Auteur |
Bericht |
Klaverblaadje
V.I.P.
Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42 Berichten: 6169 Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Naar boven
|
![Bericht Bericht](./styles/etechgray/imageset/icon_topic_latest.gif) Re: Zip-tuning
bibberlam schreef: Graag zou ik toch eens de ervaringen willen horen van zij die een tuning hebben laten uitvoeren. Ik heb het ongeveer 3 jaar en 100.000km terug laten doen. De accelaratie is duidelijk een stuk pittiger, vooral in midden gebied en bij accelereren in de hoogste (4e) versnelling. (80-120 ca 5 seconden verschil) Ook heb ik na het tunen het verbruik op de lange afstand bijgehouden, ca 6-7% zuiniger. Ik ben er nu aan gewend en hou ook het verbruik niet meer bij, maar ik zou het waarschijnlijk direct merken als bij een update het vermogen teruggeschroefd was. Ik ben er tevreden over en zou het weer doen.
_________________ (\__/) (='.'=) (")_(") 5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol) 4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km 3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013 2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013) 1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
|
07 nov 2011 12:40 |
|
![](./styles/etechgray/theme/images/spacer.gif) |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33404 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
![Bericht Bericht](./styles/etechgray/imageset/icon_topic_latest.gif) Re: Zip-tuning
Aan een 2CV valt niets te chiptunen ![pot :smt190](./images/smilies/c030.gif)
_________________ Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.) Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien
|
07 nov 2011 13:18 |
|
![](./styles/etechgray/theme/images/spacer.gif) |
Kapitein Rob
V.I.P.
Geregistreerd: 19 jun 2008 14:44 Berichten: 2874 Woonplaats: Huisduinen
Auto: C5 2.0i 16V Exclusive
Opties: Pack Athena, elektrisch verstelbare voorstoelen, geflushte automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10227
Productienummer: 10077
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 111.111
Kleur: Rouge Profond KKQD**
Naar boven
|
![Bericht Bericht](./styles/etechgray/imageset/icon_topic_latest.gif) Re: Zip-tuning
Niet alleen niets te CHIPtunen..... Maar het blijft een lekker aparte auto, rij er nog wel eens in en krijg veel jeugdsentiment. Helemaal met dat bollende dakje... ![very good :smt023](./images/smilies/023.gif)
_________________ Dyane, 2CV, 2CV, DSuper5(lpg) GS1220Club(lpg) GS1220Club(lpg) Renault20TS(lpg) CXAthena(lpg) CX20Pallas(lpg) GSASpecial(lpg) XM20(lpg) Audi80TDi(lease) BX1,6, CX22TRS(lpg) XM20i16VBreak(lpg) CX22Croisette(lpg) Xantia20i16V(lpg) CX20Break, C520iBreakDiff, C520iBreakLP, C520iExclusive
|
07 nov 2011 15:54 |
|
![](./styles/etechgray/theme/images/spacer.gif) |
peeke 1972
C5club Bikkel
Geregistreerd: 10 jan 2011 21:08 Berichten: 384
Auto: C5 break Hdi Sx 136pk
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 173000
Kleur: ganache
Naar boven
|
![Bericht Bericht](./styles/etechgray/imageset/icon_topic_latest.gif) Re: Zip-tuning
Het grote probleem met chiptuning is dat een leek die wat van computer kent het kan doen. En dat is nu net het probleem. Sinds dit opkwam zijn veel mensen dit gaan doen met alle gevolgen vandien. veel motor-en versnellingbakschades. En dus een slechte naam. Een echte tuner herken je vooral aan iemand die idd rekening houd met hetgeen de mechaniek aankan en zal nog proberen er ruim onder te blijven. En meestal vragen naar staat van onderhoud of gaan bepaalde parameters onderzoeken van de wagen. En er zijn er maar weinig die dat doen. En heinz is idd zo een tuner. Een paar jaar terug had ik een alfa diesel, een 24jtd. Die had ik ook laten tunen bij de stamvader van de chiptuning. Doet enkel alfa en andere italiaanse wagens. Hij was de eerste die er mee begon en heeft zich daar verder in verdiept. En die man controleerde technisch idd de wagen voor ie er aan begon. bv, de staat van de turbo, koppeling, en dergelijke. En bij zo iemand kan je met je ogen toe langs gaan. Hij vertelde ook dat die mensen die gewoon maar op doen het allemaal kapot hebben gemaakt. En bij hem moet de eerste wagen nog komen die stukken heeft gehad die aan de chiptuning gelinkt kunnen worden. Er waren zelfs wagens bij die al meer als 200000km op de teller hadden en zonder een greintje pijn de 4-500000 km hebben gehaald. Dus het heeft echt niet te maken met de chiptuning op zijn eigen. Maar met onervaren mensen die het doen en de klanten die zich enkel focussen op zoveel mogelijk. En dan achteraf met de gebakken peren zitten. Mijn alfa rijd nu nog altijd rond en er staat nu bijna 400000 km op de teller met de originele bak en motor even terloops gezegd.
|
08 nov 2011 15:43 |
|
![](./styles/etechgray/theme/images/spacer.gif) |
bibberlam
|
![Bericht Bericht](./styles/etechgray/imageset/icon_topic_latest.gif) Re: Zip-tuning
mooi zo!
|
08 nov 2011 16:21 |
|
![](./styles/etechgray/theme/images/spacer.gif) |
bibberlam
|
![Bericht Bericht](./styles/etechgray/imageset/icon_topic_latest.gif) Re: Zip-tuning
ik heb vandaag besloten om toch maar niet naar Ziptuning te gaan. ik vertrouw het niet want het gaat allemaal te gladjes. bovendien heb ik enorm veel (al dan niet gekleurde) negatieve reacties gelezen op allerlei fora over specifiek ziptuning.
het heeft me afgeschrikt, ik kan mezelf niet langer wijsmaken dat ik dit kan verantwoorden.
de redenen: - de softwareupdate is maar een update (15min) terwijl ze er toch 1.5h aan werken - het is een standaard update die geen rekening houdt met de auto zelf - ze kopen de update in en weten zelf niet met wat ze bezig zijn - er wordt geen vemogentest uitgevoerd op de vermogensbank - de update zou beveiligd zijn, waardoor de dealer kan zien dat er aan geprutst is - de garantie die ze overnemen betreft enkel het motorblok en niet de volledige auto (uiteraard), maar wanneer de dealer ontdekt dat er "geknoeid" is ben je wel alle garantie kwijt... - ze hebben me proberen te overtuigen door te zeggen dat ze nauw samenwerken met citroen garages uit de buurt. Als ik dan mijn garage vermeld, dan hoor ik aan de stilte en terughoudendheid dat ze niet willen lossen met welke garages (verdacht) en dat ze al zeker niet werken met mijn garage (de grootste die in de buurt is). - de roetuitstoot zou verhogen - de koeling zou niet worden aangepast aan het extra vermogen - ...
|
09 nov 2011 11:53 |
|
![](./styles/etechgray/theme/images/spacer.gif) |
Klaverblaadje
V.I.P.
Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42 Berichten: 6169 Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Naar boven
|
![Bericht Bericht](./styles/etechgray/imageset/icon_topic_latest.gif) Re: Zip-tuning
Het is jouw auto, en je moet doen wat jij denkt dat goed is.
Ik heb mijn auto zelf betaald, en of ik hem nu in brand steek of laat chippen, dat beslis ik, en gaat er iets stuk dan is dat jammer, maar ik zal er niet wakker van liggen.
Er zijn echt wel goede tuners, ook met rollenbank.
_________________ (\__/) (='.'=) (")_(") 5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol) 4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km 3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013 2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013) 1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
|
09 nov 2011 12:02 |
|
![](./styles/etechgray/theme/images/spacer.gif) |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33404 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
![Bericht Bericht](./styles/etechgray/imageset/icon_topic_latest.gif) Re: Zip-tuning
Bij de eerste de beste motor update ( via de dealer ) ben je het programma sowieso weer kwijt, dus is het niets, ook geen man overboord ...
_________________ Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.) Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien
|
09 nov 2011 12:04 |
|
![](./styles/etechgray/theme/images/spacer.gif) |
bibberlam
|
![Bericht Bericht](./styles/etechgray/imageset/icon_topic_latest.gif) Re: Zip-tuning
dat geloof ik best.
het is ieder voor zich, dat is juist. ik heb m'n auto ook zelf betaald, maar dat maakt het voor mij nu juist een beetje te spannend.
|
09 nov 2011 12:06 |
|
![](./styles/etechgray/theme/images/spacer.gif) |
exroosje
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01 Berichten: 4028 Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Naar boven
|
![Bericht Bericht](./styles/etechgray/imageset/icon_topic_latest.gif) Re: Zip-tuning
De negatieve reacties op ziptuning komen vooral omdat deze heren redelijk ongenuanceerd een standaard tuning in jouw auto inladen. Deze tuning kopen ze inderdaad ergens in. Overigens is de tuning wel degelijk "voor jouw auto" omdat ze eerst de software downloaden uit je auto en dan de tuning er overheen zetten(de tuning bestaat uit een aantal vaste aanpassingen). En dan wordt alles weer teruggeschreven.
Of de rest van je aandrijflijn er goed tegen bestand is en hoeveel je er precies bij krijgt , dat is niet iets waar deze heren zich mee bezig houden. Daar zul je zelf op moeten letten.
Dat gezegd hebbende, als zij leveren wat je wilt, dan ik het wel een van de goedkoopste manieren om je auto te tunen. Het tunen van een turbodiesel is dusdanig routine dat hun acties echt wel leiden tot meer vermogen. De vraag is alleen of het niet te veel is.
Als je dus vanwege een van de hierboven door jezelf genoemde oorzaken behoefte hebt aan een tuning "op maat" (bv voorzichtiger) dan moet je ergens anders heen inderdaad.
De reden waarom het altijd lastig is om iets te horen over de relatie met je CIT garage is omdat CIT NL niet accepteert dat dealers aan tuning meerwerken. Je zult dus nergens openlijk horen dat een CIT garage dit actief ondersteunt. Als je dat had gewild had je een VW moeten kopen.....
_________________
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral (Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting Verbruik Voorheen Ph2V6:
|
09 nov 2011 12:18 |
|
![](./styles/etechgray/theme/images/spacer.gif) |
Maarten
V.I.P.
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:42 Berichten: 5090 Woonplaats: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Naar boven
|
![Bericht Bericht](./styles/etechgray/imageset/icon_topic_latest.gif) Re: Zip-tuning
Ik heb redelijk wat horrorverhalen gehoord van in de soep gelopen versnellingsbakken bij de 'oude' 1.5 dCi van Renault (82 pk) omdat die na tuning het koppel eigenlijk niet meer aan kon. Het was bijna een garantie op binnen 30000 km een kapotte bak.
_________________ Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection
Exen: Opel Corsa 1.7D, wit (2000) Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004) Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd) Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006) Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
|
09 nov 2011 13:08 |
|
![](./styles/etechgray/theme/images/spacer.gif) |
peeke 1972
C5club Bikkel
Geregistreerd: 10 jan 2011 21:08 Berichten: 384
Auto: C5 break Hdi Sx 136pk
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 173000
Kleur: ganache
Naar boven
|
![Bericht Bericht](./styles/etechgray/imageset/icon_topic_latest.gif) Re: Zip-tuning
Dat bedoel ik in mijn verhaal. De goede tuners houden daar sterk rekening mee. Die tuner die ik zei die enkel italiaanse wagens deed maakt zelf zijn programmas. Om een voorbeeld te geven. Al de wagens die hij tuned krijgen het vol vermogen pas als de wagen warm is. Ervoor is het begrensd. Dat is iets wat hij erin zet. De meeste prutsers omzeilen gewoon de beveiliging die de fabriek erin zet en zo krijg je problemen.
|
09 nov 2011 15:07 |
|
![](./styles/etechgray/theme/images/spacer.gif) |
Roman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02 Berichten: 10664
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
Kleur: Blauw
Naar boven
|
![Bericht Bericht](./styles/etechgray/imageset/icon_topic_latest.gif) Re: Zip-tuning
mijn dealer werkt wel met iemand samen... die kon mijn 1.6 hdi naar max 125 pk programmeren in het MM. echter zoals menno zegt, bij een upgrade van het MM ben je het kwijt... sterker nog.. de dealer waar ik mijn C5 gekocht heb... heeft zijn eigen tourer te koop staan, en heeft die zelf gechipt. zie advertentie.. http://nl.autoscout24.be/Details.aspx?id=201351954
|
09 nov 2011 15:10 |
|
![](./styles/etechgray/theme/images/spacer.gif) |
bibberlam
|
![Bericht Bericht](./styles/etechgray/imageset/icon_topic_latest.gif) Re: Zip-tuning
daarnet bij de dealer langs geweest en hen openlijk gevraagd of ze niets aan mijn verbruik konden doen via motormanagement, omdat ik "daar toch al heel veel over gehoord had". de man in kwestie bond er geen doekjes rond en wist duidelijk waarover en over welke bedrijven ik het had. ze doen het dus niet via de dealer. het kan wel zijn dat ziptuning samenwerkt met enkele garages, maar dus zeker niet met de mijne.
|
09 nov 2011 15:49 |
|
![](./styles/etechgray/theme/images/spacer.gif) |
|