verbruik in 5e en 6e versnelling onverklaarbaar
Auteur |
Bericht |
Sugar
C5club Fan
Geregistreerd: 16 apr 2013 08:55 Berichten: 79
Auto: x
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
verbruik in 5e en 6e versnelling onverklaarbaar
Om eens te kijken of V-Power diesel nou écht zuiniger rijdt, heb ik mijn tank daar eens mee vol gegooid. Het zou ook een reinigende werking hebben, mits je een beetje doorrijdt en liefst wat hoger in de toeren. Zo gezegd, zo gedaan. Dus ik lette vanochtend niet op mijn schakelindicator en wat meer op mijn verbruiksmeter om te kunnen vergelijken met wat ik gewend ben. Wat schetst mijn verbazing:
130 km/h in 5e versnelling: iets boven 1 op 17,5 gemiddeld 130 km/h in 6e versnelling: iets onder 1 op 16!!!!!
105 km/h in 5: iets onder 1 op 18 105 km/h in 6: iets boven 1 op 20!!!!
Ja, je leest het goed: in de 5 reed ie bij hogere snelheden zuiniger dan in 6 en andersom! Deze waarden zijn totaal in tegenspraak met elkaar. Mag ik mijn boordcomputer niet geloven? Doet V-Power dit? Heeft het wel zin om de schakelindicator te volgen? Ik snap er niks van. Zijn er meer mensen die dit fenomeen hebben meegemaakt (of willen proberen na te bootsen)?
|
10 feb 2014 13:33 |
|
|
staircase
V.I.P.
Geregistreerd: 24 aug 2008 00:44 Berichten: 791 Woonplaats: Lekkerkerk
Auto: C5 Aircross 2.0 BlueHDI 180 pk S&S EAT8
Opties: Shine/Front & backcamera, electrische achterklep
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: E
Phase: C5 Aircross
Organummer: 15372
Productienummer: 20438
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 96400
Kleur: Gris Platinium EVL
Naar boven
|
Re: verbruik in 5e en 6e versnelling onverklaarbaar
Heb je op de wind gelet en dan vooral die in vlagen zoals de laatste dagen veel voorkwam? Vooral bij hogere snelheden werkt dat kwadratisch door. Ook kan er sprake zijn van vals plat zoals ook in Nederland dat kan bij viaducten of uiteraard in oostelijke en zuidelijke streken. Ook duurt het wel even voor het verbruik is gestabiliseerd in mijn ervaring en dat gaat het beste bij gebruik van de CC. Goed beschouwd kun je dit alleen maar zuiver vergelijken op een rechte weg zonder wind.
_________________ 4 wielen prive: Datsun Sunny Van, Simca 1100, 2 x Simca Horizon, Talbot Solara, Renault 21, Renault Nevada, Renault Laguna Break, Citroen C5 Break. zakelijk: 2 x Nissan Sunny, 3 x Opel Astra Van, Peugeot 307 HDI Van, Renault Kangoo DCI, Skoda Fabia TDI GL, Renault Clio Est 2 wielen: Suzuki T 250, Honda CB 500, 550, 750, 3 x 900, BMW 2 x R 100RT, 2 x K 100RT, K 1100LT. R 1200RT, R1250RT.
|
10 feb 2014 13:50 |
|
|
EW
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 15:50 Berichten: 5300 Woonplaats: Glanerbrug
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Naar boven
|
Re: verbruik in 5e en 6e versnelling onverklaarbaar
Denk je eraan dat je dergelijke waarden alleen onder exact gelijke omstandigheden kunt vergelijken?
Zeker wind en hellingen kunnen heel veel doen.
_________________ C4GP 2.0 16V LPG-G3
|
10 feb 2014 13:51 |
|
|
Sugar
C5club Fan
Geregistreerd: 16 apr 2013 08:55 Berichten: 79
Auto: x
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
Re: verbruik in 5e en 6e versnelling onverklaarbaar
Totale 'test' ging over meer dan 40 kilometer. Waarvan een stuk in beide richtingen gereden. Helling- en windfactor uitgefilterd.
|
10 feb 2014 16:16 |
|
|
JHV
C5club Chief Executive
Geregistreerd: 11 okt 2007 11:21 Berichten: 2889
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
Re: verbruik in 5e en 6e versnelling onverklaarbaar
Ik heb een aantal keer met een vorige auto uitgebreidt getets en onderzoek gedaan naar verbruik. En dan verbruik bij de brandstofpomp. Een rit over dezelfde weg en afstand heeft nog best veel factoren die meespelen in het verbruik Genoemd zijn al wind, windstoten, vals vlak. Maar er zijn meer factoren, denk dan aan snelheid optrekken, wisselen van versnelling bij welk toerental, en hoe lang in die versnelling, ander verkeer op de weg, dus vrachtauto's voor je, en/of inhalen, of net even iets langer uit laten rollen tot je kan/gaat inhalen. Ik had een geijkte verbruiksmeter aangesloten en kon in de auto aflezen, kon dus zelfs zien dat een plotselinge regenbui het verbruik omhoog gooide. De temperatuur zakte 2 graden, andere windstoten. Exact dezelfde snelheid aan houden bleek bij mij lastig omdat er andere verkeersdeelnemers waren die zorgden voor een niet constante snelheid aan kunnen houden. Op een rit van 160km lengte maakte dat soms best veel uit. Was een benzine auto, maar veel of weinig verkeer betekende toen 1 op 13 of 1 op 11.5. Op 3 v.v. ritten tot dit verbruik gekomen.(totaal 6 ritten van 160km dus.)
Je zegd dat helling en windfactor zijn uitgefilterd: hoe weet je dat er exact dezelfde windsterkte en aanrijhoek was?
Er zijn meer factoren die meespelen in mijn ogen.
En werkt V-power niet pas echt goed na enkele keren tanken? johan
|
10 feb 2014 16:44 |
|
|
Herman
Clubcafé-uitbater
Geregistreerd: 30 jun 2006 11:41 Berichten: 11348 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Naar boven
|
Re: verbruik in 5e en 6e versnelling onverklaarbaar
Beste is tussen twee auto's op deze manier zelfde traject achter elkaar met voldoende tussenruimte dan heb je een beter vergelijk. en verbinding met elkaar wanneer schakelen en snelheid enz.
_________________ Met vriendelijke groet Herman......... Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________ Mijn ander vervoer is een E-bike.
|
10 feb 2014 17:43 |
|
|
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33404 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
Re: verbruik in 5e en 6e versnelling onverklaarbaar
Ook dat werkt niet ,....
_________________ Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.) Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien
|
10 feb 2014 17:59 |
|
|
Herman
Clubcafé-uitbater
Geregistreerd: 30 jun 2006 11:41 Berichten: 11348 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Naar boven
|
Re: verbruik in 5e en 6e versnelling onverklaarbaar
Zal weinig uitmaken!
_________________ Met vriendelijke groet Herman......... Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________ Mijn ander vervoer is een E-bike.
|
10 feb 2014 18:06 |
|
|
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33404 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
Re: verbruik in 5e en 6e versnelling onverklaarbaar
Zal heel veel uitmaken want iedereen rijdt anders ...
_________________ Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.) Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien
|
10 feb 2014 18:20 |
|
|
Herman
Clubcafé-uitbater
Geregistreerd: 30 jun 2006 11:41 Berichten: 11348 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Naar boven
|
Re: verbruik in 5e en 6e versnelling onverklaarbaar
Dat wel maar voor een test onder de zelfde omstandigheden kun je een conclusie uit trekken! Maar dat is dus niet persoonlijk!
_________________ Met vriendelijke groet Herman......... Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________ Mijn ander vervoer is een E-bike.
|
10 feb 2014 18:33 |
|
|
Sugar
C5club Fan
Geregistreerd: 16 apr 2013 08:55 Berichten: 79
Auto: x
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
Re: verbruik in 5e en 6e versnelling onverklaarbaar
Bedankt voor alle tips. Misschien moet ik het duidelijker stellen. Ik heb het niet over 1 toevallig afwijkende meetuitslag die onder afwijkende omstandigheden is ontdekt. Op de HTS en TU leerden we in de 90-s ons verstand te gebruiken. 1. om de toevals-factor uit te sluiten 12-15 metingen verricht. Gauss-kromme, anyone? 2. vergelijkbare metingen alleen meegewogen als rijrichtingen hetzelfde waren. Dus richting van de weg t.o.v. wind hetzelfde. 3. snelheid constant. Cruise-control.... 4. vlakke wegen, zelfde ondergrond, niet afwisselend droog-nat, et cetera.
|
10 feb 2014 19:27 |
|
|
jaapj
C5club Bikkel
Geregistreerd: 22 apr 2012 22:08 Berichten: 409
Auto: c5 break exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2004
Phase: 2
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 155000
Kleur: zwart
Naar boven
|
Re: verbruik in 5e en 6e versnelling onverklaarbaar
Als je op de HTS geleerd heb je verstand te gebruiken heb je misschien ook geleerd om een verhaal zo compleet mogelijk te maken zodat mensen waaraan je advies vraagt niet voor jan lul allemaal tips aan je gaan geven waar je met je gezonde verstand natuurlijk allang al aan hebt gedacht.
|
10 feb 2014 20:58 |
|
|
Flip
C5club Fan
Geregistreerd: 04 jul 2012 16:42 Berichten: 56
Auto: Berline 1.8 16V Ligne Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 215000
Kleur: donker blauw
Naar boven
|
Re: verbruik in 5e en 6e versnelling onverklaarbaar
Je hebt V-power getankt, hoeveel "normale" diesel zat er nog in de tank voordat je met je "meting" begon? Als je rond de 1:16 a 1:17 haalt kun je +/- 950 km rijden op een tank en je geeft aan dat je wel 15 metingen verricht hebt in 40 km . Als je je verbruik wilt meten moet je, zoals JHV aangeeft, de boordcomputer volledig negeren en eerst 400 km in de 5e versnelling afleggen en dan tanken en opschrijven wat het verbruik was. Dan nogmaals 400 km in de 6e versnelling en weer tanken. Omdat de omstandigheden gedurende die 800 km waarschijnlijk niet hetzelfde zijn heeft dat alleen maar nut als je dat het hele jaar door doet en zelfs dan heeft dat geen zin. Hoe weet je nu hoe hard het waait en uit welke richting de wind komt als je in een auto zit, laat staan hoe nat het is. Ik rijd elke dag 50 kilometer op de fiets en dan merk je dat de wind altijd harder en uit een andere hoek waait dan wat het KNMI voorspeld, het komt er op neer dat wanneer je verwacht wind mee te hebben je hem toch weer tegen hebt . Aan je hier mee klaar bent zul je er waarschijnlijk achter komen dat het verbruik niet of nauwelijks zal afwijken (mits je motor in orde is). Waarschijnlijk zit er wel een enorme bug in de software die het verbruik uitrekent . Ik kan mij zo voorstellen dat Citroen er vanuit gaat dat iemand in de hoogste versnelling 130 gaat rijden en niet 1 of 2 versnelling lager. Misschien zijn de tandwielen van de 6e versnelling wel extra "hard" en die van de 5e versnelling niet omdat Citroen dat te duur vond ... . Mijn ervaring is een verbruiksmeter "nooit" datgene aangeeft wat deze aan zou moeten geven en als dat wel zo is dan is dat puur toeval. Het verbruik wordt waarschijnlijk uitgerekend met de raildruk, vuldruk, toerental, inspuitduur etc etc.... dan komt er een x hoeveelheid diesel uit een verstuiver maar dat is een aanname. Meten is weten maar dan moet je wel meten.
|
10 feb 2014 21:29 |
|
|
NTwoO
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 11 okt 2012 16:51 Berichten: 844 Woonplaats: Linschoten
Auto: C4 2.0 VTS- Grace Jones 180
Opties: Echt ahllluhhsss!
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Organummer: 10587
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 165000
Kleur: Noir Obsidien
KPH: Achter
Naar boven
|
Re: verbruik in 5e en 6e versnelling onverklaarbaar
Luchtdruk en buitentemperatuur zijn ook twee grote invloeden.
Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
|
11 feb 2014 00:07 |
|
|
kos
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 11 feb 2008 23:11 Berichten: 735
Auto: C5 Tourer Exclusive 2.0Hdi 163pk
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 185000
Kleur: Rouge Sanguine
Naar boven
|
Re: verbruik in 5e en 6e versnelling onverklaarbaar
En hoe zit het met het maximum koppel? Als je auto in 5e meer koppel ter beschikking heeft tegen 130 km/u dan in 6e, is het dan niet normaal dat hij in 5e minder verbruikt?
_________________ C5 2.0 Hdi Tourer Exclusive 163pk (bouwjaar 2010) BMW 520d Touring 209pk (bouwjaar 2008) C5 2.0 Hdi Break SX 110pk (bouwjaar 2002) Xantia 2.0 Hdi Break SX 110pk (bouwjaar 1999) BX Gti 16V 158pk (bouwjaar 1991)
|
11 feb 2014 09:03 |
|
|
|