Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

2dehands HDI = geen roetfilter. Welke voor/nadelen?
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=54&t=12309
Pagina 1 van 3

Auteur:  amadeus [ 17 okt 2012 13:21 ]
Berichttitel:  2dehands HDI = geen roetfilter. Welke voor/nadelen?

Als je een 2dehands c5 HDI koopt, heeft deze dus geen roetfilter.
Als voordelen zou ik opnoemen dat je geen problemen hebt met het verstoppen van de roetfilter en dergelijke?
Zijn er ook nadelen aan verbonden, bijvoorbeeld extra kosten door wetgevingen nu of later?

Auteur:  edwin48 [ 17 okt 2012 13:30 ]
Berichttitel:  Re: 2dehands HDI = geen roetfilter. Welke voor/nadelen?

hoi Amadeus ik heb een 2.0 hdi uit 2004 deze werkt perfect en heeft tot nu toe geen problemen met de co2 waarde tijdens de apk. wel moet ik hem af en toe even stevig doortrappen om het roet uit de uitlaat weg te werken.

Auteur:  JW-C5 [ 17 okt 2012 13:33 ]
Berichttitel:  Re: 2dehands HDI = geen roetfilter. Welke voor/nadelen?

Vooralsnog is het enige nadeel dat je er in Duitsland problemen mee krijgt als je bepaalde steden/streken in wilt.
Je krijgt dan niet de noodzakelijke "Umweltplakette", zie de postings daarover.

Groet,
JW

Auteur:  CitroFrance [ 17 okt 2012 13:58 ]
Berichttitel:  Re: 2dehands HDI = geen roetfilter. Welke voor/nadelen?

Hoe zit het met aftermarket roetfilters op de C5?

Auteur:  Roman [ 17 okt 2012 16:31 ]
Berichttitel:  Re: 2dehands HDI = geen roetfilter. Welke voor/nadelen?

Citaat:
Ik ben misschien van plan om een C5 te kopen en heb een auto gespot die mij wel aanstaat.
citroen c5 2.0 hdi 136cv exclusive (Full Option)


deze heeft dus wel een roetfilter.. ;)

Auteur:  Bibendum [ 17 okt 2012 17:41 ]
Berichttitel:  Re: 2dehands HDI = geen roetfilter. Welke voor/nadelen?

Roetfilter is geldklopperij.Een C5 met of zonder roetfilter heeft dezelfde uitstoot.De terug opgezogen gassen zijn nefast voor de motor.Mijn garagist toonde mij eens twee opengewerkte 2.0HDi motoren van de C5.De smerigste was deze mét roetfilter.Mijn C5 heeft nu 323000 km,zonder roetfilter en de motor draait nog als een naaimachientje.Mijn C8 had wel een roetfilter,was duur in onderhoud (roetfilter duur en eolyse peperduur) en maakte het motormanagement dol.

Auteur:  JHV [ 17 okt 2012 17:45 ]
Berichttitel:  Re: 2dehands HDI = geen roetfilter. Welke voor/nadelen?

Dit laatste roept om meer ervaringen en stellingen.

Auteur:  Herman [ 17 okt 2012 18:06 ]
Berichttitel:  Re: 2dehands HDI = geen roetfilter. Welke voor/nadelen?

@ Bibendum, Dat idee heb ik ook altijd, maar dat is praten tegen de bierkaai! :smt190

Auteur:  Roman [ 17 okt 2012 18:46 ]
Berichttitel:  Re: 2dehands HDI = geen roetfilter. Welke voor/nadelen?

of het waar is of niet...

iig wat ik zie..
de C3P heeft een 1.6 hdi zonder Fap en de C4P is een 1.6 met Fap
de C3p geeft toch wel regelmatig een roet emissie terwijl ik dat bij de C4P niet zie...

maar de vraag van de TS is eigenlijk beantwoord...

alle HDI Ph3 hebben een roetfilter... ;)

Auteur:  Menno [ 17 okt 2012 19:16 ]
Berichttitel:  Re: 2dehands HDI = geen roetfilter. Welke voor/nadelen?

Alle C5-3'tjes hebben idd een roetfilter, en bij een beetje gas geven valt er niets te verstoppen.
Ik heb mijn C5 ook tweedehands gekocht en na 30K er zelf in gereden te hebben door mijn garage laten meten in hoeverre het Fap dicht zat, die was dus brandschoon, zelfs in vergelijk met nieuwere auto's :smt190

Extra kosten zijn met name de Eolyse ( bijvullen na een x aantal km's ) en het Fap filter ( die gaat langzaam aan verstoppen )

Bij mijn ex 2.2 met fap heeft het filter het uitzonderlijk lang uitgehouden ( 350.000 ) , hoewel niet volgens het boekje was er geen enkele reden deze eerder te vervangen, maar dat heeft m.i. grotendeels te maken hoe je de auto gebruikt, b.v. korte stukken zijn funest alsook sloom rijgedrag.
Hij is in deze periode wel 2x handmatig ( met de lexia ) uitgebrand.

Auteur:  EvilTwin [ 17 okt 2012 21:07 ]
Berichttitel:  Re: 2dehands HDI = geen roetfilter. Welke voor/nadelen?

edwin48 schreef:
hoi Amadeus ik heb een 2.0 hdi uit 2004 deze werkt perfect en heeft tot nu toe geen problemen met de co2 waarde tijdens de apk.


CO2 wordt niet gemeten tijdens apk, heeft ook niks te maken met de uitlaatgasregeling, want CO2 is 99,99% afhankelijk van het verbruik.

Extra kosten voor Eolys zijn te overzien en een refurbished FAp ia goedkoper dan een willekeurig ander stuk uitlaat. Dat haal je er al uit doordat je minder vaak hoeft te poetsen.

Bibendum schreef:
Roetfilter is geldklopperij.Een C5 met of zonder roetfilter heeft dezelfde uitstoot.


onzin. Roetuitstoot is 99,9% lager mét FaP.

Citaat:
De terug opgezogen gassen zijn nefast voor de motor.


Dat is de EGR, die zit op alle versies, met of zonder FaP.

Citaat:
Mijn C8 had wel een roetfilter,was duur in onderhoud (roetfilter duur en eolyse peperduur) en maakte het motormanagement dol.


C8 =/= C5 :idea:

Auteur:  BJG [ 17 okt 2012 21:25 ]
Berichttitel:  Re: 2dehands HDI = geen roetfilter. Welke voor/nadelen?

Terug naar de vraag:
een wagen zonder roetfilter stoot "slechts" wat meer roet uit.
Maar dat doet een wagen met een verzadigd roetfilter ook (en daar rijden er best veel van rond :smt190 )

Inderdaad zoals JW opmerkt vooralsnog in sommige duitse steden geen toegang.

Als techneut zie ik voor de particulier die een auto koopt zonder meer een voordeel als deze geen roetfilter heeft. :)
Je hebt geen kosten aan het roetfilter, en ook niet de trammelant van achterstallig of verkeerd onderhoud :mrgreen: van de vorige eigenaar) aan het roetfiltersysteem.

Auteur:  Menno [ 17 okt 2012 21:39 ]
Berichttitel:  Re: 2dehands HDI = geen roetfilter. Welke voor/nadelen?

Maar zoek je een C5-3 is dat geen optie, ik ken geen model HDi zonder Fap ?
Dan zul je dus een THP moeten overwegen.

Auteur:  staircase [ 17 okt 2012 22:40 ]
Berichttitel:  Re: 2dehands HDI = geen roetfilter. Welke voor/nadelen?

Ik zit nog steeds met die vieze bijsmaak dat ik een roetfilter heb die niet op het kenteken staat en dus ook niet de eventuele voordelen daarvan pluk.
Dit onderwerp is een jaar of vier geleden uitgebreid in dit forum behandeld.
Vooralsnog heeft het FAP me 250 euro gekost aan het bijvullen van de Eolyse en onlangs, achteraf onnodig, vervangen van het roetfilter voor ruim 800 euro.
Nog steeds wil ik graag een groene sticker in plaats van de gele die kreeg, bij Tuv Nord in Apeldoorn, ondanks een brief van Citroen waarin stond dat ik een roetfilter had. Hiervoor zal ik naar Duitsland moeten en een welwillend Decra/Tuv station opzoeken. In het weekend zullen deze niet zomaar open zijn verwacht ik.

Auteur:  amadeus [ 17 okt 2012 23:37 ]
Berichttitel:  Re: 2dehands HDI = geen roetfilter. Welke voor/nadelen?

Het probleem is echter dat er veel korte afstanden zullen gedaan worden. Hoe staan jullie tov diesel en korte afstanden? (Met af en toe een lange rit om de roetfilter te reiningen?)

Pagina 1 van 3 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/