstuk en EGR klep.

:smt023

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/