Citroen C5 club forum https://www.c5club.nl/c5forum/ |
|
EGR dicht gemaakt, zonder foutmeldingen https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=54&t=12975 |
Pagina 1 van 14 |
Auteur: | BB-Kinkie [ 24 feb 2013 23:06 ] |
Berichttitel: | EGR dicht gemaakt, zonder foutmeldingen |
Hoi mannen, ![]() Ik wilde even melde dat ik de EGR van mijn C5 2.0 HDI-F 136pk vandaag dicht gemaakt heb. Op E-bay zijn aluminium pakkingen te krijgen welke je tussen de EGR en de EGR-leiding kan schuiven. Na veel gelezen te hebben op een Engels Peugeot forum, waar velen dit hadden gedaan met hun 407 2.0 HDI-f's heb ik de stoute schoenen aangetrokken om dit ook te proberen op mijn C5 Ligne Business van 2008. Ik heb gelijk na het afflensen 100km gereden met nul foutmeldingen als resultaat. Geen storingsmeldingen, helemaal nada noppes niks. In dit Engelse forum had ook niemand problemen met oververhitting of andere zaken waar wel eens over gespeculeerd wordt. Mijn motor eet dus vanaf heden niet meer zijn eigen stront op ![]() Mochten er problemen ontstaan (wat ik niet verwacht) dan zijn jullie de eerste die het horen. |
Auteur: | exroosje [ 25 feb 2013 00:16 ] |
Berichttitel: | Re: EGR dicht gemaakt, zonder foutmeldingen |
Maar waarom???? If it aint broke don't fix it |
Auteur: | Maarten [ 25 feb 2013 08:32 ] |
Berichttitel: | Re: EGR dicht gemaakt, zonder foutmeldingen |
exroosje schreef: Maar waarom???? If it aint broke don't fix it BB-Kinkie schreef: Mijn motor eet dus vanaf heden niet meer zijn eigen stront op ![]() |
Auteur: | peeke 1972 [ 25 feb 2013 09:54 ] |
Berichttitel: | Re: EGR dicht gemaakt, zonder foutmeldingen |
In principe kan elke fatsoenlijke tuner de egr-klep softwarematig afsluiten moest je toch nog foutmeldingen krijgen. Daar ligt de oplossing van de problemen. De fabrikant is sinds een paar jaar verplicht om bij de wagens een beveiliging in te bouwen zodat de egr-klep niet meer kan afgesloten, technisch dan. Softwarematig zou het nog wel kunnen maar dan in de meeste gevallen ook niet voor meer dan 80procent, dacht ik. Hiervoor zat ik bij de alfaclub en daar werd bij de meeste diesels vanaf een bepaald bouwjaar, ik dacht vanaf 2002 softwarematig afgesloten omdat het niet meer ging met het plaatje. Daarvoor hadden wij een adresje in Nederland. Die persoon doet spijtig genoeg alleen italiaanse wagens anders wist ik het wel. Die persoon is eigenlijk ook de grondlegger van de chiptuning. Die kende zijn zaakje wel. Een goede kan je herkennen aan het feit dat ie bv de egr softwarematig kan afsluiten. Verder moet zal ie bij het tunen elke wagen testen of ie technisch geschikt is om te tunen. Dat wil zeggen dat ie controleerd of bij de wagen alle parameters nog binnen de normen zitten bv de turbodruk,opbrengst van het brandstof circuit en dergelijke. Verder moet ie ook controleren of de koppeling goed is; Na het het tunen zal ie alles nog eens controleren en eventueel aanpassingen doen. Bv als het vliegwielniet trilt bij vol doortrekken. Is dat het geval dan zal ie het koppel verlagen.Een goede tuner zal ook nooit de beveiligingen wat door de fabrikant erin gezet zijn om de motor te beveiligen omzeilen. Hij zal er eventueel er nog bijzetten. Die van de alfaclub programeerde zo dat zolang de wagen koud was het koppel begrensd was. Van het moment dat de wagen warm was had je het volledig vermogen ter beschikking. Als je moest overwegen dit te doen zal deze leiddraad je helpen om een goeie te vinden. |
Auteur: | Klaverblaadje [ 25 feb 2013 10:20 ] |
Berichttitel: | Re: EGR dicht gemaakt, zonder foutmeldingen |
Aan welke vorm van beveiliging moet ik dan denken? Volgens mij blijft het altijd mogelijk om zo'n klep technisch af te sluiten. |
Auteur: | exroosje [ 25 feb 2013 11:20 ] |
Berichttitel: | Re: EGR dicht gemaakt, zonder foutmeldingen |
Ik blijf vragen waarom Ik lees namelijk alleen opluchting over het feit dat de auto nog steeds werkt en geen foutmeldingen geeft. Geen berichten als "voelt als herboren" of "trekt als een leeuw" . Dus welk probleem wil je nou oplossen. Dat opeten van je eigen stront door je auto is juist goed, want anders doet een onschuldige voorbijganger dat (door het in te ademen...). Dat is hier herhaaldelijk door o.a. Eviltwin betoogd. Niet voor niets wordt verplicht gesteld dat een auto zelf gerommel hieraan detecteert, het is nl integraal onderdeel van het voldoen aan de uitstoot normen. Dus tenzij je echt aantoonbaar last hebt van die EGR, lekker afblijven. Ik verzoek je in elk geval met je auto uit den Haag weg te blijven, we hebben al genoeg rotzooi hier. |
Auteur: | BB-Kinkie [ 25 feb 2013 16:21 ] |
Berichttitel: | Re: EGR dicht gemaakt, zonder foutmeldingen |
Klopt allemaal, echter zal elke auto met een dicht geroet inlaatspruitstuk na twee ton minder goed verbranden en meer roet uitstoten dan een nieuwe auto met een werkende EGR. Bovendien komen tachtig procent van de emissiestoringen van de EGR vandaan, dus heb ik daar ook geen last meer van. En voor het milieu doe ik het niet, want dan moet de overheid eerst alle oude poolse vrachtwagens maar eens van de weg gaan halen die in 100km uitstoten wat ik in drie jaar doe. Ik werk in de Botlek en als daar een oceaanstomer gestart word tuft deze genoeg roet uit wat equivelent staat aan 6 jaar file in de Rotterdamse haven. Ook fakkelt de Shell niet voor niks alleen 'snachts restproduct af. Dit doen ze om de rookpluimen te verhullen zodat heel de Nederlandse milieulobby niet op zijn kop staat. De overheid is alleen geinteresseerd in het milieu als het de schatkist geld oplevert. Zodoende ben ik alleen geinteresseerd in het milieu als het mijn portemonnee geld oplevert. Betreffende de motorkarakteristiek na afsluiting : De motor loopt iets vloeiender in de eerste en tweede versnelling, tevens lijkt hij iets krachtiger te zijn. Betreffende het brandstofverbruik kan ik nog niet oordelen. Ik deel deze info niet om mensen ook hun EGR af te laten flensen, maar voor de mensen die met deze gedachte rondliepen is het wel interessant. |
Auteur: | JW-C5 [ 25 feb 2013 16:33 ] |
Berichttitel: | Re: EGR dicht gemaakt, zonder foutmeldingen |
Het valt te hopen dat de APK regels binnenkort verder aangescherpt worden zodat NOx ook onder de metingen valt. Met dit soort verdedigingen "kijk hem maar eens", altijd met de vinger naar anderen wijzen dus, heb ik niks. Integendeel ![]() Groet, JW |
Auteur: | peeke 1972 [ 25 feb 2013 16:54 ] |
Berichttitel: | Re: EGR dicht gemaakt, zonder foutmeldingen |
En volgens mij is die egr-klep ook niet zaligmakend. Hierin volg ik ook een beetje de topicstarter. De motor word idd sterk vervuild door die klep en vervuilender op langere termijn. Het rare is ook dat sinds o.a. de algemene invoering van de egr en andere zogezegde ingrepen om wagens milieuvriendelijk te maken de klachten van de luchtwegen bij de kinderen in de winter sterk toenemen . Je hoort niet anders meer dat ouders in de winter klagen dat hun kinderen constant moeten aeresollen of aan de puffertjes hangen. Hier thuis is dat ook zo. Vroeger werd de meeste fijnstofdeeltjes van de diesels verbrand, nu is dat niet meer het geval door de lage toerentallen waarmee de diesels nu rondrijden. Maar ik kan de andere meningen ook volgen hoor. Dus ik zou zeggen gebruik meer de fiets en laat de diesel voor korte afstanden tot 10-15 km staan. Hier gaat ook een elektrische fiets aangekocht worden zodat de vriendin met de fiets naar het werk kan gaan zodat die korte afstand ook vermeden word. |
Auteur: | BB-Kinkie [ 25 feb 2013 16:56 ] |
Berichttitel: | Re: EGR dicht gemaakt, zonder foutmeldingen |
Het gaat ook niet om de rest van de wereld, het gaat om wat de meerderheid van de auto's uittuft met een dichtgekoold inlaatspruitstuk. Ik wil alleen maar aangeven dat het beetje NOX wat bij mij niet herverbrand wordt geen verschil maakt. Maar voor mij wel een verschil maakt voor de gezondheid van mijn motorblok. ![]() De EGR is gewoon een verstikkende maatregel om de conventionele verbrandingsmotor bij aflevering door de Euro normen te krijgen. Bij een roettest staat de EGR ook gewoon dicht dus produceert deze nog net zoveel NOX als normaal. De EGR staat namelijk alleen wijd open tijdens deellast. Echter is dit een zinloze discussie, feit is dat het kan voor 5 euro zonder foutmeldingen. |
Auteur: | Iceman [ 25 feb 2013 19:27 ] |
Berichttitel: | Re: EGR dicht gemaakt, zonder foutmeldingen |
Off topic: Ter info: de fakkel word beboet na gelang de hoeveelheid die er heen word gestuurd. En gebeurd veelal s'nachts omdat er dan juist systemen worden gereed gemaakt voor reparatie oid. On topic: Ben benieuwd of je door de keuring komt, dit met betrekking tot de roet meting. Greetz Iceman ![]() |
Auteur: | EvilTwin [ 25 feb 2013 22:45 ] |
Berichttitel: | Re: EGR dicht gemaakt, zonder foutmeldingen |
Een HDi met roetfilter zoals deze zal nooit een probleem hebben met de roetmeting. |
Auteur: | BJG [ 25 feb 2013 23:04 ] |
Berichttitel: | Re: EGR dicht gemaakt, zonder foutmeldingen |
Formeel is een egr klep goed voor het millieu. Hij beperkt de NOx uitstoot in deellast. Daarnaast zorgt EGR op termijn bij diesels voor zo enorm veel vervuiling van het inlaattraject dat de doorstroming serieus belemmerd wordt waardoor het rendement daalt. Neem maar eens de EGR pijp los van een 'oude' 2.2 HDi of een 2.0 136pk. Niet zelden is daarin na 200 000 km nog slechts een doorstroom gaatje van 3 mm. ![]() Laat iedereen vinden wat hij vindt ![]() technisch is het afdoppen van egr voor de motor niet schadelijk het enige nadeel is dat door ontbreken van de wtw werking de koelvloeistof iets langzamer opwarmt. |
Auteur: | Timo 1972 [ 26 feb 2013 00:00 ] |
Berichttitel: | Re: EGR dicht gemaakt, zonder foutmeldingen |
De egr klep veroorzaakt bij vele merken storingen , ook bij mijn vorige auto (mitsubishi carisma). Ben toen met de storing naar de kort geweest in kaatsheuvel (mitsubishi specialist , zeg maar de JO van de mit's) en hun zetten de kleppen allemaal vast. Dit omdat de motor te snel vervuilde. Motorisch kan het totaal geen kwaad . |
Auteur: | peeke 1972 [ 26 feb 2013 02:21 ] |
Berichttitel: | Re: EGR dicht gemaakt, zonder foutmeldingen |
Motorisch kan het idd geen kwaad en is het voor de interne vervuiling van zonder te rijden. Voor de keuring kan het ook geen kwaad tenzij je zelf zegt dat je ze afgesloten hebt,lol. Maar zoals hier al is aangehaald gaat de klep helemaal gesloten zijn bij een roetmeting omdat er teveel gas gegeven word. Bij de alfaclub waar ik bij was waren bij 90 procent van de diesels de egr afgesloten en bij mijn weten is er nog nooit een wagen afgekeurd geweest met afgesloten egr. Het waren trouwens allemaal zonder roetfilter. Ikzelf heb ooit met mijn dieselalfa complimenten gekregen op de keuring omdat de roetuitstoot zo laag was en dat was na het afsluiten van de klep en zelfs met chiptuning. |
Pagina 1 van 14 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |