Pook automaat blokkeert lang bij koude start
Auteur |
Bericht |
zweefbakkie
V.I.P.
Geregistreerd: 04 mei 2013 00:45 Berichten: 341 Woonplaats: Beverwijk
Auto: C5 ph3 V6 exclusive tourer 2009
Opties: panorama dak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: E
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11824CJ
Productienummer: 10169
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 197000
Kleur: Gris Fulminator-métalliqueEYPC
Naar boven
|
Re: Pook automaat blokkeert lang bij koude start
Op het French car forum dit draadje gevonden: https://frenchcarforum.co.uk/forum/viewtopic.php?t=55599&start=30Blijkt er een houder achter het dasboard kastje te zitten met de relais naar boven gericht er in.. Ik ga het morgen nog eens proberen. Als ik meer weet, zal ik proberen plaatjes te posten. Zweef...
_________________ C5 II X7 3.0 V6 24v excl Tourer bj:2009
Alle extra's die er op zitten kunnen stuk... De teller staat inmiddels op : 4
|
24 jul 2022 00:00 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Pook automaat blokkeert lang bij koude start
Ik heb ergens het schema van de AM6 in de PH2. Ik zal in de loop van de dag een plaatje maken waarop te zien is waar dat relais zit in de BSI van deze auto. Wellicht heb je er wat aan....
Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
24 jul 2022 01:41 |
|
|
H_H
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 12 feb 2013 16:44 Berichten: 3022 Woonplaats: Eindhoven
Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 305.000
Kleur: Gris
Naar boven
|
Re: Pook automaat blokkeert lang bij koude start
H_H schreef: Als ik Me goed herinner zit die achter en onder het dashboardkastje. Je hoeft die niet te verwijderen (rotklus!!) als je an de onderzijde de plaat/bekleding weghaalt kun je er met veel moeite bij. Er zitten meerdere relais dus even voelen welke het is door iemand op de rem te laten trappen. Goed herinnerd dus
_________________ Toen: Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4 C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline
|
24 jul 2022 10:40 |
|
|
H_H
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 12 feb 2013 16:44 Berichten: 3022 Woonplaats: Eindhoven
Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 305.000
Kleur: Gris
Naar boven
|
Re: Pook automaat blokkeert lang bij koude start
zweefbakkie schreef: Op het French car forum dit draadje gevonden: https://frenchcarforum.co.uk/forum/viewtopic.php?t=55599&start=30Blijkt er een houder achter het dasboard kastje te zitten met de relais naar boven gericht er in.. Ik ga het morgen nog eens proberen. Als ik meer weet, zal ik proberen plaatjes te posten. Zweef... Bij zo’n Engelse auto het Dashboardkastje natuurlijk wel aan de andere kant hè
_________________ Toen: Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4 C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline
|
24 jul 2022 10:44 |
|
|
jantje1948
C5club Chief Executive
Geregistreerd: 04 aug 2017 11:44 Berichten: 2181 Woonplaats: Breda
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.
Naar boven
|
Re: Pook automaat blokkeert lang bij koude start
Scherp opgemerkt!
_________________ Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.
|
24 jul 2022 10:46 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Pook automaat blokkeert lang bij koude start
Zó zit het bij de PH2. Het relais is 1642, het bedient de solenoid in 1603: Dat relais 1642 zit in de BSI, links onder het stuur: Ben benieuwd of het in de PH3 ook zó zit. Groet, JW
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
24 jul 2022 10:49 |
|
|
zweefbakkie
V.I.P.
Geregistreerd: 04 mei 2013 00:45 Berichten: 341 Woonplaats: Beverwijk
Auto: C5 ph3 V6 exclusive tourer 2009
Opties: panorama dak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: E
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11824CJ
Productienummer: 10169
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 197000
Kleur: Gris Fulminator-métalliqueEYPC
Naar boven
|
Re: Pook automaat blokkeert lang bij koude start
Witte Rook!!! Welnu ik heb het corpus delicti gevonden! en vervangen..... Het relais en solenoid schakelen nu beide zodra je het contact aan hebt en het rempedaal intrapt. voor wat betreft de locatie: Hij zit aan de bestuurderskant!! Men neme de bekleding boven de pedalen weg, en kijke naar links boven. De relaishouder zit normaal vast aan het achterwandje van de witte plastic bracket, deze kan je los nemen door de houder omhoog te duwen dan schuift ie van z'n ophangpunt af en kan je er bij om het relais er uit te nemen. voor de goede orde het is dus niet het grote groene relais, maar hij zit daar vlak achter weg gestopt met het relais naar boven gericht. Uiteraard wilde ik nu ook zien wat er allemaal niet pluis was in het relais dus voor de geïnteresseerden, onderstaande plaatjes met ontleed relais: Zo op het eerste oog weinig mis mee.. en er zit zelfs een blus diode in, in tegenstelling tot mijn verwachting. De diode zit er slechts ingeklemd en is niet gesoldeerd. Laten wij eens wat nader kijken naar de contact punten. Als met goed kijkt dan ziet men een donker plekje op het contact. Dit is dus de boosdoener, het geeft net genoeg weerstand om het solenoïd net wel/net niet te laten bewegen, hetgeen mij doet twijfelen aan het nut van de diode. Dus nog eens wat beter gekeken, de diode zit niet over het maak contact, maar over de spoel, wat het relais enkel polariteit geeft. Dit verklaart het inbranden van het relais. Als er een inductieve verbruiker (een andere spoel dus) wordt geschakeld dan is het beter om een blus-diode over de geschakelde contacten te plaatsen, althans zo is mij geleerd. Rest ons nog de aansluitingen: 1 en 2 = spoel 3 = omschakel contact 4 = Normaal Open NO 5 = Normaal gesloten NC Om de solenoid te activeren verbind men dan 3 en 4. dit moet men echter niet permanent doorverbinden ! De solenoid is niet bedoeld om uren lang bekrachtigd te blijven en zal WARM of zelfs HEET! worden. Mijn advies voor de mc Gyvers onderweg zonder vervang relais is; ofwel met 2 losse draden van af de relais houder, welke je van achter het stuur even kan schakelen en zo doende, MET de voet op de REM, de pook even naar N brengen en na het veilig weg leggen van uw hotwires kunt u uw weg vervolgen. Ofwel: Men neme de bezel van de pookhoes (met schakelaars en al) los, dit doet men door 2 (oude) creditcards aan weerszijden er tussen te steken ter hoogte van de clips (Rode pijl) De rode pijl wijst hier de locking pal aan, deze kan je eenvoudig met een balpen wegdrukken en dan de pook er langs bewegen. ook hier geld VOET op de REM houden! Mocht u in het zeldzame bezit zijn van een C5 voor links rijders, dan zit het dus wel ergens achter het handschoenkastje, en bent u te beklagen! Moge het nu voor eens en voor altijd duidelijk zijn Zweef...
_________________ C5 II X7 3.0 V6 24v excl Tourer bj:2009
Alle extra's die er op zitten kunnen stuk... De teller staat inmiddels op : 4
|
24 jul 2022 14:44 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Pook automaat blokkeert lang bij koude start
Mooi dat het gelukt is, en een fraai verslag Vraagje: zit dat relais (ongeveer) op dezelfde plek als bij de PH2, zie m'n posting hierboven? Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
24 jul 2022 18:42 |
|
|
zweefbakkie
V.I.P.
Geregistreerd: 04 mei 2013 00:45 Berichten: 341 Woonplaats: Beverwijk
Auto: C5 ph3 V6 exclusive tourer 2009
Opties: panorama dak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: E
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11824CJ
Productienummer: 10169
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 197000
Kleur: Gris Fulminator-métalliqueEYPC
Naar boven
|
Re: Pook automaat blokkeert lang bij koude start
Ik ga straks de boel weer dichtmaken (het was erg warm en na het sucses van werkende solenoid ben ik gauw weer de schaduw in gevlucht) en dan zal ik nog eens goed kijken, de witte plastic bracket lijkt wel enigzins op dat plaatje, maar ik heb niet meer geken of de bsi module daar ook aan hangt . zou wel ruimte voor moeten zijn... Ik laat nog weten... nu.... eerst effe eten Zweef...
_________________ C5 II X7 3.0 V6 24v excl Tourer bj:2009
Alle extra's die er op zitten kunnen stuk... De teller staat inmiddels op : 4
|
24 jul 2022 19:02 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Pook automaat blokkeert lang bij koude start
't Was maar een vraagje Voor nu: eet ze, en proost Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
24 jul 2022 19:28 |
|
|
zweefbakkie
V.I.P.
Geregistreerd: 04 mei 2013 00:45 Berichten: 341 Woonplaats: Beverwijk
Auto: C5 ph3 V6 exclusive tourer 2009
Opties: panorama dak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: E
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11824CJ
Productienummer: 10169
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 197000
Kleur: Gris Fulminator-métalliqueEYPC
Naar boven
|
Re: Pook automaat blokkeert lang bij koude start
Als dat zwarte kastje de BSI is dan zit die dus aan de kant van het extra opberg vakje op de witte bracket, ongeveer net zo als op het plaatje dat je liet zien. Echter, aan de achterzijde bezien zitten de relais niet meer op of tegen de BSI maar hangen ze op een andere plek aan het witte bracket vast. Maar grosso modo wel in de zelfde omgeving. Dit plaatje is van af de vloer recht omhoog genomen.
_________________ C5 II X7 3.0 V6 24v excl Tourer bj:2009
Alle extra's die er op zitten kunnen stuk... De teller staat inmiddels op : 4
|
24 jul 2022 21:13 |
|
|
edon
C5club Fan
Geregistreerd: 22 jun 2009 19:31 Berichten: 97
Auto: C5 Tourer exclusive aut 2015 Motor DW10FC
Opties: Arkamys SMEG v2
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2016
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
Kleur: Guaranja bruin
Naar boven
|
Re: Pook automaat blokkeert lang bij koude start
@zweefbakkie hallo, "de diode zit niet over het maak contact, maar over de spoel, wat het relais enkel polariteit geeft." De functie van een diode daar, is om de tegen "emk" (de spanning die ontstaat bij het onderbreken van een inductieve belasting, spanning die zeer hoog kan worden) kort te sluiten.
|
24 jul 2022 21:22 |
|
|
zweefbakkie
V.I.P.
Geregistreerd: 04 mei 2013 00:45 Berichten: 341 Woonplaats: Beverwijk
Auto: C5 ph3 V6 exclusive tourer 2009
Opties: panorama dak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: E
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11824CJ
Productienummer: 10169
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 197000
Kleur: Gris Fulminator-métalliqueEYPC
Naar boven
|
Re: Pook automaat blokkeert lang bij koude start
@ Edon,
Klopt, ik had echter heel kort de hoop dat ie er juist in zat om de spoel van de solenoid te dempen.. maar goed, het is meer dan 10 jaar goed gegaan dus ik gok dat men het niet nodig heeft gevonden om die ook te blussen...
Zweef...
_________________ C5 II X7 3.0 V6 24v excl Tourer bj:2009
Alle extra's die er op zitten kunnen stuk... De teller staat inmiddels op : 4
|
24 jul 2022 22:05 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Pook automaat blokkeert lang bij koude start
Die diode is er dan kennelijk om het contact van de remlichtschakelaar te beveiligen. Dat is maar een licht contact, en kwetsbaar. Dat weten we ook van de problemen met de CruiseControl, waarvoor inmiddels andere "geneesmiddelen" beschikbaar zijn. Een extra diode over de contacten van het relais zou die kunnen beschermen tegen overspanningen als gevolg van afschakelen van de solenoid. Dat is het bekende U=L*di/dt probleem, voor de ingewijden onder ons Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
24 jul 2022 22:53 |
|
|
edon
C5club Fan
Geregistreerd: 22 jun 2009 19:31 Berichten: 97
Auto: C5 Tourer exclusive aut 2015 Motor DW10FC
Opties: Arkamys SMEG v2
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2016
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
Kleur: Guaranja bruin
Naar boven
|
Re: Pook automaat blokkeert lang bij koude start
@JW-C5
|
25 jul 2022 10:32 |
|
|
|