Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 66 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
 P0016 1.6 thp motor 
Auteur Bericht
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: P0016 1.6 thp motor
Volgens mij zijn Japanners de enigen die goede kettingen kunnen maken

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


17 nov 2016 23:00
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02
Berichten: 10674
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
Kleur: Blauw


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: P0016 1.6 thp motor
Tja, ik weet het niet..
Vandaar mijn vraag ;)

Als dat zo zou zijn, waarom doet men het elders dan weer anders :smt017


17 nov 2016 23:05
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: P0016 1.6 thp motor
Dat weet ik ook niet. Voor zover ze nog kettingen gebruiken blijven ze redelijk heel.
Vooral Duitsers kunnen het niet zo goed is mijn idee. De rest waagt zich er niet aan.
Alles wat kettingellende kent vindt zijn oorsprong in Duitsland (Fiat/Alfa = Opel, VAG, PSA=BMW). En nu hoop ik niet dat ik wordt aangeklaagd, maar check het maar eens, het klopt echt.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


17 nov 2016 23:12
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02
Berichten: 10674
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
Kleur: Blauw


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: P0016 1.6 thp motor
Ik geloof je hoor :smt023


17 nov 2016 23:19
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 01 jan 2013 23:40
Berichten: 326
Auto: Citroën C5 1.6 E-HDI Tendance
Opties: Navigatie Myway
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12777CJ
Versnellingsbak: EGS6
kilometerstand: 274.000
Kleur: gris aluminium


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: P0016 1.6 thp motor
BJG schreef:
Dat weet ik ook niet. Voor zover ze nog kettingen gebruiken blijven ze redelijk heel.
Vooral Duitsers kunnen het niet zo goed is mijn idee. De rest waagt zich er niet aan.
Alles wat kettingellende kent vindt zijn oorsprong in Duitsland (Fiat/Alfa = Opel, VAG, PSA=BMW). En nu hoop ik niet dat ik wordt aangeklaagd, maar check het maar eens, het klopt echt.


Klopt. Ik spreek uit ervaring. Werk zelf bij een Leasemaatschappij. De auto's waarop de meeste garantieclaims binnenkomen zijn altijd Duitse auto's. Vorige week hadden we nog een BMW 3 serie van een jaar oud, ik meen een 316i, met notabene een lekke koppakking :o . Waar maak je dat tegenwoordig nog mee?

BJG schreef:
Volgens mij zijn Japanners de enigen die goede kettingen kunnen maken

Renault past in haar nieuwe motoren (oa. 0,9 en 1,2 TCE) tegenwoordig ook een distributieketting toe en die blijken tot nu toe erg betrouwbaar te zijn.

BJG schreef:
Klopt :smt023 en als je die motoren uit elkaar haalt begrijp je ook waarom.
Dat is ook wat ik zeg, tegenwoordig is een ketting een vervangingsonderdeel, vroeger maakte interne wrijving niets uit. De bewuste motoren liepen ook niet zo zuinig als een THP...

Die motoren waren wel een schoolvoorbeeld van Franse ingenieuziteit door de platte ligging ruimtebesparend, en motor en bak samengebouwd tot één geheel. Zelfs het synchromesh principe is bijzonder.

Klopt, heb vroeger zelf ook een BX gereden met die motor. Het bijzondere aan deze constructie waren ook de bijgeluiden die je hoorde bij het overschakelen. Een soort metaalachtig klapperend geluid en het geloei van de versnellingsbak. Het motortje zelf was allesbehalve een toonbeeld van verfijning maar toch bleef het wel altijd heel. De nieuwe hedendaagse 1.2 3 cilinder turbo loze EB blokjes van PSA doen mij qua karakter wel weer een beetje terugdenken aan deze motor. Die hebben ook dat zelfde onbehouwen karakter en blijven tot nu toe ook heel. Alhoewel we in de lease al wat gevalletjes "defecte katalysator" zijn tegengekomen. Iets dat zich vreemd genoeg altijd voordoet rondom de 80tkm.

Probleem is ook dat er bij de moderne Turbo motoren tegenwoordig totaal andere krachten vrijkomen. Een koppel van 106NM (Citroën BX 1.4E) of een koppel van 240NM (Citroën C5 THP), dat maakt nogal een verschil! Daartegen moet zo'n ketting ook opgewassen zijn.

BJG schreef:
Volgens mij zijn Japanners de enigen die goede kettingen kunnen maken

Renault dus blijkbaar ook alhoewel hun nieuwe TCE motoren hun basisblok lenen van Nissan.
Maar inderdaad, bij Honda en Toyota hoor je nooit over problemen met de ketting. Mijn Honda Accord toentertijd had 3 ton gelopen en de ketting functioneerde nog als nieuw en genereerde toch ook 190NM koppel.
Dus het kan wel.


18 nov 2016 20:18
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: P0016 1.6 thp motor
Leuk deze ervaringen te lezen.
Vanuit zo'n lease maatschappij krijg je een goed beeld van verschillende veel voorkomende problemen.

Een kleine nuance wil ik toch aanbrengen:
De ketting brengt niet het motor koppel over. Maar drijft enkel de nokkenas aan.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


18 nov 2016 21:04
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58
Berichten: 13919
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 621
Kleur: zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: P0016 1.6 thp motor
waarschijnlijk gaat bij x aantal jaren de ketting en de riem eruit , en worden de kleppen electronisch
gestuurd . ze zijn eraan het werken


18 nov 2016 21:18
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: P0016 1.6 thp motor
Ja klopt.
Toch zijn daar ook nog wat hindernissen te nemen.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


18 nov 2016 21:27
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 29 sep 2014 20:04
Berichten: 34
Auto: c5 sedan
Opties: thp business
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 143000
Kleur: rood


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: P0016 1.6 thp motor
Ik ben heel benieuwd heb vandaag een voor een kleine 60 euro schoonmaak zooi gehaald
zoals olie toevoeging en benzine toevoegingen

voor het schoonmaken van de injectors en vuil afzetting op allerhande plekken waar dit niet hoort.

eens kijken of het iets gaat helpen, over 2 weken de jaarlijkse apk,

en dan kijk ik wel weer verder of ik me ketting laat vervangen of gewoon doorrij.
tot op heden heb ik het nog nooit gehad als de motor iets warmer is en ook geen vermogensverlies of iets dergelijks.

En op de vraag terug komen die eerder is gesteld of de ketting is vervangen.
in het citroen garage boek is de ketting hetzelfde, alleen word er gebruik gemaakt van een langere spanner zodat de rek langer opgevangen kan worden.
Er is dus inderdaad geen enkele reden om te bedenken dat de ketting beter is en 200.000 km mee zal gaan.

tenzij ik er nu ook mee naar de 2 ton kan rijden en de storing voor lief hou, extra lampje op het dashboard hoort er nou eenmaal bij :smt017


19 nov 2016 19:02
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Geregistreerd: 09 aug 2012 21:00
Berichten: 107
Woonplaats: Geldrop
Auto: C5 Tourer 1.6THP Exclusive
Opties: Pack Protection, Bi-Xenon, Reservewiel, wegdraaiende trekhaak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 160000
Kleur: Bleu Bourrasque Met.


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: P0016 1.6 thp motor
Ketting is imiddels vervangen. Per ommegaande het advies om 0w30 te gebruiken (waarom nu pas?). Dealer meldt dat de ketting niet gemodificeerd is, dus in mijn geval kan ik elke 4 jaar mn borst nat maken...
Paul

_________________
=> Xantia 1.8i => C5 ph1 break 1.8 => C5 ph3 tourer 1.6THP =>?


27 nov 2016 18:44
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 29 sep 2014 20:04
Berichten: 34
Auto: c5 sedan
Opties: thp business
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 143000
Kleur: rood


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: P0016 1.6 thp motor
Weer eens een update van mijn kant,
de auto staat inmiddels op 143000 km en heeft nog steeds bij een koude start een melding van de motor,

ach hoort er inmiddels bij, ik heb maar eens een nieuwe offerte bij Citroen aangevraagd en kom nu onder de 1000 euro, toch maar eens laten uitvoeren.

maar allereerst ga ik de spanner eens vervangen, komend weekend dat ding schijnt nogal een probleem geval te zijn bij de mini/bmw /psa blokjes in plaats van hydrolische spanner is het meer een pen veer spanner kosten ongeveer 25 euro dus is goed het proberen waard.

zie ook dit filmpje van een mini met hetzelfde euvel.

https://www.youtube.com/watch?v=IaMmIabWH8c


30 maart 2017 10:25
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 29 sep 2014 20:04
Berichten: 34
Auto: c5 sedan
Opties: thp business
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 143000
Kleur: rood


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: P0016 1.6 thp motor
@ P+M
volgens mij is er wel degelijk een modificatie
in ieder geval moet de spanner anders zijn iets langer dan de originele
en verder is er een andere bovengeleider in gebruik genomen.


30 maart 2017 10:39
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: P0016 1.6 thp motor
De spanner is gemodificeerd in 2009, herkenbaar aan het blinde gat achter in de spanner.

De bovenste geleider brak wel eens en is gemodificeerd inderdaad.

Verder is er niets gewijzigd dat invloed heeft op de slijtage van de ketting.

@jdquick: ik weet niet hoe handig je bent, maar ik zou de ketting ook even op tijd zetten en idd de spanner vervangen.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


30 maart 2017 20:40
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 29 sep 2014 20:04
Berichten: 34
Auto: c5 sedan
Opties: thp business
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 143000
Kleur: rood


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: P0016 1.6 thp motor
He allen bedankt voor het medeleven,
ik heb de distributie inmiddels laten vervangen nadat de spanner al vervangen was,
kreeg ik nog steeds de storing (mijn spanner was overigens wel al van het type met een gat in het midden aan de achterkant).

echter de spanner die ik op type nummer kocht was duidelijk langer, en heb deze dus ook gewoon laten zitten na het vervangen van de distributie.

Storing p0016 is na eerst keer starten weg,
helaas kreeg ik er direct 2 andere voor terug waarover ik een nieuw item heb gestart.
p0087 en p1340
iets met inspuit druk en een misfire op b4

Iets zegt mij dat dit een relatie met elkaar heeft omdat ik bovenstaande nooit eerder heb gezien.


13 apr 2017 16:44
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: P0016 1.6 thp motor
Misfire kan inderdaad te maken hebben met de inspuitdruk, maar ook met interne vervuiling van het spruitstuk.
Het probleem met de inspuitdruk is vrijwel zeker het gevolg van een versleten hogedruk brandstofpomp.
Laat daarbij eens controleren op vervuiling van de inlaat.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


13 apr 2017 19:36
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 66 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.