Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Kickdown verdwenen?
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=54&t=14021
Pagina 1 van 3

Auteur:  Oyk [ 28 sep 2013 12:52 ]
Berichttitel:  Kickdown verdwenen?

Hallo,

Mijn Tourer (juli 2008, dus vroeg ph3) reageert niet op kick down. Hij schakelt wel terug als je bij lage snelheden snel het gas intrapt, maar dat doet ie ook als je niét tot kick down gaat.

Als je bijv ff wilt inhalen en bij 120/130 dus wel ff kick down kunt gebruiken, doet ie niks! Blijft gewoon in zijn 4.

Het is de 2 liter benzine (op LPG), met de 4 versn automaat.

Is de kick down wellicht met een software update standaard op uit gezet, of zou de sensor onder het gaspedaal kapot kunnen zijn, of... ?

Ik hoor graag jullie ideeën...

Vr. Gr. Auke.

Verstuurd vanaf mijn S3, met Tapatalk 4

Auteur:  JW-C5 [ 28 sep 2013 14:06 ]
Berichttitel:  Re: Kickdown verdwenen?

Aks je 'm aan de Lexia hangt zou je een foutcode moeten kunnen vinden van het kick-down contact.
Dat zou dan de code C1395 Storing signaal kick-downcontact moeten zijn....

Groet,
JW

Auteur:  Kapitein Rob [ 28 sep 2013 14:13 ]
Berichttitel:  Re: Kickdown verdwenen?

Is 120/130 km/h een snelheid waarbij de kickdown nog werkt?

Auteur:  JW-C5 [ 28 sep 2013 14:20 ]
Berichttitel:  Re: Kickdown verdwenen?

In z'n 3 zou hij dan nog geen 4500 rpm draaien.
Dat lijkt mij geen reden om niet meer terug te kunnen/mogen schakelen.

Groet,
JW

Auteur:  pie-eater [ 28 sep 2013 15:33 ]
Berichttitel:  Re: Kickdown verdwenen?

Zet m ns in de sportstand, dan zou ie eerder terug moeten schakelen.

Verstuurd vanaf mijn X909 met Tapatalk 4

Auteur:  BJG [ 29 sep 2013 00:18 ]
Berichttitel:  Re: Kickdown verdwenen?

Volgens mij schakelt de al4 bij 120 a 130 nooit terug naar 3.

Dat heeft mi weinig zin, hij schakelt terug, je komt dan in de buurt van de 5000 rpm en na 1 a 2 seconden schakelt de bak weer over.
Dat is softwarematig bepaald, maar idd kun je de sportstand eens proberen, daar is de regelstrategie anders.

@JW is het echt 4500 rpm bij die snelheid?

Auteur:  JW-C5 [ 29 sep 2013 00:35 ]
Berichttitel:  Re: Kickdown verdwenen?

Bij mijn weten heeft de PH3 2 liter AL4 in z'n 3 een V1000 = 27,5 km/u.

Dat betekent dat hij dan bij 120 km/u 4350 rpm draait, een toerental waarbij de automaat als je in z'n 3 rijdend volgas geeft nog lang niet doorschakelt naar z'n 4.

Of de Software dat terugschakelen via Kick-down toestaat weet ik niet, toerental technisch gezien zou het moeten kunnen.
Als je dus beslist wél terug wilt naar z'n 3 bij 120 km/u moet je 'm even helpen door 'm via de M een tikje terug te geven. Dan gaat het ongetwijfeld.

Groet,
JW

Auteur:  Iceman [ 29 sep 2013 07:19 ]
Berichttitel:  Re: Kickdown verdwenen?

Ik weet uit ervaring dat als je het gas los laat en abrupt weer intrapt (dit zonder de schakelaar aan te spreken) dat de AL4 terug schakelt.

Maar in 4 bij 120km/h met gas geven (lees rustig) dan blijft hij in 4 tot dat de schakelaar wordt aan gesproken.

Wellicht dat de schakelaar bij jou defect is, volgens mij had Willy4 ook een defecte schakelaar en daar door werkte zijn CC niet meer. ( melding: storing snelheidregelaar ).
Dit is heel makkelijk te controleren: motor starten, daarna met de hand in het gaspedaal in knijpen tot je hem voelt klikken. Dan krijg je de melding over de snelheids regelaar. Als je die hebt is die schakelaar niet defect.

Greetz Iceman :smt197

Auteur:  JW-C5 [ 29 sep 2013 10:59 ]
Berichttitel:  Re: Kickdown verdwenen?

JW-NHS schreef:
Bij mijn weten heeft de PH3 2 liter AL4 in z'n 3 een V1000 = 27,5 km/u.

Dat betekent dat hij dan bij 120 km/u 4350 rpm draait, een toerental waarbij de automaat als je in z'n 3 rijdend volgas geeft nog lang niet doorschakelt naar z'n 4.

...


In de doc's zie ik dat de PH3 iets korter gegeared is dan de PH1 en 2.
De V1000 in z'n 3 blijkt bij de PH3 26,5 km/u te zijn.
Met 120 echte km/u draait hij dan 4525 rpm, bij 130 is dat dan 4900 rpm.
Bij die laatste snelheid zal hij dan bij KD wellicht niet terugschakelen naar z'n 3......

Groet,
JW

Auteur:  Menno [ 29 sep 2013 13:40 ]
Berichttitel:  Re: Kickdown verdwenen?

Misschien wordt er simpelweg niet "hard genoeg" getrapt voor een kickdown ???
Geleidelijk gas geven bij 120/30 resulteert zeker bij een 2.0 niet tot een kickdown

Auteur:  c5jan [ 29 sep 2013 13:44 ]
Berichttitel:  Re: Kickdown verdwenen?

Maar - wat valt er bij die snelheden nog down te kicken dan?
110 - 115 zal toch wel zo'n beetje het eind van het toerenbereik in z'n 3 zijn schat ik?
Ga je harder dan dat, dan is met een 4 bak de koek domweg op.

Kun je een keer de automaat in z'n 3 vergrendelen, het maximum acceptabel toerental aanhouden en kijken welke snelheid dat is?
Rij je harder dan dat dan is kickdown geen optie.

Auteur:  Menno [ 29 sep 2013 13:45 ]
Berichttitel:  Re: Kickdown verdwenen?

In z'n drie kan je toch echt nog wel even verder als je pas 120 rijdt ...

Auteur:  c5jan [ 29 sep 2013 13:56 ]
Berichttitel:  Re: Kickdown verdwenen?

Ok, maar hoeveel verder? TS meldt dit probleem bij snelheden tussen 120-130. Lijkt me redelijk overeenkomstig met het eind van het toerengebied?

Auteur:  Menno [ 29 sep 2013 13:59 ]
Berichttitel: 

Onze 207 ( met 1.6 benzine ) ging gemakkelijk door tot om en nabij 160 in z'n drie ....
Dat deed onze 2.0 benzine ph1 C5 ook voor zover ik mij nog kan herinneren

Beide een al4 bak

Auteur:  JW-C5 [ 29 sep 2013 14:08 ]
Berichttitel:  Re: Kickdown verdwenen?

Een beetje afhankelijk van hoe de software van de motor en van de bak daarmee omgaat.

Maar uitgaande van die PH3 2liter AL4 > V1000 = 26,5 km/u in z'n 3, zal hij bij 5000 rpm 133 km/u rijden, bij 5500 rpm is dat 146 km/u.
Met plankgas in z'n 3 zal die laatste snelheid vermoedelijk wel gehaald worden voordat hij opschakelt naar z'n 4. Als je de gasvoet iets lift zal hij ongetwijfeld eerder opschakelen.

De PH1 en 2 zijn iets langer gegeared, zie m'n eerdere verhaal. Daarbij liggen die schakelpunten dus wat hoger, om precies te zijn 3,7%.
Die 146 km/u wordt dan 152 km/u.

Groet,
JW

Pagina 1 van 3 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/