Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
citroen c5 2009 1800-16v laten tunen ja\nee
Auteur |
Bericht |
joey1
C5club Newbie
Geregistreerd: 23 jun 2012 23:28 Berichten: 3
Auto: sedan
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 126000
Kleur: blauw-grijs
Naar boven
|
citroen c5 2009 1800-16v laten tunen ja\nee
hallo c5 rijders
Ik heb sinds 4 weken een andere auto moeten aanschaffen en mijn oog is gevallen op de c5 model 2009. Waar we overgens heel blij mee zijn. Het is een 1800 benzine maar zou graag wat meer pk's willen. Nu hoor ik verschillende mens over tunen dat je dan wat meer pk's erbij kunt krijgen en dat de auto nog zuiniger wordt. Heefd hiermee iemand ervaaring op deze motor 1800 16v
groetjes
|
22 jul 2012 21:55 |
|
|
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
Re: citroen c5 2009 1800-16v laten tunen ja\nee
Tuning gaat niet werken op een atmosferische benzine zonder echt ingrijpende wijzigingen (nokkenassen, inlaatspruitstuk, zuigers, uitlaat, etc.) ...dus uiterst beperkt qua nut. Veel loze beloften. viewtopic.php?p=275385#p275385
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
22 jul 2012 22:42 |
|
|
Joslenssen
C5club Bikkel
Geregistreerd: 18 apr 2010 18:08 Berichten: 264 Woonplaats: Sittard
Auto: Renault Twingo
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
kilometerstand: 155.500
Naar boven
|
Re: citroen c5 2009 1800-16v laten tunen ja\nee
Als je meer PK's wilt moet je er een 6 cilinder in gooien, tunen van een motor gaat altijd ten koste van betrouwbaarheid.
|
23 jul 2012 14:30 |
|
|
Ronald
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 23:54 Berichten: 4883 Woonplaats: Leiden
Auto: C6 3.0HDI Exclusive
Opties: 1 van 3
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 165.000
Kleur: Blanc Banquise
Naar boven
|
Re: citroen c5 2009 1800-16v laten tunen ja\nee
Helemaal eens met EviltWin, aan een 1800 benzine zonder turbo valt vrijwel niks electronisch te tunen/chippen. Noway street Met 127 pk voor bijna 1500 kilo geen verstandige keus als je wilt opschieten. Gr. Ronald
_________________ C6 3.0 V6 HDI Exclusive, BVA6, 09/2009, 120.000 km, Blanc Banquise, ORGA ?????CJ Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl, (Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5 en 1x C6)
|
23 jul 2012 20:37 |
|
|
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
Re: citroen c5 2009 1800-16v laten tunen ja\nee
d'r heeft een forumlid nog een V6 blok in de aanbieding
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
24 jul 2012 07:43 |
|
|
KWW
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 05 mei 2012 18:58 Berichten: 525 Woonplaats: Nieuwe Pekela
Auto: C5
Opties: difference
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Energielabel: D
Phase: 1
Organummer: 09664CJ
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 226000
Kleur: Gris Iceland
Naar boven
|
Re: citroen c5 2009 1800-16v laten tunen ja\nee
ik wil niet bot overkomen, maar dat soort dingen bekijk je toch voordat je een auto koopt? dan had je een andere gekozen vermoedelijk.
|
25 jul 2012 23:06 |
|
|
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
Re: citroen c5 2009 1800-16v laten tunen ja\nee
Wat, een zuinigere auto? Zet er dan geen V6 in.
|
25 jul 2012 23:18 |
|
|
Ploffie
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 30 nov 2008 01:06 Berichten: 4116 Woonplaats: Enschede
Auto: C3 VTI 1.4 Exclusive
Opties: Zenith voorruit, kindertoetertje, Veringvrij.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 13000
Kleur: Gris Thorium
Naar boven
|
Re: citroen c5 2009 1800-16v laten tunen ja\nee
De TS kijkt verder lijkt me...
_________________ De testrijders van Citroën? Dat zijn wij zelf!
When I die, I want to go peacefully like my grandfather did, in his sleep... Not screaming and yelling, like the passengers in his car.
Mijn ex: C5 Break 2.0i 16V, Ligne Business, Gris Ferro uit 2006.
|
25 jul 2012 23:28 |
|
|
JHV
C5club Chief Executive
Geregistreerd: 11 okt 2007 11:21 Berichten: 2889
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
Re: citroen c5 2009 1800-16v laten tunen ja\nee
Vooruit dan maar, deze zegt dat het kan: Chiptuning Auto Citroen C5 1.8 16V 125 pk Standaard bedrijf X Verschil Vermogen 125 PK 141 PK 16 PK Trekkracht 170 Nm 197 Nm 27 Nm Topsnelheid 201 km/h 209 km/h 48km/h Toeren max. koppel 3750 tpm 3750 tpm - tpm Verbruik binnen beb. kom 10.40 km 9.90 km -0.50 km Verbruik buiten beb. kom 5.90 km 5.61 km -0.29 km Verbruik gecombineerd 7.60 km 7.22 km -0.38 km Kosten, een 250 euro. Ja ja , ik weet het, niet alle cijfers zijn correct opgeteld etc. Ik heb alles gekopieerd!! Op de site kwam ik ergere voorbeelden tegen!!! Fouten in de schema's/overzichten maakt het voor mij niet betrouwbaarder. Dan maar hopen dat ze meer verstand hebben van tunen dan van cijferen en weergeven uitkomsten! Voor onze 2.0 FAP HDI: Trekkracht 319 Nm naar 4080 Nm Dat doe ik niet, kan de Aisin6 bak volgens mij niet hebben of dit voor de 2.2 HDI FAP 173PK : Trekkracht 370 Nm naar 406 Nm is + 98 Nm Volgens mij is dat dus + 36 Nm. Maar TS wilde ervaringen horen. Bij deze wat concrete en feitelijke info voor verdere discussie . Johan
|
26 jul 2012 08:37 |
|
|
EW
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 15:50 Berichten: 5300 Woonplaats: Glanerbrug
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Naar boven
|
Re: citroen c5 2009 1800-16v laten tunen ja\nee
Tja, zolang tuning bestaat uit het iets scherper afstellen van het geheel is het wel haalbaar.
Maar de winst zal marginaal zijn.
_________________ C4GP 2.0 16V LPG-G3
|
26 jul 2012 10:23 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: citroen c5 2009 1800-16v laten tunen ja\nee
Inderdaad, op die manier is winst te behalen.
Dat heb ik gisteren laten doen bij de C1 die we sinds kort er bij hebben, dat is er een met EGS/Sensodrive. Die is uiteraard op maximale zuinigheid getrimd, anders valt 'ie niet onder het gunstige MRB regime en moet je BPM betalen over de aanschafprijs. Dat rijdt op zich goed, valt niks tegen, maar ik miste wat felheid onderin, oppakken was matig.
Bij Bullpower in Dronten heb ik 'm gisteren laten fijntunen, met voor, tijdens en na de tuning een rollenbank meting. Het resultaat: met name helemaal onderin een forse toename van het koppel, bijna 20 % meer. Ik zal de grafiek inscannen en 'm hier posten.
Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
26 jul 2012 10:42 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: citroen c5 2009 1800-16v laten tunen ja\nee
Zo ziet het er uit: Bijlage: C1 Tuning (850 x 768).jpg Kijkend naar de curves van het koppel zie je de oorspronkelijke in groen. Daarbij de opmerking dat dit het koppel is dat aan de voorwielen gemeten is in de derde versnelling, incl de omrekening met de verhoudingen in de bak. Normaliter kan hij dat "corrigeren" naar koppel en vermogen aan de krukas, door de verliezen in de aandrijving vast te stellen. Dat doet hij dan door de koppeling in te trappen, en zo te meten hoeveel de machine aan energie moet leveren om het geheel weer tot stilstand te brengen. Maar bij een EGS/Sensidrive gaat dat niet, vrijschakelen naar N bij hoge toeren wordt ten stelligste ontraden Vervolgens heeft Marco, da's de eigenaar van Bullpower, de Motronic er uit gehaald en meegenomen naar z'n werkplek, de computer. Daar ziet hij kans, door wat tricks toe te passen, de SW uit te lezen die nu geladen is. Die wordt dan gemodificeerd en de Motronic wordt dan weer geplaatst. Dat uitlezen en nieuwe SW inspelen duurde wel bijna anderhalf uur Het leverde de rode curve op. Die laat al een boel meer koppel, en uiteraard ook meer vermogen zien, maar helemaal onderin was dat nog niet naar wens. En juist dáár was het me om te doen. Een vervolgstap is dan relatief simpel, via de K-lijn van de Motronic is dat dan nog wat fijn te tunen. Het resultaat is de blauwe curve. Die ligt in het gebied tot zo'n 3000 rpm iets van 20% hoger dan de oorspronkelijke groene. In de praktijk betekent dat een duidelkijk verbeterde respons op het gaspedaal en een merkbaar fellere acceleratie. Dat merkte ik meteen al, en de 150 kilometer die ik er sinds gisterenmiddag mee gereden heb bevestigen dat. Opvallend was dat mijn wederhelft, a-technisch als iemand maar zijn kan, ook onmiddelijk het verschil merkte Hoe het met het benzineverbruik zit zal nog moeten blijken. Ik hou dat zorgvuldig bij via SpritMonitor. Maar de verwachting is dat deze fine-tuning geen signifikant hoger verbruik zal geven. Dat komt met name omdat je het gaspedaal minder ver hoeft in te trappen dan voorheen om een versnelling te bewerkstelligen. Groet, JW
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
26 jul 2012 22:21 |
|
|
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6198 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
Re: citroen c5 2009 1800-16v laten tunen ja\nee
Kijk en dan krijg je met een geringe aanpassing toch een totaal andere auto. 20 % is echt heel erg veel.
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
26 jul 2012 22:33 |
|
|
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33394 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
citroen c5 2009 1800-16v laten tunen ja\nee
Zeker veel , ....
_________________ Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.) Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien
|
26 jul 2012 23:30 |
|
|
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
Re: citroen c5 2009 1800-16v laten tunen ja\nee
Zonder grafiek en ijkingsrapport van de dynamometer voor die 1.8-16v geloof ik niks van 27Nm extra.
Die grafiek hierboven is van een C1 en die is redelijk ondergetuned. Ze gaan bovendien van 52pk, naar 57pk, waar de C1 volgens de boekjes al 68pk levert! Koppel is exact wat er uit zou moeten komen (93Nm) maar daar is dus wel iets te halen (93Nm/L, vgl VTi: 100Nm/L).
>15% extra bij gelijkblijvend toerental is gewoon een onhaalbare claim.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
27 jul 2012 07:44 |
|
|
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|