Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2134 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34 ... 143  Volgende
 1.6THP "problemen" ? 
Auteur Bericht
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 dec 2009 18:07
Berichten: 955
Woonplaats: Voorschoten
Auto: C5 2.0i Tourer Anniversaire
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11937
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 225000
Kleur: Bleu Bourrasque


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6THP "problemen" ?
Waarom houden die auto's het wel tonnen vol?
Voorbeeld: Volvo 1.9 T4 met 200pk

_________________
Mvg, Bert
C5Ph3 met: achterveren CarSupport3102PRO
2e auto: C1 /2014


15 maart 2012 23:16
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6THP "problemen" ?
Met alle respect, maar dat vind ik geen relevante opmerking.

In de eerste plaats heeft de door jouw genoemde motor een distributieriem, en geen ketting. (daar gaat hier toch wel een groot deel van de discussie over).
Ook geen directe injectie,

En verder zijn er echt honderden motoren te noemen die tonnen meegaan zonder problemen, daar kan iedereen wel aan meedoen.

Wel heb je een punt dat je dit niet mag verwachten bij een moderne motor. dat heeft PSA ook wel erkend.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


15 maart 2012 23:36
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 dec 2009 18:07
Berichten: 955
Woonplaats: Voorschoten
Auto: C5 2.0i Tourer Anniversaire
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11937
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 225000
Kleur: Bleu Bourrasque


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6THP "problemen" ?
De Volvo is toch ook een turbo uitvoering? Waarom is die dan zo anders?

_________________
Mvg, Bert
C5Ph3 met: achterveren CarSupport3102PRO
2e auto: C1 /2014


15 maart 2012 23:45
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6THP "problemen" ?
Een CX Turbo gaat ook 500dkm mee. Ik snap de vergelijking niet.
Veel Volvo 5cils houden het geen 150dkm uit, is ook niet relevant.
Op de THP blijft de turbo heel.
De non-turbo versie van dit blok (VTi) blijft heel omdat die geen dir.inj heeft.

Citaat:
Mijn blok is in april 2010 geplaatst, bij citroën wist men dus toen al, dat de distributie niet goed was!


Continue verbetering heet dat. :smt023

Citaat:
iedereen vanuit gegaan dat de kettingspanner dé modificatie


Dat is vooral omdat we nog minder exact weten wanneer de modificaties aan de tandwielen zijn doorgevoerd en omdat de modificatie aan de nokkenas zeker van vóór de C5THP indroductie is. De eerder in dit topic aangehaalde reparatie spreekt overigens nadrukkelijk van meer dan alleen de spanner.

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


16 maart 2012 01:38
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 aug 2008 23:17
Berichten: 995
Woonplaats: Joure
Auto: C5 Break Difference2 66kW (DW10TD/RHY)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09867
Productienummer: 10335
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 349500
Kleur: gris orageux (EYTC)
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6THP "problemen" ?
Het kan toch best zijn dat de spanner door een gemodificeerd exemplaar is vervangen, maar dat overige aangetaste onderdelen (zoals tandwielen door versleten ketting) door hetzelfde type zijn vervangen?


16 maart 2012 14:31
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6THP "problemen" ?
Er staan toch duidelijk ook gemodificeerde onderdeelreferenties in de database voor de tandwielen.

Het verschil is ook duidelijk:

vroegste THPs: modificaties aan nokkenas, tandwielen en spanner
C5THP: modificaties aan tandwielen en spanner
DS5THP: alle modicaties vanaf s.o.p. geïmplementeerd.

Als er op een motor met af-fabriek modificaties reparatie wordt verricht, ga ik ervanuit dat dan niet de oudere referentie erin gezet wordt. Maar dat een onderdeel wat reeds gemodificeerd is kan blijven zitten is dus ook weer niet juist. Exact daarmee is het eerder fout gegaan.

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


16 maart 2012 16:24
Profiel
BAN
BAN

Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27
Berichten: 2676
Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6THP "problemen" ?
De relatie tussen de distributieproblemen en de direct ingespoten injectie zie ik niet zo.


16 maart 2012 20:31
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6THP "problemen" ?
@Chathanky: Die is er ook niet, dat zijn twee verschillende dingen die bij deze motor spelen.

@ET: Inderdaad betreft het verschillende modificaties na elkaar ingevoerd, waarvan de laatste eind 2010 gezorgd heeft (volgens psa) dat alle problemen zijn opgelost.

@BGT:De turbo is de enige overeenkomst met de thp motor,
bij de thp hebben de problemen vooral te maken met de distributieketting, en de nadelige gevolgen van de directe injectie.
En de volvo motor heeft beide niet, dus niet goed te vergelijken.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


16 maart 2012 21:25
Profiel
BAN
BAN

Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27
Berichten: 2676
Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6THP "problemen" ?
De nieuwe T4 is een direct ingespoten 1.6 benzinemotor.

http://www.groenlicht.be/2010/08/30/t3- ... volvo-v60/


16 maart 2012 21:57
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01
Berichten: 4028
Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6THP "problemen" ?
Daarnaast is er niet alleen sprake van gemodifceerde onderdelen, ook is er een aangepaste afstelprocedure....

Wat is het hoogste orga nummer van een C5-3 met problemen?

_________________

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding


16 maart 2012 22:14
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6THP "problemen" ?
chathanky schreef:
De relatie tussen de distributieproblemen en de direct ingespoten injectie zie ik niet zo.


Het verband is een hypothese:
viewtopic.php?p=391207#p391207

Er moet logischerwijs wel een verband zijn want de VTi (zelfde distributie) heeft geen probleem daarmee.
Noch valvetronic vs. gewone var. kleptiming, noch atmos vs turbo hebben een effect op de krachten in de distributie aandrijving. De aandrijving van de HPFP heeft dat wel. Die HPFP op zich heeft bij BMW al heel wat ellende veroorzaakt.

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


16 maart 2012 22:47
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6THP "problemen" ?
@chathanky:
Klopt, maar hiervan kun je niet zeggen dat hij tonnen meegaat zonder problemen ;)

@Exroosje: Dat durf ik niet te zeggen vanaf welk orga het goed moet zijn.

@ET: VTi heeft niet dezelfde distributie, en hoe weet je zo zeker dat die niet uitrekt/slijt?
Er is denk ik geen ander verband dan dat het mm bijzonder kritisch is op timing en vervuiling ivm de directe injectie.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


16 maart 2012 23:00
Profiel
BAN
BAN

Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27
Berichten: 2676
Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6THP "problemen" ?
Wat is er mis met de spanner dat deze problemen geeft?
Wat is er mis met de oude tandwielen dat deze gemodificeerd zijn?
Elke modificatie heeft een reden, welke redenen zijn dit dan?


16 maart 2012 23:30
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6THP "problemen" ?
BJG schreef:
@ET: VTi heeft niet dezelfde distributie, en hoe weet je zo zeker dat die niet uitrekt/slijt?
Er is denk ik geen ander verband dan dat het mm bijzonder kritisch is op timing en vervuiling ivm de directe injectie.


Omdat we over de VTi nooit iets lezen ga ik ervanuit dat die geen probleem heeft. Ivm de ValveTronic is diens MM nog gevoeliger voor distributie-timing, dus daarin kan een distributie probleem niet verhuld worden.

Vervuiling door dir.inj. is m.i. een ander -complex- probleem. Onder andere door het onvermogen bij DI om de inlaatkant schoon te krijgen doordat het gasmengsel pas in de verbrandingskamer ontstaat en doordat er koolstof direct op de zuiger ontstaat/neerslaat. Geen van deze effecten hebben een gevolg voor de distributie an sich, wel voor de timing doordat er ongewilde onsteking plaatsvindt op de gloeiend hete koolstofaanslag.

Dus als het MM een foutmelding opslaat mbt de timing door zelfontbranding ligt het probleem sowieso niet in de distributie, maar in de koolstofaanslag. Pas als de motor ernstig vervuild is kan de vervuilde motorolie de distributie in de problemen brengen, maar dat lijkt me een secundair effect. Als dit effect primair is, dan zou een sterk verkort onderhoudsinterval qua motorolie moeten kunnen helpen.

NB op de HPi, was dit effect zeer ernstig, omdat daar de vervuilde motorolie voor de smering van de HPFP zorgde.

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


17 maart 2012 11:35
Profiel
BAN
BAN

Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27
Berichten: 2676
Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: 1.6THP "problemen" ?
De extra vervuiling van de motor komt doordat de drukken in de cilinder veel hoger liggen dan bij de mpi ingespoten motoren. Ook zorgt directe inspuiting soms voor zgn wall wetting. Brandstof die nog niet verdampt is en neerslaat op de zuiger en cilinderwand.
Bij een goed gelaagd mengsel is het rijke mengsel geisoleerd door een arm mengsel waardoor er in principe geen contact is tussen het ingespoten mengsel en de cilinderwand. Voordeel dat het thermisch rendement verhoogd doordat er minder warmteoverdracht is tussen verbrand mengsel en cilinderwand en zuiger. De recirculatie van uitlaatgas zorgt ook voor meer vervuiling wat langs de cilinderwand in de olie terecht kan komen.

Het hikken tussen bepaalde toerentallen kan verband hebben met de overgang een gelaagd mengsel en een homogeen mengsel.

Een dieselinspuitpomp is gevoelig voor de juiste inspuittiming zo ook een DI benzine inspuitpomp, aangezien deze op de nokkenas gemonteerd zit zal door het rekken van de distributieketting van tijd lopen. Gevolgen voor de goede werking laat zich dan wel raden.

Iemand nog een idee van de vorige vragen in mijn vorig antwoord?
De spanner heeft op zich weinig te lijden aangezien deze aan de kant zit waar de kettingspanning het kleinst is.
De grootste kracht komt voor rekening van de geleider aan de andere zijde van het blok. De geleiders worden niet vervangen waaruit je mag opmaken dat deze niet vroegtijdig slijten.
Wat is er dan zo mis met de oude spanner?


17 maart 2012 17:13
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2134 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34 ... 143  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.