Auteur |
Bericht |
Zeevijver
C5club Bikkel
Geregistreerd: 03 dec 2016 10:54 Berichten: 375 Woonplaats: 030
Auto: Tourer 1.6 THP
Opties: Een decadent elektrisch bedienbare achterklep
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 275000
Kleur: Gris fulminator
Naar boven
|
 Re: Turbodruk
Het turbinehuis is binnen, nu de pakkingen nog.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
|
13 feb 2018 20:17 |
|
 |
Zeevijver
C5club Bikkel
Geregistreerd: 03 dec 2016 10:54 Berichten: 375 Woonplaats: 030
Auto: Tourer 1.6 THP
Opties: Een decadent elektrisch bedienbare achterklep
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 275000
Kleur: Gris fulminator
Naar boven
|
 Re: Turbodruk
Na enige tijd komt zo nu en dan de melding p0033 nog tevoorschijn. Naast de turbinehuis zijn er toch nog een aantal onderdelen die voor de turbo druk zorgen. Ik heb nog algemeen wat gezocht naar de code. Voor specifiek de thp kom ik eigenlijk niks tegen.
Heeft er nog iemand tips of ervaring met deze specifieke melding?
|
17 feb 2018 12:15 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13954 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: Turbodruk
is de druksensor al nagezien?
|
17 feb 2018 12:28 |
|
 |
Zeevijver
C5club Bikkel
Geregistreerd: 03 dec 2016 10:54 Berichten: 375 Woonplaats: 030
Auto: Tourer 1.6 THP
Opties: Een decadent elektrisch bedienbare achterklep
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 275000
Kleur: Gris fulminator
Naar boven
|
 Re: Turbodruk
Van welke sensor? De map en turbosensor wel. Die reageren bij live data wel.
|
17 feb 2018 12:48 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: Turbodruk
Ook hier (net zoals vrijwel altijd bij diagnose) geen kant en klaar oplossing. Diagnose is een vak en iets anders dan ervaringen en foutcodes zoeken op internet. Dat is ook een beetje dat wat mij er soms aan doet twijfelen om nog diagnose-info en tips openbaar te maken. Het wordt zo vaak verkeerd geïnterpreteerd en misbruikt.
De code gaat in de basis over de dumpvalve, maar niet te hard van stapel lopen want er zijn verschillende oorzaken voor. Belangrijk is bij een foutcode de omschrijving van de code!. Er zijn bij P0033 3 mogelijke omschrijvingen die ieder iets anders betekenen. - Signaal hoog - Signaal laag - Functioneringsstoring/signaal onlogisch Wat was de omschrijving??
Maar nu even wat anders:
Ik denk dat je eerst de rest in orde moet maken. Er is in mijn beleving nog steeds geen echte diagnose gesteld: Met hap snap wat doen is het trial and error. Of throwing parts at the problem. Vandaar nog één maal een paar tips:
1. check vacuum voor solenoid 2. check vacuum na solenoid
Indien beide OK Check sluiten wastegate (ondanks speling kan de dumpvalve soms nog prima sluiten!) Stel indien nodig de wastegate af. Controleer eventueel bij welk vacuüm de gewenste druk wel wordt gehaald met vacuümpompje
Indien wastegate goed sluit check afdichting dumpvalve.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
17 feb 2018 14:14 |
|
 |
Zeevijver
C5club Bikkel
Geregistreerd: 03 dec 2016 10:54 Berichten: 375 Woonplaats: 030
Auto: Tourer 1.6 THP
Opties: Een decadent elektrisch bedienbare achterklep
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 275000
Kleur: Gris fulminator
Naar boven
|
 Re: Turbodruk
Waar kan ik dan het makkelijkste bij om de drukken te meten?
Dat de selenoid vacuüm genoeg op bouwd om de actuator aan te sturen is een feit en zichtbaar. Dat deze afvalt om de wastegate te openen ook. De selenoid werkt in dat opzicht wel.
|
17 feb 2018 15:56 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: Turbodruk
Bij de elektroklep en bij de wastegate actuator.
Meten is weten en bij een stap voor stap aanpak zie je niets over het hoofd.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
17 feb 2018 18:17 |
|
 |
Zeevijver
C5club Bikkel
Geregistreerd: 03 dec 2016 10:54 Berichten: 375 Woonplaats: 030
Auto: Tourer 1.6 THP
Opties: Een decadent elektrisch bedienbare achterklep
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 275000
Kleur: Gris fulminator
Naar boven
|
 Re: Turbodruk
Bij de wastegate is niet zo moeilijk. De actuator zit goed in bereik. De elektroklep zit achter het blok verstopt en is daardoor niet zonder verwijderen van tupperware bereikbaar. Hoe kom jij daar op een eenvoudige manier erbij? En wie levert de vacuüm aan de klep? Een vacuüm meter kan ik wel aankomen via mijn werk.
|
17 feb 2018 18:42 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: Turbodruk
Om metingen te kunnen doen en zaken te controleren moet je gewoon ruimte maken. Bij de C5 THP kan je al veel doen als je alleen de onderplaat verwijdert. Maar overbodig sloopwerk is ook zonde, dus probeer ik zelf vaak de stappen zo te kiezen dat er geen onnodige handelingen worden gedaan. Alleen is dat vaak wat lastig uit te leggen op een forum. Ben je van plan het echt volgens mijn aanpak doen? Dan kan het als volgt: Begin met het meten van het behaalde vacuüm bij vollast accelleren op de wastegateactuator. Gewoon door een T-stukje en een vacuüm meter (liefst met pompje). Verder kun je dan ook nog controleren (meetwaarden er bij) of wanneer je (met je pompje) meer vacuüm geeft de turbodruk nog verder stijgt (indicatie voor werking van de wastegate). Heb je geen pompje op de meter dan kun je een bypass maken rechtstreeks vanaf de vacuümpomp om te controleren of meer vacuuüm helpt Aan de hand van de uitkomst nemen we de volgende stap. Maar dan moet je het wel zó doen en de uitkomst communiceren 
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
17 feb 2018 23:40 |
|
 |
Zeevijver
C5club Bikkel
Geregistreerd: 03 dec 2016 10:54 Berichten: 375 Woonplaats: 030
Auto: Tourer 1.6 THP
Opties: Een decadent elektrisch bedienbare achterklep
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 275000
Kleur: Gris fulminator
Naar boven
|
 Re: Turbodruk
Even heel simpel. Bij stationair met de motorkap open sreekr de wastegate volledig aan. Een meting hieop zou aangeven dat er genoeg vacuüm is. Klopt dat?
Op mijn eerdere vraag. Waar haalt de selenoid zijn vacuüm vandaan?
Eat er tijdens de aansturing en het resultaat van wat er werkelijk aan vacuüm gegeven wordt vind ik zonder vacuüm meter nog niet echt van belang.
|
18 feb 2018 00:59 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: Turbodruk
Nee dat klopt niet. Je kunt alleen zien dat de wastegate bediend wordt niet of het genoeg is. Vandaar de metingen en tests. Die wijzen uit of er voldoende vacuüm is en of de wastegate bij het beschikbare vacuüm goed sluit. Sluit deze niet goed dan is hij ook nog eens af te stellen.
Je hebt dus gewoon een vacuüm meter nodig. Omdat jij aangaf daarover te kunnen beschikken schreef ik bovenstaande post.
Als je het anders doet sla je stappen over.
Het benodigde vacuüm wordt geleverd door de pomp. De reden dat je bij de solenoïde moet meten is eenvoudig: onderweg treedt soms verlies op.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
18 feb 2018 12:37 |
|
 |
Zeevijver
C5club Bikkel
Geregistreerd: 03 dec 2016 10:54 Berichten: 375 Woonplaats: 030
Auto: Tourer 1.6 THP
Opties: Een decadent elektrisch bedienbare achterklep
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 275000
Kleur: Gris fulminator
Naar boven
|
 Re: Turbodruk
Ik zal van de week kijken naar de meter. En of deze geschikt is om de waardes te kunnen meten.
Wat zijn de gewenste waardes voor en na?
|
18 feb 2018 14:26 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: Turbodruk
Ik denk dat we het beter omdraaien. Als je aangeeft wat je hebt gemeten beoordelen we het daarna.
Ter indicatie: De vacuumpomp zal ongeveer 100 mbar (sorry breeze) absoluut leveren.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
18 feb 2018 17:18 |
|
 |
Zeevijver
C5club Bikkel
Geregistreerd: 03 dec 2016 10:54 Berichten: 375 Woonplaats: 030
Auto: Tourer 1.6 THP
Opties: Een decadent elektrisch bedienbare achterklep
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 275000
Kleur: Gris fulminator
Naar boven
|
 Re: Turbodruk
10 kpa dus. 
|
18 feb 2018 18:10 |
|
 |
Zeevijver
C5club Bikkel
Geregistreerd: 03 dec 2016 10:54 Berichten: 375 Woonplaats: 030
Auto: Tourer 1.6 THP
Opties: Een decadent elektrisch bedienbare achterklep
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 275000
Kleur: Gris fulminator
Naar boven
|
 Re: Turbodruk
De aansturing van de klep is afleesbaar. Gemeten vanaf de obd is station 85% en bij 2000 tpm onbelast 45%. Dit valt binnen het regelbereik van de aansturing.
Ik heb ee niet zo'n hard hoofd in dat er een tekort is aan vacuüm.
|
18 feb 2018 18:15 |
|
 |
|