Citroen C5 club forum https://www.c5club.nl/c5forum/ |
|
verbruik in 5e en 6e versnelling onverklaarbaar https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=54&t=14623 |
Pagina 1 van 3 |
Auteur: | Sugar [ 10 feb 2014 13:33 ] |
Berichttitel: | verbruik in 5e en 6e versnelling onverklaarbaar |
Om eens te kijken of V-Power diesel nou écht zuiniger rijdt, heb ik mijn tank daar eens mee vol gegooid. Het zou ook een reinigende werking hebben, mits je een beetje doorrijdt en liefst wat hoger in de toeren. Zo gezegd, zo gedaan. Dus ik lette vanochtend niet op mijn schakelindicator en wat meer op mijn verbruiksmeter om te kunnen vergelijken met wat ik gewend ben. Wat schetst mijn verbazing: 130 km/h in 5e versnelling: iets boven 1 op 17,5 gemiddeld 130 km/h in 6e versnelling: iets onder 1 op 16!!!!! 105 km/h in 5: iets onder 1 op 18 105 km/h in 6: iets boven 1 op 20!!!! Ja, je leest het goed: in de 5 reed ie bij hogere snelheden zuiniger dan in 6 en andersom! Deze waarden zijn totaal in tegenspraak met elkaar. Mag ik mijn boordcomputer niet geloven? Doet V-Power dit? Heeft het wel zin om de schakelindicator te volgen? Ik snap er niks van. Zijn er meer mensen die dit fenomeen hebben meegemaakt (of willen proberen na te bootsen)? |
Auteur: | staircase [ 10 feb 2014 13:50 ] |
Berichttitel: | Re: verbruik in 5e en 6e versnelling onverklaarbaar |
Heb je op de wind gelet en dan vooral die in vlagen zoals de laatste dagen veel voorkwam? Vooral bij hogere snelheden werkt dat kwadratisch door. Ook kan er sprake zijn van vals plat zoals ook in Nederland dat kan bij viaducten of uiteraard in oostelijke en zuidelijke streken. Ook duurt het wel even voor het verbruik is gestabiliseerd in mijn ervaring en dat gaat het beste bij gebruik van de CC. Goed beschouwd kun je dit alleen maar zuiver vergelijken op een rechte weg zonder wind. |
Auteur: | EW [ 10 feb 2014 13:51 ] |
Berichttitel: | Re: verbruik in 5e en 6e versnelling onverklaarbaar |
Denk je eraan dat je dergelijke waarden alleen onder exact gelijke omstandigheden kunt vergelijken? Zeker wind en hellingen kunnen heel veel doen. |
Auteur: | Sugar [ 10 feb 2014 16:16 ] |
Berichttitel: | Re: verbruik in 5e en 6e versnelling onverklaarbaar |
Totale 'test' ging over meer dan 40 kilometer. Waarvan een stuk in beide richtingen gereden. Helling- en windfactor uitgefilterd. |
Auteur: | JHV [ 10 feb 2014 16:44 ] |
Berichttitel: | Re: verbruik in 5e en 6e versnelling onverklaarbaar |
Ik heb een aantal keer met een vorige auto uitgebreidt getets en onderzoek gedaan naar verbruik. En dan verbruik bij de brandstofpomp. Een rit over dezelfde weg en afstand heeft nog best veel factoren die meespelen in het verbruik Genoemd zijn al wind, windstoten, vals vlak. Maar er zijn meer factoren, denk dan aan snelheid optrekken, wisselen van versnelling bij welk toerental, en hoe lang in die versnelling, ander verkeer op de weg, dus vrachtauto's voor je, en/of inhalen, of net even iets langer uit laten rollen tot je kan/gaat inhalen. Ik had een geijkte verbruiksmeter aangesloten en kon in de auto aflezen, kon dus zelfs zien dat een plotselinge regenbui het verbruik omhoog gooide. De temperatuur zakte 2 graden, andere windstoten. Exact dezelfde snelheid aan houden bleek bij mij lastig omdat er andere verkeersdeelnemers waren die zorgden voor een niet constante snelheid aan kunnen houden. Op een rit van 160km lengte maakte dat soms best veel uit. Was een benzine auto, maar veel of weinig verkeer betekende toen 1 op 13 of 1 op 11.5. Op 3 v.v. ritten tot dit verbruik gekomen.(totaal 6 ritten van 160km dus.) Je zegd dat helling en windfactor zijn uitgefilterd: hoe weet je dat er exact dezelfde windsterkte en aanrijhoek was? Er zijn meer factoren die meespelen in mijn ogen. En werkt V-power niet pas echt goed na enkele keren tanken? johan |
Auteur: | Herman [ 10 feb 2014 17:43 ] |
Berichttitel: | Re: verbruik in 5e en 6e versnelling onverklaarbaar |
Beste is tussen twee auto's op deze manier zelfde traject achter elkaar met voldoende tussenruimte dan heb je een beter vergelijk. ![]() en verbinding met elkaar wanneer schakelen en snelheid enz. |
Auteur: | Menno [ 10 feb 2014 17:59 ] |
Berichttitel: | Re: verbruik in 5e en 6e versnelling onverklaarbaar |
Ook dat werkt niet ,.... |
Auteur: | Herman [ 10 feb 2014 18:06 ] |
Berichttitel: | Re: verbruik in 5e en 6e versnelling onverklaarbaar |
Zal weinig uitmaken! ![]() |
Auteur: | Menno [ 10 feb 2014 18:20 ] |
Berichttitel: | Re: verbruik in 5e en 6e versnelling onverklaarbaar |
Zal heel veel uitmaken want iedereen rijdt anders ... |
Auteur: | Herman [ 10 feb 2014 18:33 ] |
Berichttitel: | Re: verbruik in 5e en 6e versnelling onverklaarbaar |
Dat wel maar voor een test onder de zelfde omstandigheden kun je een conclusie uit trekken! Maar dat is dus niet persoonlijk! ![]() |
Auteur: | Sugar [ 10 feb 2014 19:27 ] |
Berichttitel: | Re: verbruik in 5e en 6e versnelling onverklaarbaar |
Bedankt voor alle tips. Misschien moet ik het duidelijker stellen. Ik heb het niet over 1 toevallig afwijkende meetuitslag die onder afwijkende omstandigheden is ontdekt. Op de HTS en TU leerden we in de 90-s ons verstand te gebruiken. 1. om de toevals-factor uit te sluiten 12-15 metingen verricht. Gauss-kromme, anyone? 2. vergelijkbare metingen alleen meegewogen als rijrichtingen hetzelfde waren. Dus richting van de weg t.o.v. wind hetzelfde. 3. snelheid constant. Cruise-control.... 4. vlakke wegen, zelfde ondergrond, niet afwisselend droog-nat, et cetera. |
Auteur: | jaapj [ 10 feb 2014 20:58 ] |
Berichttitel: | Re: verbruik in 5e en 6e versnelling onverklaarbaar |
Als je op de HTS geleerd heb je verstand te gebruiken heb je misschien ook geleerd om een verhaal zo compleet mogelijk te maken zodat mensen waaraan je advies vraagt niet voor jan lul allemaal tips aan je gaan geven waar je met je gezonde verstand natuurlijk allang al aan hebt gedacht. |
Auteur: | Flip [ 10 feb 2014 21:29 ] |
Berichttitel: | Re: verbruik in 5e en 6e versnelling onverklaarbaar |
Je hebt V-power getankt, hoeveel "normale" diesel zat er nog in de tank voordat je met je "meting" begon? Als je rond de 1:16 a 1:17 haalt kun je +/- 950 km rijden op een tank en je geeft aan dat je wel 15 metingen verricht hebt in 40 km ![]() ![]() ![]() Aan je hier mee klaar bent zul je er waarschijnlijk achter komen dat het verbruik niet of nauwelijks zal afwijken (mits je motor in orde is). Waarschijnlijk zit er wel een enorme bug in de software die het verbruik uitrekent ![]() ![]() Mijn ervaring is een verbruiksmeter "nooit" datgene aangeeft wat deze aan zou moeten geven en als dat wel zo is dan is dat puur toeval. Het verbruik wordt waarschijnlijk uitgerekend met de raildruk, vuldruk, toerental, inspuitduur etc etc.... dan komt er een x hoeveelheid diesel uit een verstuiver maar dat is een aanname. Meten is weten maar dan moet je wel meten. |
Auteur: | NTwoO [ 11 feb 2014 00:07 ] |
Berichttitel: | Re: verbruik in 5e en 6e versnelling onverklaarbaar |
Luchtdruk en buitentemperatuur zijn ook twee grote invloeden. Sent from my GT-I9505 using Tapatalk |
Auteur: | kos [ 11 feb 2014 09:03 ] |
Berichttitel: | Re: verbruik in 5e en 6e versnelling onverklaarbaar |
En hoe zit het met het maximum koppel? Als je auto in 5e meer koppel ter beschikking heeft tegen 130 km/u dan in 6e, is het dan niet normaal dat hij in 5e minder verbruikt? |
Pagina 1 van 3 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |