In het kader van kennis delen, een korte instructie over het vervangen van de multiriem op een 1.6THP.
Benodigde tijd: 5 tot 10 minuten
Gereedschap: Dop/steek/ringsleutel 30 (of parallelsleutel/grote bahco oid)
Onderdeel: 5750RG (ca EUR 30)
1. Motorkap open
2. Spanner localiseren. Dit is een grote moer 30 mm links vooraan naast de motor
3. Met dop/steek/ringsleutel etc de spanner iets met de klok mee bewegen (kan ca 10-20 graden), daarna met het palletje rechts vergrendelen
4. Onderaan op de onderste spanrol zie je een klein zwart plastic palletje. Dit palletje kun je uittrekken (er zit een stukje draad aan vast) en hiermee trek je de onderste spanrol open.
5. Via dit palletje de spanrol opentrekken, oude riem verwijderen, nieuwe plaatsen
6. Controleer of de nieuwe riem goed over alle rollen ligt. Zorg er voor dat het palletje dat je hebt uitgretrokken weer netjes en goed op zijn plek zit (er zit een o-ringetje op om alles goed af te dichten).
7. Met sleutel 30 weer de bovenste spanner iets met de klok mee bewegen, palletje terug en daarna rustig de sleutel terugbewegen en de riem op spanning laten komen.
8. Controleer of de nieuwe riem nog steeds goed over alle rollen ligt.
9. Starten, loop riem visueel controleren.
10. Motorkap dicht.
Klaar.
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
C5club Bikkel


Berichten: 413
Lid geworden op: 30 okt 2007 15:25
Auto: C5 1.6THP Exclusive
Opties: Pack Buss. Excl, Protection, Leder Claudia Matinal
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12051
Productienummer: 0446
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 185000
Kleur: gris thorium
Locatie: Berlicum (+diagbox)