EGR dicht gemaakt, zonder foutmeldingen
Auteur |
Bericht |
Roman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02 Berichten: 10677
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
Kleur: Blauw
Naar boven
|
 Re: EGR dicht gemaakt, zonder foutmeldingen
JW-NHS schreef: Adoppen/uitschakelen van de EGR is dus een bewuste handeling, waarmee het milieu verder vervuilt. Kennelijk wordt dat gewoon gedaan, een goed alternatief wordt dan terzijde gelegd.
Groet, JW
Milieu is iets wat nog steeds niet belangrijk is buiten je eigen tuin... Wij maakte loodhoudende pigmenten en dat kan niet meer in europa vanwege milieu etc... Dus wordt het nu in india gemaakt. Want dan is het schijnbaar niet meer slecht voor het milieu
|
08 okt 2013 09:48 |
|
 |
Rowi
|
 Re: EGR dicht gemaakt, zonder foutmeldingen
Samen groen op weg: rijd C5 
|
08 okt 2013 09:54 |
|
 |
Klaverblaadje
V.I.P.
Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42 Berichten: 6169 Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Naar boven
|
 Re: EGR dicht gemaakt, zonder foutmeldingen
JW-NHS schreef: Adoppen/uitschakelen van de EGR is dus een bewuste handeling, waarmee het milieu verder vervuilt.
Tot op dit moment maakt NOx meting nog geen deel uit van de APK keuring, maar daar komt verandering in. Dan is het over en uit met dit soort praktijken Ik ben het met je eens, maar door een overheid die steeds absurdere eisen stelt gaan we op een technisch verouderde constructie (zuigermotor sinds 1880...) steeds meer kunstgrepen toepassen om aan die eisen te voldoen. Zo'n EGR is er alleen om aan die regels te voldoen, niet om de motor beter te laten draaien. Dan hebben we ook nog de pech dat de geitenwollensokken ambtenaren van de Nederlandse overheid graag de eisen nog scherper stellen en dan hoef ik alleen maar te denken aan mijn eigen gevecht over de wel aanwezige maar niet bestaande roetfilter van mijn 2.2HDI(F) waar ze zonder enige grond de waarde van 10miligram naar 5 miligram halveerden. Of je het leuk vind of niet, als mijn motor beter loopt en minder verbruikt zal ik dat plaatje er echt in laten. Dat is altijd 5 minuten voor de keuring te verwijderen.
_________________ (\__/) (='.'=) (")_(") 5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol) 4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km 3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013 2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013) 1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
|
08 okt 2013 11:00 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33548 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: EGR dicht gemaakt, zonder foutmeldingen
Een HDiF zal ook met plaatje prima door de keuring komen , ....
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
|
08 okt 2013 11:04 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: EGR dicht gemaakt, zonder foutmeldingen
.....zolang er nog geen NOx uitstoot gemeten wordt.....
Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
08 okt 2013 11:56 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: EGR dicht gemaakt, zonder foutmeldingen
Over de NOx problematiek gaat ook dit verhaal. Daarin staat onder andere: Citaat: Ongeveer 70 procent van de stikstof- dioxide in de lucht is afkomstig van verkeer, waarbij diesels het meest vervuilend zijn en Citaat: Gezondheidsraad Ook de Gezondheidsraad vraagt het ministerie van Infrastructuur en Milieu meer te doen om de concentratie stikstof naar beneden te brengen. Stikstofdioxide veroorzaakt schade aan de luchtwegen en het hart- en vaatstelsel. Stikstof draagt eveneens bij aan de vorming van ozon aan het aardoppervlak en de opwarming van de aarde. Jaarlijks leven duizenden Nederlanders gemiddeld enkele maanden korter door de gevolgen van luchtverontreiniging.
Reden genoeg om te overwegen de EGR schoon te maken ipv af te doppen, zou ik denken...... Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
08 okt 2013 12:28 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33548 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: EGR dicht gemaakt, zonder foutmeldingen
Ik heb alles schoon laten maken bij aankoop van mijn C5 ....
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
|
08 okt 2013 12:30 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: EGR dicht gemaakt, zonder foutmeldingen
Zó hoort het Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
08 okt 2013 12:36 |
|
 |
Kapitein Rob
V.I.P.
Geregistreerd: 19 jun 2008 14:44 Berichten: 2874 Woonplaats: Huisduinen
Auto: C5 2.0i 16V Exclusive
Opties: Pack Athena, elektrisch verstelbare voorstoelen, geflushte automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10227
Productienummer: 10077
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 111.111
Kleur: Rouge Profond KKQD**
Naar boven
|
 Re: EGR dicht gemaakt, zonder foutmeldingen
Klaverblaadje schreef: Ik ben het met je eens, maar door een overheid die steeds absurdere eisen stelt gaan we op een technisch verouderde constructie (zuigermotor sinds 1880...) steeds meer kunstgrepen toepassen om aan die eisen te voldoen. Zo'n EGR is er alleen om aan die regels te voldoen, niet om de motor beter te laten draaien. Ik ben het met JW en Klaverblaadjes eens: je wilt zo min mogelijk belasting van het milieu en je wilt een goed draaiende motor (en niet een die als gevolg van milieu-eisen 'hapert'. Nb zit dat ding ook op vrachtwagens?). Minder brandstofverbruik (zonder EGR-klep) veroorzaakt ook minder NOx (interessant om te weten hoeveel het verschil is). Als we met z'n allen (=overheid) dan zo graag willen dat er iets goeds voor het milieu gedaan wordt is het te overwegen om eens te zoeken (subsudie!) naar andere motorvormen dan die 'verouderde' zuigermotortechniek.
_________________ Dyane, 2CV, 2CV, DSuper5(lpg) GS1220Club(lpg) GS1220Club(lpg) Renault20TS(lpg) CXAthena(lpg) CX20Pallas(lpg) GSASpecial(lpg) XM20(lpg) Audi80TDi(lease) BX1,6, CX22TRS(lpg) XM20i16VBreak(lpg) CX22Croisette(lpg) Xantia20i16V(lpg) CX20Break, C520iBreakDiff, C520iBreakLP, C520iExclusive
|
08 okt 2013 15:30 |
|
 |
Klaverblaadje
V.I.P.
Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42 Berichten: 6169 Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Naar boven
|
 Re: EGR dicht gemaakt, zonder foutmeldingen
Het doet me denken aan de luchtpomp die ze vroeger op het uitlaatspruitstuk van auto's monteerden, en recentelijk zelfs op brommers en scooters. Die pompt lucht in het uitlaatspruitstuk en het verhaal daarbij is dat er daardoor een extra verbranding ontstaat waardoor de gassen schoner worden. Allemaal onzin natuurlijk, als de motor stationair loopt en het uitlaatgas wordt gemeten dan is het voldoende met lucht verdund om "schoon" te zijn. Nepmaatregelen. 
_________________ (\__/) (='.'=) (")_(") 5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol) 4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km 3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013 2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013) 1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
|
08 okt 2013 16:26 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: EGR dicht gemaakt, zonder foutmeldingen
@ Kapitein Rob, Citaat: Minder brandstofverbruik (zonder EGR-klep) veroorzaakt ook minder NOx (interessant om te weten hoeveel het verschil is).
De industrie zou geen EGR kleppen plaatsen als ze zónder die dingen aan de eisen zouden kunnen voldoen. Die eisen staan vermeld in het document dat ik hierboven plaatste. In een draadje op XCNL schreef ik: Citaat: ....de politiek heeft de EGR niet geïntroduceerd als oplossing van dit probleem. Dat was de industrie, die het zo goedkoop mogelijk probeerde te doen. En reken er maar op dat de industrie drommels goed wist dat er vervuilingsproblemen op konden/zouden treden. Die houden zich echter schuil achter de "levensduur", lees dat binnen 150.000 km geen serieuze problemen te verwachten zijn.
Dat laatste kennen we ook van de LHM verversingstermijn. En denk ook aan de "onderhoudsvrije" automaten. Bullshit, we weten wel beter.
Het is van belang dat de automobielfabrikanten eerlijk worden over deze thema's. De klanten moeten gewoon weten dat ze, na die termijn van ca 150.000 km te maken krijgen met slijtage en extra onderhouds verschijnselen. En ook dat daar kosten aan verbonden zijn. Technisch gezien zijn er andere oplossingen om tot de gewenste NOx reductie te komen, daar zijn speciale kat's voor. Die zijn echter duurder dan de EGR, en dus willen de fabrikanten daar vooralsnog niet aan. Maar met de Euro 6 eisen zullen ze er vermoedelijk niet onderuit komen. Daarmee worden de auto's iets duurder in aanschaf, maar je bent wel van vervuilende EGR's af Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
08 okt 2013 16:37 |
|
 |
Bibendum
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 26 aug 2011 16:05 Berichten: 178
Auto: Citroën C4 2.0 HDi
Brandstof: Diesel
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
 Re: EGR dicht gemaakt, zonder foutmeldingen
Doet mij denken aan onze prille jeugd toen we onze brommers en moto's met kamferalcohol van het roet ontdeden!
|
08 okt 2013 16:39 |
|
 |
websurfer
C5club Bikkel
Geregistreerd: 07 jan 2009 21:17 Berichten: 473
Auto: x
Naar boven
|
 Re: EGR dicht gemaakt, zonder foutmeldingen
is er ergens op het net een "gebruikshandleiding " om het EGR kanaal te reinigen
Het plaatje plaatsen bij de klep vind ik eerlijk gezegd bijna misdadig maar wil wel een lange(re) levensduur van mijn voiture
zie hem graag verschijnen of een link er na toe
|
08 okt 2013 16:57 |
|
 |
Kapitein Rob
V.I.P.
Geregistreerd: 19 jun 2008 14:44 Berichten: 2874 Woonplaats: Huisduinen
Auto: C5 2.0i 16V Exclusive
Opties: Pack Athena, elektrisch verstelbare voorstoelen, geflushte automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10227
Productienummer: 10077
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 111.111
Kleur: Rouge Profond KKQD**
Naar boven
|
 Re: EGR dicht gemaakt, zonder foutmeldingen
JW-NHS schreef: Technisch gezien zijn er andere oplossingen om tot de gewenste NOx reductie te komen, daar zijn speciale kat's voor. Die zijn echter duurder dan de EGR, en dus willen de fabrikanten daar vooralsnog niet aan. Maar met de Euro 6 eisen zullen ze er vermoedelijk niet onderuit komen. Daarmee worden de auto's iets duurder in aanschaf, maar je bent wel van vervuilende EGR's af Groet, JW Afhankelijk van de levensduur van die NOx-kat wegen de meerkosten van dat ding onder de auto misschien wel op tegen de kosten van EGR-problemen. Dan maakt het voor de auto bezitter uiteindelijk niet zoveel uit en heeft-ie geen problemen.
_________________ Dyane, 2CV, 2CV, DSuper5(lpg) GS1220Club(lpg) GS1220Club(lpg) Renault20TS(lpg) CXAthena(lpg) CX20Pallas(lpg) GSASpecial(lpg) XM20(lpg) Audi80TDi(lease) BX1,6, CX22TRS(lpg) XM20i16VBreak(lpg) CX22Croisette(lpg) Xantia20i16V(lpg) CX20Break, C520iBreakDiff, C520iBreakLP, C520iExclusive
|
08 okt 2013 17:12 |
|
 |
Flip
C5club Fan
Geregistreerd: 04 jul 2012 16:42 Berichten: 56
Auto: Berline 1.8 16V Ligne Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 215000
Kleur: donker blauw
Naar boven
|
 Re: EGR dicht gemaakt, zonder foutmeldingen
websurfer schreef: is er ergens op het net een "gebruikshandleiding " om het EGR kanaal te reinigen Niet alleen de EGR klep en het leidingwerk naar het inlaatspruitstuk zou je schoon kunnen maken maar ook het inlaatspruitstuk zelf. Bij onze auto was er met de EGR en het leidingwerk tot aan het inlaatspruitstuk niets aan de hand. Op dit forum heeft RRE hier als eens over geschreven. http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=7575. Let wel dat je het hele onderwerp goed doorleest, er staan hier en daar wat handige tips. Verder op het net http://www.boards.ie/vbulletin/showthread.php?p=69033749. Dan weet je hoe de EGR klep er van binnen uitziet. Probleem kan zijn dat er zich roet ophoopt tussen de klep (mechanisch) en de stelmotor. Let op met schoonmaken dat je alle O ringen eerst verwijderd, deze kunnen vaak slecht tegen oplosmiddelen. Groeten.
|
08 okt 2013 17:26 |
|
 |
|